اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

آمریکا: به جدول زمانی مذاکرات پایبندیم


مشاور ارشد وزیر امور خارجه آمریکا گفت که همچنان به جدول زمانی اعلام شده برای مذاکرات هسته‌ای با ایران پایبندیم.

خبرگزاری تسنیم: "ماری هارف" مشاور ارشد وزیر امور خارجه آمریکا گفت که همچنان به جدول زمانی اعلام شده برای مذاکرات هسته‌ای با ایران پایبندیم.

مشاور ارشد وزیر امور خارجه آمریکا کنفرانس خبری خود را درباره عمل جراحی کری آغاز کرد و گفت که وی با همتایان فرانسوی و اسپانیایی خود تماس برقرار کرده و تاسف خود برای عدم امکان دیدار با آنها را ابراز داشته است.

وی افزود: تمرکز اصلی کری در ماه ژوئن همچنان بر مذاکرات با ایران بوده و تیم وی به همان برنامه زمانی برای ضرب الاجل پایبند است.

هارف درباره روند بهبود کری گفت: ما منتظر آن هستیم که کری بازگردد. وی یک عمل جراحی دارد و پس از آن پزشکش درباره روند بهبود وی صحبت خواهد کرد.

یکی از خبرنگاران درباره ضرب الاجل مذاکرات با ایران سوال کرد که هارف پاسخ داد: احتمالات فنی وجود دارد و باید درباره آن تصمیم گیری شود اما نمی‌توان تا ابد به مذاکرات ادامه داد.

یکی از خبرنگاران پرسید آیا مقامات ایرانی برای ادامه گفت‌وگوها به واشنگتن می‌آیند که وی پاسخ داد درباره مکان مذاکرات نمی‌توان گمانه زنی کرد.

هارف گفت که کری به صورت فعال در مذاکرات هسته‌ای با ایران حضور خواهد داشت اگر چه نحوه آن هنوز مشخص نیست.


ویدیو مرتبط :
مذاکرات-حامد زمانی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

گزارش «فیگارو» از ابهام قضایی در سیستم و جدول زمانی لغو تحریم‌های آمریکا علیه ایران



اخبار,اخبار اقتصادی, لغو تحریم‌های آمریکا علیه ایران

روزنامه فرانسوی فیگارو طی یادداشتی با اشاره به سفر هیئت بزرگ اقتصادی فرانسه به تهران، و با استناد به اظهارات وزیر بازرگانی فرانسه به خطر ابهام قضایی در سیستم تحریم‌های آمریکا علیه ایران به ویژه جدول زمانی لغو تحریم‌ها پرداخت.

به گزارش فارس، یک هیئت بزرگ تجاری و بازرگانی فرانسه متشکل از بیش از 100 شرکت از جمله شرکت‌های ایرباس، توتال و پژو طی هفته جاری در تهران خواهند بود.

روزنامه فرانسوی فیگارو طی گزارشی به قلم «فابریس نوده لانگلوآ» نوشت: مدیران و رؤسای بیش از 130 شرکت فرانسوی طی هفته جاری به همراه دو وزیر فرانسوی بمنظور بهره‌وری از بازار ایران که بسیار در آرزوی آنند و هوای آن را در سر دارند، به این کشور سفر می‌کنند.

گروه لابی تجاری فرانسه موسوم به مدف (Medef) طی این سفر نمایندگان ارشد 134 شرکت بزرگ فرانسوی شامل شرکت‌های نفت و گاز توتال، شرکت هواپیماسازی ایرباس و شرکت خودروسازی معروف پژو را راهی ایران کرده است.

این هیئت شامل اغلب شرکت‌های بزرگ فرانسوی و شرکت‌های متوسط و کوچک فرانسوی در بخش‌های کشاورزی، امور مالی، کالاهای لوکس، فرآورده‌های داروسازی، ساخت‌وساز و حمل‌ونقل است.

«استفان لوفول» وزیر کشاورزی فرانسه و «ماتیاس فکل» وزیر بازرگانی فرانسه از جمله اعضای هیئت اقتصادی در سفر به ایران هستند که طی این سفر اقدام به گشایش دفتر بازرگانی جدید فرانسه در تهران خواهند کرد.

این نخستین بار طی 12 سال گذشته است که وزرای فرانسوی به همراه مدیران شرکت‌های فرانسوی به ایران سفر می‌کنند.

 این در حالیست که گروه لابی تجاری فرانسه «مدف» پیشتر نیز در ابتدای سال 2014 هیئتی اقتصادی متشکل از 100 شرکت فرانسوی را به ایران فرستاده بود که در آن زمان وزارت امور خارجه فرانسه به دلیل جریان مذاکرات هسته‌ای، آن را سفری بسیار شتابزده و عجولانه ارزیابی کرده بود.

از زمان انعقاد توافق موقت هسته‌ای در نوامبر 2013 و پس از آن انعقاد توافق هسته‌ای در 14 ژوئیه گذشته، تجار و بازرگانان آلمانی، ایتالیایی، انگلیسی و آمریکایی با عجله راه تهران را در پیش گرفته‌اند.

نیاز به سرمایه‌گذاری خارجی
چشم‌اندازها از ماه ژوئیه گذشته یعنی زمان انعقاد توافق هسته‌ای گروه 1+5 با ایران روشن است. چنانچه ایران به تعهدات خود در خصوص عدم توسل به برنام هسته‌ای غیرنظامی خود پایبند باشد،تحریم‌های تجاری و مالی اعمال شده علیه آن به تدریج تا پایان سه ماهه نخست سال 2016 لغو خواهند شد.

یه عقیده «ایو تیبو دو سیلگی» (Yves-Thibault de Silguy) معاون رئیس مدف و معاون رئیس گروه ساخت و ساز و واگذاری «ونسی» (Vinci)، ایران تنها یک قدرت نفتی نیست که به دنبال غلبه بر بازار طلای سیاه جهان است بلکه دارای بازاری 80 میلیون نفری نیز هست که فرصت‌های بسیاری در آن وجود دارند.

از سوی دیگر، ایران برای آنکه بتواند میزان تولید نفت خود را از 3 میلیون بشکه در روز فعلی به سطح پیش از تحریم‌ها یعنی بیش از 4 میلیون بشکه در روز برساند، به سرمایه‌گذاری‌های خارجی نیاز دارد.

دارایی‌های خارجی نهادهای ایران همچنان مسدود است و این کشور به منابع مالی بین‌المللی دسترسی ندارد.

*ابهام در خصوص تحریم‌های آمریکا
به اعتقاد ماتیوس فکل وزیر بازرگانی فرانسه، خطر موجود، ابهام قضائی در خصوص سیستم تحریم‌های ملی آمریکا به ویژه جدول زمانی لغو تحریم‌هاست و این ابهامی است که نباید آن را تحمل کرد و به آن تن داد بلکه باید رفع شده و از میان برود.

در پاریس عده‌ای جدول زمانی مدنظر آمریکا برای لغو تحریم‌های ایران را ابزاری در جهت منافع شرکتهای آمریکایی می‌دانند و برخی دیگر معتقدند که لابی‌های صنعتی آمریکا دولت را برای لغو تحریم‌ها تحت فشار گذاشته‌اند.

این در حالیست که جان کری وزیر امور خارجه آمریکا چراغ سبز خود را نسبت به لغو تحریم‌های هوانوردی در آینده اعلام کرده و مذاکرات میان پاریس و واشنگتن در این خصوص در جریان است.

 به نوشته فیگارو، در سفر سه روزه هیئت اقتصادی فرانسه به تهران و مشهد هیچگونه قراردادی منعقد نخواهد شد و هرف از این سفر تنها برقراری ارتباط و شناسایی پروژه‌ها و طرف‌های قابل اعتماد است که به عنوان کلید روابط تجاری موفق تلقی می‌گردد.


 اخبار اقتصادی  -  فارس