اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

آمریکا کشورهای حوزه بالتیک را مسلح کرد


آمریکا امروز (دوشنبه) اعلام کرد، بیش از 100 فروند تجهیزات نظامی سنگین شامل تانک و نفربر به کشورهای کوچک حوزه بالتیک که عضو ناتو هستند، تحویل داده تا ارتش‌های این کشورها را برای مقابله با تهدیدات روسیه تقویت کند.

ایسنا: آمریکا امروز (دوشنبه) اعلام کرد، بیش از 100 فروند تجهیزات نظامی سنگین شامل تانک و نفربر به کشورهای کوچک حوزه بالتیک که عضو ناتو هستند، تحویل داده تا ارتش‌های این کشورها را برای مقابله با تهدیدات روسیه تقویت کند.

ژنرال جان آر. اوکانر، یک مقام ارتش آمریکا که ناظر بر تحویل این تجهیزات نظامی در بندر ریگا، پایتخت لتونی، بود گفت: قرار است با تحویل این تجهیزات سنگین نظامی ما عزم خود را به ولادیمیر پوتین و دولت روسیه در خصوص اینکه می توانیم به طور گروهی به هم کمک کنیم نشان دهیم.

از جمله سلاح‌های تحویل داده شده از سوی آمریکا به کشورهای حوزه بالتیک، تانکهای آبرامز، نفربرهای زرهی برادلی،‌ نفربرهای شاسی‌بلند هاموی و همچنین تجهیزات پشتیبانی هستند.

اوکانر گفت: این ادوات زرهی تا زمانی که برای مقابله با تهاجم روسیه لازم باشند در این کشورها مستقر خواهند بود.

سه کشور کوچک استونی، لتونی و لیتوانی که عضو ناتو و اتحادیه اروپا هستند و ارتش‌های ضعیفی دارند، دریافت کننده این ادوات نظامی هستند. اقدام روسیه در برگزاری چند مانور نظامی در حوزه دریای بالتیک باعث نگرانی این کشورها در خصوص احتمال مداخله کرملین برای بی ثبات کردن آن‌ها شد.

اوکانر گفت:‌ آنچه که ما می خواهیم نشان دهیم ایجاد یک جبهه متحد از شمال تا جنوب است.

چند روز پیش دالیا گریبوسکایته، رییس جمهوری لیتوانی هشدار داد، کشورهای حوزه بالتیک باید آماده دفع هرگونه حمله با اتکا به خود در مدت دست کم 72 ساعت پیش از آنکه ناتو کمک های خود را ارسال کند، باشند .


ویدیو مرتبط :
اتریش از کشورهای پیشرو در حوزه خدمات

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

هدف آمریکا از ترساندن کشورهای حوزه خلیج فارس از ایران


یکی از تحلیلگران مطرح جهان عرب با اشاره به تلاش آمریکا برای ترساندن کشورهای حوزه خلیج فارس از تهدید ایران به اهداف آن پرداخته است.

خبرگزاری مهر: عبدالباری عطوان در مطلبی با اشاره به تلاشهای آمریکا برای ترساندن کشورهای عربی به ویژه کشورهای حوزه خلیج فارس از ایران و ترغیب آنها به امضای قرار دادهای جدید تسلیحاتی آورده است: نکته قابل توجه در تحرکات آمریکا و ابراز اطمینان به اعراب تلاش کاخ سفید برای تسریع در فروش سلاح های جدید و پیشرفته به کشورهای حوزه خلیج فارس است.

مفهوم آن تزریق میلیاردهای دلار به شرکت های اسلحه سازی آمریکا و نجات آنها از حالت رکود کنونی است.این در شرایطی است که قیمت نفت پایین آمده است و کمبود بودجه در کشورهای حوره خلیج فارس خود را نشان داده است.

جان کری وزیر خارجه آمریکا در نشست خبری با خالد العطیه همتای قطری خود متعهد به حمایت کشورهای حوزه خلیج فارس در برابر هجوم ایران شد اما دلیل این هراس از ایران در حالی که توافق امضا کرده است چیست؟ به ویژه که ظریف وزیر خارجه ایران توافق هسته ای را برای همسایگان زیان بار ندانست بلکه آن را دستاوردی مهم که به حالت بحران 12 ساله پایان داد، دانست.

عطوان می نویسد: برخی مسئولان کشورهای حوزه خلیج فارس به طور دائم اعلام می کنند که برای موضوع فلسطین پول خرج کرده اند اما اگر همه کمک های این کشورها از سازمان آزادی بخش فلسطین در طول چهل سال را مورد توجه قرار دهیم ملاحظه خواهیم کرد که قیمت آن برابر با خرید سامانه موشکی که برای مقابله با ایران خریداری می شود، نیست.البته اگر صدها جنگنده جدید و رادار و قرار دادهای تسلیحاتی که از 130 میلیارد دلار فقط در سه سال گذشته فراتر رفته است را به حساب نیاوریم.

وی می نویسد: ما به خرید سلاح کشورهای حوزه خلیج فارس مشکلی نداریم اما به شرط اینکه این خریدهای در مسیر صحیح باشد و خطری مهم امنیت عربی را تهدید کند.ایران هنگامی که در معرض تهدید آمریکایی ها بود از قراردادهای تسلیحاتی کشورهای حوزه خلیج فارس ترسی به خود راه نداد.

عطوان در پایان می نویسد: هدف جان کری و آمریکایی ها وسوسه کردن اعراب برای گرفتن آخرین دلارهای آنهاست و اینکه سلاح های غیرپیشرفته- در مقایسه با سلاح هایی که ارتش آمریکا و رژیم اسرائیلی استفاده می کند- به آنها بفروشد و این نهایت تحقیر و خدعه است.