اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

آمادگی ژاپنی‌ ها برای انتقال آب خلیج فارس


اخیرا ژاپنی ها درخواست سرمایه گذاری و اجرای پروژه هایی برای شیرین سازی و انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی ایران را به وزارت نیرو ارائه کرده اند که قرار است فردا در حاشیه همایشی این موضوع مورد بحث و تبادل نظر قرار گیرد.

خبرگزاری تسنیم: فردا دومین همایش همکاری های مشترک صنعت آب و فاضلاب ایران و ژاپن با حضور مقامات مسئول دو کشور در بخش آب و فاضلاب در تهران برگزار می شود.
 
در نیمه دوم سال 94 نخستین همایش همکاری های مشترک دو کشور در بخش آب و فاضلاب در تهران برگزار شده بود و پس از آن نشست مشترکی در خصوص جمع بندی نتایج همایش تهران در ژاپن برگزار شد.
 
در این مدت در خصوص کاهش آب بدون درآمد، نوسازی و بهسازی خطوط انتقال و توزیع آب شهری و روستایی، نمک زدایی از آب و بهسازی و احداث سیستم های انتقال و تصفیه فاضلاب شهری و روستایی، پروژه های همکاری بین دو کشور مطرح شده و در برخی موارد توافقنامه هایی به امضا رسیده است.
 
اخیرا ژاپنی ها درخواست سرمایه گذاری و اجرای پروژه هایی برای شیرین سازی و انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی ایران را به وزارت نیرو ارائه کرده اند که قرار است در حاشیه همایش فردا این موضوع مورد بحث و تبادل نظر قرار گیرد.
 
«حمیدرضا جانباز» مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در این خصوص به تسنیم گفت: تکنولوژی های مورد استفاده ژاپن در صنعت آب و فاضلاب در کنار ظرفیت های علمی و نیروی انسانی ایران، می تواند در ارتقای دانش بخش آب و فاضلاب کشور و همچنین ارتقای بهره وری در این بخش بسیار مفید باشد؛ که در این راستا همکاری های مشترک دو کشور در بخش آب و فاضلاب گسترش خواهد یافت.


ویدیو مرتبط :
شیرین سازی و انتقال آب از خلیج فارس | رزمنده نیوز

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اهمیت طرح انتقال آب خلیج فارس به مناطق مرکزی



اخبار,اخبار اجتماعی ,وضعیت بحرانی آب

نماینده مردم سیرجان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به وضعیت بحرانی آب در مناطق مرکزی کشور گفت: در شرایط  خشکسالی تنها راهکار این است در اجرای طرح انتقال آب خلیج فارس به مناطق مرکزی سرعت ایجاد شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با ایلنا ضمن تاکید بر اهمیت بهره برداری از آب های آزاد بمنظور تامین نیاز کشور گفت : مسوولان در تمامی دولتها مدتهاست از انتقال آب دم می زنند اما اینکه همتی برای انجام این مهم از سوی دولتها شاهد باشیم، نبودیم .

شهباز حسن پور بیگلری در عین حال افزود: با وجود موانع بسیار دو شرکت معدنی چادرملو و گل گهر بانی اجرای طرح بزرگ انتقال آب از خلیج فارس به مناطق مرکزی ایران شده اند ، اما این دو شرکت را آنچنان درگیر مسائل حاشیه ای و فشارهای مالی قرارداده اند که اجرای این طرح را تحت الشعاع قرارداده است .

وی با اشاره به بودجه محدود دولت در بخش عمرانی گفت: هیچ کس نمی تواند منکر این مهم شود که دولت توان اجرای طرح بزرگ انتقال آب از خلیج فارس را ندارد و اگر خشکسالی ادامه داشته باشد، نه تنها اشتغال در صنعت و کشاورزی تهدید می شود، بلکه دولت باید خسارتهای خشکسالی و نبود آب را به کشاورزان بدهد و شاهد از بین رفتن صنایع باشد. بنا بر این عاقلانه ترین کار آن است که از توان مالی دو معدن بزرگ چادرملو و گل گهر استفاده شود. و حتی از سرمایه گذاران دیگر دعوت و البته حمایت کند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه اقدام گل گهر و چادرملو برای آبرسانی از خلیج فارس به دشت مرکزی ایران را اقدامی فداکارانه دانست و گفت: تنها بخشی از آب این طرح صرف استفاده در این معادن می شود و بخش قابل توجهی صرف توسعه منطقه و کشور خواهد شد که بی شک این یک طرح ملی است.

شهباز حسن پور بیگلری همچنین با تاکید بر اهمیت معادن گل گهر و چادرملو و تاثیری که بر اقتصاد و توسعه کشور دارند، گفت: به جای آنکه دایم از این دو معدن بخواهیم بهره مالکانه را به دولت بپردازند و آنها را تحت فشار قرار دهیم، بهتر است مدیریت چادرملو و گل گهر را تشویق کنیم تا جهت تسریع انتقال آب از خلیج فارس به استانهای خشک کشور که در معرض آسیب های محیط زیست قرار گرفته اند، نهایت تلاش خود را به عمل آورند و آن بخش از توان مالی شان را به این پروژه اختصاص دهند.

نماینده سیرجان با تاکید بر اینکه اگر فشارهای مالی به این دومعدن افزایش یابد، اشتغال دهها هزار نیروی کار با چالش رو به رو می شود گفت: در این صورت نه تنها آبی از خلیج فارس منتقل نمی شود، بلکه صنایع بزرگ کشور در معرض تهدید قرار می گیرد.

حسن پور با یادآوری اینکه معدن بزرگ گل گهر در حوزه انتخابیه سیرجان قرار دارد و از نزدیک در جریان تلاشهای این معدن و به تبع آن چادرملو قرار دارد گفت: با توجه به تلاشهایی که از سوی مسوولان این معادن شاهد هستیم، باید بگویم که متاسفانه دست هایی در کار است تا برای این معادن مشکل تراشی کند و از هر وسیله ای برای رسیدن به اهدافشان استفاده می کنند.

اخبار اجتماعی - ایلنا