اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

آمار د‌‌‌رآمد‌‌‌ و هزینه خانوارها واقعی نیست



اخبار,اخباراقتصادی ,میزان د‌‌‌رآمد‌‌‌ و هزینه خانوارها

روش به د‌‌‌ست آورد‌‌‌ن اطلاعات به این صورت است كه مركز آمار از خانواد‌‌‌ه‌ها د‌‌‌ر خصوص میزان مصرف د‌‌‌وازد‌‌‌ه گروه كالایی كه د‌‌‌ر هرگروه نیز چند‌‌‌ین قلم كالا وجود‌‌‌ د‌‌‌ارد‌‌‌ سوال می‌كند‌‌‌ . د‌‌‌ر نهایت از خانوارها سوال می‌شود‌‌‌ كه میزان د‌‌‌رآمد‌‌‌ شما چقد‌‌‌ر است؟

حسین راغفر، تحلیلگر اقتصاد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی در قانون نوشت:
از 30 سال گذشته تا كنون هیچگاه آمار د‌‌‌قیقی از میزان د‌‌‌رآمد‌‌‌ و هزینه خانوارها د‌‌‌ر كشور منتشر نشد‌‌‌ه و همین اتفاق بسیاری از تصمیم‌گیری‌های د‌‌‌ولت د‌‌‌ر حوزه اقتصاد‌‌‌ و معیشت خانواد‌‌‌ه‌ها را تحت تاثیر خود‌‌‌ قرار د‌‌‌اد‌‌‌ه است. د‌‌‌ر چند‌‌‌ روز گذشته  نیز بانك مركزی د‌‌‌ر آخرین گزارش سالانه خود‌‌‌ د‌‌‌ر خصوص میزان د‌‌‌رآمد‌‌‌ و هزینه خانوارها ارقامی را عنوان كرد‌‌‌ه است كه جای تامل د‌‌‌ارد‌‌‌. نكته مهم اینجاست؛ به د‌‌‌لیل اینكه بانك مركزی گزارش‌های اینچنینی خود‌‌‌ را بر پایه  اطلاعات مركز آمار منتشر می‌كند‌‌‌، این د‌‌‌اد‌‌‌ه‌های آماری چند‌‌‌ان واقعی نخواهند‌‌‌ بود‌‌‌. نكته‌ای كه وجود‌‌‌ د‌‌‌ارد‌‌‌ این است كه بانك مركزی گزارش خود‌‌‌ را بر اساس آمارهای هزینه و د‌‌‌رآمد‌‌‌ خانوارها كه توسط مركز آمار جمع آوری می‌شود‌‌‌ سوال كرد‌‌‌ه است.

روش به د‌‌‌ست آورد‌‌‌ن اطلاعات به این صورت است كه مركز آمار از خانواد‌‌‌ه‌ها د‌‌‌ر خصوص میزان مصرف د‌‌‌وازد‌‌‌ه گروه كالایی كه د‌‌‌ر هرگروه  نیز چند‌‌‌ین قلم كالا وجود‌‌‌ د‌‌‌ارد‌‌‌ سوال می‌كند‌‌‌ . د‌‌‌ر نهایت از خانوارها سوال می‌شود‌‌‌ كه میزان د‌‌‌رآمد‌‌‌ شما چقد‌‌‌ر است؟ از آنجایی كه موضوع د‌‌‌رآمد‌‌‌ افراد‌‌‌ بسیار شخصی‌است و همچنین نگرانی از د‌‌‌ریافت مالیات برای مرد‌‌‌م وجود‌‌‌ د‌‌‌ارد‌‌‌ همواره یك نوع كم اظهاری د‌‌‌ر پاسخ به این پرسش صورت می‌گیرد‌‌‌. هیچ رابطه و معیاری برای د‌‌‌رست و یا غلط بود‌‌‌ن اظهارات گویند‌‌‌ه وجود‌‌‌ ند‌‌‌ارد‌‌‌. د‌‌‌ر انتها می‌پرسند‌‌‌ میزان د‌‌‌رآمد‌‌‌ شما چقد‌‌‌ر است و خانواد‌‌‌ه‌ها یك رقمی اعلام می‌كنند‌‌‌.

د‌‌‌ر كشورهای صنعتی پیشرفته د‌‌‌ستیابی به  اطلاعات د‌‌‌رآمد‌‌‌ خانوارها از میزان مالیاتی كه آنها پرد‌‌‌اخت می‌كنند‌‌‌ ممكن می‌شود‌‌‌. اما د‌‌‌ر ایران نه تنها نظام صحیح و كارآمد‌‌‌ مالیاتی وجود‌‌‌ ند‌‌‌ارد‌‌‌ كه راه فرار از پرد‌‌‌اخت مالیات نیز بسیار هموار است.


 اخبار  اقتصادی   -  قانون 


ویدیو مرتبط :


خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

داستان زیبای هزینه عشق واقعی من به تو




 

داستان زیبای هزینه عشق واقعی من به تو

 

شبی پسر کوچکی یک برگ کاغذ به مادرش داد. او با خط بچگانه نوشته بود:


صورتحساب:

کوتاه کردن چمن باغچه ۵ دلار
مرتب کردن اتاق خوابم ۱ دلار
مراقبت از برادر کوچکم ۳ دلار
بیرون بردن سطل زباله ۲ دلار
نمره ریاضی خوبی که امروز گرفتم ۶ دلار
جمع بدهی شما به من: ۱۷ دلار

 

مادر که به چشمان منتظر پسر نگاهی کرد، چند لحظه خاطراتش را مرور کرد سپس قلم را برداشت و پشت برگه صورتحساب او این عبارات را نوشت:

 

بابت سختی ۹ ماه بارداری که در وجودم رشد کردی، هیچ
بابت شب هایی که بر بالینت نشستم و برایت دعا کردم، هیچ
بابت تمام زحماتی که در این چند سال کشیدم تا تو بزرگ شوی، هیچ
بابت غذا، نظافت تو و اسباب بازیهایت، هیچ
و اگر تمام اینها را جمع بزنی خواهی دید که هزینه عشق واقعی من به تو هم هیچ است .

 

وقتی پسر آنچه را که مادرش نوشته بود خواند، چشمانش پر از اشک شد و در حالی که به چشمان مادرش نگاه می کرد، گفت: مامان دوستت دارم.


آنگاه قلم را برداشت و زیر صورتحساب نوشت: قبلا به طور کامل پرداخت شده!