اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

آژانس بين‌المللي انرژی اتمی خواستار شد



 

 

آژانس بين‌المللي انرژی اتمی خواستار شد

 

آژانس بين‌المللي انرژی اتمی خواستار شد:

اعلام كتبي ايران براي عمل بر مبناي توافق‌نامه هسته‌اي تهران


ديده‌بان هسته‌اي سازمان ملل متحد با اعلام اين‌كه متن توافق‌نامه ايران با تركيه و برزيل براي مبادله سوخت هسته‌اي را دريافت كرده است، تاكيد كرد كه تهران باید به صورت کتبی اعلام کند که بر مبنای این توافق‌نامه عمل مي‌كند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که متن توافق‌نامه سه جانبه ایران با ترکیه و برزیل را دریافت کرده است.
به گزارش ايلنا به نقل از رويترز، ديده‌بان هسته‌اي سازمان ملل متحد با اعلام اين‌كه متن توافق‌نامه ايران با تركيه و برزيل براي مبادله سوخت هسته‌اي را دريافت كرده است، تاكيد كرد كه تهران باید به صورت کتبی اعلام کند که بر مبنای این توافق‌نامه عمل خواهد کرد.
بنا بر اين گزارش، ایران دوشنبه در حضور «لوئيس ايناسيو لولا دايسيلوا»، رئیس‌جمهوری برزیل و «رجب طيب اردوغان»، نخست‌وزیر ترکیه موافقت کرد که يك هزار و 200 کیلوگرم از اورانیوم ۳.۵ درصد غنی‌شده خود را به ترکیه بدهد و در برابر ۱۲۰ کیلوگرم اورانیوم ۲۰ درصد غنی‌شده برای رآکتور تهران دریافت کند.
در متن توافق‌نامه‌ای که ایران و برزیل و ترکیه منتشر کردند، آمده است: «در راستای تسهیل همكاری هسته‌ای، ایران بر امانت‌گذاری يك هزار و ۲۰۰ كیلوگرم اورانیوم كم غنی‌شده در تركیه موافقت می‌كند. این اورانيوم كم غني‌شده در مالكیت ایران در تركیه قرار خواهد داشت. ایران و آژانس امكان نظارت بر نگهداری ایمن از این مواد را در تركیه دارند.»
توافق تهران براي مبادله سوخت هسته‌اي با استقبال بسياري از كشورها از جمله كشورهاي اروپايي روبه‌رو شده است...../تحلیل:ایلنا


ویدیو مرتبط :
آژانس وابسته ی انرژی اتمی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آژانس انرژی اتمی ازعملكرد بازرسان...



آژانس انرژی اتمی ازعملكرد بازرسان...

 

آژانس انرژی اتمی از عملكرد بازرسان خود در قبال ایران حمایت كرد

سخنگوی آژانس انرژی اتمی با رد سخنان مقام‌های ایرانی درباره دو تن از بازرسان این نهاد، گفت كه آژانس به عملکرد حرفه‌ای و بی‌طرفانه بازرسان «اطمینان کامل» دارد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی موضع‌گیری مقام‌های ایران مبنی بر ارائه غلط اطلاعات توسط دو تن از بازرسان را رد و از عملکرد آنها حمایت کامل کرده است.
به گزارش ایلنا به نقل از آسوشیتدپرس، «گرگ وب»، سخنگوی آژانس انرژی اتمی با رد سخنان مقام‌های ایرانی درباره دو تن از بازرسان این نهاد، گفت كه آژانس به عملکرد حرفه‌ای و بی‌طرفانه بازرسان «اطمینان کامل» دارد.
«علی‌اکبر صالحی»، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران پیش از این گفته بود كه تهران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اطلاع داده است که دو تن از بازرسان آژانس «به دلیل ارائه اطلاعات غلط و غیرحقیقی و همچنین بر ملا کردن پیش از موعد رسمی اطلاعات، حق ورود به ایران را ندارند.
وزارت خارجه آمریکا نیز در موضع‌گیری مداخله‌‌جویانه‌ای نسبت به این اقدام ایران ابراز نگرانی کرده است.
«فیلیپ کراولی»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این‌باره گفت كه کاهش همکاری‌های ایران با آژانس تنها به نگرانی جامعه جهانی خواهد افزود.
اما ایران گفته است كه سایر بازرسان آژانس می‌توانند همچنان به نظارت بر فعالیت تاسیسات هسته‌ای ادامه دهند.
«علی‌اصغر سلطانیه»، نماینده ایران در آژانس به خبرنگاران در وین گفت: «بازرسی‌ها بدون وقفه ادامه خواهد یافت.»
وی افزود كه اما ایران هوشیاری بیشتری در حفاظت از اطلاعات محرمانه خود و عملکرد بازرسان نشان خواهد داد.
ایران می‌گوید كه به‌عنوان امضا کننده پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (ان‌پی‌تی) در صورتی‌که بازرسان آژانس در مورد فعالیت هسته‌ای این کشور گزارش خلاق واقع بدهد، حق دارد خواستار تعویض آنان شود...../تحلیل:ایلنا