اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

آمارجالب وزیر ارشاد از استفاده از ماهواره در تهران



اخبار ,اخبار اجتماعی ,ماهواره

 

اخبار اجتماعی - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:
71درصد مردم از ماهواره استفاده می‌کنند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اگر امروزه شرایط حجاب وعفاف در جامعه بدتر شده، ریشه آن در روشهای اجرایی و ریشه یابی نکردن مشکلات است.

علی جنتی امروز سه‌شنبه در مراسم روز پژوهش که در پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات برگزار شد، اظهار داشت: بیش از سه دهه در کشور در زمینه حجاب و عفاف تلاش شده است تا برای جامعه مصونیت ایجاد کنند با این وجود باید بررسی کنیم که از این نظر در چه شرایطی نسبت به 10 سال قبل قرار داریم.

 

وی افزود: باید دلایل رواج دروغ گویی، ریاکاری و خیانت در امانت را در جامعه بررسی کنیم و راهکارهای مقابله با آنها و جایگزینی راستگویی، امانت داری و وفای به عهد را بیابیم. به گفته جنتی، جامعه ما به تدریج دچار سقوط اخلاقی می شود و بسیاری از ارزشهای مهم جامعه اسلامی به سوی کمرنگ شدن می رود.

وی با بیان اینکه در گذشته برخی اقدامات در کشور انجام می شد که امروز خنده دار بنظرمی رسد؛ افزود: کاری نکنیم که 5 سال دیگر به اقدامات خود بخندیم. امروز در حوزه فرهنگ و هنر سوالات زیادی قابل طرح است که از آغاز کارم در وزارت ارشاد با بسیاری از این پرسش‌ها روبرو شدم. جنتی گفت: سوالاتی نظیر، اساسی ترین مسائل ما در حوزه فرهنگ چیست؟ نقش حکومت در حوزه فرهنگ عمومی چه اندازه است؟ حوزه ی دخالت حکومت و دولت در فرهنگ کجاست ؟ و مهمترین آسیب های فرهنگی ما چیست ؟ دراین مدت برای من مطرح شد.

جنتی به برگزاری جلسات مختلف شورای فرهنگ عمومی اشاره کرد و گفت: در این شورا 31 نفر عضو هستند و نظیر چنین جلساتی در تمام استانها هم برگزارمی شود که در مجموع حدود 10 هزار نفر درگیر آن هستند. باید ببینیم خروجی این جلسات چه بوده است و تا چه حد در راستای اهداف و راهبردهای ما و کشور تاثیر گذار بوده است.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به جلسه اعضای این شورا با رهبر معظم انقلاب اسلامی در هفته گذشته اشاره کرد و گفت: در ابن جلسه ایشان بر حراست از هویت فرهنگ ملی تاکید داشتند. جنتی گفت: در وزارت ارشاد به این موضوع فکر می کنیم که مسائل حوزه فرهنگ را نیازسنجی کرده و آن را به پژوهشگران ارایه کنیم.

* 71 درصد مردم تهران از ماهواره استفاده می کنند
وی با اشاره به معرفی یکی از طرحهای پژوهشی در این مراسم و ذکر این نکته که ضریب استفاده از ماهواره 71درصد مردم تهران را شامل می شود، گفت: رسیدگی به این موضوع ضرورت عرصه علم و فناوری روز است که باید ببینیم که با آسیب های این شبکه‌ها چگونه مقابله کنیم. جنتی از دریافت 2هزار شبکه ماهواره ای روی تلفن های همراه در آینده نزدیک خبرداد که براحتی توسط تلفن های همراه قابل دریافت خواهد بود.

 

وی با ذکر این سووال که آیا برای مقابله با این پیشرفت‌ها هم از پارازیت استفاده خواهیم کرد یا راهکاری های دیگری داریم؟ گفت: برای مقابله با این آسیب‌ها نیاز به روشهای عملی و صحیحی داریم که پژوهشگران باید این روشها را در قالبی که هم برای مردم و هم برای دولت قابل پذیرش باشد تدوین کنند.

جنتی در ادامه به آسیب های ناشی از گسترش ارتباطات رایانه ای و شبکه های اجتماعی اشاره کرد و گفت: این ارتباطات اجتناب ناپذیر است و نمی توانیم آنها را دور بزنیم.

 

به گفته وی در گذشته اقداماتی مانند ممنوعیت استفاده از ویدئو در کشور انجام می شد که امروز به نظر کارهای خنده دارد به حساب می آید و شاید 5 سال دیگر هم با بررسی اقدامات امروز خود همین احساس را داشته و به آن بخندیم.

 

جنتی در پایان با اشاره به اهمیت موضوع فرهنگ در دیپلماسی عمومی گفت: باید با شیوه‌ها ی صحیح فرهنگ و تمدن ایرانی را به سایر ملتها معرفی کنیم که این امر تاثیر زیادی در بهبود روابط کشورمان با جهان خواهد داشت و از سوی دیگر باید شیوه های تعامل با فرهنگ دیگر کشورها و تقابل با فرهنگهای وارداتی را هم بررسی کنیم.

اخبار اجتماعی - ایرنا

 


ویدیو مرتبط :
بازدید وزیر راه و وزیر ارشاد از غرفه معاونت مسکن

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

وزیر ارشاد: نمی‌توان جلوی استفاده مردم از شبکه‌های ماهواره‌ای را گرفت



اخبار,اخبار اجتماعی  ,وزیر  ارشاد


 اخباراجتماعی  -  وزیر ارشاد:
نمی‌توان جلوی استفاده مردم از شبکه‌های ماهواره‌ای را گرفت / فیلترینگ راه حل مناسبی برای مقابله با تهاجم فرهنگی نیست

وی تاکید کرد: چرا نباید شاهد اکران فیلم‌های ایرانی در بزرگ‌ترین سالن‌های سینمای اروپا باشیم؟ چرا نباید شاهد حضور هنرمندان برجسته تئاتر و موسیقی در سالن‌های سایر کشورها باشیم؟

 وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: آزادی قلم به معنای ولنگاری نبوده و هرجا که هنرمندان این حوزه از چارچوب‌های تعیین شده پا فراتر بگذارند، مطابق قانون با آنها برخورد می‌شود.

به گزارش «انتخاب»، علی جنتی امروز (18 دی) در مراسم اختتامیه اولین جشنواره عکس طبیعت استان البرز اظهار کرد: از جمله شعارهایی که ریاست جمهوری در دوران رقابت انتخاباتی خود مطرح می‌کرد، زنده کردن روحیه نشاط و امید در دل فرهیختگان و اهالی فرهنگ و هنر بود.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه طی 16 ماه گذشته با برنامه‌ریزی‌های خرد و کلانی که در حوزه فرهنگ و هنر صورت گرفته، این هدف به میزان قابل توجهی تحقق یافته است.

جنتی خاطرنشان کرد: امروز فضای کشور برای فعالیت آزادانه هنرمندان رشته‌های مختلف باز است و به جز برخی موانع قانونی که از قبل تعیین شده، هیچ مشکلی برای تولید و عرضه آثار هنرمندان وجود ندارد.

وی ادامه داد: امروز شاهد تغییر فضای فرهنگی جامعه و بسط و گسترش آزادی قلم و اندیشه در کشور هستیم.

وی تصریح کرد: امروز بسیاری از نویسندگان می‌توانند اندیشه‌های خود را در قالب کتاب به جامعه عرضه کنند و از این طریق در فضای فکری و ذهنی مردم تغییرات مثبت و سازنده ایجاد کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: این آزادی در فضای مطبوعاتی و رسانه‌ای کشور نیز وجود داشته و قابل لمس است.

این مسوول تصریح کرد: البته آزادی قلم به معنای ولنگاری نبوده و هرجا که هنرمندان این حوزه از چارچوب‌های تعیین شده پا فراتر بگذارند، مطابق قانون با آنها برخورد می‌شود.

وی ادامه داد: وزارت ارشاد اجازه توزیع کتاب‌هایی که باعث مسمومیت فضای فکری جامعه می‌شوند را نمی‌دهد و از انتشار آنها جلوگیری می‌کند. این موضوع صرفا به حوزه کتاب منحصر نشده و در خصوص تئاتر، فیلم ،موسیقی و سایررشته‌های هنری نیز اجرایی می‌شود.

وی اظهارکرد: آثار هنری باید به مردم عرضه شود که با فرهنگ و اصالت ایرانی - اسلامی و تمدن چند هزار ساله ایران تناسب داشته باشد.

وی ادامه داد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از تمامی آثار و تولیدات هنری که مجوز دریافت کرده‌اند به شدت حمایت می‌کند و در این خصوص به هیچ وجه کوتاه نمی‌آید.

این مسئول تاکید کرد: آنچه در خصوص مسائل شرعی درحوزه فرهنگ و هنر اهمیت دارد، نگاه و دیدگاه مقام معظم رهبری است و خط قرمز ما در این حوزه نیز دیدگاه ایشان است، بنابراین نباید فراموش کنیم که در حوزه مسائل فرهنگی نباید از ایشان جلوتر افتاده و متعصبانه برخورد کنیم.

جنتی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص هنرگفت: به عقیده مقام معظم رهبری هنر رساترین ابزار انتقال فرهنگ است و باید از تمام ابرازهای هنری برای انتقال فرهنگ غنی ایرانی - اسلامی به جهان استفاده کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: زمان به سرعت می‌گذرد و بنابراین باید از تمامی امکانات برای رساندن پیام فرهنگی کشور به سایر کشورها استفاده کنیم.

وی تاکید کرد: چرا نباید شاهد اکران فیلم‌های ایرانی در بزرگ‌ترین سالن‌های سینمای اروپا باشیم؟ چرا نباید شاهد حضور هنرمندان برجسته تئاتر و موسیقی در سالن‌های سایر کشورها باشیم؟

وزیر فرهنگ و ارشاد اضافه کرد: امروز باید از هر طریق که می‌شود فرهنگ و هنر ایرانی را به جهانیان معرفی کنیم و به این ترتیب نام ایران را در جهان زنده نگه داریم.

وی افزود: امروز بیش از 50 شبکه تلویزیونی افکار و اندیشه ایرانی را به جهان معرفی می‌کنند و مردم سایر کشورها را با نام ایران آشنا می‌کنند. در حال حاضر بیش از دو هزار شبکه ماهواره‌ای در کشور قابل دریافت است که بسیاری از آنها برای ایران طراحی شده است.

وی ادامه داد: واقعیت این است که در عصر حاضر نمی‌توان جلوی استفاده مردم بسیاری از فضاهای مجازی و شبکه‌های ماهواره‌ای را گرفت.

وی ابراز کرد: فیلترینگ هم راه حل مناسبی برای مقابله با تهاجم فرهنگی نیست و برای مقابله با نفوذ فرهنگی دشمن باید زمینه تکیه بر فرهنگ خودی را مهیا کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد در بخش دیگری از صحبت‌های خود بر ضرورت فرهنگ سازی برای تحقق اقتصاد مقاومتی تاکید کرد و گفت: برای توسعه کشور راهی جز تحقق اقتصاد مقاومتی نداریم و برای رسیدن به این هدف هم راهی جز فرهنگ‌سازی وجود ندارد.

این مسئول ابراز کرد: تا زمانی که فرهنگ صرفه‌جویی، وجدان کاری، جلوگیری از اصراف در کشور به وجود نیاید، نمی‌توان از سرمایه‌های مادی و معنوی کشور به درستی استفاده کرد.

وی در بخش دیگر از صحبت‌های خود به وجود برخی محرومیت‌ها در حوزه فرهنگ و هنر نیز اشاره کرد و افزود: در حال حاضر برخی مراکز استان‌ها یک کتابخانه عمومی مجهز و حتی یک سالن تئاتر و سینما هم وجود ندارد.

جنتی اضافه کرد: متاسفانه امکانات و بودجه‌های محدود جوابگوی نیاز فرهنگی کشور نیست و این باعث ایجاد برخی محرومیت‌ها در این حوزه شده است.

وی ادامه داد: برای ایجاد عدالت فرهنگی در کشور تلاش داریم اعتبارات را به سوی شهرستان‌ها و استان‌هایی که از لحاظ امکانات فرهنگی محروم هستند، سوق دهیم. در حال حاضر 300 مجتمع فرهنگی، هنری در کشور درحال ساخت است که امید است با تزریق اعتبار به بهره‌برداری برسند.

این مسوول گفت: سیاست وزارت ارشاد در تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام با پروژه‌هایی است که بیش از 80 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و تقریبا آماده بهره‌برداری هستند.

وی در بخش دیگی از صحبت‌های خود به برگزاری جشنواره عکس طبیعت استان اشاره کرد و گفت: استان البرز استعدادها و پتانسیل‌های ویژه‌ای در حوزه طبیعت و گردشگری دارد که باید به سایر استان‌ها و گردشگران خارجی معرفی شوند.

جنتی اظهار کرد: این جشنواره زمینه مناسبی برای شناساندن این استعدادها فراهم کرد و امید است با برگزاری دوره‌های بعدی این جشنواره شاهد چاپ آلبوم طبیعت استان باشیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه بدون شک برنامه‌ریزی و اجرای طرح‌های مدون فرهنگی بدون دسترسی به بانک اطلاعاتی هنرمندان حوزه‌های مختلف امکان‌پذیر نیست، گفت: در حال حاضر در اکثر استان‌های کشور بانک اطلاعاتی جامعی از هنرمندان ایجاد شده که از طریق این بانک می‌توان به نوعی به کمیّت و کیفیت فعالیت‌های هنرمندان دسترسی پیدا کرد.

جنتی افزود: تشکیل بانک اطلاعاتی جامع هنرمندان یکی از ضروریات حوزه فرهنگ استان البرز است که باید با جدیت پیگیری شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: این بانک نباید صرفاً به نام و نام‌خانوادگی و رشته هنری افراد منحصر شود، بلکه باید اطلاعات جامع‌تری از هنرمندان را در بر بگیرد.

جنتی اضافه کرد: این بانک باید در سایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز بارگذاری شود تا عموم مردم بتوانند به فراخور نیاز خود به آن دسترسی داشته باشند.

در بخش دیگری از این مراسم حمید طهایی، استاندار البرز نیز با اشاره به مشکل جمع‌آوری اطلاعات در استان البرز گفت: نقص درجمع‌آوری اطلاعات استان صرفا به حوزه فرهنگ و هنر منحصر نیست و این مشکل در همه بخش‌ها از جمله صنعت و ... نیز مشهود است.

این مسئول ابراز کرد: بیش از سه سال است که از آغاز طرح آمایش سرزمین استان البرز می‌گذرد و با اینکه این طرح در مراحل آخر قرار دارد، اما مجری طرح اعلام کرده که نتوانسته به تمام اطلاعات مورد نیاز به طور جامع و کامل دسترسی پیدا کند.

در ادامه «سید موسی حسینی‌ کاشانی»، مدیرکل ارشاد البرز با اشاره به فعالیت انجمن‌های هنری متعدد در البرز گفت: خوشبختانه طی یک سال گذشته انجمن‌های هنری زیادی در البرز تشکیل شده و در حال فعالیت هستند.

وی ابراز کرد: در طول چند ماه گذشته بسیاری از این انجمن‌ها دارای دفتری مستقل شده و از طریق این دفتر توانسته‌اند کمیّت و کیفیت فعالیت‌های خود را بسط دهند.

حسینی‌کاشانی درادامه صحبت‌های خود به برنامه ارشاد برای بازدید چهره به چهره و صمیمی از هنرمندان پیشکسوت رشته‌های مختلف نیز اشاره کرد و گفت: اجرایی کردن این برنامه انگیزه مضاعفی در هنرمندان ایجاد کرده و باعث شده تصور حمایت همه جانبه ارشاد از فرهنگ و هنر استان در ذهن آنان تقویت شود.

 

 اخباراجتماعی  -  انتخاب