اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

آمادگی مجلس برای مقابله با سنای آمریکا


یک عضو هیات رییسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت که اگر سنای آمریکا طرح قانونی شدن نظارت بر توافق احتمالی هسته‌ای را به تصویب برساند مجلس هم طرح الزام دولت به غنی‌سازی را در دستور کار قرار می‌دهد.

خبرگزاری ایسنا: یک عضو هیات رییسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت که اگر سنای آمریکا طرح قانونی شدن نظارت بر توافق احتمالی هسته‌ای را به تصویب برساند مجلس هم طرح الزام دولت به غنی‌سازی را در دستور کار قرار می‌دهد.

محمدحسن آصفری  با اشاره به تصویب طرح قانونی شدن نظارت بر توافق احتمالی هسته‌ای ایران و 1+5 در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا، اظهار کرد: به نظر من این موضوع بیشتر از اینکه مربوط به مشکلات داخلی آمریکا باشد سناریویی برای تحت فشار قرار دادن ایران است.

وی افزود: اوباما موظف است به مفاد توافق نهایی که بین ایران و 1+5 نوشته می‌شود عمل کند چرا که ما با دولت آمریکا سرکار داریم و این وظیفه دولت آمریکاست که به تعهدات خود در قبال ایران عمل کند.

این عضو هیات رییسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، تاکید کرد: هرگونه اقدام آمریکایی‌ها در جهت مانع‌تراشی در روند مذاکرات و ادامه مذاکرات از نظر ما قابل قبول نخواهد بود و ما این موضوع را پیگیری خواهیم کرد.

آصفری یادآور شد: اگر کنگره آمریکا بخواهد این طرح را به تصویب برساند ما هم طرح الزام دولت به غنی‌سازی و بازگشت به عقب در این زمینه را در دستور کار قرار می‌دهیم بنابراین به نفع غرب است که دست از کارهایی که مذاکرات را با چالش و مانع مواجه می‌کند بردارد در غیر این صورت مجلس آمادگی دارد با طرح الزام دولت به غنی‌سازی مقابله به مثل کند.

وی با بیان اینکه هم دموکرات‌ها و هم جمهوری‌خواهان در آمریکا مایلند توافق بین ایران و 1+5 در زمان آنها انجام شود، خاطرنشان کرد: آنها این توافق را برگ برنده خود در میان مردم آمریکا می‌دانند لذا به نظر می‌رسد این مانع‌تراشی‌ها از سوی رقبای اوباما صورت می‌گیرد.


ویدیو مرتبط :
استیضاح رییس جمهور آمریکا به علت نژاد پرستی توسط مجلس سنای آمریکا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

طرح‌های متقابل سنای آمریکا و مجلس ایران در موضوع هسته‌ای



اخبار,اخبار سیاست خارجی ,  مذاکرات ایران و 5+1

 

اخبار سیاست خارجی - طرح‌های متقابل سنای آمریکا و مجلس ایران در موضوع هسته‌ای

احتمال دیدار دوباره وزرای خارجه ایران و آمریکا طی روزهای آتی، اظهارات وزیر خارجه آلمان درباره مذاکرات هسته ای ایران، دیدگاه یک مقام آمریکایی درباره ساخت نیروگاه های هسته ای جدید در ایران، احتمال به رأی گذاشتن طرح تحریم های جدید ایران طی هفته های آتی در سنای آمریکا و واکنش مجلس ایران به این موضوع، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

به گزارش «تابناک»، امروز نیز بخش مهمی از مطالب مطبوعات بین المللی درباره ایران به موضوع هسته ای اختصاص یافته است. در این زمینه، روزنامه «وال استریت ژورنال» اظهارات وزیر خارجه آمریکا را بازتاب داده که از احتمال دیدار و گفت و گوی دوباره با همتای ایرانی خود سخن گفته است. به نوشته این روزنامه، جان کری گفته احتمال دارد روز جمعه در پاریس، دیدار دیگری میان وی و محمد جواد ظریف انجام گیرد. وال استریت ژورنال اشاره می کند که کری و ظریف روز چهارشنبه به مدت چندین ساعت در ژنو با یکدیگر درباره موضوع هسته ای ایران گفت و گو کردند. امروز نیز ظریف برای دیدار با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به بروکسل می رود.

در همین موضوع، روزنامه «نشنال» امارات اظهارات وزیر خارجه آلمان را مورد توجه قرار داده که از وارد شدن مذاکرات هسته ای ایران به مرحله ای تعیین کننده سخن گفته است. این روزنامه می نویسد فرانک والتر اشتاین مایر، وزیر خارجه آلمان گفته مذاکرات هسته ای وارد مرحله ای تعیین کننده شده و دیگر نباید فرصت ضرب الاجل تعیین شده برای دستیابی به توافق از دست برود. اشتاین مایر که در یک کنفرانس خبری پس از دیدار با ظریف سخن می گفته، اظهار داشته اکنون طرفین باید از پنجره زمانی گشوده شده در موضوع هسته ای استفاده کنند و هر کاری که لازم است باید برای دستیابی به توافق جامع و نهایی انجام گیرد.

اما پایگاه خبری «ورلد نت دیلی» اظهارات یک مقام وزارت خارجه آمریکا را بازتاب داده که درباره احتمال ساخت تأسیسات هسته ای جدید توسط ایران اظهارنظر کرده است. به نوشته این سایت، یک مقام وزارت خارجه آمریکا گفته بر اساس شرایط توافقنامه مقدماتی هسته ای ژنو، ایران می تواند نسبت به ساخت رآکتورهای هسته ای جدید اقدام کند. این اظهارنظر یک روز پس از آن مطرح شده که ایران اعلام کرد کار ساخت دو نیروگاه هسته ای جدید را آغاز می کند. مقام آمریکایی مذکور گفته ساخت این نیروگاه ها نه مخالف با قواعد تعیین شده از سوی سازمان ملل و نه مغایر با مفاد توافقنامه هسته ای ژنو است.

این در حالی است که سنای آمریکا همچنان به رویکرد سرسختانه خود در موضوع هسته ای ایران ادامه می دهد. به نوشته «آسوشیتدپرس»، سنا احتمالاً طی چند هفته آینده طرحی را که بر اساس آن توانایی اوباما برای دستیابی به توافق هسته ای با ایران محدود می شود، به رأی خواهد گذاشت. امری که نخستین چالش سنای جدید برای اوباما محسوب می شود. در حال حاضر، دو طرح مربوط به ایران از سوی سناتورها در حال تنظیم است که یکی از آن ها ضرورت تصویب توافق نهایی با ایران توسط کنگره را ضروری می سازد و دیگری، تحریم هایی را علیه ایران یپش بینی می کند تا در صورت عدم حصول توافق، به مرحله اجرا گذاشته شود.

البته رویکردی که مجلس شورای اسلامی در مواجهه با این امر پیش بینی کرده نیز مورد توجه برخی مطبوعات و رسانه ها قرار گرفته است. «میدل ایست آنلاین» به نقل از علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران می نویسد شماری از نمایندگان مجلس طرحی را در دست دارند که بر اساس آن، در صورت وضع تحریم های جدید از سوی آمریکا علیه ایران، جمهوری اسلامی ایران غنی سازی اورانیوم را به شکل نامحدود و در هر سطحی از سر خواهد گرفت. لاریجانی ضمن هشدار به کشورهای غربی طرف مذاکره با ایران، گفته آن ها باید از فرصت هایی که در اختیارشان گذاشته شده به درستی استفاده کنند. 
اخبار سیاست خارجی - تابناک