اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

آیا ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس با هم متحد می‌شوند؟



آیا ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس با هم متحد می‌شوند؟

بررسی احتمال انجام حمله نظامی علیه تأسیسات هسته ای ایران و پیامدهای این اقدام، ادامه تحلیل ها درباره علت عذرخواهی نتانیاهو از اردوغان و نیز موضع ایران در این زمینه و بررسی زمینه های همگرایی و واگرایی میان ایران، عراق و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است. 

 

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

 

به گزارش «تابناک»، موضع گیری های اخیر باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، به ویژه اظهاراتش در جریان سفر به خاورمیانه، همچنان محل بحث و تحلیل مطبوعات و رسانه های گوناگون است. 

در این رابطه، سایت شبکه خبری «سی ان ان» با انتشار مطلبی به تحلیل این موضوع پرداخته که آیا آمریکا واقعاً برنامه ای برای حمله به ایران دارد؟ این سایت با اشاره به سفر اخیر اوباما به سرزمین های اشغالی می نویسد به اعتقاد برخی تحلیلگران، رژیم اسرائیل تنها به چراغ سبزی از سوی آمریکا نیاز دارد تا حمله ای را علیه تأسیسات هسته ای ایران انجام دهد.

سی ان ان در ادامه این مطلب به بررسی پیامدهای احتمالی چنین حمله ای و واکنش های احتمالی ایران پرداخته است. به اعتقاد این سایت، هرچند اوباما بارها اعلام کرده هنوز زمان برای پیشبرد روند دیپلماتیک با ایران وجود دارد، اما به نظر می رسد اکنون نتانیاهو بیش از هر زمان دیگری برای انجام اقدام نظامی علیه ایران بی قراری می کند. 

 

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

 

علاوه بر این، در پی عذرخواهی دو روز پیش بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل از رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه بابت حمله سه سال پیش به کاروان کمک به غزه، بازار تحلیل ها در این زمینه نیز داغ شده است.

روزنامه «نشنال» امارات در مطلبی در این زمینه با اشاره به تلاش های آمریکا و اعلام فشار این کشور برای از سر گیری روابط میان آنکارا و تل آویو، نگرانی های موجود بر سر بحران در سوریه و برنامه هسته ای ایران را مهمترین انگیزه های واشنگتن از این اقدام می داند. در این مطلب به سخنان اردوغان اشاره شده که گفته اوباما هنگام حضور در سرزمین های اشغالی با وی تماس گرفته و سپس گوشی را به نتانیاهو داده تا ضمن صحبت با اردوغان، از وی عذرخواهی کند!

 

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

 

در همین زمینه، خبرگزاری «ترند» واکنش ایران به عذرخواهی نتانیاهو از اردوغان را مورد توجه قرار داده و نوشته به اعتقاد ایران، این اقدام صرفاً یک «بازی» بوده است. این خبرگزاری با اشاره به سخنان روز گذشته سردار مسعود جزایری، معاون ستاد کل نیروهای مسلح ایران می نویسد از دیدگاه وی، عذرخواهی نتانیاهو بازی جدیدی است که از سوی آمریکا، رژیم صهیونیستی و ترکیه طراحی شده تا مقاومت در منطقه و به ویژه بیداری اسلامی را تحت تأثیر قرار دهد. ترند همچنین به بخش های دیگری از سخنان سردار جزایری اشاره کرده درباره تلاش غرب برای جایگزین کردن اسلام ناب با اسلام آمریکایی و یافتن جایگزینی برای جمهوری اسلامی ایران در جهان اسلام صحبت کرده است. 

 

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

 

در نهایت، روزنامه «گالف نیوز» در یک مطلب مفصل تحلیلی، به بررسی امکان شراکت و همکاری راهبردی ایران، عراق و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس پرداخته است. در این مطلب ابتدا به زمینه های واگرایی میان ایران و کشورهای منطقه و سوءظن های موجود میان طرفین اشاره شده و سپس ظرفیت های همگرایی میان آن ها مورد اشاره قرار گرفته است.

به اعتقاد این روزنامه، مواردی از قبیل نفع مشترک در جلوگیری از جنگی دیگر در منطقه، مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان یافته، مبارزه با تروریسم و افراط گرایی، جلوگیری از وقوع جنگ تمدن ها میان جهان اسلام و جهان غرب و تأمین مسیری مطمئن برای انتقال نفت به جهان خارج، از جمله عواملی است که می تواند زمینه همگرایی ایران، عراق و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس را فراهم نماید./تابناک

 


ویدیو مرتبط :
طعنه جالب رهبر انقلاب به برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کشورهای حاشیه خلیج فارس، سعودی ها و لیبی اماده ی پر کردن جای خالی نفت ایران هستند



 

 

تحریم نفت ایران, خلیج فارس

 

ویلی سووندال، وزیر خارجه دانمارک در مورد تحریم نفت ایران و مسئله جایگرینی آن،گفت:  کشورهای حاشیه خلیج فارس، سعودی‌ها، کویتی‌ها و دیگران، بسیار علاقه‌مند هستند که در چنین شرایطی تولید خود را افزایش دهند؛ و می‌دانیم که لیبیایی‌ها در حال ترمیم هستند تا به تولیدی که پیش از آغاز جنگ داشتند برسند

سووتدال که ریاست اتحادیه اروپا را برعهده دارد گفت: کلیبی و کشورهای حاشیه  خلیج فارس برای پر کردن شکافی که تحریم احتمالی نفت ایران از سوی اتحادیه اروپا ایجاد خواهد کرد آمادگی دارند.

سووندال افزود: این امر از تأثیرات منفی و بد بر کشورهایی مانند یونان، ایتالیا و اسپانیا در اتحادیه اروپا که بیشترین وابستگی را به نفت ایران دارند می‌کاهد.

وی در ادامه گفت: تصمیم گیری درخصوص تحریم مالی ایران در روز 23 ژانویه انجام می شود.

وی در مورد اهمیتِ یافتن گزینه‌های نفتی به جای ایران اظهار داشت: ما البته از این امر آگاهیم که کشورهای جنوب اروپا در وضعیتی قرار دارند که در صورت نبود گزینه ضربه می‌خورند.../انتخاب