اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

آمار جدید از وضعیت ارتباطات داخلی


دفتر بررسی های فنی اقتصادی معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات، وضعیت ارتباطات داخلی کشور را در حوزه تلفن ثابت تا پایان شهریورماه ۹۴ منتشر کرد.

خبرگزاری مهر: دفتر بررسی های فنی اقتصادی معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات، وضعیت ارتباطات داخلی کشور را در حوزه تلفن ثابت تا پایان شهریورماه ۹۴ منتشر کرد.

آمار جدید از وضعیت ارتباطات داخلی؛

براساس بررسی های صورت گرفته تا پایان شهریورماه سال ۹۴ بالغ بر ۳۴ میلیون و ۱۶۱ هزار و ۸۹۷ خط تلفن ثابت در کشور نصب شده که از این تعداد ۲۹ میلیون و ۸۵۰ هزار و ۷۰ خط، فعال است. از این رو ضریب نفوذ تلفن ثابت در کشور ۳۷.۸۹ درصد اعلام شده است.

تا پایان شهریورماه ۹۴ و در ماههای پایانی برنامه پنجم توسعه کشور، ۴۷ هزار و ۵۳۰ روستا، دارای تلفن خانگی هستند و تعداد روستاهای دارای ارتباط نیز ۵۳ هزار و ۸۱۵ روستا اعلام شده است. برهمین اساس، تعداد مشترکان سرویس تلفن بی سیم روستایی (WLL ) یک میلیون و ۲۸۱ هزار و ۷۸۳ مشترک است و ۱۴۵ هزار و ۸۰ تلفن همگانی نیز در کشور نصب شده است.

آمار منتشر شده از سوی دفتر بررسی های فنی اقتصادی وزارت ارتباطات حاکی از آن است که تهران با ضریب نفوذ ۵۶.۶۲ درصد بیشترین تعداد مشترک تلفن ثابت را دارد و استان سیستان و بلوچستان با ضریب نفوذ ۱۷.۶۳ درصد در رتبه آخر تعداد مشترکان تلفن قرار گرفته است. در همین حال بیشترین روستاهای دارای ارتباط نیز در تهران و البرز قرار دارند و کمترین روستاهای دارای ارتباط مربوط به استان یزد است.

در این بررسی ها مشخص شد که استان مازندران طی مدت مشابه یک سال گذشته بیشترین درصد افزایش تعداد روستاهای دارای ارتباط را به خود اختصاص داده است و بیشترین مشترکان WLL روستایی نیز در استان سیستان و بلوچستان و کمترین آنها در استان قم قرار دارند.

بررسی ها نشان می دهد که ۵ اپراتور بخش خصوصی تلفن ثابت نیز در مجموع ۵۴۲ هزار تلفن در کشور نصب کرده اند که ۲۳۷ هزار و ۸۵۱ خط آن، دایر است.

این درحالی است که در قانون برنامه پنجم توسعه، تا پایان سال ۹۴ باید تمامی روستاهای دارای بیش از ۲۰ خانوار، تحت پوشش تلفن خانگی قرار گیرند. در همین حال ارتباط عمومی برای تمامی روستاهای دارای ۲۰ خانوار و کمتر و نیز ایجاد دفاتر ICT روستایی در تمامی روستاهای دارای بیش از ۷۰ خانوار، در این قانون دیده شده است.


ویدیو مرتبط :
نارضایتی وزیر ارتباطات از وضعیت اینترنت

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

هشدار متخصصان داخلی نسبت به وضعیت ایمیل‌های موسوم به "ملی"



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

هشدار متخصصان داخلی نسبت به وضعیت ایمیل‌های موسوم به "ملی"

یقیناً وادار کردن مردم به استفاده از سرویس‌های نامطمئن داخلی علاوه بر اینکه اطلاعات خصوصی کاربران را در معرض تهدید جدی قرار می‌دهد، حاصلی جز سلب اعتماد مردم نسبت به عموم محصولات و خدمات نرم‌افزاری ایرانی نخواهد داشت.

گروهی از متخصصان و نخبگان دانشگاهی عرصه فناوری اطلاعات با صدور اطلاعیه ای نسبت به وضعیت سرویس‌های ایمیل موسوم به "ملی" هشدار دادند.

 

متن کامل این اطلاعیه به این شرح است:

" اگرچه در ضرورت راه‌اندازی سرویس‌های ایمیل داخلی تردیدی برای متخصصان وجود ندارد اما دستورالعمل جدید وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مبنی بر الزامی بودن استفاده از 3 سرویس پست الکترونیک معرفی شده که قطعا نه شایسته عنوان ملی هستند و نه حتی می‌توان آنها را تولید داخلی محسوب کرد، بسیار نگران‌کننده و سوال‌برانگیز است.

 

بهتر است توضیح داده شود که براساس کدام معیارهای فنی، صلاحیت سرویس‌های دولتی iran.ir، post.ir و chmail.ir (چاپار) بررسی و تائید شده است تا این شائبه در اذهان به وجود نیاید که برخی با علم و آگاهی به مشکلات متعدد کاربری و امنیتی و عدم قابلیت توسعه‌پذیری این 3 سرویس، اصرار دارند دستاوردهای ناقص و فاقد کیفیت خود را با استفاده از تبلیغات سرسام‌آور و بخشنامه‌های الزام‌آور به کاربران ایرانی تحمیل کنند.

یقیناً وادار کردن مردم به استفاده از سرویس‌های نامطمئن داخلی علاوه بر اینکه اطلاعات خصوصی کاربران را در معرض تهدید جدی قرار می‌دهد، حاصلی جز سلب اعتماد مردم نسبت به عموم محصولات و خدمات نرم‌افزاری ایرانی نخواهد داشت.

«گروه بیان» از سیاستگذاران حوزه فناوری اطلاعات و نهادهای نظارتی کشور می‌خواهد اجازه ندهند اقدامات شتابزده و تصمیمات عجولانه، بیش از این به اعتبار متخصصان عرصه فناوری اطلاعات کشور لطمه وارد کند و با اجبار مردم به استفاده از این سرویس‌ها، حریم خصوصی کاربران در معرض خطر قرار گیرد.

 

در پایان ضمن قدردانی از حسن‌ظن مسئولان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و تشکر بابت ابراز تمایل آنها برای مشارکت و همکاری در 2 پروژه موتور جستجوی و ایمیل گروه بیان ضمن تاکید دوباره بر عدم تمایل به این همکاری، امیدواریم هرچه سریعتر امکان دسترسی به سرویس‌های متعدد و متنوع پست الکترونیک امن و کارآمد داخلی برای عموم مردم فراهم و شرایطی مهیا شود تا کاربران فضای مجازی با میل و رغبت خود، ایمیل‌های ایرانی را انتخاب کنند.

همچنین در صورت لزوم، مشروح دلایل عدم تمایل به ارائه موتور جستجو و سامانه پست الکترونیک «هد» به سازمان فناوری اطلاعات، در آینده به اطلاع عموم خواهد رسید. والسلام "

لازم به ذکر است این جمع از متخصصان و نخبگان دانشگاهی عرصه فناوری اطلاعات، بخشی از مستندات و ایرادات سرویس‌های ایمیل معرفی شده به عنوان ایمیل ملی را نیز از طریق آدرس اینترنتی خود به نشانی bayan.blog.ir منتشر کرده‌اند./عصرایران