اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

آمریکا یک تحریم دیگر علیه ایران را لغو کرد


در تحولی دیگر آمریکا اقدام به لغو تحریم های صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران کرد. البته لغو این تحریم ها به صورت موقت انجام می شود.

خبرگزاری مهر: رئیس جمهور اسبق آمریکا و کمیته آیپک (قدرتمندترین لابی یهودیان در واشنگتن) با اعمال تحریم های جدید علیه ایران در زمان انجام مذاکرات کشورهای 1+5 با تهران مخالفت کردند.

پولیتیکو با اشاره به مخالفت "بیل کلینتون" و آیپک با وارد کردن فشارهای جدید به ایران می نویسد : تلاش های کاخ سفید برای به تعویق انداختن رای گیری در کنگره در مورد تحریم های جدید ایران در این هفته به موجب درخواست بیل کلینتون و آیپک برای خودداری از تصویب تحریم های جدید علیه تهران، به یک موفقیت بزرگ رسید.

به نوشته پولیتیکو، کلینتون و کمیته روابط عمومی آمریکا-اسرائیل (آیپک) به طور مشترک از موضع "باراک اوباما" رئیس جمهور آمریکا، در مورد مذاکرات هسته ای با ایران حمایت کرده و مخالفت خود را با اعمال فشارهای جدید بر تهران در زمان انجام مذاکرات اعلام کردند. پیش از بیل کلینتون، "هیلاری کلینتون" وزیر امور خارجه سابق آمریکا، نیز با اعمال فشارهای جدید بر ایران مخالفت کرده بود.

کاخ سفید از مدتها قبل به کنگره آمریکا هشدار داده که در شرایط فعلی اعمال هر گونه تحریم جدید علیه ایران به معنای شکست توافقنامه هسته ای ژنو خواهد بود. در همین رابطه، باراک اوباما شخصا و همچنین "جان کری" وزیر امور خارجه این کشور، بارها در مورد عواقب اعمال تحریم های جدید علیه ایران هشدار داده اند.

از چند روز دیگر دور جدید مذاکرات هسته ای ایران و کشورهای 1+5 برای رسیدن به توافق نهایی در خصوص موضوع هسته ای ایران آغاز می شود. بر اساس توافقنامه هسته ای ژنو، در طول انجام این مذاکرات اعمال هر گونه فشار جدیدی از سوی آمریکا و اروپا بر ایران ممنوع است.

لغو تحریم های صدا و سیما

اما در تحولی دیگر آمریکا اقدام به لغو تحریم های صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران کرد. البته لغو این تحریم ها به صورت موقت انجام می شود.

تحریم آمریکا علیه صدا و سیمای ایران به بهانه واهی ارسال امواج مضر ماهواره ای از سوی تهران، اعمال شده بود، اما یک مقام آمریکایی در این رابطه به آسوشیتدپرس گفت : برای ایالات متحده مشخص شده که اختلال های مضر ماهواره ای دیگر از  ایران صادر نمی‌شود.

این مقام آمریکایی همچنین تهدید کرده که در صورت تکرار اختلال در امواج ماهواره ای تحریمها دوباره اعمال خواهد شد.

این تحریم ها به مدت 180 روز لغو شده است و این دوره شش ماهه به شرکت های غیرآمریکایی اجازه می دهد که بدون مجازات از طرف دولت آمریکا خدمات ماهواره ای به رادیو و تلویزیون ایران ارائه کنند.

درخواست اوباما از ایران

این تحولات در حالی رخ می دهد که باراک اوباما درخواستی غیر معمول از ایران را مطرح کرده است. اوباما برای نخستین بار در یک سخنرانی عمومی از مقامات ایران خواست تا سعید عابدینی، کشیش ایرانی-آمریکایی که گفته می شود در ایران زندانی است را آزاد کنند.

اوباما این موضوع را روز ۱۷ بهمن ماه در مراسم سالیانه ای که در نخستین پنچ شنبه ماه فوریه برگزار می‌شود مطرح کرد.


ویدیو مرتبط :
تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران و پاسخ ایران به این تحریم‌ها

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آمریکا: تحریم‌های نفتی و مالی علیه ایران لغو نمی‌شود



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

در آلماتی به ایران پیشنهاد تعلیق تحریمها نشد

آمریکا: تحریم‌های نفتی و مالی علیه ایران لغو نمی‌شود

انتخاب :  یک مقام ارشد دولت آمریکا می گوید در جریان مذاکرات ایران و پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل بعلاوه آلمان در شهر آلماتی قزاقستان که در باره برنامه هسته ایران صورت گرفت، پیشنهادی در مورد "تعلیق” تحریم های اقتصادی و نفتی جاری علیه ایران، مطرح نشد.

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب به نقل از رویترز، این مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود، گفت: "هیچیک از تحریم های نفتی و بانکی کوچکترین تغییری نکرده است.”

ایران، گفتگوهای دو روزه در آلماتی با نمایندگان آلمان، بریتانیا، روسیه، چین، فرانسه و ایالات متحده آمریکا را در مجموع مثبت ارزیابی کرده است. این مذاکرات قرار است در اسفند ماه جاری و نیز در فروردین ماه آینده ادامه یابد.

شرط 5 +1 برای لغو تحریمها، شفافیت ایران در زمینه برنامه هسته ای است، برنامه ای که ایران بر صلح آمیز بودن آن تاکید دارد.

غرب خواهان توقف فرابری اورانیوم در ایران با غلظت بیست درصد است. ایران می گوید این اورانیوم مصرف تحقیقاتی دارد.

مقام ارشد یاد شده در دولت آمریکا تصریح کرد که واشنگتن خواهان اتخاذ گامهای ملموس از طرف ایران برای کاهش نگرانی های فزاینده بین المللی در مورد برنامه هسته ای ایران است. با این حال، وی نشست آلماتی را "مفید” ارزیابی کرد چرا که طرفین در مورد ادامه مذاکرات در سطوح کارشناسی و سیاسی به توافق رسیده اند.این در حالیست که منابع خبری روسی به نقل از سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه و نماینده روسیه در مذاکرات آلماتی گزارش دادند که کشورهای ۱+۵ پیشنهاد داده‌اند در ازای توقف غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم در تاسیسات "فردو" برخی از تحریم‌ها علیه ایران لغو شود.

ریابکوف به جزییات این پیشنهادها اشاره‌ای نکرده است. ولی خبرگزاری رویترز از قول یک مقام ارشد دولت آمریکا تاکید کرد که پیشنهادهایی که به جمهوری اسلامی داده شده شامل تحریم‌های نفتی و بانکی علیه این کشور نمی‌شود.

پیشتر برخی از منابع خبری، از جمله رویترز گزارش داده‌اند پیشنهاد تخفیف یا برداشتن تحریم‌ها تنها شامل مواردی چون صادرات و واردات محصولات پتروشیمی، طلا و فلزات گرانبها می‌شود./انتخاب