اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

آموزش خودمراقبتی در مدارس کشور اجباری شود



اخبار,اخبار اجتماعی,آموزش خودمراقبتی


اخباراجتماعی - آموزش خودمراقبتی در مدارس کشور اجباری شود

 عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی گفت: با اجرای الگوی اسلامی ایرانی می‌توانیم زندگی سالمی را از منظر روانشناختی و جسمی برای افراد جامعه فراهم کنیم.

به گزارش فارس، محمد حاتمی با اشاره به رویکرد رایج در قرن نوزدهم اظهار داشت: با توجه به بیماری‌های حاد، رویکرد رایج در قرن نوزدهم درمانگری ملاک بود، اما در اواخر قرن بیستم و اوایل قرن بیست‌ویکم با توجه به عصر اصلاحات، نوع بیماری‌ها تغییر کرد و براساس آن بیماری‌های حاد ریشه‌کن شدند و بیماری‌های مزمن یا همان نوپدید به وجود آمدند.

وی افزود: بیماری‌های روان‌تنی جزو بیماری‌های نوپدید بوده که همراه انسان هستند، 95 درصد درمان فرد دست خود اوست و 5 درصد دست متخصصان، بنابراین باید به افراد آموزش داد تا برای آن 95 درصد تلاش کنند.

معاون نظارت حرفتی یعنی فعال کردن توانمندی فرد که با آموزش امکان‌پذیر است، افراد با در نظر گرفتن اینکه سالی سه بار به متخصص حوزه بهداشت روان مراجعه کنند فقط سه ساعت متخصص را می‌بینند و باقی ساعات سال تنها هستند.

وی با ابراز خرسندی از شعار هفته سلامت با عنوان یک عمر سلامت با خودمراقبتی اظهار داشت: ما باید به جای احداث بیمارستان‌ها و ارجاع بیماران به آنها، افراد را آموزش دهیم تا خود را توانمند کنند و سبک زندگی سالم را برگزینند.

مشاور عالی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره تصریح کرد: در خودمراقبتی، پیشگیری اولیه، ثانویه، ثالث و بازتوانی وجود دارد. این رویه موجب می‌شود تا افراد کمتر به مراکز درمانی مراجعه کنند و هزینه‌ها کاهش یابد.

عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی اظهار داشت: شعار اصلی روانشناسی سلامت، سبک زندگی سالم است، به جای درمان و روش های درمانی باید در سبک زندگی خود تغییراتی ایجاد کنیم. این سبک شامل تغذیه مناسب، ورزش مداوم، نوع ارتباطات، فکر کردن، شناخت و تخلیه هیجانات است. افراد باید برای 24 ساعت زندگی خود برنامه داشته باشند و هر کس باید نقشه راه و چشم‌انداز زندگی خود را ترسیم کند.

وی افزود: ما سبک زندگی بهداشتی داریم که مثلاً در زمینه بهداشت جسمی مبتنی بر رفتارهایی مانند مسواک زدن بر مبنای اصول علمی است. در زمینه بهداشت روانی نیز باید به مولفه‌ها به صورت حرفه‌ای نگاه کنیم.

این متخصص حوزه بهداشت روان گفت: کار سختی است اما با اجرای الگوی ایرانی و اسلامی می‌توانیم آن را جا بیندازیم، براساس این الگو، افراد زندگی سالمی از منظر روانشناختی و جسمی خواهند داشت.

عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی، یادگیری مهارت های زندگی را در راستای پیشگیری اولیه، مهم عنوان کرد و افزود: مهارت‌های دهگانه و مهارت‌های معنوی که سازمان جهانی بهداشت به عنوان مهارت یازدهم بر آن تأکید کرده است نقش مهمی در خودمراقبتی دارد. آموزش خودمراقبتی در مدرسه، محل کار به عنوان یک شهروند باید اجباری شود، همانطور که برای رانندگی باید گواهینامه داشته باشیم، برای کار بزرگی مانند زندگی کردن نیز باید آموزش مداوم و گواهینامه درنظر بگیریم.

وی خاطرنشان کرد: آموزش خودمراقبتی باید به عنوان درس اجباری در مدارس کشور آموزش داده شود و در صورتی که افراد آن را با موفقیت پشت سر گذاشتند، مراحل بعدی را آغاز کنند. همچنین بهتر است خودمراقبتی به صورت بسته‌های فرهنگی توسط مجلس شورای اسلامی به نظام سلامت پیوست شود. 

اخبار اجتماعی - فارس

 


ویدیو مرتبط :
بهترین مدارس هوشمند کشور

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آموزش و پرورش: مدارس کشور ۱۱ بهمن تعطیل نیست



اخبار,اخبار داغ,اخبار جدید

آموزش و پرورش: مدارس کشور ۱۱ بهمن تعطیل نیست

با توجه به اینکه مدارس کشور روزهای پنج‌شنبه تعطیل است، زنگ «انقلاب» به طور همزمان در ساعت ۹:۳۳ صبح روز چهارشنبه ۱۱ بهمن در مدارس کشور نواخته می‌شود.

فارس: رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش گفت: مدارس کشور روز چهارشنبه ۱۱ بهمن دایر است و برنامه‌ای برای تعطیلی مدارس نداریم.

علی فرهادی، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش در خصوص «وضعیت دایر یا تعطیل بودن مدارس در روز چهارشنبه ۱۱ بهمن به دلیل قرار گرفتن بین دو روز تعطیل» اظهار داشت: مدارس کشور روز چهارشنبه ۱۱ بهمن دایر است و هیچ برنامه‌ای برای تعطیلی مدارس نداریم.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه مدارس کشور روزهای پنج‌شنبه تعطیل است، زنگ «انقلاب» به طور همزمان در ساعت ۹:۳۳ صبح روز چهارشنبه ۱۱ بهمن در مدارس کشور نواخته می‌شود.

سه‌شنبه ۱۰ بهمن به مناسبت روز ولادت پیامبر عظیم‌الشأن اسلام و روز ولادت امام جعفر صادق (ع)، تعطیل عمومی است و روزهای پنج‌شنبه نیز مدارس کشور تعطیل است به همین دلیل روز چهارشنبه ۱۱ بهمن، بین دو روز تعطیلی قرار گرفته است./فارس