اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

آمریکا به بازماندگان ترکیه تسلیت گفت


سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در اولین واکنش رسمی به انفجار تروریستی امشب آنکارا، به بازماندگان کشته‌های این حادثه و مجروحان تسلیت گفت و از مردم آمریکا خواست که از سفر به منطقه پرهیز کنند.

خبرگزاری فارس: «مارک تونر» معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ساعاتی پس از انفجار تروریستی آنکارا، به این واقعه واکنش نشان داد و پرهیز آمریکایی‌ها از سفر به «منطقه» را خواستار شد.

در انفجار تروریستی امشب آنکارا، یک ماشین بمب‌گذاری شده در کنار اتوبوس حامل نیروهای ارتش در کنار منفجر شد و بر اساس آماری که تا این ساعت منتشر شده، 28 نفر کشته شدند.

مارک تونر در واکنش به این حادثه گفت: «به بازماندگان و مجروحان این حادثه تسلیت می‌گوییم؛ خبرهای اولیه در خصوص وسعت و شدت این حادثه منتشر شده و گزارشی از برعهده گرفته شدن مسئولیت این اقدام، در دست نیست.»

سخنگو پس از تسلیت گفتن به ملت ترکیه، به ملت خود پرداخت و گفت که سفارتخانه آمریکا در حال بررسی موضوع است تا صدمه دیدن یا ندیدن اتباع ایالات‌متحده در این حادثه، مشخص شود.»

وی به آمریکایی‌ها اطمینان داد که خدمات کنسولی در سفارتخانه آمریکا در آنکارا به آمریکای‌ها ارائه می‌شود ولی هشدار داد که «مردم به منطقه سفر نکنند.»

تونر در خصوص حملات توپخانه‌ای ترکیه به خاک سوریه هم سخن گفت و مدعی شد بر اساس گزارشی که به واشنگتن رسیده، این حملات قطع شده؛ سخنگو البته از زمان دقیق قطع حملات اطلاعی نداشت.


ویدیو مرتبط :
ترانه وشعر مرگ حیدر بابا تسلیت و با آرزوی صبربرای بازماندگان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مقاومت ترکیه در برابر فشارهای آمریکا برای تحریم ایران



 

 

مقاومت ترکیه در برابر فشارهای آمریکا برای تحریم ایران

 

این مقام ترک با اذعان به فشار مضاعف تحریم های جدید بین المللی به ایران ، افزود که از نظر او بعید می نماید که رهبران ایران که دهه ها زیر سایه تحریم ها زندگی کرده اند ، از موضع خود عقب نشینی کنند.

ترکیه در برابر فشارهای ایالات متحده آمریکا برای پیوستن به تحریم های شدیدتر تجاری علیه ایران مقاومت می کند.

به گزارش عصر ایران و به نقل از روزنامه " لوس آنجلس تایمز " آمریکا "علی باباجان" معاون نخست وزیر ترکیه روز چهارشنبه در واشنگتن با اشاره به اینکه تصمیمات شرکت های تجاری خصوصی ترکیه برای مبادلات تجاری با ایران مستقلانه گرفته می شود ، افزود که شرکت های ترک درباره پیوستن به تحریم های مستقل آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران ، خود تصمیم می گیرند.

واشنگتن پیش از این بارها از ترکیه خواسته است تا به تحریم های جداگانه آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران بپیوندد ، اما ترکیه می گوید که حجم تجارت این کشور با ایران در مقایسه با بسیاری از کشورهای اروپایی رقم ناچیزی است.

باباجان با اشاره به مراودات گسترده بسیاری از کشورها و شرکت های تجاری اروپایی و چینی با ایران گفت : " این بسیار غیر عاقلانه خواهد بود   با وجودی که شرکت های اروپایی ، چینی و روسی به طور گسترده با شرکت های ایرانی مراوده دارند و درهای خود را به روی ایران باز کرده اند ، شرکت های ترک روابط خود را با   ایران قطع کنند."

این مقام ترک با اذعان به فشار مضاعف تحریم های جدید بین المللی به ایران ، افزود که از نظر او بعید می نماید که رهبران ایران که دهه ها زیر سایه تحریم ها زندگی کرده اند ، از موضع خود عقب نشینی کنند.

حجم روابط تجاری سالانه ایران و ترکیه حدود 10 میلیارد دلار و آنکارا و تهران در نظر دارند تا این حجم را در آینده میان مدت به بیش از 20 میلیارد دلار برسانند.

ترکیه یک سوم گاز وارداتی خود را از ایران وارد می کند و ایران پس از روسیه دومین تامین کننده عمده گاز ترکیه به شمار می رود.

از سوی دیگر " استوارت لوی " معاون وزیر خزانه داری آمریکا نیز که برای گفتگو و جلب همکاری مقامات آذربایجان و ترکیه برای همکاری در زمینه تشدید تحریم های ایران وارد منطقه شده ، روز گذشته برای دیدار با مقامات ترکیه وارد آنکارا شد.

لوی در این سفر در نظر دارد تا مقامات ترکیه را به قطع همکاریهای بانکی و تشدید تحریم های ایران تشویق کند . آمریکا مدعی است که ایران ازسیستم  بانکی آذربایجان و ترکیه برای انتقال وجوهات مورد نیاز خود استفاده می کند و از این دوکشور می خواهد تا این مسیر را به روی ایران ببندند.

آمریکا ایران را به تلاش برای کسب سلاح های هسته ای زیر پوشش برنامه هسته ای صلح آمیز متهم می کند و ایران می گوید که همه فعالیت های هسته ای اش صلح آمیز و تحت نظارات آزانس بوده و تهران حق دارد برای راکتورهای اتمی خود چرخه سوخت بومی داشته باشد.

از سال 1384 تا کنون ، چهار قطعنامه تحریمی شورای امنیت ملل متحد با تلاش های آمریکا و دیگر متحدان این کشور به تصویب رسیده ، اما ایران اعلام کرده که به هیچ وجه از موضع به حق هسته ای خود عقب نخواهد نشست..../تحلیل:عصرایران