اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

آماری تاسف برانگیز از مرگ ایرانیان در جاده ها


سازمان پزشکی قانونی اعلام کرد كه در بهار و تابستان امسال،10 هزار و 609 نفر در حوادث رانندگی کشته شدند که 78.1 درصد آنان مرد و 21.9 درصد زن بودند.

روزنامه ابتکار:  سازمان پزشکی قانونی اعلام کرد كه در بهار و تابستان امسال،10 هزار و 609 نفر در حوادث رانندگی کشته شدند که 78.1 درصد آنان مرد و 21.9 درصد زن بودند.

بر اساس آمارهای رسمی اعلام شده در دوازده ماه سال گذشته 20 هزار و 68 نفر در تصادفات جاده ای كشته شدند. همچنین این آمار برای نیمه اول سال 1390 مجموعا 10 هزار و 36 كشته بوده است. این رقم نشان گر این است كه در نیمه اول امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته تلفات حوادث رانندگی 5.4 درصد كاهش یافته است.


تازه ترین آمار كشته شدگان حوادث جاده ای در حالی منتشر شده است كه طی دو هفته اخیر جاده‌های كشور شاهد چند حادثه مرگبار و كم سابقه در جاده‌های كشور بوده است كه در خونین ترین حادثه اتوبوس حامل دختران دانش آموز بروجنی در خوزستان واژگون شد و 26 نفر از آنان كشته شدند. بر اساس گزارش‌های رسمی هر ساله حدود یک میلیون و 500 هزار وسیله نقلیه به ناوگان جاده ای اضافه می‌شود.

همزمان سالانه آمار قابل توجهی از ایرانیان بر اثر تصادف اتومبیل جان خود را از دست می‌دهند و تعداد بیشتری دچار جرح و یا خسارت‌های ناشی از آن می‌شوند. طی سال‌های دهه80 سالانه در حدود 25 هزار نفر از هموطنان ایرانی در تصادفات جاده‌ای جان خود را از دست داده اند و حدود ده برابر این تعداد مجروح شده‌اند.

اگر چه این آماربه تدریج و در طول دو سه سال اخیر روندی نزولی به خود گرفته و تا محدوده 20 هزار كشته رسیده است اما همچنان طبق آمار، ایران در میان 190 کشور دنیا، از نظر عدم ایمنی در تصادفات رانندگی رتبه بسیارپایینی را به خود اختصاص داده است. بر اساس آمارها متوسط جهانی مرگ ومیر در اثر حوادث رانندگی 14تا 15نفر در هر 100هزار نفر ذکرمی شود. این میزان در کشور ما حدود 30 نفر در هر 100 هزار نفر یعنی تقریبا دو برابر میانگین جهانی برآورد شده است.

 برخی برآوردهای علمی رقم خسارت‌های مستقیم و غیر مستقیم تصادفات جاده‌ای بیش از 7 درصد تولید ناخالص ملی کشور عنوان كرده است. به اعتقاد كارشناسان می‌توان با الگو گرفتن از تجربه‌های موفق جهانی و با اجرای یک برنامه 4 تا 5 ساله میزان تصادفات را به نصف و حتی یک سوم میزان فعلی کاهش داد. کشورهایی همچون ژاپن، آلمان و دیگر کشورهای اتحادیه اروپا در سال‌های اخیر اجرای چنین طرح‌هایی را تجربه كرده اند.


به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پزشکی قانونی کشور، تعداد کشته شدگان تصادفات نیمه اول امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 5.4 درصد کاهش یافته است. بیشترین کاهش در تلفات حوادث رانندگی با 15.8 درصد مربوط به فروردین بوده است. همچنین 61.3 درصد کشته‌های تصادفات مربوط به جاده‌های برون شهری،28.3 درصد در راه‌های درون شهری،9.9 درصد در جاده‌های خاکی و روستایی و محل تصادف پنج دهم درصد از این موارد نامعلوم بوده است.

بر اساس این گزارش در این مدت استان‌های تهران 828 نفر، فارس 815 نفر و خراسان رضوی با 813 نفر به ترتیب بیشترین و استان‌های کهگیلویه و بویراحمد 77نفر و ایلام 79 نفر کمترین تعداد کشته‌های حوادث رانندگی را داشته‌اند.بیشترین افزایش مرگ‌های ناشی از حوادث رانندگی طی نیمه اول سال91 در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته در استان‌های مرکزی 21.7درصد و آذربایجان‌غربی 20.9 درصد و بیشترین کاهش در استان‌های کردستان 27 درصد و یزد 21.4 درصد ثبت شده است. در زمان وقوع تصادف 41.6 درصد از افراد راننده وسیله نقلیه،21.1 درصد عابر پیاده و 36.2 درصد سرنشین یا ترک وسیله نقلیه بوده‌اند.

از لحاظ محدوده سنی 9.3 درصد متوفیات حوادث رانندگی افراد 10 سال و کمتر، 5.9 درصد 17-11 سال، 29.1 درصد 29-18 سال، 28.1 درصد 49-30 سال و 27.2 درصد کشته‌های تصادفات 50 سال به بالا داشته‌اند. نحوه وقوع تصادف46.3 درصد از افراد متوفی برخورد دو وسیله نقلیه، 21.1 درصد برخورد وسیله نقلیه به عابر متوفی و 24 درصد واژگونی وسیله نقلیه بوده است. خودرو مورد استفاده39.6 درصد از افراد متوفی خودرو سواری،25.1 درصد موتورسیکلت،6.4 درصد وانت بار، 3.5 درصد کامیون،کامیونت و تریلی و 2 درصد اتوبوس و مینی بوس بوده است.

خودرو درگیر با خودرو و یا عابر پیاده متوفی در 33 درصد موارد خودرو سواری، 16.4 درصد کامیون، کامیونت و تریلی، 7.8 درصد وانت بار، 5.5 درصد موتورسیکلت و 3.2 درصد اتوبوس و مینی بوس بوده است. علت اصلی مرگ 55.3 درصد از افراد ضربه به سر،20.3 درصد شکستگی‌های متعدد، 8درصد خونریزی و 10.1 درصد علل اشتراکی(موارد دارای بیش از یک علت) بوده است. همچنین محل فوت 50.3 درصد از افراد محل حادثه،8.7 درصد حین انتقال به بیمارستان و 39.8 درصد از افراد بیمارستان بوده است.

گفتنی است از ابتدای قانون برنامه پنجم به دولت تکلیف شده تا سالانه 10 درصد کاهش تلفات داشته باشد که در پایان سال 90 شاهد کاهش 14 درصدی تلفات در حوزه حمل و نقل برون شهری و روستایی بودیم.

بهار امسال مرکز تحقیقات پزشکی قانونی از مرگ 20 هزار و 68 نفر در تصادفات سال 1390 خبر داد و اعلام كرده بود كه این آمار در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته که 23 هزار و 249 نفر در تصادفات رانندگی کشته شدند، 13.7 درصد کاهش داشت.بر اساس آمارهای اعلام شده در حوادث سال 90مجموعا 15 هزار و 624 نفر از تلفات رانندگی در سال 90 مرد و چهار هزار و 444نفر زن بودند.

 مانند آمار نیمه اول امسال در سال گذشته هم جاده‌های برون شهری بیشترین محل وقوع مرگ‌های ناشی از تصادفات بوده اند. در این سال 12 هزار و 232 مورد از مرگ‌های تصادفات در جاده‌های برون شهری، 5 هزار و 888 نفر در تصادفات درون شهری، هزار و 803 نفر در جاده‌های روستایی و محل مرگ 145 نفر نامعلوم گزارش شده است.


ویدیو مرتبط :
واقعا تاسف برانگیز

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آمار تاسف برانگیز از مرگ ایرانیان در جاده ها


در طرح نوروزی سال 94 که از 25 اسفند 93 آغاز و تا 15 فروردین 94 ادامه داشت، 968 نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند، این آمار نسبت به متوسط روزانه مشابه در سال گذشته 10.7 درصد کاهش یافته است.

خبرگزاری ایسنا: 968 نفر، این نخستین عدد سه رقمی از جانباختگان نوروزی حوادث رانندگی در یک دهه اخیر است و حالا بسیاری امیدوارند که شمار قربانیان ارابه آهنی، در طرح 20 روزه نوروز امسال به عددی کمتر از 968 برسد.

چندین دهه است که عظیم ترین عملیات ترافیکی کشور چند روز مانده به تعطیلات نوروزی آغاز می شود و تا دو روز پس از سیزدهمین روز از فروردین ادامه می یابد، افزایش سفرها و تردد خودروها، افزایش تصادفات رانندگی را هم درپی دارد، تصادفاتی که بسته به شدت حادثه، گاهی صفت مرگبار در کنار برخی از آنها می نشیند.

بر اساس آماری که سازمان پزشکی قانونی در اختیار خبرنگار ایسنا قرار داده است، در مدت اجرای 20 روزه طرح نوروزی پلیس راهور در سال 90، 1318 تن در تصادفات رانندگی جان خود را از دست داده‌اند. در مدت مشابه سال 91 این آمار به عدد 1141 جانباخته رسیده است و در طول 21 روز اجرای طرح نوروزی راهور در سال 92 نیز 1227 نفر در تصادفات رانندگی جان خود را از دست دادند.

در سال 93 نیز علی‌رغم اقدامات انجام شده از سوی پلیس و دستگاه‌های دولتی در طول مدت 20 روز از اجرای طرح نوروزی، 1084 نفر جان خود را از دست دادند و این آمار برای نخستین بار در یک دهه گذشته در طرح 20 روزه نوروز 94 سه رقمی شد و شمار جانباختگان حوادث رانندگی به 968 تن رسید، در عین حال تقسیم شمار کشته شدگان بر تعداد روزهای اجرای طرح به عدد میانگین قابل توجهی می‌رسد، بر این اساس در سال‌های 90 ، 91 ، 92 ،93 و 94 به ترتیب به طور متوسط روزانه 65.9 ، 57.1 ، 58.4 ، 54.2 و 48.4 نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست داده‌اند.

آماری که گرچه در عین افزایش تعداد خودرو سواری و شمار رانندگان رو به کاهش بوده اما همچنان مسئولان پلیس راهور و دیگر دستگاه ها آن را بالا می دانند و به دنبال راهکارهایی برای کاهش آن هستند، راهکارهایی که شاه کلید آن در دست مردم است.

در طرح نوروزی سال 94 که از 25 اسفند 93 آغاز و تا 15 فروردین 94 ادامه داشت، 968 نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند، این آمار نسبت به متوسط روزانه مشابه در سال گذشته 10.7 درصد کاهش یافته است. در این ایام 693 نفر معادل 71.6 درصد از کل کشته های حوادث رانندگی طرح نوروزی در جاده‌های برون شهری، 211 نفرمعادل 21.8 درصد از کل جانباختگان در جاده‌های درون شهری، 60 نفر معادل 6.2 درصد از کل جانباختگان نیز در جاده‌های خاکی- روستایی جان خود را از دست داده‌اند و در این بین محل فوت چهار نفر یعنی چهار دهم درصد نامعلوم بوده است.

بررسی این آمارها با مدت مشابه سال قبل نشان می دهد که تعداد متوفیان تصادف در جاده های برون شهری 10 درصد، درون شهری 1.4 درصد و جاده‌های خاکی روستایی 37.5 درصد کاهش یافته است.

مهم ترین علل حوادث رانندگی مرگبار

سردار تقی مهری، رییس پلیس راهور ناجا عمده علت تصادفات نوروزی را عدم توجه به جلو، عدم رعایت سرعت مطمئنه، سبقت غیرمجاز و از همه مهم تر خستگی خواب آلودگی می داند و به ایسنا می گوید: توصیه به رانندگان این است که به ازای هر دو ساعت رانندگی با توقف در حاشیه امن جاده و توقفگاه‌های بین راهی، حداقل 15 دقیقه استراحت کرده و سپس ادامه مسیر دهند.

مهری یک توصیه دیگر هم به رانندگان می کند و از آنها می خواهد که حتما تمامی سرنشینان خودرو کمربند ایمنی خود را ببندند؛ چرا که بستن کمربند ایمنی برای تمامی سرنشینان اجباری است و در صورت رویت نبستن کمربند توسط مأموران پلیس راهور، راننده متخلف جریمه می شود.

سرهنگ محمد حسین حمیدی، فرمانده پلیس راه کشور نیز خواب آلودگی را عامل مهمی در بروز حوادث رانندگی می داند می گوید: رانندگی در شرایط خواب آلودگی کنترل راننده بر وسیله نقلیه را کاهش می دهد، در این شرایط ممکن است راننده توجهی به سرعت خودرو و همچنین مسیر مقابلش نداشته باشد و همین امر حادثه ای تلخ را رقم بزند. آمارهای ما نشان می دهد که در نوروز سال گذشته 40 درصد از تصادفات منجر به واژگونی شده است و این یعنی راننده در اکثر موارد با خودرویی دیگر برخورد نداشته و به دلیل خواب آلودگی کنترل وسیله نقلیه را از دست داده و واژگون شده است.

او به آماری دیگر نیز اشاره می کند و می گوید: آنالیز تصادفات رانندگی نشان می دهد که 62 درصد تصادفات در فاصله 30 کیلومتری شهرها رخ می دهد، این یعنی رانندگان در نزدیکی شهرها توجه کمتری به رانندگی خود دارند، در واقع برخی از رانندگان با این تصور که به شهری نزدیک شده اند به خواب آلودگی خود توجهی ندارند و با سرعت مسیر را ادامه می دهند و به تراکم بیشتر خودروها در نزدیکی شهرها نیز بی توجه هستند.