اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

آه از این باد بلاخیز



اخبار,اخبار اجتماعی,سردار همدانی

در اوت 1914 میلادی، ناقوس‌های ممالك اروپا به نشانه آغاز جنگ به‌صدا درآمد و باید دیگر بار، در پایان جنگ نواخته می‌شد؛ لیكن از ژنرال‌های بزرگ جنگ چون هیندنبورگ و ژوفر، گراندوك نیكلا تا سربازان عادی، گمان می‌كردند، در بدترین شكل سه تا پنج ماه دیگر در خانه‌هایشان خواهند بود، اما 4 سال و 15 میلیون كشته در انتظار بود.

به‌همین‌سان هنگام هجوم ارتشِ بعث به‌شكل وسیع و قطعی در 31 شهریور 59، چه مهاجم و چه آن مردانِ شریف مدافع كمتر باور به 8ساله شدن جنگ داشتند؛ اما در این بین رخدادهای عجیبی به‌میان آمد،‌نخبگانی از این سرزمین برخاستند كه یا چونان سردار شهید حسن باقری،‌ با پشتكار و نبوغ و خرد خویش، پایان جنگ را خلاف تصوراتِ مهاجم كردند یا همچون سردار رشید و فرمانده گرامی؛ حسین همدانی، نه تنها تمامی 8 ساله جنگ كه تا آن لحظة ناب رجعتش در پنجشنبه گذشته 35 سال در حال دفاع از میهن و اصول خویش بودند، جنگی كه 27 سال از پایانش می‌گذشت برای سردارانی مانند همدانی گرانقدر به تحقیق تا همین لحظه ادامه داشت.

اول بار وی را پنجسال قبل، دیدم؛ پیش از دیدار، شیفته وی شدم، چرا كه نگاه ژرف و سرشار از تعمق او درخصوص جنگ برایم ارجمند بود، به‌ویژه آن‌كه وی با درك و بینش نكته سنجانه‌ای از شهید بزرگوار حسن باقری به‌عنوان (نخبة جنگ ما) نام برد.

سردار همدانی كه رنگ پیری بر رخ جوانش نشسته بود اما بر جان و روحش هرگز، سال‌های متمادی، همرزم محمود شهبازی، محسن وزوائی، كاظم رستگار، محمد ابراهیم همت و احمد متوسلیان بود، شهیدانی كه بحق هر یك در تحقق آرمان‌های این سرزمین، از ارتفاعاتِ بازی دراز تا جلگه خوزستان و از قلة شمشیر تا خرمشهر، نقشی به اندازة یك سپاه داشتند.

 

در اردیبهشت61، شناسایی‌های سردار همدانی در كنار سردار شهید شهبازی، چنان دقیق و میلیمتری در غرب كارون انجام شد كه به محض رؤیتِ شهید باقری كه در شرقِ كارون منتظرشان بود، با دست اشاره می‌كنند كه دستشان (شهید شهبازی) به جاده آسفالت اهواز ـ خرمشهر خورد! موضوعی كه تأكید ویژة شهید باقری روی آن بود و سردار شهید همدانی نقل می‌كردند كه شب پیش از واپسین شناسایی، پای تمام ما تاول و خونابه بود یك شب از حسن مهلت خواستیم و ایشان خود با یك سوزن، تاول‌های ما را تخلیه و پانسمان كرد و گفت: امشب بروید! رفتیم و خدا را شكر لحظه‌ای كه حسن آقا گفت این یعنی خرمشهر آزاد می‌شود (شناسایی دقیق تا جاده آسفالت) همدانی، از همان روزها تا سه دهه بعد، به‌راستی كمترین آسایش و استراحت را بر خویش روا نداشت.

 

جنگی كه در سال 67 و حتی برای برخی ابداً وجود نداشت، برای این سردار رشید و اهل تفكر پایان نپذیرفت. چه سپاه محمدرسول‌الله(ص) تهران و چه در قلب سرزمین‌های شام.

 

پرسشی كه همواره ذهن آدمی را به‌خود مشغول می‌دارد كه بحق چه كسی از یك مرد بیش از پنجاه ساله و با بیش از سه دهه رزم در خط مقدم و نه اندكی عقب‌تر، انتظارِ دفاع و حماسه در سرزمینی دیگر دارد؟ چه كسی جز خود او. امیدوارم شهادتی كه استحقاقِ نوع نگاه و عمل مردی چون تو بود، هماره متبركت.

آنچه گفته‌ شد، تنها موجزی بود به یاد تو انسان شریف و صرفنظر از همه آنچه در سالیان حیات بر تو رفت.

شاید و چه بسا بی‌تردید، در جهانِ معنا و ازّلیت، جایی در غرب كارون، حسن باقری، محمد ابراهیم همت، محمود شهبازی، مَحسن وزوائی، كاظم رستگار، عباس كریمی، رضا دستواره و همه رفقایِ متجلی در تاریخ رهایی این سرزمین منتظرت بودند؛ و گفتند: اینم حسین آقایِ ما!

اخبار اجتماعی - انتخاب


ویدیو مرتبط :
السا واقعی آه آه آه آه آه خیلی اوجلن :) :) :) :) :)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آه بكشید ‌‌تا سیستم‌ تنفسی‌تان ‌احیا‌ شود



 

آه بكشید ‌‌تا سیستم‌ تنفسی‌تان ‌احیا‌ شود

 

دانشمند‌ان تصور می‌كنند كه با مطالعه روی الگوهای تنفسی انسان، دلیل «آه» كشیدن را كشف كرده‌اند.


آنها معتقدند ما «آه» می‌كشیم تا با تنظیم مجدد الگوهای تنفسی خستگی را از تن خارج كرده و دستگاه تنفسی خود را انعطاف‌پذیر و در حالت ارتجاعی نگه داریم.


در این پژوهش ۸ مرد و ۳۴ زن مورد مطالعه قرار گرفتند كه تی‌شرت‌هایی مجهز به حسگر به تن داشتند كه این حسگرها تنفس، ضربان قلب و سطح دی‌اكسیدكربن این افراد را طی ۲۰ دقیقه آرام نشستن ثبت می‌كرد.


آنچه محققان دانشگاه لئوون در بلژیك در بررسی‌های خود در جستجوی آن بودند، تغییرات خاصی بود كه طی یك دقیقه در لحظه آه كشیدن ایجاد می‌شد و می‌توانست موافق یا مخالف فرضیه تنظیم كننده مجدد یا به اصطلاح «ریست» شدن در اثر عملكرد آه كشیدن باشد و اكنون آنها تصور می‌كنند كه جواب خود را پیدا كرده‌اند.


الك ولمینكس، محقق این پژوهش كه یافته‌های خود را در مجله روان‌شناسی بیولوژیك به چاپ رسانده در این باره خاطرنشان كرد: نتایج تحقیقات ما نشان می‌دهد كه حركات تنفسی قبل و بعد از آه كشیدن، متفاوت هستند و به این ترتیب این فرضیه تایید شد كه آه كشیدن در واقع سیستم تنفسی را احیا یا به اصطلاح ریست می‌كند.


این گزارش می‌افزاید: «فرضیه تنظیم‌كننده مجدد» مبتنی بر این ایده ارائه شده كه نفس كشیدن یك حركت پویای ارثی است كه با تمام انواع فاكتورهای داخلی و خارجی میزان اكسیژن مورد نیاز ما را تغییر داده و ریه‌های ما را سالم نگه داشته و آماده فعالیت می‌كند.... /  جام‌جم آنلاین