اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

آمار تعداد زوج های نابارور در کشور



اخبار,اخباراجتماعی,پیشگیری از بارداری


 اخباراجتماعی - وجود سه میلیون زوج نابارور در کشور

آمارها نشان می دهد شیوع ناباروری در ایران بین 13 تا 18.5 درصد است که متوسط آمارهای جهانی تطبیق دارد. این یعنی از هر 100 زوج جوانی که ازدواج می کنند 15 نفر آنها از ناباروری رنج می برند

دکتر محمدرضا نوروزی در گفت‌وگو با مهر اظهار داشت: آمارها نشان می دهد شیوع ناباروری در ایران بین 13 تا 18.5 درصد است که متوسط آمارهای جهانی تطبیق دارد. این یعنی از هر 100 زوج جوانی که ازدواج می کنند 15 نفر آنها از ناباروری رنج می برند. یعنی در کشور ما که سالانه یک میلیون ازدواج ثبت می شود، حدود 150 هزار زوج، به زوجهای نابارور اضافه می شود. تخمین ها نشان می دهد در ایران حدود 3 میلیون زوج نابارور وجود دارد ولی آمار دقیق و کاملی در این مورد نداریم.

وی با عنوان این مطلب که ناباروری عبارت است از اینکه یک زوج پس از گذشت یک سال از ازدواج شان، بدون پیشگیری از بارداری و با وجود رابطه جنسی منظم، باردار نشود، در پاسخ به این سئوال که آیا ناباروری در دنیا ریشه کن شده یا خیر، گفت: بسیاری بر این عقیده اند كه در حال حاضر چیزی به اسم زوج نابارور در دنیا وجود ندارد. زیرا همه افرادی که باروری طبیعی نداشته اند می توانند به نوعی برای کارهای درمانی مراجعه کنند.

نوروزی با اشاره به اینکه اختلالات باروری به طور مساوی بین زنان و مردان توزیع می شود، ادامه داد: فاکتورهای زنانه و مردانه به یک اندازه در ناباروری دخیل هستند.

این اورولوژیست با بیان این مطلب که معمولا در فرهنگ ما زوجهای نابارور با هم برای درمان مراجعه نمی کنند، افزود: درمانهای جدید بر این اصل استوار است که زن و مرد باید با هم برای درمان مراجعه کنند.

وی گفت: در زنان، اختلالات باروری با اختلالات تخمک گذاری، اختلالات رحم، اختلالات لوله های رحمی و اختلالات هورمونی همراه شده است یعنی اشکال یا ایراد در هر یک از این اعضا می تواند باعث ناباروری زنان شود. زنانی که اختلالات هورمونی، عادت ماهانه نامنظم و پرمویی دارند، این ها می تواند نشانه ای از امکان ناباروری در آن ها باشد.

این جراح كلیه و مجاری ادرار درباره اینكه کدام مردان در خطر ناباروری قرار دارند، افزود: در مردان، بسیاری از بیماریها می تواند باعث ناباروری شود. اولین آنها اختلال توانایی جنسی است. شرط لازم برای باروری طبیعی، رابطه جنسی منظم است. بعضی از دلایل ناباروری در مردان عبارتند از بیماریهای دوران کودکی مثل جراحی هایی که اطراف بیضه انجام می شود، بالا بودن بیضه و بیماری واریکوسل (به عنوان شایعترین عامل ناباروری که قابل درمان است)، اختلالات هورمونی به صورت اختلال در هورمون های هیپوفیز یا هورمون های جنسی، رشد نامناسب بیضه ها، اختلالات ژنتیک مثل کوچک بودن بیضه، برخی عفونتهای مزمن که در عملکرد بیضه اختلال ایجاد می کند.

 

مثلا "سل" که لوله های انتقال دهنده اسپرم را از بین می برد، برخی داروها، برخی عفونت های دستگاه تناسلی مثل سوزاک به شرطی که موجب تنگی مجرا شود و مانع خروج شود و بیماریهای تب دار طولانی مدت که بر نطفه سازی تاثیر می گذارد علت آن است که اسپرم در بیضه در درجه حرارتی پایین تر از درجه حرارت بدن فعالیت پیدا کند و این حرارت بالا و طولانی مدت باعث از بین رفتن اسپرم ها شود.

نوروزی ادامه داد: برخی از بیماریهای ژنتیک و بیماریهایی که با اختلالات بویایی و هورمونی همزمان هستند. بعضی از بیماریها که موجب ایجاد ترشحات غلیظ در بدن می شوند، سرفه های خشک، اختلالات ریوی و اختلالات بیضوی به صورت ترشحات غلیظ و برخی از مشاغل. افرادی که در معرض مواد آسیب رسان به بیضه ها قرار دارند مثل انواع حشره کش ها وقتی به صورت مدام با آن تماس داشته باشند یا مثل کسانی که در کارخانه های تولید این مواد هستند یا سم پاش ها. نانوایی که دائما در کنار تنورهای داغ قرار دارد. برخی مواد رنگی، سیگار و ... هم می توانند تا حدی بر قدرت باروری تأثیر بگذارند.

وی درباره شایعترین علت ناباروری در مردان خاطرنشان كرد: شایعترین بیماری قابل درمان در ناباروری آقایان "واریکوسل" است. این بیماری عبارت است از واریس عروق بیضه، مانند پیرمردان و پیرزنان دچار واریس عروق پا می شوند و پاهای شان ورم می کند و خون به خوبی در عروق پای شان حرکت نمی کند. در پسران جوان هم ممکن است این اتفاق برای بیضه ها پیش بیاید و نتواند خون را به خوبی تخلیه کند، این ماندن طولانی مدت خون در بیضه ها باعث می شود درجه حرارت بالا برود و اختلالات هورمونی به همراه داشته باشد. این عوارض باعث می شود اسپرم سازی خوب انجام نشود. این اختلال در اسپرم سازی، فرد را مستعد ناباروری می کند.

نوروزی درباره نحوه تشخیص واریکوسل، گفت: این مورد در بین پسران جوان به خصوص در سن بلوغ، بین 15 تا 25 سالگی دیده می شود، اگر این اختلال به موقع تشخیص داده شود و درمان صورت بگیرد از آسیب به بیضه جلوگیری می کند. بهترین راه، تشخیص اولیه بیماری توسط خود فرد است. یعنی شیوه معاینه را آموزش دهیم. فرد باید طناب دور بیضه را لمس کند و اگر در ناحیه زیرین شبکه ای کرمی شکل لمس کرد، مشکوک به بیماری واریکوسل است. نوع شدید واریکوسل را می توان از روی پوست تشخیص داد. شبکه ای مارپیچی روی پوست که برجسته است، از علائم این بیماری است.

وی، درمان نهایی واریکوسل را جراحی عنوان کرد و افزود: 20 درصد پسران از این بیماری رنج می برند و 20 درصد افرادی که واریکوسل دارند از ناباروری رنج خواهند برد. به همین دلیل، شناسایی افرادی که واریکوسل دارند اهمیت زیادی دارد. در اغلب موارد ناباروری مردان از طریق آزمایش نطفه مختل که چند بار تکرار شده و هر بار نتیجه همین بوده، شناسایی می شود. بعد از بررسی آزمایشهای مختلف، به دنبال دلایل آن هستیم و بسته به اینکه واریکوسل، اختلال بیضه، آیا اختلال هورمونی باشد، سعی در درمان آن می کنیم.
  اخباراجتماعی - مهر


ویدیو مرتبط :
زوج های جوان نابارور این گزارش را از دست ندهندزوج های جوان نابارور این گزارش را

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

یک آمار نگران کننده / وجود ۳ میلیون زوج نابارور در کشور



اخبار,اخبار اجتماعی,زوج نابارور

رئیس اداره باروری سالم با اشاره به وجود ۳ میلیون خانواده نابارور در کشور از تولید انبوه مواد آموزشی برای پیشگیری از این مشکل خبر داد.

محمد اسلامی رئیس اداره باروری سالم اظهار داشت: اولویت‌های ما در دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس اولویت اجرای سیاست اجرایی جمعیت است و همچون سایر دستگاه‌ها بنابر این سیاست برنامه‌های خود را در دستور کار قرار می‌دهیم.

وی با اشاره به اینکه شاخص ناباروری کشور براساس سرشماری سال ۹۰، ۱۵ تا ۲۰ درصد است، گفت: بر همین اساس ۲ میلیون و ۲۵۰ تا ۳ میلیون خانواده نابارور در کشور وجود دارند بر همین اساس برای درمان ناباروری اقدام و پیشگیری از این مساله را در اولویت خود قرار داده‌ایم.

رئیس اداره باروری سالم ادامه داد: از جمله برنامه‌های پیشگیرانه در موضوع ناباروری فرهنگ‌ سازی برای شیوه زندگی سالم در همه اقشار جامعه بوده و امروزه به دلیل اینکه زنان برای تحصیلات ازدواج خود را به تعویق می‌اندازند سن باروری نیز تغییر کرده و به دلیل افزایش سن فرد برای ازدواج و باردار شدن در معرض ناباروری قرار گرفتن فرد افزایش یافته.

اسلامی تغذیه نامناسب، استفاده از موبایل و ورزش‌های سنگین همچون بدنسازی را به دلیل اینکه فرد از مکمل ورزشی استفاده کرده و تعادل هورمونی آن به هم می‌خورد فرد را در معرض ناباروری قرار می دهد.

وی قراردادن لپ‌تاپ روی پاها و پوشیدن لباس تنگ را از دیگر عوامل نازایی در مردان برشمرد و گفت: براساس علل ناباروری در کشور تولید انبوه مواد آموزشی را آغاز کرده‌ایم و به صورت مکتوب تکثیر و آن را از طریق کانال‌های مختلف توزیع می‌کنیم.

معاون فنی دفتر سلامت خانواده بیان داشت: کانال توزیع مواد آموزشی به خانواده‌ها و زوجین تنها مراکز بهداشتی درمانی نبوده و از طریق داروخانه‌ها و محل‌های مختلفی توزیع انجام می‌گیرد.

اسلامی به موضوع آموزش‌های پیش از زندگی اشاره کرد و گفت: زوجین با شرکت در کلاس زمانی که معرفی‌نامه می‌گیرند و قرار است عقد کنند از آموزش‌های مناسب و به روز شده بهره‌مند می‌شوند.

وی با بیان اینکه سلامت جنسی یکی از موضوعاتی است که مورد توجه اداره باروری سالم قرار دارد گفت: موضوع جنسی مساله فطری است و یکی از انگیزه‌های ازدواج به شمار می‌رود بنابراین باید به آن پرداخته شود و ما آموزش‌های بروز شده‌ای را در این رابطه به زوجینی که قرار است زندگی مشترک را آغاز کنند ارائه می‌دهیم.

رئیس اداره باروری سالم ادامه داد: علاوه بر آموزش‌های ۲ ساعته به زوجین مسایل کمک‌آموزشی به صورت مجازی، فیلم و کتاب نیز پیش بینی کرده‌ایم و این مساله از حدود ۸ ماه پیش آغاز شده و با استقبال جوانان مواجه بوده است.

اسلامی با اشاره به اینکه آموزش‌های قانونی و کلاسی برای آغاز زندگی مشترک در کشور نداریم اظهار داشت: ما به این مساله توجه کرده و همه زوج‌ها را تحت پوشش این آموزش‌ها قرار می‌دهیم به طوری که می‌توان گفت بیش از ۶۰۰ هزار نفر در ۵ ماهه امسال از این آموزش‌ها بهره‌مند شده‌اند.

اخبار اجتماعی - فارس