اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

آمار عجیب قریب از توقیف خودرو در ایران


این افراد تعداد معدودی از 27 هزار راننده ای هستند كه ماهانه به دلیل انجام تخلفات حادثه ساز، خودروهایشان در جاده های كشور توقیف می شوند. این تعداد از رانندگان در حالی با انجام حركات مخاطره آمیز در حین رانندگی نمره منفی به گواهینامه خود اضافه می‌كنند.

تهران امروز: روز گذشته شهرك آزمایش شاهد مراجعه راننده هایی بود كه به دعوت پلیس راهور به این محل آمده بودند تا با دست خودشان خودروهایی كه در تعطیلات اخیر تخلفات حادثه ساز انجام داده بودند را برای 72 ساعت به دست پلیس بسپارند.

این افراد تعداد معدودی از 27 هزار راننده ای هستند كه ماهانه به دلیل انجام تخلفات حادثه ساز، خودروهایشان در جاده های كشور توقیف می شوند. این تعداد از رانندگان در حالی با انجام حركات مخاطره آمیز در حین رانندگی نمره منفی به گواهینامه خود اضافه می‌كنند كه بعد از گذشت بیش از یك سال از اجرای قانون جدید راهنمایی و رانندگی تمامی افراد با اعمال قوانین سختگیرانه در خصوص تخلفات راهنمایی و رانندگی آشنا هستند و هیچ عذری از آنها در خصوص عدم آشنایی با قانون جدید پذیرفته نیست.


قانون راهنمایی و رانندگی كشورمان سال گذشته بعد از گذشت چهار دهه از تدوین آن و پس از كش و قوس‌های فراوان، به تصویب نمایندگان مجلس رسید. قانون قدیمی راهور بر‌اساس جریمه رانندگان استوار بود اما در قانون فعلی تمامی عوامل موثر در ترافیك همچون راه، خودرو، راننده و امداد و نجات دیده شده و بازدارندگی كه در خصوص عامل انسانی ایجاد شده است تغییرات اساسی داشته است.

 اعمال جریمه، توبیخ و نمره منفی، محرومیت موقت یا دائم از رانندگی و در نهایت ابطال گواهینامه از موارد بازدارنده‌ای است كه به منظور كم كردن تلفات و حوادث رانندگی در قانون جدید پیش‌بینی شده است.


با این حساب و بعد از گذشت بیش از یك سال از اجرایی شدن قانون راهنمایی و رانندگی و سختگیرانه‌تر شدن آن، هنوز رانندگان بسیاری هستند كه بدون توجه به این قانون با انجام حركات مخاطره آمیز در خیابان ها و جاده های كشور جان خود و دیگر رانندگان را به خطر می اندازند.

سرهنگ مهماندار با اشاره به احضار رانندگان پرخطر در تعطیلات اخیر به شهرك آزمایش تهران و رفع توقیفی خودرو آنها بعد از 72 ساعت،‌ می‌گوید:‌ «پلیس مصمم است تا برای تامین ایمنی مسافران با رانندگان حادثه‌ساز به صورت جدی برخورد كند.

وی با اشاره به این نكته كه تنها 2درصد رانندگان باعث حركات مخاطره آمیز در جاده‌های كشور می شوند، تاكید می‌كند:‌ « مابقی رانندگان قوانین و مقررات راهنمایی و راندگی را رعایت می‌كنند و پلیس با معدود رانندگان متخلف كه جان خود و دیگران را به‌خطر می‌اندازند بدون اغماض برخورد می‌كند. »


تابستان از ایام پركار برای نیروهای راهور ناجا محسوب می شود و بیشترین حجم توقیف خودرو دراین فصل اتفاق می‌افتد، سرهنگ مهماندار با اشاره به این موضوع می‌گوید: «توقیف بالای خودروها در تابستان به این دلیل است كه در این فصل از سال مسافرت ها افزایش می یابد و حجم تخلفات نیز به واسطه حجم سفرها بیشتر می‌شود. »

خستگی و خواب آلودگی و تجاوز به چپ از مهمترین علل تصادفات فوتی و جرحی در تعطیلات اخیر عنوان شده است، سرهنگ مهماندار با اشاره به هشدارهای متعددی كه پلیس در این رابطه به رانندگان می دهد می‌گوید:« به رغم هشدارهای داده شده همچنان برخی رانندگان به توانایی در بیدار ماندن خود اعتماد می‌كنند كه همین امر موجب تصادفات فوتی و جرحی متعدد و واژگونی در محورهای كشور می‌شود.

 از سوی دیگر تجاوز به چپ در راه‌های دو طرفه نیز توسط برخی رانندگان در این تعطیلات صورت گرفته كه منجر به حوادث خونینی شده است.» وی خط قرمز پلیس را در تعطیلات آتی همانند تعطیلات گذشته سرعت و سبقت غیرمجاز، تجاوز به چپ، حركت از شانه خاكی ، سبقت از راست،‌ حرکات مارپیچ و خطرناک و دیگر تخلفات حادثه‌ساز عنوان كرده و می‌گوید: «‌رانندگانی كه این تخلفات را مرتكب شوند، اگر در محل تخلف توسط تیم‌های كنترلی شناسایی نشوند، پس از پایان تعطیلات از طریق سیستم‌های الكترونیكی، دوربین‌ها و بازرسان نامحسوس پس از شناسایی احضار شده و خودرو آنها همانند خودروهایی كه امروز توقیف شده‌اند، توقیف و روانه پاركینگ می‌شود و رانندگان نیز به تناسب نوع تخلف خود نمره منفی در گواهینامه دریافت می‌كنند.»

تمهیدات ویژه برای تعطیلات پایتخت

وی با اشاره به تعطیلات پایتخت می‌گوید : «پلیس تمهیدات ویژه‌ای در محورهای مواصلاتی استان تهران و استانهای شمالی در نظر گرفته است اما در عین حال پیش‌بینی می‌شود با تراكم بالای بار ترافیك در محورهای كوهستانی خصوصا چالوس، فیروزكوه و آزادراه قزوین – رشت مواجه باشیم لذا توصیه می‌كنیم رانندگان صبر و حوصله پیشه كنند و از انجام تخلفات حادثه‌ساز به طور جدی اجتناب كنند.»

سرهنگ مهماندار تاكید می‌كند:«در تعطیلات تهران موضوع اجرای قانون برخورد با متخلفان و حادثه‌سازان را بیش از گذشته جدی خواهیم گرفت تا امنیت جان مسافران تأمین شود و پلیس راهور نیز تلاش می‌كند تا شرایط به ‌گونه‌ای مهیا شود تا شهروندان بتوانند سفری آسوده و بی‌خطر داشته باشند.»

ترافیك در محورهای مواصلاتی تهران به استان‌های شمالی كشور از دیگر موضوعاتی بود كه مهماندار به آنها اشاره كرده و می‌گوید:‌«در محورهای مواصلاتی استان تهران و استان‌های شمالی کشور تمهیدات ویژه‌ای اندیشیده‌ایم و با متخلفان به صورت ویژه برخورد خواهیم کرد، بر این اساس با کسانی که سبقت از سمت راست یا سبقت غیر مجاز بگیرند، برخورد خواهد شد و این افراد توسط عوامل گشت نامحسوس شناسایی شده و پس از تعطیلات با آنها برخورد می‌شود.»

توجه به مهندسی راه

سرهنگ البرزی، جانشین رئیس پلیس راه کشور نیز با تاکید بر به‌کارگیری طرح‌های کوتاه مدت، میان‌مدت و بلندمدت در سایر بخش‌ها برای کاهش آمار قربانیان رانندگی، می‌گوید:« ارتقای ایمنی وسایل نقلیه و ارتقای ایمنی راه ها اعم از شهرها و جاده ها برای ما بسیار جدی است و باید برای ارتقای این دو عامل تلاش کرد تا بیش از این کاهش آمار تصادفات را شاهد باشیم.»

7درصد تصادفات جاده‌ای مربوط به عابران است


وی می‌گوید: «مسیرها و جاده‌های زیادی در کشور وجود دارد که مسیر رفت و برگشت راه از یکدیگر جدا نیستند. از طرف دیگر حدود ۷ درصد تصادفات جاده‌ای کشور مربوط به عابرین پیاده است که لازم است آموزش‌های مربوط را دریافت کنند.»به گفته وی در این زمینه باید مسائل مهندسی راه نیز در نظر گرفته شود و ایمنی عابران پیاده افزایش یابد. سرهنگ البرزی تاکید می‌کند: «موضوع پژوهش و تحقیقات نیز در بررسی آمار قربانیان حوادث ترافیکی و رانندگی بسیار مهم است و در زمینه ارتقای ایمنی راه‌ها باید عزم جدی داشته باشیم چرا که راه یکی از زیرساخت های مهم در کاهش آمار قربانیان رانندگی است.»

دوربین ها به كمك پلیس راه می آیند


شهریار افندی زاده ، معاون وزیر راه نیز چندی پیش با اشاره به افزایش سفرهای تابستانی بعد از ماه مبارك رمضان گفته بود:‌ «در آینده‌ای نزدیك 2 هزار و 700 کیلومتر راه اصلی کشور به دوربین‌های ثبت تخلف مجهز خواهند شد‌.»وی با اشاره به این نكته كه طی دو سال گذشته خستگی و خواب آلودگی در جاده ها بیشترین آمار تصادفات به دنبال داشته است.

 افزود:‌« باید تدبیر خاصی در این زمینه اندیشیده شود و مردم بدانند که نباید در سفر تعجیل داشته باشند بلکه باید سفر خود را با برنامه‌ریزی انجام دهند.»افزایش كنترل سرعت در شبکه حمل‌و‌نقل عمومی موضوع دیگری بود كه افندی زاده به آن اشاره كرد و گفت:‌«‌روند کنترل سرعت در شبکه حمل‌و‌نقل عمومی افزایش می‌یابد تا مردم به این سیستم اعتماد کنند و بتوانند با خیالی آسوده در جاده‌های کشور تردد کنند.»


ویدیو مرتبط :
حکایت عجیب توقیف، رفع توقیف، دوباره توقیف برخی فیلم‌های سینمایی !!!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

جدیدترین آمار تولید خودرو در ایران منتشر شد



آمارخودروهای داخلی,آمار تولید خودروهای داخلی

جدیدترین آمار تولید خودرو در ایران منتشر شد

هفته گذشته جدیدترین آمار تولید خودروهای داخلی در حالی اعلام شد که این آمار دارای ایراداتی در برخی از شاخص‌ها بود. هم‌اکنون نسخه اصلاح شده آن منتشر می‌شود.

به گزارش ایسنا، براساس نسخه اصلاح شده این آمار، تولید انواع خودرو در فروردین ماه امسال با کاهش 57.8 درصدی از 59 هزار و 836 دستگاه در فروردین ماه سال گذشته به 25 هزار و 246 دستگاه کاهش یافته است.

در این مدت تولید انواع سواری نیز با کاهش 59.7 درصدی از 55 هزار و 831 دستگاه به 22 هزار و 513 دستگاه رسیده است. تولید انواع وانت نیز کاهش 14.6 درصدی را تجربه کرده به‌گونه‌ای که تولید این محصولات از 2953 دستگاه در فروردین ماه سال 91 به 2521 دستگاه رسیده است.

تولید انواع کامیون، کامیونت و کشنده نیز با افت 80.5 درصدی از 1005 دستگاه به 196 دستگاه کاهش یافته است. تولید انواع مینی‌بوس، میدل باس و اتوبوس نیز با افت 66 درصدی از 47 دستگاه به 16 دستگاه کاهش یافته است.

در این مدت تولید انواع سواری در گروه صنعتی ایران خودرو 77.7 درصد، پارس خودرو 75.1 درصد، سایپا 32.5 درصد،‌ گروه بهمن 50.4 درصد و کرمان موتور صد درصد کاهش و در خودروسازی مدیران 84 درصد افزایش یافته است./ایسنا