اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

آمار مصرف مواد دخانی در میان دانش‌ آموزان


بر اساس جدید ترین آمارها در ایران 43 درصد دختران و 64 درصد پسران تجربه مصرف قلیان، 4/24 درصد دانش آموزان پسر تجربه مصرف مشروبات الکلی و بیش‌از 35 درصد از دانش آموزان پسر سیگار می کشند.

مردم سالاری: بر اساس جدید ترین آمارها در ایران 43 درصد دختران و 64 درصد پسران تجربه مصرف قلیان، 24/4 درصد دانش آموزان پسر تجربه مصرف مشروبات الکلی و بیش‌از 35 درصد از دانش آموزان پسر سیگار می کشند.

به گزارش خبرآنلاین، بررسی جدیدترین پژوهش‌های مستند و دانشگاهی کشور حاکی از افزایش میزان شیوع مصرف سیگار و مواد دخانی در میان دانش آموزان ایرانی است. اگر چه مسئولان مسئولان آموزش و پرورش طی سال‌های اخیر شیوع مصرف سیگار و مواد دخانی در مدارس را قویا تکذیب کرده اند اما بر اساس آخرین پژوهش‌های صورت طی سال‌های 1388 تا 1390 در زمینه مصرف سیگار در دانشگاه علوم پزشکی تهران و مصرف مواد دخانی سبک و سنگین در دانشگاه تربیت معلم ، تجربه مصرف سیگار در پسران و دختران تهرانی به ترتیب 35 و 26/9 درصد بود.


همچنین 64 درصد دانش آموزان پسر بررسی شده و 43 درصد از دختران تجربه مصرف قلیان دارند در حالی پیش از این هشدارهایی در رابطه با افزایش میزان مصرف قلیان از سوی آسیب شناسان داده شده بود.

مصرف مشروبات الکلی در میان دانش آموزان نیز به مرز هشدار دهنده ای رسیده است و بر اساس پژوهشی در دانشگاه تربیت معلم تهران 24/4 درصد دانش آموزان پسر و 4/2 درصد دانش آموزان دختر تا کنون مشروبات الکلی را مصرف کرده اند.

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت روزانه بین 8 تا 10 هزار جوان شروع به مصرف فروآورده‌های دخانی می کنند که اکثر آنها در کشورهای درحال توسعه زندگی می کنند. از آنجا که بیش از 70 درصد از نوجوانان 10 تا 19 ساله کشور در حال تحصیل هستند و مدرسه به عنوان اولین محیط اجتماعی آموزشی بعد از خانواده از اهمیت بسزایی در شکل گیری رفتار‌های فرد برخوردار است، بررسی میزان مصرف سیگار در مدارس از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

افزایش میزان مصرف سیگار در میان دانش آموزان در کلان شهر‌های کشور به خصوص شهر تهران به شکلی است که در پژوهش دیگری در شهر رشت شیوع تجربه مصرف سیگار و کشیدن گاه گاهی در میان افراد سیگاری در پسران دبیرستان به ترتیب 15 درصد و 54/6 درصد گزارش شده است. همچنین مطالعه که در سال 1382 در شهر تهران صورت گرفت شیوع کشیدن سیگار به صورت گاه گاهی را در دانش آموزان دبیرستانی 28/2 درصد عنوان کرده بودند.

خانه، بیشترین مکان کشیدن سیگار

نتایج پژوهش صورت گرفته در دانشگاه علوم پزشکی تهران نشان می دهد محل کشیدن سیگار در کل دانش آموزان مصرف کننده فعلی سیگار 37.8 درصد در خانه خود بود که بیشترین میزان را نشان می دهد. همچنین بیشترین مکان کشیدن سیگار در پسران مصرف کننده فعلی 36/6 درصد در مکان‌های عمومی مانند پارک و خیابان و در دختران 51/6 درصد در خانه خود بوده است.

در این پژوهش که بیش از 4523 دانش آموز مورد بررسی قرار گرفته اند که بر اساس نتایج آن بیشترین درصد فراوانی نحوه دستیابی به سیگار مصرفی در دانش آموزان طی بررسی‌های صورت گرفته خرید از فروشگاه یا مغازه به میزان 38.8 درصد بود که 61/5 درصد از دانش آموزان دختر و 74/6 درصد از دانش آموزان پسر مصرف کننده سیگار جهت تهیه سیگار مصرفی خود پول پرداخت کرده‌اند.


از سوی دیگر براساس نتیج این پژوهش در دانشگاه علوم پزشکی تهران و در نظر خواهی انجام شده در خصوص قصد کشیدن سیگار در یک سال و پنج سال آینده در میان دانش آموزان مصرف‌کننده فعلی سیگار 24.1 درصد احتمال دادند در یک سال و 33/1 درصد در پنج سال آینده سیگار خواهند کشید.

به عبارت دیگر از هر 10 دانش‌آموز مصرف‌‌کننده سیگار تقریبا سه نفر قصد ادامه مصرف را در یک سال و 5 سال آنده را داشته‌اند.

همچنین مقایسه قرار گیری در معرض دود سیگار در دو گروه مصرف‌کننده فعلی سیگار و غیرسیگاری نشان داده است که گروه دانش آموزان مصرف‌کننده فعلی سیگار 66.7 درصد و در گروه دانش‌آموزان غیرسیگاری 32/7 درصد در خانه در معرض دود سیگار بوده اند و 78 درصد از دانش‌آموزان مصرف‌کننده فعلی سیگار علاوه بر خانه در محلی دیگر در معرض دو سیگار بوده اند. نتایج حاصل از این مطالعه حاکی از بالا بودن مصرف سیگار در میان نوجوانان است. به نحوی که از هر 10 دانش‌آموز سه نفر تجربه کشیدن سیگار را داشته‌اند.

57 درصد دانش آموزان حداقل یک نوع مواد دخانی را تجربه کرده‌اند

همچنین بر اساس تحقیق دیگری در دانشگاه تربیت معلم تهران در میان دانش آموزان447 دانش‌آموز کرجی 57 درصد از دانش آموزان مورد مطالعه گزارش کردند که حداقل یک بار در طول عمر خود یک نوع ماده شامل سیگار، قلیان، مشروبات الکلی، و سایر مواد را امتحان کرده اند.

 به طوریکه از میان 447 نفر از دانش آموزان دختر و پسر سال‌های اول، دوم و سوم متوسطه 57 درصد معادل 255 نفر حداقل یک بار در طول عمر سابقه مصرف مواد (با احتساب سیگار) داشته‌اند.


نتایج پژوهش دانشگاه تربیت معلم در میان دانش آموزان نشان می دهد 43/1 درصد از دانش آموزان دختر بررسی شده مصرف‌کننده قلیان هستند و 24.4 درصد پسران نیز مصرف کننده مشروبات الکلی هستند و یا آن را تجربه کرده‌اند.


ویدیو مرتبط :
آمار دانش آموزان معتاد از انکار تا واقعیت

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آمار مصرف مواد مخدر در بین دانش آموزان



اخبار,اخبار


اخباراجتماعی - آمار مصرف مواد مخدر در بین دانش آموزان

  بنابر اظهارات قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر، یک درصد دانش‌آموزان مواد مخدر مصرف می‌کنند.

به گزارش ایسنا، علیرضا جزینی در «سومین جشنواره کشوری نوجوان سالم» که امروز برگزار شد، افزود: البته این به معنای آن نیست که این دسته از دانش‌آموزان معتادند، بلکه این مصرف به صورت تفننی گزارش شده است.

وی ادامه داد: اکنون مصرف شیشه و روانگردان ها رو به افزونی است و باید با پیشگیری اولیه از آن جلوگیری کرد.

قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه اعتیاد سه تا چهار سال اول مصرف در برخی جوانان نمایان نیست، از خانواده‌ها و دانش‌آموزان خواست تا تغییرات روحی و جسمی همکلاسی‌های‌ خود را به دقت زیر نظر داشته باشند.


 اخباراجتماعی - ایسنا