اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

آمریکا توان نابودی برنامه هسته‌ای ایران را ندارد



اخبار,اخبارسیاست خارجی,برنامه هسته‌ای ایران

نه اسرائیل ظرفیت «متوقف کردن» ایران در رسیدن به سلاح هسته‌ای را دارد، نه ایالات متحده، دست کم در شرایطی که نخواهد وارد یک جنگ تمام عیار شود، چنین توانی دارد.

نشریه «آتلانتیک» در گزارشی با موضوع اقدام نظامی علیه ایران، نوشته است شعار «همه گزینه‌ها روی میز است» برای استفاده در مذاکرات هسته‌ای، مفید است، اما آمریکا نباید خود این مسئله را باور کند که می‌تواند برنامه هسته‌ای ایران را نابود کند.

به گزارش فارس، «جیمز فالوز» تحلیلگر نشریه «آتلانتیک» که یک دهه قبل در گزارشی تحت عنوان «آیا ایران هدف بعدی است؟»، امکان اقدام نظامی موفق علیه برنامه هسته‌ای ایران را با استناد به شبیه‌سازی‌های صورت‌گرفته رد کرده بود، روز سه‌شنبه در گزارش تازه‌ای، تصریح کرد ایران امروز بیش از گذشته در برابر اقدام نظامی، مقاوم است.

فالوز در ابتدای این یادداشت به مرور بخش‌هایی از گزارش یک دهه قبل خود پرداخته و نوشته است: «بیش از یک دهه از آن زمان گذشته است. از آن وقت تا الان، تنها اهرم ایران که تضعیف شده، این است که دیگر ده‌ها هزار نیروی نظامی ایالات متحده در نزدیکی ایران در عراق مستقر نیستند تا هدفی بالقوه برای ایران باشند. به غیر از این یک مورد، از دیگر جهات، ایران به اندازه 10 سال در محافظت از تأسیسات خود و بررسی گزینه‌های خود، پیش است.»

به نوشته آتلانتیک، «سم گاردینر» سرهنگ بازنشسته نیروی هوایی آمریکا در سال 2004 پس از شبیه‌سازی‌ای که توسط او از حمله به ایران صورت گرفت، گفته بود: «بعد از تمام این اقدامات، من فقط دو جمله دارم که می‌خواهم به سیاستگذاران بگویم. شما برای حل مسائل ایران، هیچ راهکار نظامی‌ای ندارید. مجبورید دیپلماسی را به نتیجه برسانید.»

فالوز در ادامه با ابراز مخالفت نسبت به بخشی از یادداشت دیروز «جفری گلدبرگ» که گفته بود واشنگتن توان متوقف کردن برنامه هسته‌ای ایران از طریق نظامی را دارد، نوشته است: «نه اسرائیل ظرفیت «متوقف کردن» ایران در رسیدن به سلاح هسته‌ای را دارد، نه ایالات متحده، دست کم در شرایطی که نخواهد وارد یک جنگ تمام عیار شود، چنین توانی دارد.»

وی می‌افزاید: «اهمیت این مسئله در چیست؟ به نظر من، در مذاکرات، خوب است که مقامات آمریکایی، از رئیس‌جمهور گرفته تا مقامات پائین‌تر، طوری رفتار کنند که گویی ممکن است حمله نظامی را به صورتی جدی بررسی کنند. هر زمان بحث ایران مطرح بوده است، هم «جورج دابلیو بوش» و هم باراک اوباما، دائما عنوان کرده‌اند که "همه گزینه‌ها روی میز است"، که این کار درستی است. اینکه باعث شوید، حریف در مورد تبعات برانگیختن شما، به فکر بیافتد، رویکردی زیرکانه است.»

در پایان این یادداشت آمده است: «این موضع تا زمانی در مذاکرات مفید است که از گول زدن ایرانی‌ها، به گول زدن خودمان تبدیل نشود. اینکه کاری کنیم سران ایران تصور کنند ایالات متحده، به حمله نظامی فکر می‌کند، ممکن است نتیجه‌بخش باشد. اما اگر واقعا به آن فکر شود، می‌تواند فاجعه به بار آورد.»

اخبارسیاست  خارجی  -  فارس


ویدیو مرتبط :
سخنرانی نتانیاهو در آمریکا درباره برنامه هسته ای ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

چرا سخنان آمریکا در مورد عدم ارتباط میان مذاکرات هسته ای و کمک ایران در جهت نابودی داعش را سخت می توان باور کرد؟



اخبار,اخبار سیاست خارجی,همکاری آمریکا و ایران در حمله به داعش


 اخبار سیاست خارجی - یو اس آ تودی بررسی کرد:
چرا سخنان آمریکا در مورد عدم ارتباط میان مذاکرات هسته ای و کمک ایران در جهت نابودی داعش را سخت می توان باور کرد؟

به نظر می رسد ایران در مذاکرات هسته ای با غرب موضع قاطع تری اتخاذ کرده است و این امر نشان می دهد که آمریکا برای مقابله با داعش در عراق و سوریه به کمک این کشور نیاز دارد.

به گزارش «تیک»، اگر چه ایران و آمریکا یک دشمن مشترک دارند، اما ماری هارف، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، روز دوشنبه گفت که هیچ ارتباطی میان مذاکرات هسته ای که به منظور مهار برنامه هسته ای ایران صورت می گیرد و جنگ علیه دولت اسلامی که داعش نیز نامیده می شود، وجود ندارد.

ماری هارف گفت: «مذاکرات هسته ای مقوله ای کاملاً مجزا از اقداماتی است که در ارتباط با گروه داعش انجام می شود. این موضوع به هیچ وجه تغییر نکرده است و ما عملیات مشترک نظامی با ایران اجرا نخواهیم کرد.»

ارتش آمریکا در عراق حملات هوایی علیه داعش را آغاز کرده است و هم اکنون شبه نظامیان شیعه که تحت تعلیم دولت ایران هستند نیز به افراط گرایانی که در این منطقه حضور دارند، حمله کرده اند.

جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، روز هفدهم سپتامبر و در مصاحبه با خبرنگار نشریه «نشنال جورنال»، نقش ایران در مقابله با گروه دولت اسلامی را با مذاکرات هسته ای مرتبط دانست. ظریف به این موضوع اشاره کرد که از آن جا که تحریم های آمریکا مانع از پیشرفت برنامه هسته ای ایران نشده است، تنها گزینه آمریکا برای انجام این کار جنگ است، که به گفته او، در زمانی که ایران به متحدان آمریکا برای مقابله با رادیکال ها کمک می کند ، کار درستی نخواهد بود.

آمریکا و سایر کشورهای غربی معتقدند که هدف از اجرای برنامه هسته ای ایران ساخت سلاح های اتمی است، نه آن طور که ایران ادعا می کند تولید برق و کاربردهای پزشکی. این مذاکرات که هفته گذشته از سر گرفته شد، بر مبنای این تضمین شکل گرفته است که در ازای لغو تحریم های آمریکا و جامعه بین المللی، برنامه هسته ای ایران هم چنان صلح آمیز باقی بماند. قدرت های بزرگ جهان و ایران توافق کرده اند که در تاریخی که تعیین شده، یعنی 25 نوامبر، این مذاکرات را به پایان برسانند.

مذاکره کننده های غربی خواستار آن هستند که توانمندی غنی سازی اورانیوم ایران را کاهش دهند و رآکتور آب سنگین اراک را طوری تغییر دهند که نتواند پلوتونیومی را که برای ساخت بمب هسته ای لازم است، تولید کند و بازرسی های نامحدود از سایت های هسته ای ایران را به نتیجه برسانند. ایران خواستار لغو تحریم های اقتصادی و استمرار تولید سوخت اورانیوم است.

روز دوشنبه، خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از دیپلمات هایی که نامشان را ذکر نکرده بودند، اعلام کرد که دولت تهران یک بار دیگر درخواست آمریکا مبنی بر تغییر عملکرد سایت غنی سازی اورانیوم فردو را که به شدت از آن محافظت می شود و در زیر کوه بنا شده است، رد می کند. پیش از این مسؤولان ایرانی اعلام کرده بودند که احتمال دارد ایده تغییر عملکرد سایت فردو را در راستای دستیابی به اهداف جدید بپذیرند. اما روز دوشنبه، دیپلمات ها به خبرنگار آسوشیتدپرس گفتند که با استناد به هواپیمای بدون سرنشین اسرائیلی که ایران می گوید در ماه اوت در نزدیکی سایت فرآوری دیگری آن را سرنگون کرده است، معتقدند که این سندی است مبنی بر این که ایران نیاز دارد که اورانیوم را در سایت مستحکم تری غنی سازی کند.

این موضع قاطع تر زمانی اتخاذ شد که مذاکره کننده های آمریکایی امتیاز آشکاری به ایرانی ها دادند، به این صورت که آن ها پیشنهاد کردند ایران بتواند اتصال لوله های ارتباطی هزاران دستگاهی را که برای فرآوری سوخت اورانیوم از آن ها استفاده می شده است، قطع کند، این در حالی است که آمریکا در گذشته درخواست کرده بود این دستگاه ها به طور کامل برچیده شوند.

به گفته یکی از مسؤولان عالی رتبه دولت آمریکا، درخواست قطع سیستم ارتباطی این لوله ها در راستای هدف آمریکا صورت گرفته که قصد دارد در صورتی که ایران یکباره تصمیم بگیرد توافقنامه هسته ای را زیر پا بگذارد، زمانی را که برای ساخت بمب هسته ای لازم است، افزایش دهد. این مقام مسؤول که به علت آن که قرار است جزئیات این مذاکرات محرمانه باقی بماند، نخواست نامش فاش شود، در ادامه افزود: آمریکایی ها به این علت چنین درخواستی را مطرح کرده اند که برای اتصال دوباره این لوله ها باید روند پیچیده و زمان بری طی شود.

مایکل دوران، یکی از مسؤولان سابق شورای امنیت ملی در دوران ریاست جمهوری جرج بوش، گفت که تکذیب وزارت امور خارجه در مورد ارتباط میان مذاکرات هسته ای و کمک ایران به جنگ با داعش را «به سختی می توان باورکرد.»

مایکل دوران که اکنون به عنوان همکار ارشد در مؤسسه بروکینگز فعالیت می کند، در ادامه افزود: «از قرار، ایران تصور می کند که اوباما در برابر داعش راه گریزی ندارد و در نتیجه ایران بیش از هر زمان دیگر اهرم فشار قوی تری در برابر اوباما در اختیار دارد.

 

 اخبار سیاست خارجی - تیک