اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

آمریکا، ایران را از حمله به سوریه آگاه کرد؟


خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام ایرانی مدعی شد که آمریکا پیش از حمله هوایی به مواضع داعش در سوریه ایران را مطلع کرده و قول داده بود که نیروهای دولت سوریه را هدف قرار ندهد.

خبرگزاری ایسنا: خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام ایرانی مدعی شد که آمریکا پیش از حمله هوایی به مواضع داعش در سوریه ایران را مطلع کرده و قول داده بود که نیروهای دولت سوریه را هدف قرار ندهد.

خبرگزاری رویترز در گزارش خود مدعی شد که آمریکا پیش از حمله هوایی به سوریه منظور مقابله با نیروهای داعش در این کشور مقامات ایرانی را از قصد خود مطلع کرده است.

چنین ارتباطی که از سوی یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا نیز تایید شده است نشان می‌دهد این دو دشمن قدیمی در اتفاقی بسیار نادر پس از وقوع انقلاب اسلامی در ایران از سال 1979 تاکنون با یکدیگر ارتباط برقرار کرده‌اند.

این مقام ارشد ایرانی که خواست نامش فاش نشود در گفت‌وگو با رویترز تصریح کرد: ایران در مورد موقعیت بشار اسد و احتمال تضعیف دولت‌ وی در صورت حمله آمریکا به مواضع داعش در سوریه ابراز نگرانی کرده است.

این مقام ایرانی همچنین گفت که مقامات ایرانی در دیدار با آمریکایی‌ها در مورد این مساله گفت‌وگو کرده‌اند.

به گفته‌ این مقام ایرانی، این مساله برای اولین بار در ژنو و سپس در نیویورک مورد بحث قرار گرفته و ایران اطمینان یافته است که در صورت حمله به داعش در سوریه دولت و نیروهای دولتی هدف قرار نخواهد گرفت.

به گزارش رویترز، روز سه شنبه آمریکا به همراه همپیمانان عرب خود در منطقه برای اولین بار به مواضع داعش در سوریه حمله کردند.

همچنین یک مقام وزارت امور خارجه آمریکا به رویترز گفت: ما در مورد قصد خود با ایرانی‌ها صحبت کردیم اما نه درباره‌ جزییات حمله و زمان آن، همانطور که قبلا گفته‌ایم ما با ایرانی‌ها همکاری نظامی نخواهیم داشت و به طور قطع اطلاعات نیز با ایران رد و بدل نمی‌کنیم.

رویترز در ادامه آورده است: ایران و آمریکا هر دو اعلام کرده‌اند در مقابله با داعش منافعی دارند اما همواره تاکید کرده‌اند که هیچگونه همکاری نظامی در عراق با یکدیگر ندارند.


ویدیو مرتبط :
دکتر عباسی : حمله آمریکا به ایران 1836 برابر بیشتر از حمله ب

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مخالفت آمریکا با حمله به سوریه به دلیل نگرانی از رویارویی نظامی با ایران



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

مخالفت آمریکا با حمله به سوریه به دلیل نگرانی از رویارویی نظامی با ایران

آمریکا به دلیل نگرانی از رویارویی نظامی با ایران، با دخالت نظامی در سوریه مخالفت می کند.

به گزارش عصر ایران ، یک منبع آگاه در ترکیه به روزنامه السیاسه کویت گفته است: آمریکا از مهمترین مخالفان دخالت نظامی خارجی در سوریه است و دلیل آن، نگرانی از بروز درگیری گسترده و پرهزینه با ایران است.

وی افزود: بریتانیا و فرانسه از حامیان اقدام نظامی علیه سوریه هستند و هم اکنون رایزنی های سری را با مقامات ارشد روسیه انجام می دهند تا در صورت اقدام نظامی در سوریه، بی طرفی مسکو تضمین شود.

این منبع آگاه اضافه کرد: اسرائیل و لابی حامیان تل آویو در آمریکا نقش مهمی را تحریک واشنگتن به مخالفت با دخالت نظامی در سوریه ایفا می کنند. دلیل این مخالفت، امنیت منطقه جولان سوریه است که هم اکنون در اشغال نظامی اسرائیل قرار دارد.

آمریکا همچنین نگران است اقدام نظامی علیه سوریه، به تغییرات ریشه ای در عراق منجر شود.

وی افزود: آمریکا به شرکای غربی خود گفته است موافق اقدام نظامی در سوریه است البته تنها پس از کناره گیری اسد از قدرت و علیه گروه های تندرو و نزدیک به القاعده برای منع آنها از ورود به دمشق و به دست گرفتن قدرت. به اعتقاد آمریکا، گروه های مخالف تندرو را می تواند با اقدام نظامی، از در اختیار گرفتن قدرت، منع کرد.

این گزارش اضافه می کند: دولت عراق به ریاست نوری مالکی اطلاعات بزرگنمایی شده ای را درباره حجم حضور نظامی ایران در سوریه و شدت واکنش گروه های مسلح شیعه در عراق و لبنان به سرنگونی احتمالی بشار اسد در اختیار آمریکا گذاشته است.

از جمله این اطلاعات می توان به این موضوع اشاره کرد که در صورت اقدام نظامی علیه سوریه، نیروهای نظامی ایران وارد خاک عراق خواهند شد. به همین دلیل آمریکا خواهان درگیر شدن در جنگ ناگهانی و گسترده با ایران نیست.

آمریکا ترجیح می دهد بحران سوریه در وضعیت فعلی آن همراه با پیشرفت های کُند مخالفان باقی بماند تا اینکه در نهایت به شورش در نیروهای ارتش سوریه منجر شود و این بهترین گزینه به نظر باراک اوباماست./عصرایران