اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

آنچه قبلی‌ ها داشتند و «روحانی» ندارد


در چهارمین دهه از عمر جمهوری اسلامی، روحانی را شاید بتوان اولین رئیس جمهوری دانست که فارغ از محبوبیت شخصی، تاریخی و گفتمانی، صرفاً یک مدیر اجرایی منتخب ملت است و قرار است درباره اش ، نه بر مبنای کاریزما که بر اساس عملکرد قضاوت شود.

خبرگزاری ایسنا: در چهارمین دهه از عمر جمهوری اسلامی، روحانی را شاید بتوان اولین رئیس جمهوری دانست که فارغ از محبوبیت شخصی، تاریخی و گفتمانی، صرفاً یک مدیر اجرایی منتخب ملت است و قرار است درباره اش ، نه بر مبنای کاریزما که بر اساس عملکرد قضاوت شود.

جعفر محمدی در ادامه در عصر ایران نوشت:‌ تبدیل مقامات اجرایی کشور به موجودات قابل پرستش، از ویژگی های جهان سوم است. در همین عراقی که بیخ گوش مان است ، سال ها ، رئیس جمهوری به نام "صدام حسین" ، به یک بت تبدیل شده بود و مردم ولو در ظاهر ، خود را فدایی صدام می دانستند و در همه انتخابات ریاست جمهوری، با آرای نزدیک به صد در صدی ، او را برمی گزیدند.

بعضی از همین فدایی ها ، در حوزه های اخذ رأی و در برابر دوربین ها ، دست خود را می شکافتند و نام صدام را را خون شان بر روی برگ رأی می نوشتند.

این وضعیت مبالغه آمیز ، البته در کشورهایی مانند عراق دوران صدام یا کره شمالی کنونی دیده می شود و در کشورهای دیگر جهان سوم ، با ظاهر معقول تری خود را نشان می دهد؛ آنجا که یک رئیس جمهور، مثلاً به دلیل گرایش های ایدئولوژیک یا رفتارهای پوپولیستی اش ، مورد ستایش گروه هایی از مردم قرار می گیرد و خوب و بدش ، همه خوب دیده می شود: "هر چه آن خسرو کند ، شیرین بود!"

در دوران ریاست جمهوری سید محمد خاتمی ، شاهد بودیم که اصلاح طلبان ذوق زده ، به ویژه آنان که سرد و گرم دنیا را کمتر چشیده بودند ، خاتمی را نه فقط به عنوان رئیس جمهوری که باید از او کار اجرایی خواست ، که به عنوان یک اندیشمند می پرستیدند و به ویژه در سال های نخست دوران اصلاحات، منتقدان را با این جمله می نواختند که "پیام دوم خرداد را نگرفته است." خاتمی برای خیلی ها ، الهه بود.

این وضعیت ، در زمان محمود احمدی نژاد، از سوی حامیان وی به شکلی غلیط تر و عیان تر ، تشدید شد.

"به بهشت نمی روم ، اگر احمدی نژاد آنجا نباشد." ، باوری بود که فداییان سینه چاک رئیس جمهور وقت ، از بیان آن ابایی نداشتند. حتی برخی بزرگان که شیفته اش شده بودند، اطاعت از او را مساوی اطاعت از خدا اعلام کردند و اندک اندک ، چنان بتی از او ساختند که در نهایت ، در ماندند با این بت خود ساخته ، چه کنند؟!

البته، پایان داستان عاشقان احمدی نژاد و قصه دل دادگان خاتمی، یکسان نبود و اولی به سرخوردگی انجامید و دومی همچنان ماند. هر چند برخی از کسانی که از صدقه سر احمدی نژاد به نان و نوایی رسیده بودند که فکرش را هم نمی کردند و در عین حال، نمک نشناس هم نبودند، همچنان خود را فدایی او می دانند و امیدوارند که روزهای خوب در قدرت بودن، بار دیگر بازگردد و روز از نو "روزی" از نو!

اتفاقی که در دوره جدید ریاست جمهوری افتاده ، این است که حسن روحانی، برخلاف خاتمی و احمدی نژاد ، "فدایی" ندارد و این، اتفاق بسیار فرخنده ای است.

رئیس جمهور، نباید فدایی و عاشق داشته باشد؛ او باید حامی و منتقد داشته باشد که وجه مشترک شان هم، پرسشگری است.

حامیان رئیس جمهور، هر چند ممکن است او را بسیار هم دوست داشته باشند ، اما ملاک دوست داشت شان ، رفتار و رویکرد و عملکرد است. عاشق و فدایی ، فقط تأیید می کند و با هر که درباره معشوقش نازک تر از گل بگوید در می افتد بی آن که اندیشه کند که راست گفته اند یا خطا.

اما "حامی" ، تا زمانی که قضاوتش این باشد که رئیس جمهور در مسیر درست است ، حمایت و کمکش می کند و در عین حال، مطالبه گر و منتقد منصف هم هست؛ کار خوبش را می ستاید و بر خطایش، می تازد.

روحانی ، نه مانند خاتمی که برای نخستین بار ، ادبیات اصلاحات را مطرح کرد ، شیفتگان فکری دارد ، نه مانند هاشمی که از بنیانگذاران نظام است، کاریزمای تاریخی دارد و نه مانند احمدی نژاد که کوشید خود را منجی یک ایدئولوژی جلوه دهد، باورمندان ایدئولوژیک دارد.

در چهارمین دهه از عمر جمهوری اسلامی، روحانی را شاید بتوان اولین رئیس جمهوری دانست که فارغ از محبوبیت شخصی، تاریخی و گفتمانی، صرفاً یک مدیر اجرایی منتخب ملت است و قرار است درباره اش ، نه بر مبنای کاریزما که بر اساس عملکرد قضاوت شود.او هر چند حامیان جدی فراوانی دارد ، اما فدایی ندارد. اگر این اتفاق ، نهادینه شود، تحول بزرگی در کشور رخ داده است چه آن که دولت، جای عشق و عاشقی نیست.


ویدیو مرتبط :
اموزش گزاشتن مپ قبلی که تو ویدیو قبلی گفته بودم

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تغییر مدیران در دولت روحانی بدون اطلاع قبلی



دولت روحانی , شیخان

تغییر مدیران در دولت روحانی بدون اطلاع قبلی

شیخان معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رئیس جمهور، بهداد معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور و محمدیان رئیس مرکز ارتباطات مردمی نهاد ریاست جمهوری بدون اطلاع قبلی از سمت خود برکنار و افراد دیگری جایگزین آنها شدند.

 بعد از مدت‌ها و در دولت یازدهم معاونت ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس‌جمهور با انتصاب علیرضا معزی سکاندار تازه‌ای پیدا کرد.

در اهمیت این معاونت همین بس که اصلی‌ترین رابط بین رسانه‌ها و اصحاب خبر با شخص رئیس‌جمهور و همچنین تنظیم و ارائه برنامه‌های خبری اعضای اصلی دولت، است.

پیش از این اسامی متفاوتی برای تصدی این سمت مطرح شده بود از جمله محمدرضا صادق مشاور رئیس‌جمهور، خوشرو معاون اطلاع‌رسانی دفتر رئیس‌جمهور در زمان خاتمی، پور عزیزی مدیر مسئول روزنامه اصلاح طلب بهار و  ... اما در نهایت این سمت به معزی رسید.

انتصاب معزی به سمت معاونت ارتباطات و اطلاع‌رسانی نهاد ریاست جمهوری با حاشیه‌هایی همراه بود که خواندن آنها خالی از لطف نیست.

* امروز و رأس ساعت 14:35 طی تماسی با دفتر محمد شیخان معاون سابق اطلاع‌رسانی دفتر رئیس‌جمهور به وی اطلاع داده می‌شود که رئیس دفتر رئیس‌جمهور به همراه علیرضا معزی و همچنین محمدرضا صادق برای گرفتن معارفه در دفتر معاونت، نزد وی خواهند آمد و این در حالی بود که شیخان پیش از این هیچ اطلاعی از جانشین خود و انجام مراسم معارفه نداشت.

* با توجه به فعالیت چهار ساله شیخان در معاونت مذکور و سوابق سیاسی وی از جمله فعالیت در جنبش دانشجویی و عضو شورای مرکزی سازمان بسیج دانشجویی کشور، مسئولیت بسیج دانشجویی دانشگاههای تهران بزرگ، دبیر شورای عالی فضای مجازی سازمان بسیج مستضعفین انتظار می رفت مراسم تودیع در شان وی برگزار شود اما حتی با وجود تقاضای برخی از کارکنان برای تعویق مراسم و دعوت از کارکنان معاونت برای حضور در مراسم تودیع و معارفه، این درخواست رد می‌شود.

* مراسم تودیع و معارفه با حضور رئیس‌ دفتر رئیس‌جمهور و معاونین فعلی و اسبق برگزار می‌شود و پس از انجام تودیع و معارفه دفتر به صورت رسمی تحویل داده می‌شود.

* نهاوندیان در سخنان خود با اشاره به وظایف سنگین این معاونت خواستار ارتباط دوسویه با رسانه‌ها و همچنین ارتباط با آنها بدون توجه به جبهه‌بندی‌های معمول می‌شود.

* برکناری معاونین سابق ریاست جمهوری در حالی به این صورت برگزار می‌شود که پیش از آن نیز محمدجعفر بهداد معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور به شیوه مشابهی جای خود را به آشنا سرپرست فعلی معاونت سیاسی دفتر رئیس جمهور داده بود. همچنین عادل محمدیان رئیس مرکز ارتباطات مردمی نهاد ریاست بدون اطلاع قبلی تودیع شد./فارس