اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

آمار تاسف برانگیز حوادث هفته گذشته


طبق اعلام مرکز هدایت عملیات بحران اورژانس كشور (EOC) در هفته گذشته حوادث ترافیکی جاده ای به 66 فوتی، 456 مجروح و 170 مورد اعزام آمبولانس منجر شد.

مركز هدایت عملیات بحران اورژانس كشور (EOC) آمار هفته گذشته حوادث ترافیكی را 100 مورد تصادف، 66 فوتی، 456 مجروح و 170 مورد اعزام آمبولانس اعلام كرد.

مهم‌ترین حادثه این هفته واژگونی اتوبوس در اتوبان قم – تهران (پل شهید كاظمی) اعلام شده است كه طی آن 3 نفر فوت و 23 نفر مجروح شده‌اند.

بنابراین گزارش 9 دستگاه آمبولانس اورژانس پیش‌بیمارستانی به محل این حادثه اعزام شدند كه اولین آمبولانس 9 دقیقه پس از واژگونی اتوبوس به محل رسیده و پس از انجام اقدامات اولیه تخصصی فوریت‌های پزشكی مجروحان را به بیمارستان‌های 7 تیر، فیاض بخش و سینا منتقل كردند.

این گزارش حاكیست مركز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشكی اصفهان نیز از آتش‌سوزی كارخانه رنگ در جاده شهرضا، شهرك صنعتی رازی خبر داد.

برپایه این گزارش 5 دستگاه آمبولانس به این كارخانه اعزام شدند كه اولین آمبولانس 7 دقیقه پس از حادثه به محل رسیده و 4 مجروح را به بیمارستان‌های امیرالمومنین (ع) شهرضا و الزهرا (س) اصفهان منتقل كردند.

گفتنی است 2 نفر از حادثه‌دیدگان این كارخانه رنگ در محل درمان شدند.

منبع: ایلنا



ویدیو مرتبط :
آمار حوادث طبیعی در دهه ی گذشته

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آمار تاسف برانگیز از مرگ دختران نوجوان باردار



اخبار , اخبار اجتماعی ,بارداری در سنین پایین

اخبار اجتماعی - آمار تاسف برانگیز از مرگ دختران نوجوان باردار

کارشناس صندوق جمعیت ملل متحد گفت: هر ساله 70 هزار دختر نوجوان در دنیا به اثر حاملگی جان خودشان را از دست می دهند و بخش قابل توجهی نیز از عوارض ناشی از حاملگی و زایمان رنج می برند.

 ثبت چهار تولد برای مادران 10 ساله ، 17 تولد برای مادران 11 ساله ، 50 تولد برای مادران 12 ساله ، 275 تولد برای مادران 13 ساله در سال 91 شاید در مقایسه با آمار جهانی ناچیز باشد اما حتی این آمار ناچیز نمی تواند توجیهی برای بی توجهی به سلامت دختران خردسال ما باشد.

فارغ از تمام مشکلات روحی و جسمی که برآیند طبیعی اینگونه مشکلات است ، مساله بارداری پس از ازدواج در سنین پایین تعمق برانگیز است، حتی اگر سهم ما از این مشکل تنها 31 مورد در هر یکهزار ازدواج باشد.

خوشبختانه بر اساس آمار مسوولان سازمان ثبت احوال کشور ، تراکم جمعیتی ازدواج در سنین نوجوانی بین 18 و 19 سال است و آمار کف این رده سنی بسیار ناچیز است.

بارداری در سنین پایین با توجه به اینکه دختر نوجوان در سن رشد قرار دارد، می تواند خطرات و عوارض بسیاری را به دنبال داشته باشد و به همین دلیل توصیه می شود که نوعروسان تا رسیدن به سن مناسب بارداری از حاملگی پرهیز کنند.

روزانه 20 هزار دختر زیر 18 سال در جهان وضع حمل می کنند
امروز در کشورهای در حال توسعه ، هر روز 20 هزار دختر زیر 18 سال نوزادی به دنیا می آورند که از هر 10 نوزاد ، 9 نوزاد حاصل ازدواج یا زندگی مشترک است.

بر اساس آمار صندوق جمعیت ملل متحد ، در دنیا از کل هفت و سه دهم میلیون دختر نوجوانی که برای نخستین بار مادر می شوند ، دو میلیون دختر کمتر از 15 سال دارند و اگر این روند ادامه پیدا کند تا سال 2030 تعداد دختران کمتر از 15 سالی که فرزندی به دنیا می آورند سالیانه به 3 میلیون نفر خواهد رسید.

19 درصد دختران دنیا قبل از 18سالگی حامله می شوند
دکتر « منیر بصیر» کارشناس صندوق جمعیت ملل متحد در برنامه رونمایی از گزارش جمعیت جهان که در اواخر ماه گذشته در تهران برگزار شد، ازدواج و حاملگی دختران نوجوان را یک چالش جهانی دانست و گفت: در کشورهای در حال توسعه 19 درصد دختران قبل از 18 سالگی حامله می شوند و از هر سه دختر یک دختر قبل از 18 سالگی ازدواج می کند.

وی با بیان این که متاسفانه بخش اعظمی از این ازدواج ها با اجبار صورت می گیرد ادامه می دهد: تخمین زده می شود که در 10 سال آینده حدود 14 میلیون ازدواج نوجوان ( دختر زیر 18 سال) داشته باشیم.

 هرساله 70 هزار دختر نوجوان در دنیا براثر حاملگی می میرند
دکتر «بصیر» می گوید : هر ساله 70 هزار دختر نوجوان در دنیا به اثر حاملگی جان خودشان را از دست می دهند و بخش قابل توجهی نیز از عوارض ناشی از حاملگی و زایمان رنج می برند.

وی می افزاید : به دلیل انکه این دختران در حال رشد هستند زمانی که حامله می شوند دچار سوء تغذیه شدید و کم خونی می شوند .

وی می گوید : آمار جهانی نشان می دهد دخترانی که به مدرسه نمی روند زودتر ازدواج می کنند و امکان حاملگی آنان در سنین پایین بیشتر است .

در عین حال اگر هم مدرسه برود و براثرازدواج زود هنگام حامله بشود ، هرچه زمان بازگشت به مدرسه برای وی طولانی تر شود ، احتمال بازگشت به مدرسه و ادامه تحصیل نیز به همان میزان کاهش می یابد.

دکتر «بصیر» این موضوع را به لحاظ اقتصادی بررسی کرده می گوید : در نتیجه این موضوع تاثیر منفی بر روی وضعیت اقتصادی دختر ، خانواده و در نهایت جامعه خواهد داشت.

وی ادامه می دهد : بانک جهانی در سال 2012 آماری در خصوص درآمد از دست رفته مادران نوجوان را مورد محاسبه قرار داده است که به عنوان مثال در چین این مقدار یک درصد تولید ناخالص ملی و در اوگاندا 30 درصد تولید ناخالص ملی برآورد شده است.

این آمار نشان می دهد حتی به لحاظ اقتصادی نیز حاملگی نوجوانان نقش بسزایی در وضعیت اقتصادی اجتماع دارد.

دکتر «بصیر» می گوید : موضوعی که بایستی در اینجا مورد توجه قرار بگیرد بحث آمادگی روحی دختر برای گذار از دوران کودکی و نوجوانی به دوران همسری و مادری است.

در واقع بایستی این گذار به آرامی اتفاق بیافتد در غیر این صورت دختر را با آسیب های جدی روانی مواجه می کند که اگر موضوع اجبار در ازدواج را به آن اضافه کنیم بر این آسیب ها افزوده می شود.

 در ایران به ازای هر یکهزار دختر نوجوان 31 تولد ثبت می شود
دکتر «فاطمه ترابی» عضو هیات علمی دانشکده علوم اجتماعی تهران در این خصوص می گوید : بطور کلی بر اساس تعریف سازمان ملل و یونیسف نوجوانی به سنین بین 10 تا 19 سالگی عنوان می شود .

وی عنوان می کند که بررسی های ما روی بخش دوم این سن در ایران صورت گرفته که شامل سن 15 سال تا 19 سال می شود.

وی اظهار می دارد : میانگین حاملگی در دنیا 32 بچه به ازای یک هزار نوجوان 15 تا 19 ساله است که بیشترین آن در کشور لیبریا و کمترین آن با یک بچه در مقابل یکهزار نوجوان 15 تا 19 ساله در کره شمالی می باشد .

وی متوسط کشور ایران را 31 بچه به ازای هر هزار نوجوان 15 تا 19 ساله عنوان کرد و ادامه داد : آمارها نشان می دهد که این روند رو به کاهش است.

وی با مستند قرار دادن اطلاعات ارائه شده توسط ثبت احوال و مرکز آمار ایران می گوید : در ایران 21 درصد دختران در این رده سنی ازدواج کرده اند که در بین آنها 75 درصد نیز هنوز بچه دار نشده اند .

وی ادامه می دهد : میانگین سنی زنانی که در این سن بچه دار شده اند 3/18 سال می باشد ، آنهایی که ازدواج کرده اند ولی بچه دار نشده اند 7/17 و آنهایی که هنوز ازدواج نکرده اند 17 سال است.

وی می گوید : اختلاف سنی زنان نوجوانی که بچه دار شده اند با شوهرانشان را 8 سال و زنان نوجوانی که ازدواج کرده اند ولی بچه دار نشده اند 5/7 سال است و به رغم اختلاف کم این دو عدد اما در مجموع نشان دهنده این مطلب است که در زنانی که در سنین نوجوانی ازدواج می کنند اختلاف سنی زیادی با شوهرانشان دارند.

 شهرها در پدیده ازدواج و حاملگی نوجوانان پیشتاز هستند
وی در خصوص پراکندگی شهری و روستایی زنان نوجوان ازدواج کرده می گوید : 53 درصد زنان نوجوان ازدواج کرده که دارای فرزند و 59 درصد زنان نوجوان بدون فرزند و 70درصد زنان نوجوان ازدواج نکرده در مناطق شهری زندگی می کنند.

وی بیشترین زنان نوجوان ازدواج کرده را به ترتیب مربوط به استانهای سیستان و بلوچستان ، خراسان رضوی و تهران و کمترین آن را مربوط به استانهای سمنان ، خراسان جنوبی و ایلامی دانست و اظهار داشت : براساس آمارهای ارائه شده توسط مرکز آمار و ثبت احوال کشور 50 درصد زنان ازدواج کرده در این گروه سنی در استان سیستان و بلوچستان بچه دار شده اند.

وی میزان تحصیلات را در رابطه مستقیم با این موضوع دانست و عنوان کرد : سطح تحصیلات به ترتیب برای دختران نوجوانی که ازدواج نکرده اند ، دختران نوجوانی که ازدواج کرده اند اما بچه دار نشده اند و در نهایت دختران نوجوانی که ازدواج کرده اند و بچه دار شده اند به ترتیب کاهش پیدا می کند.

این موضوع درخصوص شوهران این زنان نیزدقیقا به همین شکل بوده و شوهران دختران نوجوانی که ازدواج کرده اند اما بچه دار نشده اند از سطح تحصیلات بهتری نسبت به شوهران دختران نوجوانی که ازدواج کرده اند و بچه دار شده اند ، دارند.

بر اساس آمار اعلام شده توسط سازمان ثبت احوال کشور: در سال 91 ، چهار هزار و 377 تولد برای مادران 15 ساله ، 10 هزار و 637 تولد برای مادران 16 ساله ، 19 هزار و 881 تولد برای مادران 17 ساله ، 31 هزار و 494 تولد برای مادران 18 ساله و 43 هزار و 925 تولد برای مادران 19 ساله ثبت شده است.

همچنین تولدهای مربوط به مادران زیر 19 سال ، 1/8 درصد کل تولدها را تشکیل می دهند. 

اخبار اجتماعی - ایرنا