اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

آمار کشته شدگان بیشتر از 150 نفر است / همه فکر می کردند یک بمب در مسجد الحرام منفجر شده است!



اخبار,اخباراجتماعی ,سقوط جرثقیل در مسجدالحرام

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: 25 نفر از زائران ایرانی که در سانحه سقوط جرثقیل در مسجد الحرام مجروح شده بودند از بیمارستان مرخص شدند.

به گزارش «انتخاب»، سعید اوحدی در گفتگو با صداوسیما افزود: زائران ایرانی معمولا ساعت یک بامداد مُحرم و وارد مسجدالحرام می شوند، به همین علت تعداد مجروحان ایرانی کم و تا این لحظه 30 نفر بوده است.

وی گفت: 25 زائر ایرانی که فقط جراحات سطحی داشته اند با هماهنگی پزشکان سعودی به بیمارستان مرکز پزشکی حج و زیارت در مکه مکرمه منتقل و پس از معالجه از بیمارستان مرخص شدند.

رئیس سازمان حج و زیارت افزود: 5 نفر از زائران نیز که جراحات سخت تری دارند در بیمارستان های ملک فیصل و نور مکه بستری هستند که امیدواریم تا پایان هفته مرخص شوند.

اوحدی با بیان اینکه در حادثه دیروز فقط یک زائر ایرانی جان خود را از دست داد،گفت: شرایط عمومی زائران ایرانی بسیار خوب است و جای نگرانی نیست.

وی گفت: بر اساس آماری که دولت عربستان تا این لحظه اعلام کرده است بیش از 110 نفر در حادثه سقوط جرثقیل کشته شده اند اما به نظر می رسد آمار کشته شدگان بیشتر از این تعداد باشد و ممکن است به 150 کشته نیز برسد.

اوحدی افزود: تعداد زخمی ها نیز بیش از 250 نفر است و بیشتر کشته و زخمی شدگان از کشورهای هند ، پاکستان و اندونزی هستند.

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: با توجه به وجود تعدادی جسد مجهول الهویه، بنا بر درخواست دولت عربستان ، امروز قرار است نمایندگان پزشکی بعثه های همه کشورها این اجساد را شناسایی کنند.

اوحدی گفت: دیروز بر اثر حادثه سقوط جرثقیل، برق بخش وسیعی از مکه و همچنین سه هتل محل اسکان زائران ایرانی قطع و سپس با همکاری مسئولان عربستانی برق دو هتل وصل شد اما به علت سوختن تابلوی برق یکی از هتل ها، سه کاروان را به اماکن دیگری منتقل کردیم که امیدواریم تا پیش از ظهر امروز این سه کاروان به هتل خود بازگردند.

وی افزود: به جز مجروحان حادثه دیروز، تا این لحظه فقط یک خانم 60 ساله به علت فشار خون در بیمارستان مدینه منوره بستری است درحالی که در مدت مشابه پارسال بیش از 20 بیمار در بیمارستان بستری شده بودند.

همه فکر می کردند بمب منفجر شده است
الجزیره گزارش داد: فاجعه روز جمعه در مسجد الحرام در مکه مقامات عربستان را به بازبینی تدابیر مرتبط با ایمنی پروژه های ساخت و ساز در این شهر مقدس مجبور خواهد کرد.

این در حالی است که شهر مقدس مکه خود را برای میزبانی میلیون ها زائر مناسک سالانه حج آماده می کند.

دوربین های آماتور لحظه سقوط این جرثقیل را ثبت کرده اند. یکی از این فیلم ها که روی اینترنت قرار گرفته است آشفتگی و سراسیمگی لحظات اولیه حادثه را نشان می دهد. این جرثقیل ساخت و ساز بر روی سقف مسجد الحرام در شهر مقدس مکه سقوط کرد که تعداد زیادی را به کشتن داد و تعداد بیشتری را هم زخمی کرد.

یکی از شاهدان که از نزدیک این حادثه را دیده است گفت هیچ کس نمی دانست چه اتفاقی افتاده است. همه فکر می کردند که یک بمب منفجر شده است.

تا چند ساعت پس از وقوع حادثه نیروهای امدادگر و آمبولانس ها در حال رفت و آمد به داخل مسجد الحرام برای کمک به حادثه دیدگان و پاکسازی محل حادثه از خرابی ها بودند.

سلیمان العمرو، مدیر کل دفاع مدنی عربستان گفت :«این حادثه ساعت 5 و 23 دقیقه بعدازظهر به سبب بارندگی و وزش باد شدید که با سرعت 83 کیلومتر در ساعت می وزید، رخ داد. این باعث شد این جرثقیل سقوط کند که تعدادی کشته و زخمی شدند. سقوط جرثقیل نزدیک باب السلام رخ داد.»

مسجد الحرام محل یک عملیات ساخت و ساز است. جرثقیل های مرتفع سرگرم کار در یک پروژه ساخت و ساز و توسعه چند میلیارد دلاری مسجد هستند. تعداد محض زائرانی که هر سال برای زیارت به مکه می آیند مشکلات لجستیکی و امنیتی زیادی به وجود می آورد که پیشتر به حوادث فاجعه باری مانند کشته شدن تعداد زیادی از زائران در زیر دست و پا انجامیده است. دولت عربستان سعودی برای تامین امنیت زائران تلاش زیادی می کند اما فاجعه روز جمعه مقامات این کشور را مجبور خواهد کرد به بازبینی تدابیر مرتبط با پروژه های ساخت و ساز در مقدس ترین مکان اسلام بپردازند.


اخبار اجتماعی -  ایسنا


ویدیو مرتبط :
آمار کشته شدگان ایرانی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آمار کشته شدگان عراق به 69 نفر رسید


مقام‌های عراق تعداد کشته شدگان حمله‌های تروریستی بغداد را دست‌کم ۶۹ نفر اعلام کردند.

خبرگزاری ایلنا: به گزارش آسوشیتدپرس، مقام‌های عراقی آمار کشته شدگان حمله‌های تروریستی بغداد را دست‌کم ۶۹ نفر اعلام کرد.

تروریست‌ها امروز-سه‌شنبه- مناطق شیعه نشین بغداد را هدف قرار دادند.

تروریست‌ها در آخرین حملات خود، منطقه حبیبیه بغداد را هرف قرار دادند که این حمله ۹ کشته و ۱۸ زخمی برجای گذاشت. تروریست‌ها در این حمله یک رستوران را هدف قرار دادند.

بزرگ‌ترین حمله امروز-سه‌شنبه- تروریست‌ها در یک بازار در منطقه «الشعب» شمال بغداد رخ داد. تروریست‌ها در این حمله یک خودروی بمب‌گذاری شده را منفجر کردند که ۳۴ کشته و ۷۵ زخمی به همراه داشت.

گروه تروریستی داعش تاکنون تنها مسئولیت بمب‌گذاری در منطقه الشعب را برعهده گرفته است.

امروز همچنین یک بمب‌گذار انتحاری خود را در منطقه الشعب منفجر کرد.