اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

آمریکایی ها چگونه از تاریخ خود پاسداری می کنند؟




آمریکایی ها چگونه از تاریخ خود پاسداری می کنند؟

چندی پیش به همت یکی از دوستان رفته بودیم بازدید از موزه Dr.Pepper در شهر محافظه کار ویکو در تگزاس. Dr.Pepper محصولی نوشیدنی است که حدود یک قرن پیش در همین تگزاس پاگرفت و ریشه دواند. چیزی مثل زمزم ایرانی. با این تفاوت که برخلاف زمزم، دکتر پپر شهرتی فراگیر و جهانگیر دارد.

 در چند ماه اخیر در حوزه روابط فرهنگی ایران و آمریکا دو تحول مهم رخ داد که دستمایه نوشته حاضر شد.


 اولین رخداد گردش "منشور کوروش" در شهرهای نیویورک، واشنگتن، هیوستون و لس آنجلس بود که برخی از ناظران معروف آمریکایی همچون رابین رایت را به حیرت واداشت.


رایت بعد از دیدار از منشور به گونه ای راویِ همان فرضیه معروف گراهام فولر در کتاب "قبله عالم؛ ژئوپولتیک ایران" شد. رایت تحت تاثیر مضامین و اهمیت تاریخی و فرهنگی منشور کوروش نوشت: حالا می فهمم چرا ایرانی ها انقدر به تاریخ خود مباهات می کنند.

تحولات روابط فرهنگی ایران و آمریکا ,منشور کوروش,جام شیردال

حادثه دوم بازگرداندن یک شیء تاریخی به ایران بود. این شی ء تاریخی که موسوم به "جام شیردال" است در سال 2003 از یک قاچاقچی عتیقه مصادره شده بود. براساس گزارش های مختلف خبری، قدمت این شیء تاریخی به حدود قرن هفتم قبل از میلاد بازمی گردد. قدمت این اثر یعنی حدود 2700 سال را وقتی مقایسه می کنی با تاریخ پیدایش و استقلال کشورهایی چون آمریکا حیرت انگیز می نماید

تحولات روابط فرهنگی ایران و آمریکا ,منشور کوروش,جام شیردال

اما سوال این است که کشورهای نوپدیدی چون آمریکا از تاریخ خود چگونه پاسداری می کنند و ما چگونه؟ برای روشن شدن مطلب چند مثال عینی می زنم.

چندی پیش به همت یکی از دوستان رفته بودیم بازدید از موزه Dr.Pepper در شهر محافظه کار ویکو در تگزاس. Dr.Pepper محصولی نوشیدنی است که حدود یک قرن پیش در همین تگزاس پاگرفت و ریشه دواند. چیزی مثل زمزم ایرانی. با این تفاوت که  برخلاف زمزم، دکتر پپر شهرتی فراگیر و جهانگیر دارد.

تحولات روابط فرهنگی ایران و آمریکا ,منشور کوروش,جام شیردال

 موزه ای سه طبقه بناکرده اند برای حفظ و صیانت از تاریخ این کارخانه و این محصول آشامیدنی. تمام مراحل رشد و توسعه این محصول، انواع و اقسام ماشین آلات، دفتر کار مدیران و صاحبان، بطری ها و موارد جانبی را برای ضبط در حافظه تاریخ به شکلی نیکو نگه داشته و پاسداری می کنند.


از این موارد در آمریکا بسیار است. سوژه ها و پدیده های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی که به زور قدمت شان به 150 سال می رسد چنان حراستی می شوند تو گویی برای آمریکا اهمیتی همچون اهرام ثلاثه و تخت جمشید دارد.

 

نکته جالب اما اینکه همین محصول آشامیدنی که عمر درازی هم ندارد برای خود مورخ هم دارد: پژوهشگری به نام هری الیس.

تحولات روابط فرهنگی ایران و آمریکا ,منشور کوروش,جام شیردال

نمونه دیگر دپارتمان ها و مکاتب مختلفی است که می پردازند به همین تاریخ کوتاه آمریکا که از استقلالش در سال 1776 کمتر از 240 سال می گذرد.


 برای مثال هر رئیس جمهور و هر دوره ای برای خود مورخ و سازوکاری دارد. مقایسه کنید با ایران یا حتی بسیاری از تمدن های کهن دیگر در غفلت از میراث های تاریخی. خیلی راه دور نرویم. درست است که آگاهی ما از دوران باستان ایران زمین محدودتر است و منحصر می شود به دروازه های مورخانی چون هرودوت اما از مختصات و ویژگی های همین تاریخ معاصر نیز غفلت شده است.

اگر آمریکایی ها برای هر رئیس جمهوری مورخ می تراشند، به تعبیر یکی از مورخان مان، هنوز محل دفن بسیاری از شاهان و شاهزادگان، سیاستمداران و بزرگان تاریخ معاصر ایران مشخص نیست.


در واقع آمریکایی باتمام وجود از همین تاریخ خردسال شان حراست می کنند و "تاریخ بیداری" می نویسند اما ملت های کهنسالی چون ایران از بسیاری از زوایای همین تاریخ معاصر خود غافل اند./عصر ایران


ویدیو مرتبط :
موسیقی آمریکایی | تاریخ امریکا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پیش‌بینی مقام آمریکایی از تاریخ توافق نهایی



اخبار,اخبارسیاست خارجی,تاریخ توافق نهایی هسته ای

 

 

 

اخبار سیاست خارجی - پیش‌بینی مقام آمریکایی از تاریخ توافق نهایی

حالا همه چشم‌ها باید منتظر اردیبهشت رنگارنگ (جولای) باشند.

روزنامه «واشنگتن‌پست» به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی نوشته که ما کاملا متقاعد شده‌ایم که می‌توانیم تا 20 جولای به توافق دست پیدا کنیم. این مقام آمریکایی که نخواسته نامش فاش شود، گفته نمایندگان 1+5 در ماه آینده، تهیه پیش‌نویس توافق نهایی در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران را آغاز خواهند کرد.

به نوشته شرق، پیش از این هم محمدجواد ظریف ابراز امیدواری کرده ‌بود که از اردیبهشت‌ماه وارد تدوین پیش‌نویس توافق نهایی شوند. روز گذشته مذاکرات کارشناسی در این زمینه با حضور نمایندگان ایران و کشورهای 1+5 در شهر وین به پایان رسید و از روز سه‌شنبه دور سوم مذاکرات برای رسیدن به توافق جامع در وین ادامه پیدا می‌کند.

این مقام آمریکایی دولت اوباما اعلام کرد گروه 1+5 و ایران در دیدار بعدی خود در ماه می، پیش‌نویس توافق نهایی هسته‌ای را آغاز خواهند کرد. به گفته این مقام ارشد دولت اوباما هدف مذاکرات، نهایی‌کردن توافق پیش از 20 جولای است بدون اینکه نیازی به تمدید توافق موقت باشد. با این‌حال این مقام اعلام کرده فاصله عمیقی بین مذاکر‌ه‌کنندگان بین‌المللی و ایران وجود دارد ولی مذاکرات جدی‌تر شده است. مذاکرات هسته‌ای میان وزیر خارجه ایران و مسوول سیاست خارجه اتحادیه اروپا «کاترین اشتون» و مقامات گروه1+5 در این هفته (7 تا 9 آوریل) در وین ادامه خواهد داشت.
اخبار سیاست خارجی - شرق