اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

آمار فروش مرکز مبادلات ارزی "محرمانه" شد



اخبار,اخبار اقتصادی, مرکز مبادلات ارزی


 اخباراقتصادی - آمار فروش مرکز مبادلات ارزی "محرمانه" شد

نکته اینجاست که در این گزارش‌ها هیچ اشاره‌ای به میزان و نوع ارز فروخته شده نمی شد. البته باید گفت که روال اعلام میزان ثبت سفارش نیز بعد از مدتی متوقف شد و سخنگوی مرکز مبادلات هم رسماً به فعالیت خود در این مرکز پایان داد.

مسئولان ارزی بانک مرکزی در حالی به تازگی از اعلام آمار فروش ارز مرکز مبادلات ارزی خودداری می کنند که در دوره مدیریت قبل بانک مرکزی رسماً‌ اعلام شده بود آمار فروش مرکز مبادلات ارزی "محرمانه" نیست.

از ابتدای مهر ماه سال 91 مرکز مبادلات ارزی کشور رسماً فعالیت خود را آغاز کرد البته شروع فعالیت این مرکز همراه بود با نوسانات شدید ارزی در بازار و مسئولان مربوطه در وزارت صنعت و بانک مرکزی و البته دولت وقت تصمیم به ایجاد چنین مرکزی برای ساماندهی توزیع ارز رسمی بین واحدهای تولیدی گرفتند.

بعد از راه اندازی مرکز مبادلات ارزی، تیمی در وزارت صنعت تشکیل شد و کالاهای مختلف مورد نیاز را گروه بندی یا بعبارت بهتر اولویت بندی کردند و در نهایت بنا شد که ارز مورد نیاز کالاهای مشمول اولویت سوم تا نهم البته کالاهای مورد تأیید بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت از طریق اتاق مبادله تأمین می‌شود.

همزمان با آغاز فعالیت و توزیع ارز رسمی از سوی بانک مرکزی به واحدهای تولیدی تا چند ماه میزان ثبت سفارش انجام شده در مرکز مبادلات ارزی کشور توسط سخنگوی این مرکز اعلام می شد ولی نکته اینجاست که در این گزارش‌ها هیچ اشاره‌ای به میزان و نوع ارز فروخته شده نمی شد. البته باید گفت که روال اعلام میزان ثبت سفارش نیز بعد از مدتی متوقف شد و سخنگوی مرکز مبادلات هم رسماً به فعالیت خود در این مرکز پایان داد.

23 دی سال گذشته بود که خبرگزاری با انتشار گزارشی اعلام کرد "اعلام آمار ارز فروخته شده در مرکز مبادلات ارزی «محرمانه» شد" ولی چند روز بعد از انتشار این خبر، خبرنگار گفت‌وگویی با محمود بهمنی رئیس کل وقت بانک مرکزی انجام داد که وی در این گفت‌وگو رسماً اعلام کرد: هیچ آمار محرمانه‌ای در بانک مرکزی نداریم و برهمین اساس آمار مرکز مبادلات ارزی مشور نیز محرمانه نیست. بهمنی در آن زمان از فروش 4 میلیارد دلار ارز از طریق مرکز مبادلات ارزی کشور به واحدهای تولیدی خبر داد.

اما درحالی که مدیریت قبل بانک مرکزی تاکید کرد آمار محرمانه در بانک مرکزی نداریم پیگیری های خبرنگار از مدیریت فعلی بانک مرکزی حاکی از این است که ظاهراً یک بار دیگر تشخیص بر این شده که میزان ارز فروخته شده در مرکز مبادلات ارزی کشور اعلام نشود.

خبرنگار ما با قاسمی مدیر مرکزی مبادلات ارزی کشور تماس گرفت و از وی خواست آمار فروش ارز در این مرکز را اعلام کند اما وی بعد از تماس‌های متعدد اعلام کرد:‌ "اجازه نداریم آمار فروش مرکز مبادلات را اعلام کنیم."
 اخبار اقتصادی - تسنیم


ویدیو مرتبط :
آموزش 0 تا 100 فتوشاپ : ابزار تیره و روشن‌ کننده و اسفنج (dodge & burn & sponge) | قسمت 50

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

افتتاح مرکز مبادلات ارزی/نــرخ دلار 2404 تومان اعــلام شــد



نــرخ دلار 2404 تومان اعــلام شــد

مركز مبادله دارندگان و متقاضیان ارز در ساختمان شهید اسدالله‌زاده وزارت صنعت، معدن و تجارت در ضلع شمال غربی میدان ولیعصر (عج) افتتاح شد. افراد دارای برگه ثبت سفارش به این مركز مراجعه كرده و در حال طی روال قانونی هستند.

 



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

تعدادی از مقامات اقتصادی كشور به منظور افتتاح این مركز در این ساختمان حضور یافتند.

پیش از این گفته شده بود كه رییس كل بانك مركزی و وزیر صنعت، معدن و تجارت در مراسم افتتاح این مركز حضور پیدا خواهند كرد، اما در نهایت فقط معاون ارزی بانك مركزی و رییس كل سازمان توسعه تجارت در این مركز حاضر شدند.

مركز مبادله دارندگان و متقاضیان ارز در طبقه هم‌كف ساختمان مركز ثبت سفارش كالا قرار گرفته و به همین دلیل دسترسی این مركز برای وارد‌كنندگان آسان است. نمایندگان بانك‌های عامل و همین طور متقاضیان ارز در این مركز حضور دارند.

بر اساس برآورد مسوولان مركز مبادله دارندگان و متقاضیان ارز، نرخ دلار دو درصد زیر قیمت بازار آزاد 2404 تومان برآورد شده است.

بانك مركزی نرخ دلار در بازار آزاد را 2453 تومان در پایان روز گذشته برآورد كرده است.

معاون ارزی بانك مركزی پس از برگزاری جلسه با نمایندگان بانك‌ها اعلام كرد: از هفته‌ی آینده برخی بانك‌های عامل می‌توانند ارز موجود در دست مردم را از آنها خریداری كنند و مردم با این كار دیگر نیازی به مراجعه‌ به صرافی‌ها نخواهند داشت.

مینو كیانی راد در پاسخ به این سوال كه طبیعتا مردم دوست دارند ارز خود را با قیمت بیشتر كه در بازار آزاد یا صرافی‌ها مبادله‌ای شود، به فروش برسانند، بنابراین چگونه چنین طرحی ارائه شده است؟ توضیح داد: یافته‌های ما نشان می‌دهد كه مردم بیشتر به بانك‌ها اطمینان دارند تا صرافی‌ها، ضمن این‌كه در ارقام بالا مردم ترجیح می‌دهند با بانك معامله كنند یا یك دلار در بازار آزاد.

معاون ارزی بانك مركزی از اعلام نرخ دلار برای وارد‌كنندگان در مركز مبادله دارندگان و متقاضیان ارز خودداری كرد و گفت: اعلام این نرخ از سوی من ممكن است چالش‌هایی در بازار ایجاد كند.

او با اعلام این كه نرخ دلار آزاد هم اكنون روند نزولی طی می‌كند، گفت:‌ نرخ تعادلی در نرخ‌نامه بانك مركزی به صورت روزانه به این مركز اعلام می‌شود.

وی با اشاره به این‌كه این طرح‌ می تواند در كاهش نرخ ارز موثر باشد، افزود: با شركت همه دستگاه‌ها مانند وزارت نفت، صندوق توسعه ملی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت اقتصاد و با كمك صادركنندگان غیر نفتی این مركز اداره خواهد شد.

كیانی‌راد با تاكید بر این‌كه برای شروع كار فعلا كالاهای اولویت‌ سوم تا پنجم می توانند از ارز موجود در این بازار استفاده كنند، افزود: امیدواریم با عرضه بیشتر ارز بتوانیم پاسخگوی سایر نیازها باشیم.

معاون ارزی بانك مركزی با بیان این‌كه از صبح امروز همه بخش‌نامه‌های مربوط به این مركز به بانكهای عامل ابلاغ شده است، گفت:‌ با هماهنگی وزارت نفت سهم 14.5 درصدی این وزارتخانه و نیز سهم قابل تبدیل به ریال صندوق توسعه ملی به این مركز تزریق می‌شود.

رییس سازمان توسعه تجارت نیز در این مركز گفت: در این مركز به مرور به اولویت‌های سوم تا دهم ارز با دو درصد كمتر از نرخ بازار پرداخت می‌شود.

حمید صافدل با اشاره به این كه متقاضیان واردات پس از ثبت سفارش یك نسخه از ثبت سفارش خود را به نماینده بانك مركزی می‌دهند، گفت: بانك مركزی نیز پس از برقراری ارتباط با بانك‌های عامل و دو بانك رابط ، درخواست متقاضی را برای اختصاص ارز بررسی می‌كند.

وی افزود: بانك مركزی براساس چهار مولفه عرضه، تقاضا، نقل و انتقال ارز و كشف قیمت، ارز اختصاص داده شده به واردكنندگان را تعیین می‌كند. او با ابراز امیدواری از این كه بررسی مدارك متقاضیان دریافت ارز در حداقل زمان ممكن انجام شود، گفت: هر چند هنوز نمی‌توانیم دراین زمینه برنامه ریزی مشخصی را اعلام كنیم.

به گفته وی، اولویت‌های اول و دوم هم اكنون ارز مرجع را دریافت می‌كنند و در مركز مبادله ارزی نیز به اولویت‌ها سوم به بعد به مرور ارز اختصاص خواهد یافت.

سخنگوی مركز مبادله دارندگان و متقاضیان ارز نیز هدف از راه اندازی این مركز را جلوگیری از نوسانات شدید نرخ ارز در بازار اعلام كرد.

صمد كریمی در پاسخ به این سوال كه گفته می شود دولت با هدف تامین كسری بودجه خود اقدام به افزایش نرخ ارز كرده است، گفت: چنین موضوعی صحت ندارد، بلكه ارزی كه در مركز مبادله ارز به متقاضیان اختصاص خواهد یافت، به حساب دولت نمی رود و در گام نخست صادركنندگان مشمول ماده 27 قانون بودجه، ارز خود را در این مركز عرضه خواهند كرد.

وی افزود: متقاضیان دریافت ارز بعد از دادن مدارك لازم به بانك‌های عامل و انجام توافقات نهایی با بانك، كد تخصیص ارز دریافت می‌كنند و بانك مركزی هماهنگی‌های لازم برای پرداخت ارز به آن‌ها را انجام خواهد داد.

به گفته كریمی، ‌بانك مركزی توسط شبكه صرافی‌های مجاز تحت نظارت خود نرخ ارز آزاد را به صورت روزانه رصد می‌كند و در اتاق ارزی به متقاضیان با دو درصد كمتر از نرخ ارز آزاد، ارز داده می‌شود.

به گفته وی، فعلا در مركز مبادله ارز به اولویت‌های سوم تا پنجم ارز داده خواهد شد. البته نمی‌توان درباره تاثیر دقیق راه اندازی این مركز بر قیمت ارز در بازار آزاد پیش‌بینی كرد.

به گزارش ایسنا، بر اساس دستور‌العمل‌های اجرایی به وارد‌كنندگان و بانك‌های عامل اجازه داده شده است تا با رعایت بخشنامه‌ بانك مركزی به عرضه و دریافت ارز در این اتاق مبادرت ورزند.

در این بازار هر نوع فعالیت ارزی به وسیله سامانه‌های بانك مركزی از جمله ساعت (سامانه الكترونیكی عرضه و تقاضا)، سامانه سنا و پورتال ارزی ثبت می‌شود. در واقع این طرح تمام اطلاعات مربوط به نقل و انتقال ارزی را ثبت می‌كند.

طبق مصوبه‌ كارگروه، نرخ ارز در این طرح با قیمت دو درصد پایین‌تر از بازار برای تشویق وارد‌كنندگان و جلوگیری از رانت و سفته‌بازی در این بازار خرید و فروش می‌شود.

در این طرح سفارش وارد‌كنندگان پس از اقدام به ثبت سفارش كالا، در كارگروهی مورد بررسی قرار گرفته و وزارت صنعت، معدن و تجارت بر اساس اولویت‌های كالایی آنها را برای دریافت ارز به بانك‌های عامل هدایت می‌كند.

پس از این‌كه خریدار درخواست ارزی خود را ارائه كرد، بانك عامل معادل ریالی آن را از خریدار دریافت كرده و پس از كسر معادل ارزی آن از حساب‌ شركت نفت و یا صندوق توسعه‌ ملی ارز درخواست شده برداشت شده و معادل ارزی درخواست شده از سوی خریدار را به حساب بانك خارجی كارگزار او واریز می‌كند.

در این طرح نرخ مرجع برای كالاهای با اولویت 1 و 2 عرضه می‌شود و برای اولویت‌های 3 تا 5 نیز قیمت با نرخ دو درصد پایینتر از بازار عرضه خواهد شد. اولویت‌های شش تا 10 نیز از طریق همین بازار می‌توانند در آینده نزدیك به تامین ارز مورد نیاز خود اقدام كنند./ایسنا