اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

آمارهای تازه از بحران حاشیه‌نشینی



اخبار,اخبار اجتماعی ,بحران حاشیه‌نشینی

 

اخبار اجتماعی - آمارهای تازه از بحران حاشیه‌نشینی

٦ ‌سال پیش ٩‌میلیون نفر بودند و حالا ١١‌میلیون نفرند. این آخرین آماری است که دیروز از حاشیه‌نشین‌های ایران اعلام شده؛ خبر را دیروز مدیرکل دفتر توانمندسازی و ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی اعلام کرده است.

نریمان مصطفایی نتایج یک مطالعه را اعلام کرده که براساس آن مشخص شده درحال حاضر ١١‌میلیون حاشیه‌نشین در ایران زندگی می‌کنند: «یک کار مطالعاتی درباره حاشیه‌نشینی ۷۷ شهر کشور انجام شده است، کار مطالعاتی ۱۴ شهر دیگر کشور نیز در دستورکار قرار دارد و با اتمام کار مطالعات ۱۴ شهر باقی‌مانده پیش‌بینی می‌شود جمعیت حاشیه‌نشین کشور به ۱۱‌میلیون نفر برسد. ساکنان این مناطق حاشیه شهرها از تأسیسات و خدمات شهری مناسب بی‌بهره‌اند.»

به گفته او مساحت سکونتگاه‌های غیررسمی ۷۷شهر کشور بالغ بر ۵۴‌هزار هکتار با جمعیت بیش از ٦‌میلیون نفر است. مصطفایی با اشاره به اقدامات انجام‌شده برای ساماندهی این سکونتگاه‌ها در ۲۴شهر گفته است: «از محل اعتبارات ملی و بانک جهانی بیش از ۱۳۰‌میلیارد تومان جهت ارتقای سرانه‌های خدماتی هزینه شده است.

براین اساس در سال‌های ۸۴ تا ۸۸ با اعتباری حدود ۷۰‌میلیارد تومان که از سوی بانک جهانی تأمین شد و اعتباراتی که از سوی دستگاه‌ها به آن افزوده شد، کار ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی ٥ شهر کشور اجرا شد.» او ادامه داده است: «با توجه به بازنگری‌های انجام‌شده در سند ملی توانمندسازی سکونتگاه‌های غیررسمی در دولت یازدهم، تغییراتی در اجرای این سند ایجاد شده و ستاد اجرایی این سند به ریاست شخص رئیس‌جمهوری و با عضویت ۱۳ وزیر و سه معاون رئیس‌جمهوری تشکیل شده است.»

به گفته‌ او برنامه‌های ارایه شده در این سند، ابتدا در ٥ استان سیستان‌وبلوچستان، کرمانشاه، هرمزگان، کردستان و آذربایجان‌شرقی اجرا شده است.

مدیرکل دفتر توانمندسازی و ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی بعد از آن از وجود ١١‌میلیون حاشیه‌نشین در ایران خبر داده که یک ماه پیش علی اکبر سیاری، معاون بهداشتی وزارت بهداشت هم از زیر پوشش قرار دادن١٠میلیون و صد‌هزار نفر حاشیه‌نشین در مرحله دوم طرح تحول نظام سلامت خبر داد.

طبق آمار در کشور ١٠میلیون و صد‌هزار نفر حاشیه‌نشین و ٤میلیون و ٤٠٠هزار نفر جمعیت در شهرهای بین ٢٠ تا ٥٠هزار نفر داریم که روی هم حدود ١٥ میلیون جمعیت را به خود اختصاص می‌دهد که باید اطمینان پیدا کنیم که این تعداد به خدمات مراقبت‌های اولیه دسترسی دارند. تهران یکی از شهرهای ایران است که تعداد زیاد حاشیه‌نشین‌هایش همیشه بر سر زبان‌ها بوده؛ در شهر تهران شهرک‌های متعدّدی در منطقه ١٦ و مناطق حاشیه‌ای در پاکدشت، قیام‌دشت، احمدآباد، حسن‌آباد، خلیج، بادامک و رامینک وجود دارد و تعداد افراد ساکن آنها روزبه‌روز افزایش می‌یابد.

اگر در سال‌های گذشته وقتی از حاشیه‌نشینی در ایران حرفی به میان می‌آمد، این تهران و مناطق حاشیه‌ای آن بود که به ذهن می‌رسید، حالا این داستان فرق کرده؛ زاهدان، مشهد، اردبیل، سنندج، همدان، تبریز و کرج حالا جزو شهرهایی شده‌اند که تعداد حاشیه‌نشینان آنها روزبه‌روز درحال افزایش است. براساس آمارهای رسمی، بیش از یک‌میلیون حاشیه شهر مشهد هستند. همین تعداد زیاد حاشیه‌نشین‌های مشهد است که باعث شده در چند ماه اخیر، تعدادی از مسئولان درباره این موضوع واکنش نشان دهند. آخرین آنها برمی‌گردد به دیروز؛ وقتی سردار سلامی، جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران گفت غیرت و تعصب ما با واقعیت‌های حاشیه شهر مشهد متناسب نیست. او گفته وضع این مناطق برای هیچ مسئولی قابل توجیه نیست و رسیدگی به مسائل آن نیازمند کار جهادی و انقلابی است و هر نهادی با توجه به میزان نقش و مسئولیت خود در قبال این معضل مسئول است.

از سال‌های گذشته مجموعه‌ای به‌عنوان توانمندی امکان غیررسمی که با همکاری بانک جهانی در  ٥ استان کشور ارایه شده است. اولین شهری که زیرنظر بانک جهانی مورد توجه این مجموعه قرار گرفت، شهر همدان بود که با همکاری قریب به ١٥ دستگاه مانند آموزش و پرورش، بهداشت محیط، شهرداری، نیروی انتظامی و... اقداماتی در جهت حل کردن مشکلات حاشیه‌نشین‌ها صورت گرفت به‌طوری که حدود ٤٠٠ پروژه در این مناطق مصوب و اجرایی شد. حاشیه‌نشینی در شهرهای بزرگ به دلایل زیادی، ازجمله تمركز امكانات در این شهرها و توزیع ناعادلانه موقعیت‌های شغلی و ثروت برمی گردد و جامعه‌شناسان دلایل زیادی را در آن دخیل می‌دانند.

مثلا امیدعلی میرزایی، جامعه‌شناس درباره علت و راه مقابله با پدیده حاشیه‌نشینی در شهر‌ها و كنترل آن معتقد است: «اگر از رونق اقتصادی كمتر برخوردار باشیم اما از نظام توزیع متعادل، بهره‌مند شویم، پدیده حاشیه‌نشینی رو به افول خواهد گذاشت. مسأله اصلی در ایجاد و پیدایش پدیده حاشیه‌نشینی توزیع نامتعادل امكانات است و نه میزان تولید آن. به همین علت برای پیشگیری از به‌وجود آمدن این پدیده، باید رشد اقتصادی به موازات توزیع غیرمتمركز آن انجام شود. از سوی دیگر براساس آمارهای رسمی جمعیت حاشیه‌نشینان تا ۱۰‌سال آینده بیشتر از۳۰‌درصد كل جمعیت كشور خواهد شد. در حالی كه حاشیه‌نشینان در طول سال‌های گذشته نه‌تنها هیچ‌گاه آنچنان كه باید مورد حمایت دولت و گروه‌های سیاسی حاكم قرار نگرفته‌اند، بلكه همواره و با تغییر دولت‌ها ومدیریت‌های شهری همچنان با مشكلات بسیاری مواجه بوده‌اند.
اخبار اجتماعی - روزنامه شهروند

 


ویدیو مرتبط :
حاشیه نشینی زیاد میشود

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

حاشیه نشینی احمدی نژاد پایان یافت؟



اخبار,اخبار سیاسی,محمود احمدی‌نژاد

 

اخبار سیاسی -  حاشیه نشینی احمدی نژاد پایان یافت؟

از رییس سابق دولت در سال جدید چه خبر؟ «محمود احمدی‌نژاد» که سال 92 را با پیام انتخاباتی «زنده‌باد بهار» آغاز کرده بود، بهار 93 هم گفته است بعدا درباره برنامه‌های انتخاباتی‌اش صحبت می‌کند.

این در حالی است او که در ماه‌های گذشته کمتر حضور رسانه‌ای داشته اما سال جدید را پررنگ‌تر شروع کرده است. رییس دولت نهم و دهم، فروردین‌ماه در اولین شب از مراسم عزاداری و سوگواری حضرت «فاطمه زهرا»(ع)، که با حضور مقام‌معظم‌رهبری و جمعی دیگر از مسوولان در حسینیه امام‌خمینی(ره) برگزار شده بود حضور یافت.

او این روزها بیشتر در کنار «غلامحسین الهام» دیده می‌شود، آخرین‌بار اسفندماه 92 به‌همراه «الهام» پای مداحی «مهدی ارضی» و بعد هم سخنرانی الهام دیده شد و 12فروردین هم با او به سفر خوزستان رفت. اگرچه این دومین سفر او به خوزستان در سال‌جاری است. به گزارش فارس، او روزهای اول فروردین هم به‌همراه خانواده و با خودرو شخصی برای بازدید از مناطق عملیاتی و کاروان راهیان نور به اهواز رفته بود.

«محمود احمدی‌نژاد» در خصوص علت حضور خود در زیارتگاه‌های هشت‌سال دفاع‌مقدس گفته است: «روزی راحت می‌نشینیم که پرچم شهدا در بالای کاخ‌سفید به اهتزاز درآید.» او که در این مدت به ندرت با خبرنگاری به گفت‌وگو نشسته و در صورت لزوم صرفا به ذکر یکی، دوجمله کوتاه اکتفا کرده، در خوزستان هم وقتی با این پرسش روبه‌رو شده که آیا برنامه‌ای برای نامزدشدن در دور بعدی انتخابات ریاست‌جمهوری دارد یا نه تنها گفته ‌است: «به موقع در این رابطه صحبت می‌کنم.»

پرسش از بازگشت «احمدی‌نژاد» به قدرت، یکی از سوال‌های اصلی از رییس سابق دولت است. اسفندماه سال گذشته اخباری منتشر شده بود، مبنی بر اینکه «احمدی‌نژاد» یک فهرست 150نفره انتخاباتی برای تهران و شهرهای بزرگ تهیه کرده است و قرار بر این است که این فهرست را به‌صورت مرحله‌به‌مرحله پالایش کنند تا به تعداد نمایندگان موردنظر برای فهرست که 30نفر است، برسند. اگرچه یک منبع آگاه نزدیک به احمدی‌نژاد همان زمان گفت: «احمدی‌نژاد فعلا بازگشت به انتخابات را زود می‌داند و به‌ویژه برای مجلس هم برنامه خاصی ندارد و جلساتی که با یاران سابق برگزار می‌کند ربطی به انتخابات ندارد.»

با این حال سایت «میدان ۷۲» نزدیک به «احمدی‌نژاد» و «مشایی» چندروز قبل با انتقاد از اظهارات حسن روحانی و اکبر هاشمی‌رفسنجانی درباره عملکرد دولت‌های نهم و دهم، احمدی‌نژاد را «آتشفشان خفته‌ای» دانسته که اگر شروع به فعالیت کند «گدازه‌هایش» مخالفان را دفن خواهد کرد.

 

سایت «میدان ۷۲» نوشته مخالفان احمدی‌نژاد از «نفس‌کشیدن احمدی‌نژاد هم وحشت دارند» و باید دعا کنند که «این سکوت {رییس دولت‌های نهم و دهم} نشکند.» رییس دولت سابق از زمانی که از متن سیاست بیرون آمد ترجیح می‌داد در حاشیه آن بماند. رویه‌‌ای که اکنون در آغاز سال 93 به‌نظر می‌رسد تغییر کرده  است.

اخبار سیاسی - شرق