اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

آمار جدید از رابطه تحصیلات، ازدواج وطلاق / نسبت عکس طلاق با تحصیلات



اخبار,اخبار اجتماعی ,رابطه بین سطح تحصیلات و ازدواج و طلاق

مدیرکل دفتر اطلاعات و آمار و جمعیت سازمان ثبت احوال با ارائه جدیدترین تحلیل‌ها گفت: پارسال ۲۳درصد ازدواج ها به طلاق ختم شده و هرچه سطح تحصیلات بالا رفته، نسبت طلاق به ازدواج هم کاهش یافته است.

علی‌اکبر محزون در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد جدیدترین تحلیلی که بر اساس رابطه بین سطح تحصیلات و ازدواج و طلاق انجام شده است، گفت: برای اولین بار در کشور نسبت به تفکیک ازدواج و طلاق با توجه به سطح تحصیلات تحلیلی انجام شده است که بر اساس آن سطح تحصیلات به بیسواد، سواد خواندن و نوشتن بدون مدرک، نهضت سواد آموزی، ابتدایی، راهنمایی، کمتر از دیپلم، دیپلم یا پیش‌دانشگاهی، کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری بر اساس استاندارد بین‌المللی تقسیم‌بندی شده گرفته است.

ازدواج ۲۸ درصد مردان و ۲۵ درصد زنان با تحصیلات دیپلم

وی گفت: به طوری که بررسی‌ها نشان می‌دهد ۲۸ درصد ازدواج‌های مردان در سطح دیپلم و پیش‌دانشگاهی، ۱۲.۷ درصد راهنمایی، ۱۲.۲ درصد نیز دارای مدرک کارشناسی انجام شده است.

مدیرکل دفتر اطلاعات و آمار و جمعیت سازمان ثبت احوال به ازدواج‌های زنان با تحصیلات مختلف اشاره کرد و اظهار داشت: بیشتر ازدواج‌ها در زنان دارای مدرک دیپلم و پیش‌دانشگاهی با۲۵.۱ درصد، دارای مدرک کارشناسی با ۱۴ درصد، داری مدرک راهنمایی با ۱۱.۲ درصد و مدرک کمتر از دیپلم با ۱۰.۵ درصد انجام شده است.

به گفته محزون، طی یک سال گذشته ۷۲۴ هزار و ۱۷۶ مورد ازدواج به ثبت رسیده که این تحلیل‌ها در مورد این ازدواج‌ها انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه در کشور آمار دیپلمه‌ها بیشتر است، گفت: یکی از دلایلی که آمار ازدواج‌ها در افراد دارای مدرک دیپلم بیش از سایرین است، شاید همین دلیل بیشتر بودن فراوانی این افراد نسبت به سایرین باشد.

طلاق ۱۲.۸ درصد مردان و ۱۰.۶ درصد زنان با تحصیلات راهنمایی

مدیرکل دفتر اطلاعات و آمار و جمعیت سازمان ثبت احوال به آمار طلاق نیز اشاره کرد و افزود: ۱۹.۸ درصد مردان دارای دیپلم و پیش‌دانشگاهی، ۱۲.۸ درصد با تحصیلات راهنمایی و ۷.۵ درصد نیز تحصیلات کمتر از دیپلم طلاق گرفته‌اند.

محزون ادامه داد: طلاق در ۲۱.۲ درصد زنان دارای مدرک دیپلم و پیش‌دانشگاهی،۱۰.۶ مدرک راهنمایی و ۷.۵ درصد با مدرک کمتر از دیپلم به ثبت رسیده است.

وی با تاکید بر اینکه نسبت طلاق به ازدواج را شاخص نسبت درصد طلاق به ازدواج عنوان می‌کنند، گفت: این نسبت آمار تعداد طلاق به ازای هر ۱۰۰ ازدواج را مشخص می‌کند.

مدیرکل دفتر اطلاعات و آمار و جمعیت سازمان ثبت احوال گفت: تحلیل‌ها نشان می‌دهد با روند افزایش تحصیلات در میان زنان و مردان، نسبت درصد طلاق به ازدواج کاهش پیدا کرده است. به عنوان مثال ۲۹.۵ درصد مردان و ۲۹.۶ درصد زنان دارای سواد خواندن و نوشتن بدون مدرک، ازدواجشان منجر به طلاق شده است که این آمارها با افزایش تحصیلات کم شده است.

کاهش نسبت طلاق به ازدواج با افزایش سطح تحصیلات

محزون به نسبت درصد طلاق در میان زنان و مردان اشاره کرد و اظهار داشت: ۱۶ درصد مردان دارای مدرک دیپلم یا پیش‌دانشگاهی و ۱۹ درصد زنان با همین مدرک، ۸.۳ درصد مردان دارای لیسانس و ۹.۴ درصد زنان دارای لیسانس و همچنین ۷.۵ درصد مردان دارای کارشناسی ارشد و ۸.۹ درصد زنان دارای همین مدرک زندگی‌شان منجر به طلاق شده است.

وی با اشاره به اینکه در مقابل هر ۱۰۰ ازدواج، ۲۳ طلاق سال گذشته در کل کشور به ثبت رسیده است، گفت: هرچه سطح تحصیلی بالا رفته، نسبت طلاق به ازدواج هم در زنان و هم در مردان کاهش پیدا کرده است.

مقایسه نسبت طلاق و ازدواج در زنان و مردان

مدیرکل دفتر اطلاعات و آمار و جمعیت سازمان ثبت احوال به نکته مهمی در خصوص طلاق در میان زنان و مردان اشاره کرد و گفت: نسبت طلاق به ازدواج تا قبل از دیپلم در مردان بیشتر از زنان بوده، اما بعد از مقطع دیپلم در زنان نسبت طلاق به ازدواج بیشتر شده است.


 اخبار اجتماعی  - مهر 


ویدیو مرتبط :
نسبت میزان تحصیلات و بازارکار

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

رابطه تحصیلات، ازدواج و طلاق در ایران


اگرچه در‌ سال اخیر و همزمان با افزایش آمار طلاق در ایران، برخی تحلیلگران و کارشناسان اجتماعی افزایش طلاق را با افزایش تحصیلات و دانشگاه رفتن زنان مرتبط می‌دانستند اما حالا مسئولان سازمان ثبت احوال از نتایج تحقیقاتی خبر می‌دهند که نشان داده هرچه سطح تحصیلات بالا رفته، نسبت طلاق به ازدواج هم کاهش یافته است.

روزنامه شهروند: اگرچه در‌ سال اخیر و همزمان با افزایش آمار طلاق در ایران، برخی تحلیلگران و کارشناسان اجتماعی افزایش طلاق را با افزایش تحصیلات و دانشگاه رفتن زنان مرتبط می‌دانستند اما حالا مسئولان سازمان ثبت احوال از نتایج تحقیقاتی خبر می‌دهند که نشان داده هرچه سطح تحصیلات بالا رفته، نسبت طلاق به ازدواج هم کاهش یافته است.

این خبر را علی‌اکبر محزون، مدیرکل دفتر اطلاعات، آمار و جمعیت سازمان ثبت ‌احوال اعلام کرد و گفت: پارسال ۲۳درصد ازدواج‌ها به طلاق ختم شده و نتایجی در تحقیقات جدید به دست آمده که نشان می‌دهد، هرچه سطح تحصیلات بالا رفته، نسبت طلاق به ازدواج هم کاهش یافته است.

محزون درباره جدیدترین تحلیلی که براساس رابطه بین سطح تحصیلات و ازدواج و طلاق انجام شده است، گفت: برای نخستین بار در کشور نسبت به تفکیک ازدواج و طلاق با توجه به سطح تحصیلات تحلیلی انجام شده است که براساس آن سطح تحصیلات به بیسواد، سواد خواندن و نوشتن بدون مدرک، نهضت سوادآموزی، ابتدایی، راهنمایی، کمتر از دیپلم، دیپلم یا پیش‌دانشگاهی، کاردانی، کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکترا براساس استاندارد بین‌المللی تقسیم‌بندی شده گرفته است. این یافته‌ها نشان می‌دهد ۲۸‌درصد ازدواج‌های مردان در سطح دیپلم و پیش‌دانشگاهی، ١٢,٧‌درصد راهنمایی، ١٢.٢‌درصد نیز دارای مدرک کارشناسی انجام شده است. همچنین بیشتر ازدواج‌ها در زنان دارای مدرک دیپلم و پیش‌دانشگاهی با ٢٥.١ درصد، دارای مدرک کارشناسی با ۱۴درصد، دارای مدرک راهنمایی با ١١.٢‌درصد و مدرک کمتر از دیپلم با ١٠.٥‌درصد انجام شده است.

محزون، به آمار طلاق نیز اشاره کرد و گفته که ١٩,٨‌درصد مردان دارای دیپلم و پیش‌دانشگاهی، ١٢.٨‌درصد با تحصیلات راهنمایی و ٧.٥‌درصد نیز تحصیلات کمتر از دیپلم طلاق گرفته‌اند. براساس آمارها، طلاق در ٢١.٢‌درصد زنان دارای مدرک دیپلم و پیش‌دانشگاهی ١٠.٦ مدرک راهنمایی و ٧.٥‌درصد با مدرک کمتر از دیپلم به ثبت رسیده است.

نسبت طلاق به ازدواج را شاخص نسبت‌درصد طلاق به ازدواج عنوان می‌کنند و این نسبت آمار تعداد طلاق به ازای هر ۱۰۰ ازدواج را مشخص می‌کند. تحلیل‌ها نشان می‌دهد با روند افزایش تحصیلات در میان زنان و مردان، نسبت‌درصد طلاق به ازدواج کاهش پیدا کرده است. به‌عنوان مثال ٢٩.٥‌درصد مردان و ٢٩.٦‌درصد زنان دارای سواد خواندن و نوشتن بدون مدرک، ازدواج‌شان منجر به طلاق شده که این آمارها با افزایش تحصیلات کم شده است.

او به نسبت‌درصد طلاق در میان زنان و مردان اشاره کرد و اظهار داشت: ۱۶‌درصد مردان دارای مدرک دیپلم یا پیش‌دانشگاهی و ۱۹‌درصد زنان با همین مدرک، ٨.٣‌درصد مردان دارای لیسانس و ٩.٤‌درصد زنان دارای لیسانس و همچنین ٧.٥‌درصد مردان دارای کارشناسی‌ارشد و ٩‌درصد زنان دارای همین مدرک زندگی‌شان منجر به طلاق شده است.

به گفته محزون هرچه سطح تحصیلی بالا رفته، نسبت طلاق به ازدواج هم در زنان و هم در مردان کاهش پیدا کرده است.