اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

آمانو: ایران به برجام متعهد بوده است


مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی با اشاره به توافق هسته ای بین ایران و گروه ۱ + ۵ گفت که ایران به برجام متعهد بوده است.

خبرگزاری مهر: مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی با اشاره به توافق هسته ای بین ایران و گروه ۱ + ۵ گفت که ایران به برجام متعهد بوده است.

به گزارش خبرگزاری کویت، «یوکیا آمانو» مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی با اشاره به توافق هسته ای بین ایران و گروه ۱ + ۵ گفت که ایران به برجام متعهد بوده است و بازرسان آژانس چندین بار از سایتهای هسته ای ایران بازدید کرده اند. وی همچنین گفت که ایران با بازرسیهای سرزده نیز موافقت کرده است.

وی در آغاز نشست شورای حکام آژانس ضمن دعوت از کشورهای جهان برای شرکت در کنفرانس بین المللی امنیت هسته ای در در پنجم ماه دسامبر در شهر وین اظهار داشت: «کنفرانس قبلی امنیت هسته ای که در واشنگتن برگزار شد،‌ به آژانس بین المللی انرژی اتمی این فرصت را بخشید که با اطمینان یابی از امنیت نیروگاههای اتمی در سرتاسر جهان، امنیت هسته ای را در جهان ارتقاء دهد».

آمانو در ادامه افزود: «در حال حاضر ۴۴۴ نیروگاه اتمی فعال در سی کشور جهان وجود دارد و ۶۵ نیروگاه- عمدتاً در کشورهای آسیایی- در دست احداث هستند و ۱۵۷ نیروگاه قدیمی نیز به دلیل تأثیرات منفی آنها بر شرایط زیست محیطی تعطیل شده اند».

این مقام ارشد آژانس همچنین خواستار همکاری سوریه در خصوص سایت هسته ای «دیر الزور» شد.

آمانو همچنین از ممانعت کره شمالی از بازدید بازرسان از تأسیسات هسته ای این کشور ابراز ناخرسندی کرد.


ویدیو مرتبط :
برجام ، آمانو را هم به تهران کشاند

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

گزارش نهایی آمانو: ایران تمام تعهدات لازم برای اجرای برجام انجام داده است



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

آژانس بین المللی انرژی اتمی گزارش نهایی خود درباره ایران را که در اصل تائیده ای برای اجرای برجام محسوب می شود منتشر کرد.

به گزارش مهر به نقل از سایت آژانس بین المللی انرژی اتمی، یوکیا آمانو بیانیه ای درباره توافق هسته ای ایران و اجرای برجام منتشر کرد. در این بیانیه آمانو می گوید: امروز از این تریبون گزارشی درباره تعهدات ایران برای اجرای برجام را منتشر می کنم.

آمانو در بیانیه منتشر شده توسط آژانس گفت: ایران تمام تعهدات لازم برای اجرای برجام با توجه به کنوانسیون های شورای امنیت اجرا کرده است و جای شک و تردیدی نمی ماند.

در این بیانیه آمده است: گزارش تایید تعهدات ایران بعد از بازرسی کارشناسان آژانس از اقدامات و تاسیسات هسته ای ایران منتشر شده است.

آمانو خاطر نشان کرد: در حال حاضر روابط ایران و آژانس وارد مرحله جدیدی شده است که به نظر می رسد روز مهمی برای جامعه بین الملل محسوب شود. من از تمامی کسانی که در این مسیر تلاش کردند تشکر می کنم.

وی اظهار امیدواری کرد اجرای برجام بتواند مسیر این آژانس برای نظارت و بازدیدهای بیشتر از تاسیسات هسته ای و برنامه های ایران در مسیر غنی سازی صلح آمیز را هموار کند.
آمانو در پایان به این موضوع اشاره کرد که راه طولانی از سال 2003 برای اجرای برجام طی شده است و کارهای بسیاری نیز برای تحقق این توافق صورت گرفته است.

بر اساس این گزارش بیانیه مشترک ایران و  اتحادیه اروپا نیز برای اعلام روز اجرای برجام، بعد از ظهر امروز در مقر سازمان ملل در وین قرائت می شود.

 

اخبار سیاست خارجی - مهر