اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

«آلودگی هوا» مامور انتظامی را کشت


با شدت گرفتن موج آلودگی در تهران و کلانشهرهای ایران اکنون خبر می رسد که دامنه این آلودگی گریبانگیر یک مامور انتظامی هم شده است.

ایران آنلاین: با شدت گرفتن موج آلودگی در تهران و کلانشهرهای ایران اکنون خبر می رسد که دامنه این آلودگی گریبانگیر یک مامور انتظامی هم شده است.

آلودگی هوا به مرگ یک مامور راهنمایی و رانندگی تهران را رقم زد.این مامور وظیفه هنگام خدمت دچار ایست قلبی شده است

مامور راهنمایی و رانندگی که در منطقه 10 مشغول انجام ماموریت بوده، در محل کار دچار ایست قلبی شده و به بیمارستان منتقل می شود اما تلاش های پزشکان برای نجات جان وی نتیجه نمی دهد. مامور یاد شده سابقه بیماری قلبی داشته است.



توضیحات پلیس تهران درباره مرگ یک مأمور

خبرگزاری تسنیم: رئیس پلیس راهور پایتخت با تایید خبر مرگ یکی از پرسنل راهور بر اثر ایست قلبی، به سابقه بیماری ریوی وی اشاره کرد و گفت: با توجه به تاثیر آلودگی هوا،‌ نمی‌توان ارتباط مستقیمی میان این حادثه دردناک و آلودگی هوا، پیش از انجام اقدامات کارشناسی عنوان کرد.

سردار سیدتیمور حسینی در واکنش به انتشار خبر مرگ یکی از مأموران پلیس راهور پایتخت در منطقه 10 به دلیل ایست قلبی و مرتبط بودن مرگ وی با آلودگی هوا، اظهار داشت:‌ متأسفانه این اتفاق ناگوار چند روز پیش به وقوع پیوست و این در حالی بود که وی پیش از این سابقه ناراحتی ریوی داشته است.

وی با بیان اینکه مرتبط بودن این حادثه ناگوار با آلودگی هوای پایتخت نیازمند بررسی کارشناسی است، گفت: گرچه شغل همکاران ما در سطح معابر پایتخت آسیب‌های خاصی را به همراه دارد ولی با توجه به تاثیر آلودگی هوا در مرگ وی،‌ نمی‌توان ارتباط مستقیمی میان این حادثه دردناک و آلودگی هوا، پیش از انجام اقدامات کارشناسی عنوان کرد.

رئیس پلیس راهور پایتخت در پاسخ به این سوال که پلیس، برای کم‌اثر کردن تاثیرات آلودگی هوا بر مأموران پلیس راهور که همواره در سطح معابر و در معرض آلاینده‌های هوا قرار دارند، افزود: ما همچون گذشته، توزیع ماسک و توزیع روزانه یک وعده شیر برای تمامی پرسنل پلیس راهور پایتخت از جمله مواردی است که به منظور کم اثر کردن تأثیرات آلودگی هوا انجام می‌شود.

حسینی خاطرنشان کرد: علاوه بر این موارد، پلیس راهور تهران بزرگ به منظور ارتقای سلامت جسمانی پرسنل خود، هفته‌ای یک بار تمرینات ورزشی از جمله کوه‌پیمایی را در دستور کار خود قرار داده است.


ویدیو مرتبط :
آلودگی هوا | مفیدترین و خطرناک ترین غذاها در آلودگی هوا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تنش در نشست كاهش آلودگی هوا



 

 

۲ هفته مانده به فرارسیدن روز هوای پاك، اعضای كارگروه كاهش آلودگی هوای تهران در بلندای ساختمان اداری پارك پردیسان گرد هم آمدند تا با مرور آنچه كرده‌‌اند و باید بكنند، چاره‌ای تازه برای هوای همیشه آلوده پایتخت بیندیشند.

دیروز حاضران در نشست، فرصت ۲ ساعته خود را غنیمت شمردند تا در همان حالی كه مشكلات را می‌گویند، زبان تیز كنند و به دستگاهی كه به‌زعم آنها بیشترین كم‌كاری را كرده است بتازند، هرچند برخی اعضای محتاط‌تر كارگروه حضور خبرنگاران را در جلسه مانعی برای بی‌پرده سخن گفتن دانستند.

مرتضی تمدن، استاندار تهران یكی از همین اعضای میاندار بود كه حتی وقتی می‌گفت، مردم با برنامه‌های كاهش آلودگی هوای تهران بیگانه‌اند و مدیریت واحدی برای اجرای برنامه‌ها وجود ندارد نیز اعتدال در گفتارش را رعایت می‌كرد.

تمدن روز گذشته در حالی از ورود همزمان مجموعه دولت، شورای شهر و شهرداری به بحث آلودگی هوای تهران به عنوان یكی از ۲ مشكل اساسی موجود یاد می‌كرد كه چندی پیش هادی حیدرزاده، مشاور زیست‌ محیطی شهرداری تهران از این مشكل با عنوان مدیریت پینگ‌پنگی یاد كرده بود.

حیدرزاده البته در جلسه دیروز كلامی به زبان نیاورد، اما وی همان مسوولی است كه بتازگی تاكید كرده علت این كه مدیریت واحد شهری تاكنون محقق نشده، ورود آن به تعاملات سیاسی بوده است. روز گذشته سرپرست اداره كل محیط زیست استان تهران نیز آماری را ارائه كرد تا به زبان اعداد و ارقام به حضار نشان دهد كه وضعیت هوای پایتخت در سال ۸۸ اگرچه نسبت به سال پیش از آن بهبود چشمگیری را نشان نمی‌دهد، اما گویای تلاش مسوولان برای ثابت نگه داشتن اوضاع است.

آن‌گونه كه گل‌علیزاده اعلام كرد، امسال (تا ماه مهر)‌ پایتخت‌نشینان تنها ۴۰ روز پاك و ۶۳ روز سالم از نظر شاخصPM و ۲۰ روز پاك و ۸۱ روز سالم را از نظر شاخص CO تجربه كرده‌اند، یعنی وضعیتی كه وی را واداشت تا بصراحت نتیجه بگیرد كه اهداف مورد نظر محقق نشده است.

گل‌علیزاده البته حرفی از تعداد روزهای بحرانی به میان نیاورد، همان اتفاقی كه سرهنگ هادی هاشمی، رئیس پلیس راهور تهران بزرگ را به واكنش واداشت، هرچند مسوول محیط زیست استان تهران كه منظور هاشمی را بخوبی متوجه شده بود به این جمله بسنده كرد كه ورود ریزگردها به كشور از اراده دستگاه‌های اجرایی خارج بوده است.

امیر فاتح وحدتی، مدیر مركز پایش كاهش آلودگی هوای تهران نیز حرف‌هایی را در نشست دیروز مطرح كرد كه كمتر بوی احتیاط كاری می‌داد؛ او روال معاینه فنی خودروها را موفق نمی‌دانست و معتقد بود بعضی برنامه‌ها اصلا اجرا نشده و بعضی الزامات نیز اصلا در برنامه‌ها لحاظ نشده‌اند.

اما سرهنگ هاشمی تنها حاضر جلسه بود كه بی‌آن‌كه حتی در چالشی‌ترین لحظات نشست عنان از كف بدهد و عصبانی شود، خطاب به رئیس سازمان حفاظت محیط زیست جملاتی را بیان و در ابتدای سخنانش نیز آرزو كرد كاش خبرنگاران حضور نداشتند تا او می‌توانست راحت سخن بگوید.

او گفت: ما آزمایش جدیدی را روی نیروهای پلیس مستقر در تقاطع‌ها انجام داده‌ایم كه نتایج آن نشان می‌دهد، میزان الیاف آزبست در ریه آنها ۴‌برابر میزان آزبست در هوای شهر تهران است.

هاشمی سخنانش را این گونه پی گرفت: ما در كشور نقص ساختاری داریم یعنی در صنعت خودروسازی‌مان سیاستگذار، تولیدكننده و ناظر یك مرجع است و استانداردهای ایمنی و زیست محیطی را وزارت صنایع تایید می‌كند. این در حالی است كه در تهران، حدود ۲۸۰ هزار خودرو پلاك شده اما تنها ۱۳ هزار خودروی فرسوده از دور خارج شده است. این در شرایطی است كه خودروهای فرسوده ۳۰ برابر خودروهای استاندارد هوا را آلوده می‌كنند.

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ، كیفیت سوخت و انرژی در كشور را نیز از عوامل اصلی آلودگی هوا معرفی كرد و گفت، گاز بنزن موجود در هوای تهران ۵۰ تا ۱۵۰ برابر استاندارد جهانی است، هر چند از انتقاد به خودروسازان برای امتناع از نصب ترمز ABS و كنیستر نیز ابایی نكرد.

البته سخنان بدون تعارف هاشمی سبب شد نماینده وزارت صنایع در جلسه خشمگین شود و در حالی كه مرتبا با جملاتی تند از مواضع هاشمی انتقاد می‌كرد، قصد داشت جلسه را به اعتراض ترك كند كه میانداری استاندار تهران به این لحظات پرتنش خاتمه داد.

جلسه كه دوباره به آرامش رسید، محمدی‌زاده رئیس سازمان حفاظت محیط زیست كه حضار به عملكرد سازمان متبوعش در كاهش آلودگی هوا بسیار خرده گرفته بودند بوضوح سعی داشت مانع تنش‌زایی در جلسه شود، ولی در نهایت او نیز مانند دیگر حضار از عملكرد سازمانش دفاع كرد.

او گفت: چه در تهران و چه در سایر نقاط كشور مجموعه‌ای از غفلت‌ها دست به دست هم داده و وضعیت فعلی را به وجود آورده است. ما باید بپذیریم كه نقص‌ها، سستی‌ها و اشكالات موجود ریشه در تاریخ دارد و ربطی به این دوران ندارد اما ما باید آن را جبران كنیم.

محمدی‌زاده در عین حال بدون آن كه در سخنانش آثاری از ناهماهنگی سازمان متبوعش با سازمان‌ها و وزارتخانه‌های درگیر در آلودگی هوا پیدا باشد، از تعامل موجود میان دستگاه‌ها ابراز رضایت كرد و تنها تاكید كرد كه این توافق‌ها نیاز به ساز و كار عملیاتی دارد.

اما سخنان محمدی‌زاده در حالی به پایان رسید كه اعضای كارگروه كاهش آلودگی هوای تهران تشكیل كمیته ملی كاهش آلودگی هوا، بررسی وظایف دستگاه‌های مسوول و شمارش ‌اقدامات انجام شده یا نشده، تقویت جایگاه كارگروه كاهش آلودگی هوا و تهیه بسته آموزشی و اطلاع‌رسانی با كاركرد ملی را تصویب كردند هرچند میزان موفقیت این مصوبات همچون بسیاری از مصوبات دیگری كه به گفته حاضران در جلسه هنوز اجرا نشده است، در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.