اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

آلودگی این شهر از تهران بیشتر است


به گفته یک فعال صنفی کارگری در منطقه ویژه اقتصادی پارس و به ویژه منطقه عسلویه به دلیل بالا بودن میزان آلودگی هوا، سلامتی کارگران شاغل در این منطقه در معرض تهدید جدی قرار دارد.

خبرگزاری ایلنا: به گفته یک فعال صنفی کارگری در منطقه ویژه اقتصادی پارس و به ویژه منطقه عسلویه به دلیل بالا بودن میزان آلودگی هوا، سلامتی کارگران شاغل در این منطقه در معرض تهدید جدی قرار دارد.

ناصر آغاجری با اعلام این مطلب گفت: تنها در منطقه عسلویه به دلیل مجهز نبودن فلرهای (مشعل‌های بلند گاز سوز) پروژه‌های نفتی و گازی به فیلتر‌های پالایش گاز، هوای منطقه از گازهای مرگباری چون CO۲، so۲ و H۲S آکنده است.

وی بابیان اینکه تنها تنفس یک دم از گاز سنگین و بی‌بو H۲S می‌تواند منجر به مرگ افراد شود، گفت: در حال حاضر این گاز سمی و خطرناک از هر فلر مشتعل با فشار ۲۰۰ PSI خارج می‌شوند.

این فعال صنفی کارگری با یادآوری اینکه طبق استاندارد بین المللی تا شعاع ۱ کیلومتری فلرهای متصاعد کننده چنین گازهای خطرناکی، نباید منطقه مسکونی وجود داشته باشد، گفت: این شرایط در حالی است که هم اکنون هر فاز پالایشگاهی ۴ فلر خروج گاز دارد.

وی با اعلام اینکه در حال حاضر به واسطه اجرای پروژه‌های عظیم نفتی – پتروشیمی حداقل ۳۰ فلر از مجموع نزدیک به ۹۸ فلر فعال منطقه پارس جنونی در منطقه عسلویه قرار دارد، افزود: باوجود آنکه ممکن است وضعیت آلودگی هوا منطقه عسلویه در گزارش مسئولان محیط زیست استان بوشهر استاندار معرفی شود اما طبق بررسی‌های مراکز دانشگاهی وضعیت آلودگی آب و خاک در این منطقه رو به گسترش است بطوری می‌توان مدعی شد که آب و هوای عسلویه صد برابر شهر تهران آلوده است.

آغاجری همچنین از بالا بودن مقدار دی اکسید نیتروژن، ازن و سایر آلاینده‌های آلی و ذرات به ویژه آزبزست در هوای منطقه عسلویه خبرداد و گفت: وجود ذرات آزبست در هوای تنفسی آنقدر خطرناک است که مقادبر PPM-۵۰، PPM-۱۰۰-۸۰ و PPM-۵۰۰ از این ماده شیمایی به ترتیب می‌تواند به سرگیجه و استفراغ، فلج و مرگ افراد منجر شود.

وی بابیان اینکه دیگر ذرات شیمیایی موجود در هوا مثل نیترات‌ها و ازن باعث اسیدی شدن سطح چشم و سوزش می‌شود، افزود: علاوه بر این‌ها وجود اکسیدهای سولفور و نیتروژن در هوای مرطوب و شرجی منطقه عسلویه، ترکیبی اسیدی به وجود می‌آورد که از طریق تنفس جذب بدن می‌شود.

آغاجری با اشاره به وجود بیش از حد ریز گرد‌ها درشت در هوای منطقه عسلویه، گفت: در حال حاضر بیشتر مواقع ریزگرد‌ها مانند ابری رقیق سرتاسر منطقه را فرا گرفته‌اند وی این مسئله به خصوص در موقع وارونگی هوا بسیار آزار دهنده است.

این فعال کارگری بابیان اینکه برخی اوقات درشتی قطر ذرات این ریزگرد‌ها تا چند میکرون هم می‌رسد، افزود: این حجم از ریزگردهای موجود در هوای منطقه عسلویه می‌شود که در هنگام تنفس به راحتی از ریه‌ها عبور کرده و در ‌‌‌نهایت با رسوب در رگ‌های کوچک موجب التهاب عروق می‌شود.

به گفته این فعال صنفی کارگری ریزگردهای موجود در هوای عسلویه در مواجه با چشم‌های غیر مسلح نیز در عروق چشمی جای گرفته و موجب اختلالات چشمی و بینایی کوتاه مدت و حتی بلند مدت خواهد شد.

این فعال مستقل کارگری همچنین به وجود میزان بالایی از آلاینده سرب در هوای منطقه عسلویه خبر داد و گفت: این وضعیت درحالی است که وجود سرب با غلظت ۶۰ میکروگرم در حجم سی لیتر از خون هر فرد می‌تواند به افزایش ورم مغزی منجر شود.

وی با تاکید بر ناشناخته بودن آثار و تبعات احتمالی این مواد آلاینده گفت: تشخیص کامل این عوارض نیازمند برررسی‌های پزشکان محقق است.

وی بابیان اینکه استمرار فعالیت فلرهای فاقد فیل‌تر پالایش گاز و آلوده شدن هوای منطقه عسلویه، می‌تواند به شیوع بیماری‌های خونی و تنفسی در میان ساکنان منطقه منجر شود، گفت: در حال حاضر بیماری‌های تنفسی و ریه‌ای در اینجا به یک مسئله معمولی در میان کارکنان و ساکنان این منطقه تبدیل شده است.

وی همچنین در خصوص وضعیت آب‌های سطحی و فاضلاب این منطقه گفت: با توجه به اینکه فاضلاب‌های صنعتی مربوط به پروژه‌های پالایشگاهی و پتروشیمی بدون هیچ تصفیه‌ای وارد دریای پارس جنوبی می‌شوند ابعاد آلودگی‌های زیست محیطی در منطقه عسلویه بسیار گسترده‌است بطوری که همین چند وقت پیش به دلیل افزایش آلودگی آب‌های ساحلی جلبک‌های قرمز تمامی سطح محدوده بندر طاهری تا انتهای فازهای عسلویه را فراگرفتند و درنتیجه همه آبزیان این ناحیه به دلیل نرسیدن اکسیژن خفه شدند.

وی بابیان اینکه مهم‌ترین دلیل آلودگی آب و هوا و تهدید سلامتی ساکنان در منطقه پارس جنوبی به ویژه منطقه ویژه عسلویه حاکم نبودن قانون است، یادآور شد: این مناطق جزء مناطق آزاد و ویژه اقتصادی محسوب می‌‌شوند و به همین دلیل در مناطق مورد نظر هیچ الزامی برای اجرای قوانین مربوط محیط زیست و یا کار و تامین اجتماعی وجود ندارد.

این فعال صنفی کارگری با یادآوری اینکه به موجب قانون کار تمامی کارگرانی که در معرض عوارض سخت و زیان آور محیط‌های شغلی قرار دارند باید بصورت دوره‌ای مورد معاینات پزشکی قرار بگیرند، گفت: در دو سال گذشته حتی یک مورد اتفاق نیفتاد که سلامتی کارگران شاغل در پروژ‌های پالایشگاهی – پتروشیمی با انجام آزمایشات طبی برای ریه، قلب، خون و شنوائی مورد ارزیابی قرار بگیرد.

وی افزود: این وضعیت در حالی است که به دلیل حاکم بودن قوانین کار و تامین اجتماعی بر روند ساخت ساخت پتروشیمی بیستون کرمانشاه، سلامتی کارگران شاغل هر شش ماه یکبار طبق قانون مورد ارزیابی پزشکی قرار می‌گرفت.

آغاجری با بیان اینکه تنها معدودی شرکت‌های دولتی یا شبه دولتی نفت و پتروشیمی برای تامین سلامتی و رفاه نیروی کار رسمی خود در مناطق خوش آب و هوای مجاور، امکانات مناسبی فراهم نمود، افزود: کارکنان این موسسات به دلیل قرار داشتن در معض مواد آلوده حق دارند از امکانات ایجاد شده استفاده کنند اما مسئله این است که در حال حاضر برای چند ده هزار کارگر پروژه‌ای که برخی از آن‌ها به اتفاق خانواده‌های خود در منطقه عسلویه ساکن هستند هیچ امکانات رفاهی مناسبی برای جبران عوارض ناشی از مواد آلاینده وجود ندارد.


ویدیو مرتبط :
حقایقی درباره سنجش آلودگی هوای شهر تهران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

عضو شورای شهر تهران مطرح کرد افزایش مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا/ عوامل آلودگی هوای تهران



آمار مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا

عضو شورای شهر تهران مطرح کرد

افزایش مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا/ عوامل آلودگی هوای تهران

  یک عضو شورای شهر تهران گفت: «ما از ابتدای سال تاکنون کمتر از تعداد انگشتان یک دست، هوای سالم داشته ایم و باید در کوتاه مدت و برای روزهای آتی که وارد دوران خطرناک تری می شویم محدودیت ترافیکی را بیشتر کنیم و همچنین فعالیت صنایع آلوده کننده اطراف تهران را محدود کنیم.»

چندی پیش کمال الدین پیرموذن عضو فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی گفته بود موج جدید سرطان‌ در کشور ناشی از آلودگی هوا است، ضمن آنکه آمار مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا نیز بسیار قابل توجه است. اکنون یکی از اعضای شورای شهر تهران نیز از افزایش مرگ میر در روزها و ماههای آلوده سال در شهر تهران خبر می دهد.

مسعود سلطانی فر عضو شورای شهر تهران در گفتگو با فرارو گفت: «معمولا در سال های گذشته از حدود نیمه آبان تا حدود نیمه دی ماه با پدیده وارونگی هوا در تهران مواجه هستیم که آلودگی هوا را به صورت کاملا خطرناک، پایدار و ساکن نگاه می دارد.»

وی ادامه داد: «بر اساس آمار و اطلاعاتی که بنده از بهشت زهرا دریافت کردم متاسفانه در این ایام تعداد فوتی های شهر تهران با توجه به بیماری هایی مانند ناراحتی های تنفسی و سکته قلبی 30 درصد افزایش پیدا می کند.»

وی افزود: «تعداد فوتی های تهران در این ایام در سال های 89، 90 و 91 بین 23 تا 32 درصد افزایش داشته که میانگین آن همان حدود 28 تا 30 درصد می شود.»

این عضو شورای شهر تهران اظهار کرد: «بنده فکر می کنم ریشه عمده آلودگی هوا ناشی از تردد خودروهای فاقد استانداردهای صنعت خودور در سطح شهر و نیز استفاده از سوخت غیراستاندارد است.»

وی ادامه داد: «ما از ابتدای سال تاکنون کمتر از تعداد انگشتان یک دست، هوای سالم داشته ایم و باید در کوتاه مدت و برای روزهای آتی که وارد دوران خطرناک تری می شویم محدودیت ترافیکی را بیشتر کنیم و همچنین فعالیت صنایع آلوده کننده اطراف تهران را محدود کنیم.»

وی افزود: «به خصوص برای ترافیک شهر تهران باید در روزها و هفته های حساس طرح زوج و فرد را برای کل شهر پیاده کرد.»

سلطانی فر گفت: «اما در بلند مدت باید در زمینه ساخت موتورهای خودروهایی که در داخل کشور استفاده می شود فکری اساسی کرد. متاسفانه ضرب العجلی که برای کارخانجات تولید خودرو گذاشته شده در عمل خیلی مورد توجه قرار نگرفته است و با توجه به اینکه گفته می شود چند صد هزار نفر در این کارخانجات کار می کنند و امکان تعطیلی آنها وجود ندارد، برخی مدیران خودروساز از این موضوع سوءاستفاده کرده و به دنبال بهسازی و کار ریشه ای در تولید خودروهایی که آلایندگی کمتری داشته باشند نمی روند.»

وی ادامه داد: «از سوی دیگر برای مقابله ریشه ای با آلودگی هوا ما نیازمند یک اراده عمومی هستیم و این موضوع تنها به شهرداری و سازمان ترافیک مربوط نمی شود و سازمان محیط زیست، وزارت صنایع و معادن و سایر دستگاههای مختلف باید در این زمینه دست به دست هم دهند و وارد عمل شوند.»

وی افزود: «همچنین توسعه فضای سبز می تواند یکی دیگر از اقدامات مقابله با آلودگی هوا باشد که اتفاقا امروز در شورای شهر گزارشی در همین باره ارائه شد.»

این عضو شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: «سرانه فضای سبز در کشور ما فاصله ای ده متری با استانداردهای جهانی دارد؛ به طوری که سرانه فضای سبز ایران حدود 14 تا 15 متر است، اما در دنیا حدود 25 متر است که باید کمک کرد این سرانه افزایش پیدا کند تا بتوان از این طریق نیز به تلطیف و سالم سازی هوا کمک کرد.»

سلطانی فر در پاسخ به این سوال که مواردی که نام بردید در مصوبه سال گذشته شورا نیز وجود داشت اما اتفاقی در جهت بهبود هوا رخ نداد، گفت: «علت آن این است که آن مصوبات پیگیری و اجرا نشد. اگر آن مصوبات اجرا شود و مثلا کارخانجات خودروسازی به سمت تولید موتورهای متناسب با استانداردهای امروز دنیا بروند مسلما تاثیرگذار خواهد بود.»

سلطانی فر در پاسخ به این سوال که آیا اکنون برای اجرای آن مصوبات، ضمانت اجرا در نظر گرفته شده است؟، گفت: «اینکه بنده عرض کردم ما اراده مشترک دولت و شورای شهر را همزمان نیاز داریم به همین دلیل است. اکنون کمیسیون سلامت موظف شده مصوبات گذشته را پیگیری و بر اجرای آن نظارت کند و اگر نیاز بود شورا مصوبه جدیدی داشته باشد به صورت دو فوریت مطرح کنند تا ما وظیفه خود را در قبال سلامت مردم انجام دهیم.»/فرارو