اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

آمریکا سد سقوط قیمت بنزین شد



 اخباراقتصادی  ,خبرهای  اقتصادی, قیمت  بنزین

کاهش غیرمنتظره سطح ذخیره‌سازی بنزین طی سومین هفته ماه فوریه در آمریکا موجب جلوگیری از افت شدید قیمت این فرآورده در اروپا شده و از سوی دیگر قیمت بنزین را در آسیا افزایش داد.

به گزارش ایسنا، اگر چه عرضه بنزین در اروپا به بیش از سطح تقاضا رسیده و سطح ذخیره‌سازی‌ها در ذخائر مستقل رتردام بالا رفته است، کاهش غیرمنتظره سطح ذخیره‌سازی بنزین در آمریکا باعث شده که این قاره با کاهش شدید قیمت بنزین مواجه نشود.

کاهش سطح ذخیره‌سازی بنزین در آمریکا که مطابق با گزارش هفتگی اداره اطلاعات انرژی این کشور، حدود 2.2 میلیون بشکه بوده است،‌ در عین حال قیمت این فرآورده در بازار آسیا را با افزایش مواجه کرد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد عرضه مازاد بنزین در اروپا و بالارفتن سطح ذخیره‌سازی‌ها در ذخائر مستقل رتردام باعث افت قیمت این فرآورده نفتی در اروپا شده است، اما نیاز آمریکا به عنوان یکی از مقاصد صادراتی اصلی بنزین برای پالایشگران فعال اروپا به این فرآورده از سقوط قیمت بنزین در قاره سبز جلوگیری کرده است.

این در حالی است که حجم صادرات بنزین از اروپا به غرب آفریقا در هفته منتهی به 26 فوریه نیز نسبت به هفته‌های گذشته کاهش یافته است.

با فراهم شدن شرایط برای صادرات نفت از اروپا به بازار آسیا بازار نفتا در این منطقه به شدت رونق یافته است و سطح قیمت این فرآورده نفتی نسبت به نفت خام برنت 1.8 دلار در هر بشکه رشد داشته است.

از سوی دیگر پایین‌آمدن نرخ اجاره نفت‌کش‌ها برای انتقال این فرآورده نفتی از اروپا به سایر بازارها همزمان با افزایش تقاضا برای نفت کوره در بازار آسیا باعث کم شدن اختلاف قیمت نفت کوره با نفت خام برنت در بازار اروپا شده است.

بررسی‌ها حاکی از آن است که قیمت‌ هر بشکه بنزین در هفته منتهی به 26 فوریه در بازار رتردام 49.05 ارزش‌گذاری شده است که این رقم کاهشی 0.3 دلاری را نسبت به هفته پیش از آن نشان می‌دهد، این درحالی است که هر بشکه بنزین در آسیا 44.65 دلار قیمت دارد که این رقم نسبت به هفته پیش از این بررسی 0.57 رشد را نشان می‌دهد.

قیمت گازوئیل نیز در هفته مورد بررسی در بازار رتردام 27.49 دلار در هر بشکه محاسبه شده که این رقم نیز 0.45 دلار کاهش را نشان می‌دهد.

همچنین قیمت نفت کوره نیز در این هفته با 0.04 دلار کاهش در هر بشکه به 17.9 دلار رسیده است.

 

 اخبار اقتصادی  - ایسنا   


ویدیو مرتبط :
پاسخ وزیر نفت به سوال درباره قیمت بنزین در سال 1403: توضیحات جالب وزیر نفت در مورد قیمت بنزین

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

قیمت بنزین در آمریکا به بالاترین رقم از ابتدای ۲۰۱۲ رسید



 

 

آمریكا, بنزین

 

 

روند صعودی قیمت بنزین در بازار آمریکا که از ابتدای سال ۲۰۱۲ میلادی و عمدتا تحت تاثیر سیاست تحریم نفت ایران آغاز شده است همچنان ادامه داشته و به بالاترین رقم در این سال رسیده است.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از آسوشیتد پرس میانگین قیمت هر گالن بنزین در بازار آمریکا به بیش از ۳.۵۳ دلار رسیده است که این بالاترین رقم از ابتدای سال ۲۰۱۲ به شمار می رود.

قیمت بنزین در آمریکا از ابتدای ژانویه تا کنون ۲۵ سنت رشد داشته است. بر اساس این گزارش کارشناسان انرژی بر این باورند که قیمت هر گالن بنزین در آمریکا تا اواخر آوریل به بیش از ۴.۲۵ دلار خواهد رسید.

بر این اساس مایکل لینچ کارشناس ارشد موسسه تحقیقات اقتصادی و انرژی آمریکا تاکید کرد افزایش قیمت بنزین به مرز ۴ دلار در هر گالن موجب واکنش مردم خواهد شد. این مساله موجب خواهد شد تا هزینه بنزین خانوارهای آمریکایی از ۶۰ دلار در ماه دسامبر به بیش از ۸۰ دلار افزایش یابد و فشار مالی زیادی به مردم وارد خواهد شد .

افزایش قیمت بنزین بی شک موجب کاهش مسافرت در آمریکا و کاهش مصرف بنزین خواهد شد . افزایش قیمت جهانی نفت مهمترین و بیشترین تاثیر را در افزایش قیمت بنزین در این کشور داشته است . قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال از ابتدای امسال تا کنون ۱۲ درصد رشد داشته است .

افزایش تنش در روابط ایران و غرب و رشد تقاضا در بازارهای آمریکا و اروپا به علت سرمای زمستان نقش مهمی در افزایش قیمت نفت داشته است . قیمت نفت سبک آمریکا نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از ۱۹ درصد رشد داشته است . افزایش قیمت بنزین به ضرر هزینه های مصرفی بخش خصوصی و در نتیجه رشد اقتصادی آمریکا خواهد بود .

اگر روند صعودی قیمت بنزین در آمریکا طی یک سال آینده ادامه یابد و رشد ۲۵ سنتی قیمت بنزین ادامه داشته باشد بیش از ۳۵ میلیارد دلار هزینه بیشتر بر اقتصاد آمریکا تحمیل خواهد شد که این رقم معادل ۰.۲ درصد اقتصاد این کشور خواهد بود .

افزایش قیمت بنزین به مساله مهمی در انتخابات ریاست جمهوری تبدیل شده است . نیوت گینگریچ نامزد جمهوری خواه ریاست جمهوری آمریکا تا کنون بارها خواستار افزایش تولید نفت در داخل این کشور و استقلال انرژی آمریکا شده است . وی در این باره تاکید کرد مهمترین هدف من کاهش قیمت بنزین در آمریکا به کمتر از ۲.۵۰ دلار در هر گالن است تا خانوارهای بازنشسته آمریکایی نیز بتوانند به راحتی از خودرو های شخصی خود استفاده کنند .

این گزارش حاکی است موسسه اطلاعات قیمت نفت آمریکا نیز پیش بینی کرد قیمت بنزین تا پایان آوزیل به بیش از ۴.۲۵ دلار خواهد رسید . این رقم در جولای ۲۰۰۸ میلادی نیز به بیش از ۴.۱۱ دلار رسیده بود . میانگین قیمت بنزین در آمریکا در ابتدای امسال به ۳.۲۸ دلار رسیده بود که این رقم در ماه فوریه به ۳.۴۹ دلار رسیده است . این رقم در فوریه سال گذشته به ۳.۱۷ دلار رسیده است .

مردم آمریکا سال گذشته ۸.۴ درصد درآمد خود را برای خرید بنزین هزینه کردند که این رقم دو برابر بیشتر از ده سال گذشته است . پیش بینی می شود تقاضای بنزین امسال در آمزیکا به پایین ترین حد خود در یازده سال اخیر برسد ...... /  خبرگزارى فارس