اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

آمانو: نشست بعدی ایران و آژانس 19 خرداد برگزار می‌شود



آمانو: نشست بعدی ایران و آژانس 19 خرداد برگزار می‌شود

به گزارش ایسنا، یوكیا آمانو، مدیركل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در برابر اعضای شورای حكام گفت: در راستای تشدید گفت‌وگو با ایران به درخواست شورا، من در تاریخ 21 مه 2012 نشست‌هایی با مقامات عالی‌رتبه در تهران درباره برخی مسایل مورد علاقه دو طرف از جمله شفاف‌سازی مسایل مربوط به ابعاد نظامی احتمالی در برنامه هسته‌یی ایران داشتیم.

او ادامه داد:‌ در این نشست‌ها، ایران و آژانس تصمیم گرفتند درباره سندی درباره یك رویكرد ساختاری توافق كنند.

آمانو افزود: به من اطمینان داده شد كه به توافق درباره این رویكرد ساختاری شتاب بخشیده خواهد شد و اختلافات باقیمانده میان ایران و آژانس مانعی برای رسیدن به توافق نخواهد بود.

بر اساس گزارش دبیرخانه آژانس، وی گفت: تمایل دارم به شورا اطلاع دهم كه نشستی میان ایران و آژانس برای تاریخ هشتم ژوئن (19 خرداد) در وین برنامه‌ریزی شده است. من از ایران دعوت كردم در اسرع وقت این سند رویكرد ساختاری را امضا و اجرا كند و دسترسی فوری به سایت پارچین را فراهم كند.

مدیركل آژانس افزود: آژانس هم‌چنان به راستی‌آزمایی نبود انحراف مواد هسته‌یی اعلام شده توسط ایران تحت توافق پادمان ادامه می‌‌دهد.

او ادعا كرد: در هر حال ایران همكاری لازم را ارایه نمی‌دهد تا این كه آژانس بتواند اطمینان موثقی درباره نبود مواد و فعالیت‌های هسته‌یی اعلام نشده در ایران ارایه كند و بنابراین نتیجه‌گیری كند كه همه مواد هسته‌یی در ایران برای فعالیت‌های صلح‌آمیز استفاده می‌شود.

آمانو گفت: از ایران می‌خواهم گام‌هایی را در جهت اجرایی كامل تعهدات مربوطه‌اش در راستای ایجاد اعتماد بین‌المللی به ماهیت منحصرا صلح‌آمیز برنامه هسته‌یی‌اش بردارد.

مدیركل آژانس درباره سوریه نیز گفت كه این كشور تعهد داده است با آژانس برای رفع مسایل باقیمانده همكاری كامل داشته باشد اما از ماه مارس تاكنون هیچ تحول چشمگیری در این رابطه رخ نداده است.

وی درباره همكاری فنی، كاربردهای‌ هسته‌یی، اجرای طرح اقدام آژانس درباره ایمنی هسته‌یی، امنیت هسته‌یی، انرژی هسته‌یی و راستی‌آزمایی هسته‌یی در برابر اعضای شورا سخنرانی كرد.

آمانو در عین حال از كره‌شمالی خواست به تعهداتش تحت قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل عمل كند و به ان‌.پی‌.تی پایبندی كامل نشان دهد و همكاری به موقع و كاملی با آژانس داشته باشد./ایسنا


ویدیو مرتبط :
نشست همکاری اقتصادی و تجاری ایران و چک در پراگ برگزار ش

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نشست بعدی ایران و آژانس 19 خرداد


تمایل دارم به اطلاع شورا برسانم كه نشستی میان ایران و آژانس برای تاریخ هشتم ژوئن (19 خرداد) در وین برنامه‌ریزی شده است. خبرگزاری ایسنا: یوكیا آمانو اعلام كرد كه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران در تلاش برای رسیدن به توافق برای از سرگیری بازرسی فعالیت‌های ایران به‌زودی با یكدیگر دیدار می‌كنند.

بخبرگزاری رویترز از وین گزارش داد: یوكیا آمانو، مدیركل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه در نطق آغازینش در برابر 35 عضو شورای حكام اظهار كرد: تمایل دارم به اطلاع شورا برسانم كه نشستی میان ایران و آژانس برای تاریخ هشتم ژوئن (19 خرداد) در وین برنامه‌ریزی شده است.

وی در عین حال از ایران خواست "دسترسی فوری" به سایت پارچین را برای آژانس فراهم كند.

دومین نشست شورای حكام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سال 2012 روز دوشنبه در وین آغاز كار كرد كه بررسی گزارش فصلی یوكیا آمانو درباره ایران در دستور كارش قرار دارد.

 در این نشست 35 عضو شورا به بررسی موضوعات مختلفی می‌پردازند كه از جمله آن می‌توان به اجرای طرح اقدام آژانس درباره ایمنی هسته‌یی، اعمال پادمان در كره‌شمالی، اجرای توافق‌نامه پادمان‌های ان.‌پی.تی و مفاد قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل در رابطه با ایران، اجرای توافق پادمان‌های ان.پی.تی در سوریه، گزارش اجرای پادمان‌‌ها در سال 2011، گزارش همكاری فنی در سال 2011 و گزارش سالانه 2011 اشاره كرد.

در این نشست هم‌چنین بررسی تقاضاهای عضویت در آژانس و دستور كار مقدماتی نشست سپتامبر مجمع عمومی آژانس مورد بررسی اعضا قرار می‌گیرد.

نشست شورا پشت درهای بسته برگزار خواهد شد و تا آخر هفته به طول خواهد انجامید.