اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

آژیر خطر نابودی ۲ میلیون شغل



اخبار,اخبار اقتصادی,بیکاری

آمارهای دولتی نشان می دهد ۵۰۰هزار نفر توانسته‌اند به تازگی جذب بازار کار شوند، ضمن اینکه تعداد شاغلان و به نوعی تقاضا برای کار در ۱۰سال گذشته به بالاترین حد خود یعنی ۲۱ میلیون و ۸۰۰ هزارنفر رسیده است..

در ۱۰ سال گذشته تعداد شاغلان کشور بین ۲۰ تا ۲۲ میلیون نفر در نوسان بوده و علاوه بر آن، بین ۲ میلیون نفر تا بیش از ۳ میلیون نفر در صف متقاضیان کار قرار داشتند و در حال سپری کردن دوران بیکاری بودند.

 

آمارها نشان می دهند در برخی فصول و سال‌ها، جابه‌جایی‌هایی در تعداد بیکاران، شاغلان، افراد دارای اشتغال ناقص و همچنین نرخ فعالیت اقتصادی وجود داشته که البته لازمه پویایی در هر اقتصادی است.

نمی توان گفت بازار کار باید روزی به یک ثبات قطعی برسد و هیچگونه امکانی برای ورود و خروج و جابه جایی نیروی کار در آن وجود نداشته باشد، چون اساسا چنین بازار بسته ای نه تنها مطلوب بیکاران نخواهد بود بلکه مدنظر شاغلانی که احتمالا قصد تغییر شغل داشته باشند هم نیست؛ بنابراین پویایی و امکان جابجایی یکاصل در هر بازار کاری است و اتفاقا به عقیده کارشناسان بازار کار باید وجود داشته باشد و از اینرو نرخ بیکاری نباید صفر باشد.

بر اساس آمارهایی که از سوی مرکز آمار ایران ارائه می شود در تمامی ماه‌های سال برخی در وضعیت اشتغال و درصدی نیز در حال تجربه بیکاری مطلق هستند. در کنار این دو، بخشی از نیروی کار نیز هستند که نه می توان آنها را شاغل کامل دانست و نه بیکار!

۲ میلیون نفر نه شاغلند نه بیکار

براساس تعاریف و استانداردهای جهانی، شاغلان این گروه در مرز بیکاری و اشتغال قرار دارند و معمولا ویژگی ناتوانی در تامین مخارج زندگی از نقاط بارز اشتغال ناقص محسوب می شود. این گروه از فعالان اقتصادی امکان انجام فعالیت اقتصادی به میزان بیشتر از ۴۴ ساعت در هفته را ندارند و با وجود اینکه خصوصیت‌های یک فرد بیکار را به همراه دارند، شاغل نیز شناخته می شوند اما نه شاغلی که بتواند با امنیت خاطر به شغل خود تکیه کند و مخارج زندگی وی تامین باشد.

بنابراین کارشناسان بازار کار به این گروه از افراد بیشتر به چشم بیکار نگاه می کنند تا شاغل، چون آنها از طریق انجام کار امکان تامین مخارج خود و یا احتمالا خانواده ای را ندارند. در ایران، طی یک دهه اخیر همواره بخشی از بازار کار در وضعیت اشتغال ناقص قرار داشته و افراد به صورت مداوم با دلهره بیکاری و دغدغه تامین معیشت دست و پنجه نرم کرده اند.

تحلیل‌های آماری نشان می دهند در طول سال‌های اخیر تعداد افراد دارای اشتغال ناقص و به عبارتی، جمعیت در مرز بیکاری و اشتغال افزایش یافته و در حال حاضر به ۲ میلیون نفر رسیده است. البته این تعداد یکبار در سال ۱۳۸۹ به ۲ میلیون و ۱۰۰ هزارنفر نیز رسیده است ولی در برخی سال‌ها تا یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر نیز کاهش یافته بود.

به عقیده کارشناسان اقتصادی و بازار کار، افزایش آمار جمعیت دارای اشتغال ناقص نشان دهنده بدتر شدن اوضاع بنگاه‌ها در جذب نیروی کار و همچنین دشوارتر شدن ورود به بازار کار است، ضمن اینکه با وجود اشتغال‌زایی ۲ میلیون نفری توسط بسیاری از واحدها، اما این تعداد اشتغال ایجاد شده هر لحظه در خطر نابودی و ریزش نیروی کار قرار دارد و از استجکام و امنیت کافی برخوردار نیست.

 

جدول وضعیت اشتغال ناقص در ایران از سال ۸۴ تا بهار

 

سال

تعداد کل شاغلان

(میلیون‌نفر)

سهم اشتغال ناقص

(درصد)

تعدادشاغلان‌ناقص‌

(میلیون‌نفر)

۱۳۸۴

۲۰.۶

۷.۴

۱.۵

۱۳۸۵

۲۰.۸

۷

۱.۴

۱۳۸۶

۲۱.۱

۶.۴

۱.۳

۱۳۸۷

۲۰.۵

۷.۹

۱.۶

۱۳۸۸

۲۱

۹.۵

۱.۹

۱۳۸۹

۲۰.۶

۱۰.۲

۲.۱

۱۳۹۰

۲۰.۵

۹

۱.۸

۱۳۹۱

۲۱.۱

۹.۸

۲

۱۳۹۲

۲۱.۳

۸.۹

۱.۹

۱۳۹۳ ۲۱.۳ ۹.۶ ۲
بهار ۱۳۹۴ ۲۱.۸ ۹.۲ ۲

 

آیا بازگشت ۵۰۰ هزارنفر به بازار کار نشانه خوبی است؟
یکی از نکات حائز اهمیت درباره تحرکات بازار کار کشور این است که تعداد جمعیت فعال کشور پس از یک دهه به بالاترین میزان رسید و در بهار امسال، ۲۱ میلیون و ۸۰۰ هزارنفر تصمیم به انجام فعالیت اقتصادی گرفتند در حالی که این تعداد در پایان سال گذشته ۲۱ میلیون و ۳۰۰ هزارنفر بوده است.

تحلیل‌های کارشناسی این است که رشد جمعیت فعال اقتصادی نشان دهنده افزایش امید افراد برای اشتغال است و جامعه به این سمت می‌رود که ممکن است پس از سال‌ها، بازار کار در شرایط بهتری برای پذیرش آنها قرار گرفته باشد، همچنین از دیدگاه دیگری این موضوع بیانگر این است که فشارهای اقتصادی جامعه افزایش یافته است. از این رو، بخشی از جمعیت غیرفعال به تکاپو افتاده اند تا برای فرار از بی پولی، شغلی برای خود دست و پا کنند.

از دیگ نکات حائز اهمیتی که جا دارد سیاست گذاران و برنامه ریزان اقتصادی کشور برای آن چاره اندیشی کنند، اینکه نرخ اشتغال ناقص در کمترین فاصله با نرخ بیکاری قرار گرفته است. به بیان ساده تر، اگر ۲ میلیون شاغل ناقص کشور را هم در ردیف افراد دارای بیکاری پنهان قرار دهیم، با ۲.۶ میلیون بیکار مطلق بهار امسال، جمعیتی بالغ بر ۴.۶ میلیون نفر را تشکیل می دهند که با چالش جدی و شدیدی در بازار کار مواجه هستند.

 

اخبار اقتصادی - مهر

 


ویدیو مرتبط :
آژیر خطر

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

هشدار وزیر درباره خطر نابودی 243 هزار شغل


وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از طراحی کلینیک‌هایی برای بررسی وضعیت کارگاه‌ها به منظور حفظ استغال خبرداد و گفت: در بحث امنیت شغلی کارگران با سفید امضاها بشدت مقابله می‌کنیم.

خبرگزاری مهر: وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از طراحی کلینیک‌هایی برای بررسی وضعیت کارگاه‌ها به منظور حفظ استغال خبرداد و گفت: در بحث امنیت شغلی کارگران با سفید امضاها بشدت مقابله می‌کنیم.

علی ربیعی که در مراسم عزاداری کارگران شرکت سیمان ساوه شرکت کرده بود، با بیان اینکه دیپلماسی صادراتی سیمان را باید افزایش دهیم تا به واسطه این رویکرد بتوانیم اشتغال را هرچه بیشتر در این بخش توسعه دهیم، برنامه وزارت تعاون کار و رفاه برای کاهش حوادث ناشی از کار و رونق تولید را اعلام کرد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ایحاد و حفظ اشتغال موجود را از برنامه های مهم دولت تدبیر و امید دانست و گفت: مازاد 20 میلیون تن تولید سیمان در کشور ناشی از وجود رکود در ساخت و ساز کشور است.

وی از انجام مطالعات مشترک با وزارت راه و شهر سازی خبر داد و گفت: سیمان می تواند نقش مهمی در جاده سازی داشته باشد، هرچند دولت یازدهم برنامه های زیادی در بخش ریل سازی و جاده سازی دارد که می توان از سیمان برای اجرای آنها یاری گرفت.

مشاغل سخت و زیان آور

وی با بیان اینکه برخی از مشاغل سخت و زیان آور سلامت کارگران را همواره تهدید می کند، یادآور شد: در صورتی که 10 روز وقفه در مشاغل سخت و زیان آور ایجاد می شد، نوع سختی و زیان آوری شغل ابطال می شد؛ اما هم اکنون با تلاشهایی که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی انجام داده فاصله 10 روز وقفه به یکسال افزایش یافته است.

ربیعی ادامه داد: برخی از مشاغل نظیر کار در عمق دریا و یا کار با برخی از اشعه های زیان آور، از کارهای سخت و زیان آور محسوب می شوند، هرچند باید سختی های بسیاری از مشاغل را با استانداردسازی آنها کاهش داد.

وی با اشاره به اینکه باید ویژگی های مشاغل و سخت و زیان آور تغییر کند، افزود: امروز متاسفانه بخش مهمی از سختی و زیان آوری مشاغلی که بار مالی زیادی دارند، می توان با استانداردسازی سختی آن ها را کاهش داد.

به گفته وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نبود آموزش، نامناسب بودن ارگونومی مناسب در کار، ماهیت زیان آور فیلتراسیون و در نهایت نبود ایمنی در کار برخی از مشاغل را در زمره مشاغل سخت و زیان آور قرار داده است.

وی ادامه داد: با حمایت کارفرمایان می توان برخی از ویژگی های کار را تغییر داد و میزان بروز شرایط نامناسب در کار را دگرگون کرد به طوری که با استانداردسازی و آموزش می توان ماهیت زیان آوری را در کار تغییر داد.

وزیر کار با بیان اینکه از آنجا که برخی از مشاغل در ذات خود سخت هستند، باید تلاش کنیم با استانداردسازی زیان آوری آنها را کم کنیم، یادآور شد: سخت و زیان آوری کار، بار مالی برای تامین اجتماعی دارد که با مطالعه می توان این بار مالی را کاهش داد. یکی از راههای کاهش زیان آوری در مشاغل سخت، استانداردسازی و آموزش است که متاسفانه دوره های آموزش برای سلامت کار ناچیز و کم است که باید ارتقا یابد.

وی با اشاره به اینکه امسال وزارت کار تلاش کرده که مشاغل سخت و زیان آور را به سوی مشاغلی که در ذات خود زیان آوری ندارند، هدایت کند، توضیح داد: برای این مهم کمیته های حفاظت کار را افزایش داده ایم و کارهای مطالعاتی زیادی در این خصوص در حال انجام است.

ربیعی درباره شرایط کار در صنعت سیمان نیز اظهار داشت: خوشبختانه صنعت سیمان در زمینه ایمنی کار عملکرد خوبی داشته و بخش محیط زیستی در کنار این صنعت فعال شده که بتواند شرایط بهتری را برای کارگران و شهرهای همجوار کارخانه فراهم کند.

حوادث ناشی از کار


 وی در خصوص حوادث ناشی از کار هم افزود: آمارها نشان می دهد حوادث در حین کار رقم قابل توجهی بود که نخست در صنعت بعد ساختمان بود، اما الان ساختمان رتبه نخست را در زمینه حوادث ناشی از کار بخود اختصاص داده است.

وزیر کار ادامه داد: بخشی از حوادث منجر به فوت می شود و هزینه های حوادث ناشی از کار و زیان آوری مشاغل مسئولان حوزه کار را بر آن داشت که مدلی را در وزارت کار پیگیری کنند که در این مدل بجای بازرسی های نوبه ای و جریمه به سمت تعامل با نظام کارفرمایی حرکت می کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه مطالعات انجام شده در صنعت نشان می دهد کارگاههای زیر 50 نفر بیشترین حوادث ناشی از کار را دارند، بیان کرد: برای کاهش حوادث ناشی از کار قصد داریم با نظام کارفرمایی این موضوع را ساماندهی کنیم و افرادی را با همکاری کارفرمایان بکار می گیریم و آموزش می دهیم زیرا با آموزش ایمنی کار می توان سپاه ایمنی را تشکیل داد.

ربیعی یادآور شد: به سوی نظام پیشگیری از حوادث کار پیش می رویم بجای آنکه بازرسی کار را افزایش دهیم در هر کارگاه یک نفر مسئول ایمنی کار را با تعامل با کارفرما قرار می دهیم که در نهایت این امر منجر به کیفیت زندگی بهتر کارگران خواهد شد.

حفظ اشتغال موجود

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی یادآور شد: مشکل اصلی حفظ اشتغال است، کلینیک هایی را برای این موضوع طراحی کرده ایم و تفاهم نامه هایی با وزارت صنعت معدن تجارت و بانک مرکزی امضا کردیم به طوری که 243هزار شغل در معرض ریزش قرار گرفت لذا کارشناسان کلینیک ها می روند در سطح کارگاهها مطالعه می کنند، هرچند بحث جرایم بیمه ای ومالیات در برخی از بنگاهها دارای مشکل وجود دارد.

دکتر ربیعی ادامه داد: در لایحه بودجه داوطلبانه موضوع بخشودگی جرایم بیمه ای را عنوان کردیم تا کارفرماها بتوانند جان بگیرند زیرا نظام تولید کشور هم بیمار است.

وی گفت: درخصوص استمهال وام ها نیز مذاکراتی صورت گرفته که خوشبختانه با تفاهمی که با بانک مرکزی کردیم قرار شده 50 تا 60درصد تسهیلات پرداختی به بخش صنعت به عنوان سرمایه در گردش مورد استفاده قرار گیرد.

وزیر کار تاکید کرد: با استمهال تسهیلاته می توانیم از ریش نیروها در بنگاهها جلوگیری کنیم، برنامه ما این است کارگاههایی را که بالای 80 درصد اشتغال ایجاد کنند را در دستور کار قرار دهیم. به هر حال ما موفق شدیم از ریزش نیروی کار در جاهایی  جلوگیری کنیم.

امنیت شغلی کارگران

وزیر کار گفت: در بحث امنیت شغلی کارگران با سفید امضاها بشدت مقابله می کنیم، سفید امضا ملاک داوری ما در دادگاهها قرار نمی گیرد و این موضوع را به دادگاهها بخشنامه کرده ایم.

وی تاکید کرد: عدم امنیت شغلی در شرایطی که عرضه و تقاضا نیروی کار یکسان نیست، ایجاد می شود. من وزیر کار هستم می خواهم نظام تولید در کشور پیش رود و نمی خواهم به سمت ناامنی شغلی کارگران بروم.

وی گفت: نامه ای به نمایندگان می نویسم تا ناامنی را برای نیروی کار رواج ندهیم، البته نگرانی کارآفرینان را هم از اجرای قانون کار باید سبک کنیم.

وزیر کار با تاکید بر اینکه در هیچ دوره ای این همه سه جانبه گرایی نبوده زیرا وزارت کار هر روز محل سه جانبه گرایی است، افزود: باید بتوانیم منابع هدفمند نظام حمایت از نیروی بیکاری را قوی تر کنیم لذا سالانه 2 هزار میلیارد تومان پرداخت می کنیم زیرا توان پرداخت بیش از این میزان را نداریم.

وی گفت: طرح جدیدی در بحث بیمه بیکاری داریم، افرادی که دچار بیکاری هستند به کارگاهها معرفی خواهند شد. کارگاههای که دچار مشکل می شوند بیکاران آن به کارگاههای دیگر معرفی می شوند و بخشی از مزد را ما و بخشی دیگر را کارفرما پرداخت خواهد کرد.

وی توضیح داد: داریم با کانونهای کارفرمایی تفاهمنامه هایی امضا می کنیم 200 هزار نفر بیمه بیکاری داریم که 2 هزار میلیارد تومان صرفه جویی خواهد شد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پایان گفت: من خود کارگر و روستازاده بودم و با مشکلات کارگران آشنا هستم.