اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

آمریکا راهی جز عقب‌نشینی از منطقه ندارد



 

 

 

آمریکا راهی جز عقب‌نشینی از منطقه ندارد

 

سردار جزایری: آمریکا راهی جز عقب‌نشینی از منطقه ندارد

تهران - معاون فرهنگی ستاد کل نیروهای مسلح با بیان اینکه آمریکا راهی جز عقب‌نشینی از منطقه ندارد، تاکید کرد: مصلحت آمریکا در آن است که با اراده خودش به خواست مردم منطقه خاورمیانه تن بدهد، در غیر این صورت او را وادار به عقب نشینی خواهند کرد.

سردار سرتیپ پاسدار سید مسعود جزایری در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار سیاسی ایرنا و در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه در هفته های گذشته بحث حمله نظامی به ایران از سوی برخی رسانه‌های خارجی مطرح می‌شود و اخیرا حدود 50 نفر از اعضای کنگره آمریکا از طرح حمله نظامی رژیم صهیونیستی به ایران حمایت کردند. احتمال عملی شدن چنین تهدیدها را چقدر می‌دانید؟ گفت: موضوع حمله نظامی به ایران، قدیمی و تکراری است و در این روزها هیچ اتفاق تازه‌ای رخ نداده است.

سردار جزایری با بیان اینکه برجسته شدن این مساله در رسانه‌ها در چارچوب طرح‌ها و سناریوها عملیات روانی است، تاکید کرد: در این‌ گونه مواقع دقت مدیران در یافتن واقعیات آشکار و پنهان باید بیشتر شود.

وی طراح اصلی این‌گونه سناریوها را آمریکایی‌ها دانست و خاطرنشان کرد: سایر کشورها به فراخور منافع خود سعی می‌کنند در این سناریو برای خودشان نقش تعریف کنند.

معاون فرهنگی ستاد کل نیروهای مسلح افزود: روس‌ها در این خصوص چند بار این مساله را آزموده‌اند. تعدادی از کشورهای اروپایی نیز تلاش کرده‌اند در این سناریو جای پایی داشته باشند. در مواردی برخی کشورهای همسایه نیز وارد این بازی شده‌اند.

** مسئولان نباید تحت تاثیر القائات سناریونویسان قرار بگیرند

سردار جزایری اضافه کرد: مسئولان ما و همین‌طور اصحاب رسانه باید مراقب باشند موضوع را آن‌طور که هست، ببینند و تحت تاثیر القائات سناریونویسان عملیات روانی دشمن قرار نگیرند.

وی به سرنوشت رژیم صهیونیستی در چند سال گذشته اشاره کرد و گفت: صهیونیست‌ها که طی چند سال اخیر دو شکست بزرگ و کمرشکن را در کارنامه شرم‌آور خود دارند، ده‌ها طرح بزرگ عملیات روانی را برای خارج شدن از تبعات این شکست‌ها به مرحله اجرا درآورده‌اند.

معاون فرهنگی ستاد کل نیروهای مسلح اظهار داشت: صهیونیست ها سعی می کنند با هم وزن قرار دادن خود در کنار کشورهای بزرگ مثل جمهوری اسلامی ایران، ناکامی‌های خود را به فراموشی بسپارند و لذا همواره خود را رقیبی برای تهران نشان می‌دهند.

سردار جزایری با تاکید بر اینکه نباید در مسیر این ترفند قرار گرفت، تصریح کرد: در جنگ 33 روزه حزب الله و جنگ 22 روزه حماس با وجود حمایت‌های مادی و معنوی آمریکا، تعدادی از کشورهای اروپایی و عربی، رژیم صهیونیستی از دو گروه مبارز در لبنان و فلسطین شکست خورد.

معاون فرهنگی ستاد کل نیروهای مسلح در پاسخ به این سوال که هدف اعمال تحریم‌ها از طرف آمریکا و اروپا علیه ایران چیست و چه کسی بیشترین ضرر را از تحریم ایران می‌برد؟ گفت: دشمنان ما هدف تحریم را تضعیف ایران و وارد آوردن فشار به جمهوری اسلامی ایران برای همراه‌سازی تهران با آمریکایی‌ها اعلام می‌کنند.

** تحریم ها علیه ایران غیر قانونی است

سردار جزایری با تاکید بر اینکه آمریکایی‌ها خودشان هم به موفقیت تحریم‌ها اطمینان ندارند، تصریح کرد: موسسه صلح ایالات متحده اعلام داشته است که کشورهای مختلف مواضع و تفسیرهای مختلفی از قطعنامه 1929 دارند و کشورهایی مانند روسیه و چین معتقدند که اعمال محدودیت‌ها در مورد بخش انرژی و روابط تجاری و یا بانک مرکزی ایران غیرقانونی است.

وی افزود: این موسسه نتیجه‌گیری می‌کند که ضربه‌ای که این قطعنامه برای ایالات متحده به همراه داشته است، این بود که تصویب آن هزینه‌های گزافی را به آمریکا تحمیل کرده است و برای نخستین‌بار واشنگتن در کسب حمایت کامل اعضای شورای امنیت برای تصویب قطعنامه حتی با وجود اینکه از میزان آن کاسته بود، شکست خورد.

** تحریم کنندگان ایران پنهانی با ما مراودات دارند

معاون فرهنگی ستاد کل نیروهای مسلح گفت: همان کشورهایی که قطعنامه را علیه ایران به تصویب رسانده‌اند خودشان در پشت صحنه و پنهانی با جمهوری اسلامی ایران مراودات گسترده‌ای دارند.

سردار جزایری خاطر نشان کرد: اگر روزی مصلحت باشد نام آنها را اعلام خواهیم کرد. همین‌قدر بگویم که از جمله نزدیک‌ترین شرکای آمریکا هستند.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه تاثیر جنگ رسانه‌ای و جنگ نرم را در ایجاد فضای مسموم بین‌المللی علیه ایران تا چه حد ارزیابی می‌کنید؟ روش خنثی سازی این فضاهای مسموم چگونه است و برنامه سپاه برای مقابله با جنگ نرم چیست؟ اظهار داشت: اقدامات خصمانه و جنگ نرم و عملیات روانی آمریکا، انگلیس و سایر هم‌پیمانان کاخ سفید علیه جمهوری اسلامی ایران، هرگز تا این حد زیاد و گسترده نبوده است.

معاون فرهنگی ستاد کل نیروهای مسلح تاکید کرد: بدیهی است که کار دشمن ضربه زدن و تخریب است و کشوری که مورد‌ آماج است باید تمهیدات لازم را برای خنثی سازی برنامه‌ها و فعالیت‌های دشمن به عمل آورد.

** لزوم تشکیل یک وزارتخانه مستقل برای سیاست‌گذاری در موضوع جنگ نرم

سردار جزایری اضافه کرد: هر چند نمی‌توان نقش تخریبی رژیم‌های سلطه علیه ایران را نادیده گرفت، لیکن 35 سال نشر اکاذیب، آمریکا را به بزرگ‌ترین دروغ‌گوی تاریخ معاصر مبدل کرده است.

وی تصریح کرد: رصد افکار عمومی مردم جهان گویای آن است که رفته رفته اثرات عملیات روانی و دروغ پراکنی‌های دستگاه‌های استکباری و صهیونیزم جهانی علیه جمهوری اسلامی ایران رو به افول است.

معاون فرهنگی ستاد کل نیروهای مسلح گفت: یکی از راه‌های مقابله با جنگ رسانه‌ای و جنگ نرم دشمن، لزوم تشکیل یک وزارتخانه مستقل برای سیاست‌گذاری، هدایت، هماهنگی و مدیریت عملیات اجرایی در این حوزه مهم و راهبردی و همین طور نظام دهی به دیپلماسی عمومی بسیار ضروری است.

سردار جزایری خاطرنشان کرد: با تشکیل این سامانه پیام ما چون مبتنی بر آموزه‌های دینی، حق مدارانه و عدالت خواهانه است، به سرعت بر بسیاری از تلاش‌های خصمانه، ماده پرستانه و شیطانی دشمن فائق خواهد آمد و از آن پس بیش از امروز شاهد واپس گرایی افکار عمومی نسبت به القائات شرورانه آمریکا خواهیم بود.

** دشمن دل پر خونی نسبت به سپاه دارد

وی در مورد علت دشمنی استکبار جهانی با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: دشمنان ما از هر کجا بیشتر دچار ضربه، گرفتاری و چالش بشوند، نسبت به آن حساس‌تر و رفتارشان خصمانه‌تر می‌شود.

معاون فرهنگی ستاد کل نیروهای مسلح با بیان اینکه دشمنان دل پرخونی نسبت به سپاه دارند، ابراز امیدواری کرد که استرس‌ها و نگرانی‌های آنها هر روز بیشتر شود.

سردار جزایری با تاکید بر اینکه در داخل کشور مردم خود را جدا از سپاه نمی‌دانند، گفت: این اعتماد و زمینه‌های پذیرش مردم برای سپاه، بزرگ‌ترین سرمایه است. سپاه با این سرمایه در مصاف جنگ نرم دشمن، پیروز نهایی خواهد بود.

وی درباره تحولات خاورمیانه و خواب آمریکا و رژیم صهیونیستی برای این منطقه گفت: آمریکا و رژیم صهیونیستی قادر به اثرگذاری در روند تحولات خاورمیانه نیستند و خاورمیانه جدید متعلق به صاحبان اصلی آن است.

معاون فرهنگی ستاد کل نیروهای مسلح خاطر نشان کرد: آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند در این مسیر خلل ایجاد کنند. گاهی از طریق حکام سرسپرده و گاهی با تحمیل جنگ می خواهند به خواسته‌های خود نزدیک بشوند.

** آمریکایی ها مجبور به عقب نشینی از منطقه هستند

سرار جزایری ادامه داد: شاهد هستیم که آن‌ها (آمریکایی ها) هرگاه یک قدم به جلو می‌گذارند، از سوی جریان اصلی منطقه دو گام مجبور به عقب‌نشینی می‌شوند.

وی با بیان اینکه آمریکا راهی جز عقب‌نشینی ندارد، تاکید کرد: مصلحت آمریکا در آن است که با اراده خودش به خواست مردم منطقه خاورمیانه تن بدهد، در غیر این صورت او را وادار به عقب نشینی خواهند کرد.

معاون فرهنگی ستاد کل نیروهای مسلح درباره اینکه بسیاری علت عدم حمله آمریکا و رژیم صهیونیستی به ایران را نفوذ استراتژیک جمهوری اسلامی در منطقه می دانند، گفت: مدیریت جنگ، مهمترین عنصر در جنگ‌ها به شمار می‌آید. نظامیان آمریکایی بهتر از سیاسیون آمریکایی می‌دانند که فاقد عوامل لازم این مدیریت در جنگ با جمهوری اسلامی ایران هستند و لذا به حدی عوامل بازدارنده در مقابلشان قرار دارد که با معادله‌ای چند مجهولی روبه رو هستند.

سردار جزایری در پاسخ به این سوال که بسیاری از طرح‌های عمرانی کشور توسط قرارگاه خاتم‌الانبیاء (ص) انجام می‌شود؛ آیا این تحریم‌ها می‌تواند مانعی برای ادامه کار سازندگی قرارگاه باشد؟ خاطر نشان کرد: بسیاری از طرح ها را قبول ندارم، قرارگاه خاتم‌الانبیا (ص) و سپاه تنها در بخش محدودی از طرح‌های عمرانی حضور دارد و سایر اشخاص، موسسات و شرکت‌ها به اندازه کافی فرصت حضور در سازندگی کشور را دارند.

وی با بیان اینکه دشمن تلاش دارد بگوید که همه کارها در ایران در اختیار سپاه پاسداران است، گفت: مردم به خوبی متوجه این ترفند دشمنان هستند.

** پیشرفت های خیره کننده کشور ره آورد تحریم بوده است

معاون فرهنگی ستاد کل نیروهای مسلح اظهار داشت: ملت ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سه دهه گذشته همواره تحت تحریم بوده و رشد، بالندگی و پیشرفت‌های خیره‌کننده امروز که جمهوری اسلامی ایران را به نقطه‌ای ممتاز و غیرقابل باور در تراز جهانی رسانده، ره‌آورد تلاش و همت در شرایط تحریم و محاصره اقتصادی استکبار است.

سردار جزایری تصریح کرد: سپاه پس از جنگ تحمیلی با موافقت فرماندهی معظم کل قوا ظرفیت و توان بومی شکوفا شده خود در دفاع مقدس را برای تصریح در روند توسعه ملی کشور به صحنه بازسازی و سازندگی آورد و سال‌هاست در عین تحریم طرح های عظیم ملی و طرح‌های محرومیت‌زدایی متعددی را در سراسر کشور با کیفیت و سرعت بالا عملیاتی کرده و به اجرا درآورده است.

** ایران بدون تکیه بر دیگران افق های اقتصادی خود را مهندسی کرده است

معاون فرهنگی ستاد کل نیروهای مسلح اظهار داشت: ایران بدون تکیه بر کشورهای قدرتمند انحصارطلب و زورگو است و با تجربه زندگی در محیط تحریم، افق‌های بلند اقتصادی خود را طراحی و مهندسی کرده است.

سردار جزایری خاطر نشان کرد: سپاه نیز با ورود در حوزه سازندگی و اقتصادی و پذیرش کمتر از پنج درصد طرح ‌های عمرانی و صنعتی کشور در صدد خلع ید شرکت‌های خارجی و سرعت بخشیدن به روند عدم وابستگی به کشورهای بیگانه است.

وی تاکید کرد: مهندسان و متخصصان متعهد، انقلابی و فرزندان با اراده و مصمم ملت ایران در قرارگاه خاتم‌الانبیا (ص) بدون اعتنا به عملیات روانی و هجمه‌های رسانه‌ای و تصویب و اعمال تحریم‌های ظالمانه دشمنان نظام و انقلاب تنها به پیشرفت و تعالی کشور اندیشیده و همین روحیه موجب افتخار و اعتماد به نفس مثال‌زدنی ایرانیان و سربلندی آنها در عرصه‌های بین‌المللی شده است.

** تحریم ها خللی در کار سازندگی کشور نداشته است

معاون فرهنگی ستاد کل نیروهای مسلح در ادامه افزود: امروز مردم عزیز ما در نقاط مختلف و محروم کشور با مشاهده خدمات قرارگاه خاتم‌الانبیاء در اجرای طرح ‌های راه‌سازی، سدسازی، تونل‌سازی، خط آهن، گاز و اجرای طرح‌های کشاورزی حضور خادمانه سپاه را در متن زندگی خود احساس می‌کنند.

سردار جزایری با بیان اینکه تحریم‌های وضع شده علیه سپاه قادر نخواهد بود مانع و خللی در ادامه کار سازندگی قرارگاه و اراده سپاه در این زمینه وارد نماید، توضیح داد: زیرا تکیه سپاه به عناصر داخلی است و نیازمندی‌های خود برای خدمت‌رسانی را عمدتا از داخل فراهم می‌آورد...../تحلیل:عصرایران


ویدیو مرتبط :
منطقه گرایی یا عقب نشینی از مواضع استراتژیک؟؟!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

"بصیر" در مقابل "گوگل ارث" / اشراف ایران بر پایگاه‌های آمریکا در منطقه



 

 

ویژگیهای ژئواستراتژیک خلیج فارس، استحصال روزانه یک میلیارد مترمکعب آب از خلیج فارس توسط کشورهای حاشیه جنوبی، چگونگی آرایش نظامی آمریکا پیرامون ایران، تهیه نرم افزار پایش اطلاعات و افشای ماهیت حقیقی سایت "Google earth" از جمله محورهای گفتگوی مهر با رئیس سازمان جغرافیایی بود.

 

به گزارش مهر، بخش دیگر گفتگو با امیر سرتیپ محمدحسن نامی رئیس سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران که به بهانه فرا رسیدن هفته دفاع مقدس انجام شد در سطرهای زیر می آید.

* در خصوص ویژگیهای تنگه هرمز توضیح دهید.

- همانطور که گفتم ما با تمام تجهیزات و امکانات خود نظاره گر ثروت ملی کشورمان هستیم. دریاها هم جزء مهمترین این ثروت ملی هستند بویژه خلیج فارس که دائما با ماهواره هایی که داریم تحت کنترل ماست. خلیج فارس یک دریای بی نظیری است و تصور می کنم در دنیا دریایی با این ویژگیهای خاص نداشته باشیم.

* به چه دلیل یا دلائلی؟

- در حقیقت خاورمیانه قلب جهان است و خلیج فارس قلب قلب جهان است و شاید بتوان گفت این خلیج همیشه فارس به نوعی شاهرگ حیاتی دنیاست. وقتی در سال 1428 قبل از اینکه در این منطقه نفت را کشف کنند از فرمانده هلندی که به این منطقه آمده بود سئوال کردند که چرا به این منطقه آمده ای که او گفت "اینجا دست هرکسی که باشد او قدرت برتر جهان است".

درحال حاضر خلیج فارس از نظر ژئوپلتیک و ژئو استراتژیک اهمیتی دوچندان پیدا کرده است. بیش از 67% نفت و گاز جهان از از این منطقه تامین می شود. ضمن اینکه این دریا با توجه به عمق کمی که نسبت به دریاهای دیگر دارد اگر بخواهید نفت را استخراج کنید بین 1 تا 2 دلار هزینه در بر دارد در حالیکه در جاهای دیگر برای استخراج نفت چندین برابر هزینه می شود.

همچنین بدلیل قرار گرفتن این دریا در قلب جهان انتقال انرژی به اقصی نقاط دنیا براحتی و سهولت انجام می شود. از آن گذشته مهمترین منطقه "check point" جهان یعنی منطقه ای که بیش از 75% تجارت جهان از آنجا انجام شود در تنگه هرمز خلیج فارس است.

* آیا فقط خلیج فارس دارای چنین مزیت استراتژیک در دنیاست؟

- نه، ما دو نقطه "check point" در جهان داریم یکی در خلیج فارس و دیگری در تنگه مالاگا است که البته اهمیت این تنگه  به اهمیت تنگه هرمز نمی رسد.

* تنگه سوئز چطور؟

- هم اکنون به کشتی هایی که بالغ بر 100000 تن کالا داشته باشند اجازه عبور از تنگه سوئز را نمی دهند و آنها مجبورند از دماغه امیدنیک دور بزنند.

* چرا؟

- چون یک آب راهه باریکی است و آنها نمی توانند از این آبراهه باریک عبور کنند. بنابراین تنگه هرمز در خلیج فارس و تنگه مالاگا به هیچ وجه جایگزین خشکی یا آبی ندارند به همین دلیل از لحاظ استراتژیک فوق العاده با اهمیت هستند.

* ارزیابی شما در خصوص بستن تنگه هرمز در شرایط تهدید چیست؟

- البته راجع به این موضوع باید یک نکته ای را بگویم و آن اینکه اگر به هر دلیلی خلیج فارس یا بهتر بگویم تنگه هرمز دچار چالش شود امنیت دنیا به خطر می افتد چرا که در مسائل استراتژیک دنیا می گویند اگر می خواهید ببینید امنیت بر دنیا حاکم است به دو نقطه "check point" یعنی تنگه هرمز و تنگه مالاگا نگاه کنید اگر تجارت در این نقاط بصورت عادی انجام شد پس امنیت بر دنیا حاکم است ولی اگر اینگونه نبود جهان دچار بحران خواهد شد.

* یک بحث دیگری که در رابطه با خلیج فارس مطرح است بحث شور شدن بی رویه آن است، در این رابطه هم توضیح دهید.

- بله درست است، متاسفانه هم اکنون کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس روزانه یک میلیارد مترمکعب آب را از خلیج فارس با دستگاه آب شیرین کن استحصال می کنند و نمک آب شوری که از این دستگاه خارج می شود را مجددا به خلیج فارس بازمی گردانند.

ضمن اینکه مصرف آب کشورهای حاشیه خلیج فارس هم اکنون بیش از اندازه شده است و خارج از استاندارد جهانی است و این می تواند یکی از مخاطراتی باشد که در پهنه آبی ما رخ می دهد.

* در خصوص ریزگردهایی که هم اکنون وارد کشور شده اند سازمان جغرافیایی چه اقداماتی را انجام داده است؟

- ابتدا لازم است یک مقدمه کوتاهی را در ارتباط با این موضوع خدمت شما بگویم. امروز پس از تحول ژئو استراتژیک که فروپاشی دیوار برلین بود 5 منظومه اقتصادی اداره جهان را در دست گرفتند که این 5 منظومه ایالات متحده آمریکا، چین، روسیه، ژاپن و اتحادیه اروپا (به عنوان یک کشور) هستند. این درحالیست که از سال 1990 تا زمان فروپاشی دیوار برلین به ترتیب "استراتژی نظامی، استراتژی سیاسی، استراتژی فرهنگی، استراتژی اجتماعی و استراتژی اقتصادی" در اولویت بودند.

اما می بینیم در دهه پایانی قرن بیستم به سرعت استراتژی اقتصادی در راس اولویت ها قرار می گیرد ضمن اینکه استراتژی محیط و منابع هم به آن افزوده شده است. در حقیقت استراتژی منابع و محیط، استراتژی است که بایستی همگان به آن توجه داشته باشند.

در حال حاضر محیط منطقه ما دستخوش یکسری از تغییر و تحولات شده است. البته همانگونه که می دانید کره زمین به سمت گرم شدن پیش می رود و شاید در حال نزدیک شدن به سومین تحول ژئو استراتژیک دنیا که ذوب یخهای قطبی است و می تواند چهره کره زمین را بطور کلی تغییر دهد هستیم.

* در صورت فرارسیدن سومین تحول ژئو استراتژیک چه اتفاقاتی را در جهان شاهد خواهیم بود؟

- در این شرایط حداقل بیش از یک چهارم کره زمین دیگر برای انسانها قابل سکونت نخواهد بود. آبهایی که از سطوح زمین بیرون می آید خشک می شوند، جنگلها کم می شوند، کویری شدن مناطق بیشتر می شود و ریزگردهای حاصل از فرسایش زمین در جریانات هوایی جابجا می شوند و بر این اساس ادامه حیات بر روی سه چهارم کره زمین ناممکن خواهد بود.

* سازمان جغرافیایی برای کنترل ریزگردها که شاید یکی از پیامدهای سومین تحول استراتژیک دنیا هستند و چندی است که مرزهای کشور ما را در نوردیده اند چه کرده است؟

- سازمان جغرافیا هم به نوبه خود در حال بررسی طرحی است تا جهان را از این بحران نجات دهد. در حقیقت ریزگردها که زائیده تحولات دستکاری طبیعت هستند با جریانات هوای غربی-شرقی در منطقه پراکنده می شوند. کاری که ما کرده ایم مشخص کردن کانونهای این ریزگردهاست.

* نقاط کانونی ریزگردها در چه کشورهایی هستند ؟

- با استفاده از تصاویر ماهواره ای متوجه شدیم که در حال حاضر 4 نقطه کانونی از ریزگردها در عراق، 3 نقطه در عربستان، 1 نقطه در کویت، 3 نقطه در اردن و 2 نقطه در جنوب سوریه وجود دارد.

* یعنی می خواهید بگوئید که کشورمان ایران فاقد چنین کانون های ریزگردی است؟

- بله، ما در ایران نقاط کانونی ریزگردها را نداریم چون چندسالی است که با کاشت درخت و مالچ پاشی و همچنین انجام عملیات بیابان زدایی از بوجود آمدن این بحران جلوگیری کرده ایم. ضمن اینکه ما حتی در نقاط کویری حداقل بارندگی را داریم و اینطور نیست که در طول سال هیچ بارندگی در کشور بویژه نقاط کویری نداشته باشیم. بنابراین اقلیم ما با اقلیم غرب عراق، شرق اردن یا شمال عربستان بسیار متفاوت است.

* حال چه باید کرد؟

- به نظر من کل منطقه باید با همکاری یکدیگر به رفع این معضل زیست محیطی کمک کنند. چون این ریزگردها اثرات نامطلوبی را هم بر روی انسانها و هم بر روی محیط زیست از جمله جنگلها و آبها می گذارد. البته غیر از موارد طبیعی که در بوجود آمدن ریزگردها موثرند عوامل دیگری هم نقش دارند.

مثلا نیروهای نظامی که در برخی کشورهای پیرامونی مانند عراق مستقر هستند با انجام مانورها و آزمایشات تسلیحاتی خود مانند انفجار برخی از بمبهایشان که شاید در بسیاری از آن ها از اورانیوم ضعیف شده استفاده کرده باشند به توسعه ریزگردها کمک می کنند. طبق آخرین اطلاعات آمریکا طی چند سالی که در عراق و افغانستان حضور پیدا کرده بالغ بر 400 آزمایش تسلیحاتی انجام داده است که تاثیرات سوء آن بعدها مشخص خواهد شد.

بطوریکه وقتی این نیروها با نفربرها، تانک ها و خودروهای زرهی که دارای مکانیزم خودکششی هستند بر روی رمل مناطق خشک حرکت می کنند موجب تبدیل رمل ها به پودر می شوند. از سوی دیگر در بیشتر این مناطق باران بسیار اندک می بارد و این مسئله موجب شده با وزش کوچک ترین باد رمل های پودر شده یا همان ریزگردها در هوا معلق شوند.

* ارزیابی شما از آرایش پایگاه نظامی ایالات متحده آمریکا در کشورهای همسایه چیست؟

- آمریکا در حوزه پیرامونی جمهوری اسلامی ایران حضور دارد و در حدود 30 پایگاه نظامی را در کشورهای همسایه ایران دایر کرده است که از جمله این پایگاهها می توان به پایگاهی در شمال شرقی بغداد، پایگاهی در ترکیه ، پایگاه آموزشی در کویت، پایگاهی در قطر،  پایگاهی در امارات،  پایگاهی در پاکستان،  پایگاهی در افغانستان و هچنین استقرار ناوگان پنجم آمریکا در بحرین اشاره کرد. اخیرا هم درصدد است در برخی از کشورها مانند گرجستان  پایگاه نظامی تاسیس کند.

* دلیل تعدد  پایگاههای نظامی آمریکا در کشورهای حاشیه خلیج فارس نسبت به کشورهای دیگر از جمله کشورهای شمالی چیست؟

- در حقیقت به دلیل اینکه ژئوپلتیک ایالات متحده آمریکا در تقابل با ژئواستراتژیک روسیه در منطقه است کمتر می تواند در کشورهای تجزیه شده اتحاد جماهیر شوروی سابق پایگاه نظامی تاسیس کند و شاید بتوان گفت به آن میزان که کشورهای عرب منطق برای آمریکا فرش قرمز پهن کرده اند کشورهای دیگر از جمله برخی از همین کشورهایی که در شمال ایران قرار دارند روی خوشی به حضور آمریکا در کشورهایشان نشان نمی دهد.

* آیا سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح اشراف کامل اطلاعاتی بر  پایگاه های آمریکا در منطقه دارد؟

- بله، ضمن اینکه ما در برنامه آمایش سرزمینی و پدافندی تمهیدات لازم هم برای هرگونه فعالیت مشکوک آنها در این  پایگاه ها اندیشیده ایم تا بتوانیم در صورت لزوم اقدام قاطعی را نسبت به آنها انجام دهیم ضمن اینکه علاوه بر رصد اطلاعاتی منطقه خلیج فارس، دریای عمان ، اقیانوس هند و حتی فراتر از آن یعنی دریای مدیترانه را تحت کنترل و نظارت خود داریم.

* چشم انداز تحولات منطقه را چگونه ترسیم می کنید؟

- با توجه به موج بیداری اسلامی که در کشورهای منطقه و همینطور در کشورهای شمال آفریقا  به راه افتاده است می توانیم در آینده ای نزدیک شاهد همگرایی بیشتری بین کشور های اسلامی منطقه باشیم. ضمن اینکه کشورهای دنیا هم اکنون بدنبال دست یافتن به اتحاد و همگرایی هستند و این امر نشانده موفقیت جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین الملل است و در آینده هم شاهد موفقیت های بیشتر جمهوری اسلامی ایران در دنیا خواهیم بود.

* با توجه به کارکرد مهم سازمان جغرافیایی در کشور مهمترین نرم افزاری که تاکنون طراحی و تولید کرده اید چه نرم افزاری بوده است؟

- تولید نرم افزار تهیه نقشه از تصاویر ماهواره ای بدون برداشت نقاط کنترل، تهیه نرم افزار طراحی نقشه های بزرگ مقیاس بطوریکه بتوان نقشه های دیگر را از آن تهیه کرد. همچنین نرم افزار پایش اطلاعات را تهیه کرده ایم که از اهمیت استراتژیکی برخوردار است.

* اقدامات دیگر سازمان جغرافیایی چه بوده است؟

- با کمک دانشگاه صنعتی مالک اشتر بحث طراحی و تولید سایت های ماهواره ای را هم اکنون در دستور کار داریم. مثلا یک سایت موبایلی را طراحی و احداث کردیم که در منطقه بی نظیر است بطوریکه قدرت مانور ما را دوچندان کرده است چون قریب به اتفاق سایتهای ماهواره ای ثابت هستند و قدرت جابجایی ندارند در حالیکه این سایت متحرک است.

* شما بعنوان رئیس سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح کارکرد سایت "Google earth" را چگونه ارزیابی می کنید؟

- به نظر من این سایت را استکبار جهانی برای جاسوسی و جمع آوری اطلاعات کشورهای دیگر طراحی و ساخته است. ضمن اینکه این سایت یک تهاجم فرهنگی را علیه کشورهای اسلامی انجام می دهد مثلا با طراحی اطلس غزوات حضرت رسول (ص) می خواهند تاریخ را دستکاری کنند.

* آیا تاکنون کشورهایی اقدام به تعطیل کردن سایت "Google earth" کرده اند؟

- بله، مثلا چین 3 سال پیش، روسیه 5/2 سال پیش و سال گذشته هم مالزی از کشورهایی بودند که این سایت جاسوسی را در کشورشان تعطیل کردند.

* پس اگر واقعا چنین است چرا شما برنامه ای را تاکنون برای مقابله با آن طراحی نکرده اید؟

- چرا، اتفاقا اخیرا سایتی تحت عنوان سایت "بصیر" را طراحی و تولید کرده ایم که در هفته دفاع مقدس با حضور وزیر محترم دفاع به بهره برداری خواهد رسید. این سایت هم به کاربران در داخل کشور و هم به کاربران همه دنیا سرویس می دهد. در حقیقت سایتی است که هم می تواند استفاده عمومی داشته باشد و هم از ورود برخی سایت ها مثل سایت "Google earth" که به جمع آوری اطلاعات در کشورهای مختلف می پردازد جلوگیری کند.

* سایت "بصیر" ویژگیهای خاص دیگری دارد که آن را متفاوت از سایت هایی مثل سایت "Google earth" کند؟

- بله، مثلا یکی از ویژگیهای این سایت این است که هر مسلمانی در هر نقطه کره زمین می تواند توسط این سایت با یک کلیک جهت قبله را پیدا کند.

* بنابراین با افتتاح "بصیر"، "Google earth" را در ایران تعطیل خواهید کرد؟

- بله همینطور است..../مهر