اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

آمار محبوبیت شبکه های اجتماعی ایرانی


در حال حاضر بیش از ۱۰۰ شبکه اجتماعی مبتنی بر وب در ایران در حال فعالیتند که بر اساس آمارهای ارائه‌شده، گفته می‌شود میانگین حضور ایرانی‌ها در برخی از این شبکه‌ها به ۳۰ دقیقه در روز می‌رسد.

خبرگزاری ایسنا: از دیدگاه کاربران مهمترین ویژگی برای انتخاب یک شبکه اجتماعی بحث امنیت کاربران آن می‌باشد. در حال حاضر بیش از ۱۰۰ شبکه اجتماعی مبتنی بر وب در ایران در حال فعالیتند که بر اساس آمارهای ارائه‌شده، گفته می‌شود میانگین حضور ایرانی‌ها در برخی از این شبکه‌ها به ۳۰ دقیقه در روز می‌رسد.

محبوبیت شبکه های اجتماعی ایرانی چقدر است؟

طی ماه‌های گذشته اینگونه اعلام شده که برخی شبکه‌های اجتماعی خارجی از جمله تلگرام در ایران بالغ بر ۱۳ میلیون کاربر دارند.

با این حال تاکنون آماری رسمی از میانگین مدت‌زمانی که ایرانی‌ها در شبکه‌های اجتماعی خارجی صرف می‌کنند منتشر نشده است، اما درباره شبکه‌های داخلی اینگونه عنوان شده که میانگین حضور در برخی از این شبکه‌ها به ۳۰ دقیقه در روز می‌رسد.

البته طبق آمارهای اعلام‌شده، میزان حضور ایرانی‌ها در برخی از این شبکه‌ها بین سه تا پنج دقیقه در روز نیز هست.

طبق آمارهایی که مرکز مدیریت امداد و هماهنگی عملیات رخداد‌های رایانه‌ای (ماهر) منتشر کرده، بر اساس آمارهای قابل کسب از منابعی مانند «الکسا» برخی از شبکه‌های اجتماعی رتبه‌های زیر ۱۰۰۰ را در میان کل وبگاه‌های جهان به خود اختصاص داده‌اند.

طبق اطلاعاتی که از طریق این سایت منتشر شده، به ترتیب فیس‌نما، تبیان، کلوب، هم‌میهن، افسران، میانالی، دلشکسته، ایران بیست، فیس‌بوک فارسی و نگارخانه ایرانی شبکه‌هایی هستند که در میان وبگاه‌های داخلی کشور به ترتیب رتبه‌های بالاتری را به خود اختصاص داده‌اند. البته میزان استفاده روزانه کاربران این شبکه‌ها الزاما با رتبه آنها همخوانی ندارد.

محبوبیت شبکه های اجتماعی ایرانی چقدر است؟
نکته دیگر آنکه با نگاهی گذرا به سهمی که کاربران ایرانی در استفاده از شبکه‌های اجتماعی خارجی دارند متوجه استفاده به نسبت زیاد ایرانیان از این شبکه‌ها می‌شویم به عنوان مثال صفحاتی که در یکی از بزرگ‌ترین شبکه‌های اجتماعی وجود دارد گویای آن است که بیش از دو میلیون ایرانی کاربر آن هستند یا طبق آمارها یا تحلیل‌های منتشر شده ۱۰ درصد جمعیت ایران در یک شبکه اجتماعی مبتنی بر محتوای تصویری حساب کاربری داشته و به فعالیت می‌پردازند.

از آنجایی که پربیینده‌ترین شبکه‌های اجتماعی ایرانی بیش از دو میلیون کاربر دارند سایت ماهر اینگونه نتیجه گرفته که با این حساب می‌توان گفت یک میدان رقابتی میان شبکه‌های داخلی و خارجی از نظر جذب کاربر ایجاد شده است.

محبوبیت شبکه های اجتماعی ایرانی چقدر است؟

اما با این وجود لازم است در استفاده از این شبکه‌ها کاربران موضوعات خاصی را مورد توجه داشته باشند از جمله موضوعاتی که از نظر کاربران در انتخاب شبکه‌های اجتماعی مهم تلقی می‌شود پیش از همه بحث امنیت آنهاست، به گونه‌ای که ۹۵ درصد اشخاصی که در یک نظرسنجی شرکت کرده‌اند بحث امنیت داده‌های خود را مهم‌ترین اولویت در انتخاب شبکه‌های اجتماعی معرفی کرده‌اند.

همچنین ۹۴ درصد این شرکت‌کنندگان بر لزوم حفظ حریم خصوصی داده‌ها تاکید داشته‌اند و ۹۲ درصد آنها بر لزوم آسانی استفاده از این شبکه‌ها اشاره کرده‌اند.

همچنین ۸۱ درصد افراد بر حضور دوستان و همکلاسی‌ها و اعضای خانواده خود در یک شبکه به عنوان نکته مثبت اشاره کرده و ۶۰ درصد افراد اینگونه اعلام کرده‌اند که در انتخاب یک شبکه بین‌المللی بودن آن تاثیرگذار است.


ویدیو مرتبط :
ارزیابی عوامل موثر بر محبوبیت صفحات طرفداران برند در شبکه های اجتماعی رابطه هوش

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آمار محبوبیت شبکه های اجتماعی داخلی


گفتنی است برای به دست آوردن این آمارها از سایت الکسا (پایگاه بین المللی رتبه بندی سایتهای اینترنتی) استفاده شده است

وب‌سایت زوم تک - دانیال حجاری: امروزه بیش از ۱۰۰ شبکه اجتماعی مبتنی بر وب در ایران در زمینه های مختلف فعالیت می کنند که شماری از آن ها حتی در میان ۱۰۰۰ سایت پربازدید دنیا قرار دارند.

این شبکه ها علاوه بر فراهم کردن بستری ایمن برای ارتباط هموطنان مشابه با شبکه های اجتماعی بین المللی، خدمات ویژه و گسترده ای را به اعضای خود ارائه می کنند که از جمله آن ها می توان امکان خدمات ارسال پیامک از طریق بستر وب، کسب درآمد با استفاده از سامانه های تبلیغاتی برخط، بازی های آنلاین بومی، امتیازدهی به کاربران با استفاده از محتوای ارسالی، تایید هویت حقیقی اعضای شبکه و… را نام برد.

میانگین حضور در بعضی از این شبکه ها از ۳۰ دقیقه در روز به ازای هر کاربر هم عبور کرده که نشان از اعتماد سازی و جذب خوب مخاطب داخلی است.همچنین آمار بالای استفاده از آن ها نشان می دهد این شبکه ها از نظر امکانات،نه به طور کامل،ولی به طور مطلوب با نمونه های بین المللی و خارجی مشابهت می کنند.دراین حال تصمیم گرفته شد تا وضعیت ۱۰ شبکه اجتماعی پربازدید داخلی مورد برسی قرار گرفته و رتبه و محبوبیت هرکدام به طور دقیق برحسب معیارهای اصلی مشخص شود.

گفتنی است برای به دست آوردن این آمارها از سایت الکسا (پایگاه بین المللی رتبه بندی سایتهای اینترنتی) استفاده شده است

آخرین آمارها از میزان محبوبیت شبکه های اجتماعی داخلی

با مشاهده جدول مشخص می شود در میان ۵۰ سایت پربازدید کشور، ۴ شبکه اجتماعی داخلی قرار دارند که کاربران برای یکی از این شبکه های اجتماعی حدود ۴۴ دقیقه در روز وقت صرف می کنند.

یکی از نکات جالب در این باره این است که پربیننده ترین شبکه های اجتماعی ایرانی در حالی بیش از ۲ میلیون کاربر دارند که در پرجمعیت ترین و محبوبترین صفحات شبکه های اجتماعی معروف دنیا نیز تنها ۲ میلیون کاربر ایرانی در میان طرفداران یافت می شوند که نشان دهنده وجود یک رقابت داخلی تقریبا نزدیک میان شبکه های اجتماعی داخلی و خارجی از نظر جذب کاربر است.