اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

آمار فروش 3 غول بازار موبایل


عملکرد غول های فناوری در بازار گوشی های هوشمند منتشر شد که بر اساس آن اپل با سقوط و هواوی با بیشترین سود همراه بوده است.

خبرگزاری مهر: عملکرد غول های فناوری در بازار گوشی های هوشمند منتشر شد که بر اساس آن اپل با سقوط و هواوی با بیشترین سود همراه بوده است.

آمار فروش ۳ غول بازار موبایل

فروش جهانی گوشی های هوشمند در سه ماه پایانی سال گذشته میلادی به کمترین میزان از سال ۲۰۰۸ میلادی به بعد رسید.  

در همین حال فروش گوشی «آیفون اپل»  هم برای اولین بار با کاهش روبرو شد و نسبت به سه ماه قبل از آن ۴.۴ درصد کاهش نشان می دهد.

تنها «سامسونگ» و «هوآوی» در میان ۵ فروشنده گوشی برتر هوشمند بودند که توانستند سهام خود را افزایش دهند این در حالی است که سود شرکت سازنده کره ای گوشی همراه در سه ماه پایانی سال ۲۰۱۴ میلادی ۱۹.۹ درصد بود و این رقم برای سه ماه پایانی سال ۲۰۱۵ میلادی به ۲۰.۷ درصد رسید که نشان از رشد ناچیز در سود این شرکت است.

در این بین شرکت «هوآوی» بهترین عملکرد را داشت و سود سه ماه پایانی این شرکت در سال ۲۰۱۵ میلادی نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن ۵۳ درصد رشد نشان می دهد.

همچنین سهم بازار گوشی های اندروید در سه ماه پایانی سال جاری میلادی ۸۰.۷ درصد گزارش می شود، این در حالی است که این رقم برای مدت مشابه سال قبل از آن برای گوشی های دارای این سیستم عامل ۷۶ درصد ثبت شده بود.


ویدیو مرتبط :
غول جدید دنیای 8 هسته ای های موبایل

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پیش‌بینی بازار از افزایش قیمت موبایل/ فروش با قیمت‌های دلار ارزان همچنان ادامه دارد



بازار موبایل,قیمت گوشی موبایل در بازار

گزارش میدانی از بازار موبایل؛
پیش‌بینی بازار از افزایش قیمت موبایل/ فروش با قیمت‌های دلار ارزان همچنان ادامه دارد

نرخ دلار در روزهای اخیر افزایش نسبی داشته است؛ فروشنده‌ها می‌گویند، قیمت گوشی با این تغییر بیشتر خواهد شد. اما در این شرایط نیز فروشنده‌ها برای فروش کالاهایشان با قیمت زمان ارزانی ارز، بی رغبت نیستند و تعلل نمی‌کنند.

به گزارش خبرگزاری فارس، در پی کاهش رسمی قیمت ارز در هفته‌های گذشته، از بازار گوشی موبایل و فناوری اطلاعات خبر از کاهش قیمت‌ها می‌رسد.

شنیده‌های بازار و اظهارات مسئولان موید این مطلب است که قیمت‌ها در سراشیبی قرار گرفته و هر روز شیب نزولی قیمت‌ها بیشتر می‌شود.

بهترین مکان برای اطلاع از صحت ‌و سقم این موضوع بازار موبایل خیابان جمهوری است؛ زیرا برخلاف بازار موبایل ایران که اغلب ساکنان آن نمایندگی رسمی و قانونی هستند و واردات‌شان طبق اصول و حساب و کتاب انجام می‌شود، بازار موبایل تهران بیشتر به بازار و منابع غیر رسمی وابسته است و از این رو از تاثیرات لحظه‌ای و نوسانات ارز تاثیر بیشتری می‌پذیرد.

شواهد امر می‌گوید که اوضاع بازار موبایل از روز چهارشنبه دست‌خوش تغییراتی شده است.

گزارش خبرنگار فارس از بازار موبایل تهران از شروع جو روانی افزایش قیمت‌ها در نتیجه افزایش نسبی قیمت ارز حکایت دارد.

روزهای ابتدائی پاییز از روزهای خلوت و خوش بازار موبایل است. از آن روزهایی که چون هوا کمی به خنکی رفته، هوای گرم و گرفته پاساژ اندکی مساعدتر شده و احساس گشت و گذار در پاساژ کهنه علاء الدین را مطلوب‌تر کرده است.

علاوه بر این منظره جدیدی در ورودی پاساژ علاء الدین به چشم می‌خورد؛ ایستادن چند مامور در ورودی پاساژ. یکی از این ماموران به خبرنگار فارس گفت که برای ممانعت از دلالی‌ گوشی در مقابل پاساژ، اینجا ایستاده‌اند.

*همیشه یک بهانه وجود دارد
در مراجعه اخیر به پاساژ موبایل در خیابان جمهوری، فروشندگان از افزایش قیمت دلار خبر می‌دادند.

آنها در برابر این پرسش که اوضاع بازار ارز چگونه‌ است، به اتفاق پاسخ می‌دادند که تا سه شنبه شب قیمت ارز رو به کاهش بود و به 2850 تومان نزدیک می‌شد؛ اما از روز چهارشنبه قیمت ارز به 3150 تومان افزایش یافته است.

همین عامل کافی بود تا فروشندگان در برابر هر جمله یا پرسشی همین عامل را بهانه کنند. آنها حتی می‌گفتند که اگر روز گذشته آمده بودید، قیمت‌ها حدود 50 هزار تومان کمتر بود.

برای مثال قیمت جدیدترین مدل گوشی سامسونگ از 1 میلیون و 900 هزار تومان تا 1 میلیون و 700 هزار تومان بدون گارانتی اعلام می‌شد.

یکی از فروشندگان که بالاترین قیمت 1 میلیون و 800 هزار تومان را به خبرنگار فارس اعلام کرده بود، دلیل این تفاوت قیمت را افزایش قیمت دلار از صبح امروز عنوان کرد.

این در حالی است که همین مدل را می‌‌توان با قیمت‌های کمتری در مغازه‌های طبقه‌های بالا و پایین و مغازه‌های خلوت‌تر پیدا کرد و اصلا هم کار سختی نیست.

بنابر گفته فروشندگان قیمت این مدل در ابتدای ورود به بازار ایران، 2 میلیون و 200 هزار تومان بوده که پس از کاهش ارز در هفته‌های گذشته به 1 میلیون و 700 هزار تومان رسیده است.

از چند فروشنده قیمت آخرین مدل از برند دیگری را جویا شدیم. تجربه قبلی تکرار شد. به این نتیجه رسیدیم که اغلب فروشنده‌ها به فروش با قیمت گذشته بی‌میل نیستند؛ اما اگر امکان‌اش وجود داشته باشد، بیشتر علاقمند به فروش با قیمت بالاتر هستند.

* ویترین‌ها را خالی کردیم؛ دلار گران شد
از میان فروشندگانی که تاکید بر افزایش قیمت‌ها در نتیجه افزایش قیمت ارز داشتند، یکی به ویترین خالی مغاز‌ه‌ها اشاره کرد.

این فروشنده که در طبقه دوم پاساژ مغازه دارد، می‌گوید: طی روزهای گذشته با این تصور که کاهش قیمت ارز ادامه پیدا می‌کند و قیمت‌ها بیشتر از این کاهش می‌یابد، جنس‌ها را فروخته‌ایم و سبک کرده‌ایم. امروز صبح که مغازه را باز کرده‌ایم، دیدیم ارز گران شده است.

*وابستگی قیمت به اینکه «چند قیمت گرفته‌ای»؟

البته این بازار نامعلوم، می‌تواند جرقه‌ای برای فروش بیشتر نیز باشد. همان‌طور که این جمله که «قیمت‌ها در حال افزایش است، اگر قصد خرید دارید امروز بهترین زمان برای خرید است» توسط چند فروشنده به اطلاع خبرنگار فارس رسید.

ناگفته نماند که علیرغم تاکید تمام فروشندگان بر سیر صعودی قیمت ارز، اما امروز اکثریت غریب به اتفاق آنها حاضر بودند کالای خود را با قیمت مورد درخواست مشتری بفروشند.

یعنی می‌پرسند «چند قیمت گرفته‌ای» و با همان قیمت مورد انتظار، فروش انجام می‌شود.

در نتیجه علیرغم قرار گرفتن دلار در مسیر افزایش و اظهارات ظاهری فروشندگان مبنی بر انتظار افزایش قیمت در بازار، همچنان بازار گوشی در نوعی بی‌تکلیفی و بر پایه قیمت‌های قبل از افزایش نرخ ارز پیش می‌رود.

*روند کاهش قیمت‌ها در بازار گوشی در هفته‌های گذشته
پس از اطلاع از وضعیت بازار، نظر چند مشتری و خریدار را نیز در مورد اوضاع فعلی بازار جویا شدیم.

مرد جوانی که به دقت قیمت‌های چسبانده شده روی چند مدل آیفون را می‌خواند، در برابر پرسش خبرنگار فارس،‌گفت: «قیمت‌ها بسیار کاهش یافته است. مخصوصا گوشی آیفون» و از این موضوع خوشحال بود.

وی گفت: قیمت یک مدل از این گوشی از 2 میلیون و 500 هزار تومان به 1 میلیون و 800 هزار تومان رسیده است.

این مرد جوان گفت که چند روز پیش هم که از پاساژ علاء‌الدین عبور می‌کرده، قیمت‌ها همین بوده است.

او تاکید کرد: در هفته‌های اخیر که به پاساژ سر می‌زدم، قیمت‌ها در حال کاهش بوده است.

*اعلام قیمت رویایی برای جدیدترین گوشی بازار
از دیگر جذابیت‌های امروز بازار گوشی، عرضه محدود گوشی آیفون 5S در پاساژ بود. البته مانند همیشه که مدل های جدید با قیمت‌های حبابی و کذایی وارد بازار می‌شوند، برای نوع 16 گیگ این مدل، قیمت رویایی 3 میلیون و 300 هزار تومان تا 3 میلیون و 700 هزار تومان اعلام می‌شد. این در حالی است که قیمت فروش این محصول حدود 649 دلار است که با احتساب دلار آزاد، حدود 1 میلیون و 900 هزار تومان تمام می‌شود و حتی فروشگاه‌های آنلاین ایرانی نیز هم‌اکنون این محصول را به قیمت 3 میلیون و 100 هزار تومان می‌فروشند.

* انتقاد یک مشتری از بی‌اعتمادی به فروشندگان
یکی دیگر از مشتری‌های بازار که وقت زیادی را صرف تماشای ویترین مغازه‌ها و مقایسه ظاهر گوشی‌ها از پشت ویترین می‌کرد، به خبرنگار فارس چنین گفت: اگر قصد خرید دارید از اینجا خرید نکنید.

وی گفت: سال گذشته از این جا یک گوشی به قیمت حدود 800 هزار تومان خریدم؛ اما بعد متوجه شدم که باتری و تمام لوازم اصلی گوشی با لوازم تقلبی عوض شده است.

این فروشنده که سعی داشت که خبرنگار فارس را از خرید از این پاساژ منصرف کند، تاکید کرد: موقع خرید متوجه عوض شدن لوازم نمی‌شوید؛ لوازم را عوض می‌کنند و خودشان دوباره جعبه را آکبند می‌کنند.

این مشتری جوان گفت که چون علاقمند به گوشی است،‌ همیشه برای اطلاع از مدل‌های جدید به بازار می‌آید اما خریدش را از جای دیگری که مطمئن است، انجام می‌دهد.

*برای خرید یک گوشی، منتظر ارزانی نمی‌شویم
در مقابل ویترین یک مغازه یک پدر، دختر و پسر کنار هم ایستاده‌اند و در مورد گوشی‌ای که در مغازه دیگری دیده‌اند صحبت‌‌ می‌کنند.

پدر خانواده در برابر پرسش خبرنگار فارس توضیح می‌دهد که برای خرید گوشی برای دخترش به پاساژ آمده‌اند.

وی در پاسخ به این سوال که از قیمت‌‌های بازار اطلاع دارند یا خیر، گفت: ما یک گوشی برای دخترمان می‌خواهیم. چند تا که نمی‌خواهیم. گران هم شده باشد می‌خریم؛ اما مدتی است که شنیده‌ایم قیمت‌ها کمی ارزان شده است.

در مجموع شنیده ها و دیده های خبرنگار فارس حاکی از این بود که علیرغم اینکه در روزهای گذشته سیر نزولی نرخ دلار به سیر صعودی تبدیل شده است، اما در این شرایط نیز فروشنده های بازار نسبت به فروش کالاهایشان با همان قیمت زمان ارزانی بی رغبت نیستند. آنها می گویند آینده دلار به سمت گرانی می رود، اما همچنان مشتری ها می توانند به راحتی با کمی جست وجو در بازار، گوشی مورد نظرشان را با قیمت مورد نظر خریداری کنند./فارس