اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

آلوده ترین شهرهای جهان +تصاویر



اخبار اجتماعی - آلوده ترین شهرهای جهان +تصاویر

از شمالی ترین شهرهای روسیه و پایتخت مغولستان گرفته تا اهواز در ایران جز آلوده ترین شهرهای دنیا محسوب می شوند.

 گسترش صنایع ، آلودگی محیطی و استفاده از منابع طبیعی در دنیای امروزی بیش از مقداری است که کره زمین توانایی تحمل آن را داشته باشد. واقعیت از این است که بخش عظیمی از مردم کره زمین در شرایط نا مناسب و آلوده زندگی می کنند . روزانه هزاران نفر به علت آلودگی بیش از حد در هوا مسموم می شوند. بیش از ده میلیون نفر در سرتاسر دنیا به علت آلودگی بیش از حد محیط در معرض انواع سرطان های مختلف قرار دارند.

 

شهرهایی که بیشترین آلودگی را دارند الزاما پایتخت کشورها نیستند بلکه شهرهای صنعتی با بیشترین تعداد کارخانجات مختلف و بیشترین تولید زباله جز آلوده ترین شهرهای جهان به حساب می آیند.

 

اگر تصور می کنید هوای شهر محل سکونت شما غیر قابل تنفس است نگاهی به این شهر ها بیاندازید که آلودگی بیش از حد باعث شده تا وضعیت آنها ده ها برابر بدتر از استانداردهای محیطی باشد و جزء آلوده ترین شهرهای جهان محسوب شوند.

 

اخبار , اخبار اجتماعی , آلوده ترین شهرهای جهان

 

1. واپی در هند
واپی شهری صنعتی در کمربند صنعتی کشور هند قرار دارد. در این شهر صنعتی که در استان گوجارات واقع شده بیش از 50 کارخانه تولید مواد شیمیایی برای خاک؛ محصولات پتروشیمی؛ دارو و رنگ قرار دارد. علاوه بر این کارخانه ها ضایعات هزاران کارگاه محصولات دارویی نیز در این شهر رها می شود.  تمام زباله های صنعتی تولید شده در زمین های اطراف و دریاچه رها می شوند. پزشکان منطقه در مورد بیماری های مختلف ناشی از این زباله ها هشدار داده اند پیش بینی می شود 71 هزار نفر به طور مستقیم تحت تاثیر آلودگی های منطقه و مسمومیت فلزات قرار گرفته . سطح جیوه در منبع اصلی آب شهر 96 برابر بیشتر از حد استاندارد است.

 

اخبار , اخبار اجتماعی , آلوده ترین شهرهای جهان

 

2. نورلیسک در روسیه
نورلیسک در سال 1935 در شمال روسیه به عنوان کمپ کارگران سیبریایی تاسیس شد. برف سیاه لاین شهر معروف است. بدلیل آلودگی بیش از حد هوا در این شهر باعث می شود  برف قبل از نشتن بر روی زمین سیاه شود. هم اکنون این شهر یکی از از مراکز جهانی ذوب و پروسس فلزات محسوب می شود. آلودگی هوای این شهر با سولفور دی اکسید و فلزات سنگینی مانند قلع و کوبالت و سلنیوم تاثیر منفی مستقیم بر 134 هزار نفر از ساکنین حومه این شهر داشته است. حتی یک شاخه گیاه نیز به دلیل آلودگی سنگین خااک تا شعاع چندین کیلومتری منطقه رشد نمی کند. روزانه بیش از 4 میلیون تت آلودگی فلزاتی مانند کادمیوم ، آرسنیک، جیوه و مس وارد هوای منطقه می شود. 16 در صد نوزادان به دلیل همین آلودگی شدید هوا در بدو تولد از دنیا می روند.

 

اخبار , اخبار اجتماعی , آلوده ترین شهرهای جهان

 

3. دهلی نو در هند
کارشناسان معتقدند آلودگی هوای هند در بیشترین سطح خود قرار دارد و جزء آلوده ترین شرایط جوی در میان کشورهای دیگر است. بیش از 10 میلیون نفر در دهلی نو زندگی می کنند و تعداد وسایل نقلیه در این شهر در 30 سال گذشته به 3.5 میلیون دستگاه رسیده است. با این حال کارخانجات ذغال سنگ در نزدیکی این شهر اصلی ترین عامل آلودگی این شهر به حساب می آیند. دهلی نو رکورد بیشترین مقدار ذرات معلق هوا در دنیا را با 200 میکروگرم در هر متر مربع دارد. مقدار این ذرات معلق در ژانویه 2014 به 500 میکروگرم رسید که تهدید بسیار بزرگی برای سلامت ساکنین این شهر به حساب می آید. آلودگی هوای دهلی نو از آلودگی هوای پکن در چین نیز بیشتر است.

 

اخبار , اخبار اجتماعی , آلوده ترین شهرهای جهان

 

4. لاهور در پاکستان
آلودگی هوا یکی از بزرگترین معضلات زیست محیطی در پاکستان است. شرایط بد در دومین شهر بزرگ این کشور، لاهور؛ به بدترین وضع خود رسیده است. غلظت آلودگی هوا در این شهر به حدی است که گویا در تمام طول سال هوا مه گرفته است. تمام چراخ های راهنمایی و رانندگی و همچنین تمام چراغ های خودروها در تمام طول روز روشن هستند. آلودگی بیش از حد در لاهور به دلیل کارخانجات و واحد های صنعتی در کنار اتومبیل های فرسوده بوده و غبار ایجاد شده از بیابان ها و دشت های اطراف نیز آن را تشدید می کند. بیش از 700 واحد صنعتی در این شهر فعالیت می کنند و  پسماند های خود را وارد هوا و آب های اطراف می کنند. میزان ذرات معلق در هوا در شهر لاهور 20 برابر استانداردهای معمول است.

 

اخبار , اخبار اجتماعی , آلوده ترین شهرهای جهان

 

5. دزرژینسک در روسیه
دزرژینسک روسیه زمانی مرکز ساخت سلاح های شیمیایی شوروی بوده است. امروزه تاثیر منفی جنگ سرد و آلودگی های آن بر روی بیش از 300 هزار نفر از ساکنین این شهر دیده می شود. هنوز نیز ساکنین این شهر در معرض آلودگی های شیمیایی نظیر سرین و گاز VX باقی مانده از کارخانجات آن زمان هستند. در بین سال های 1930 تا 1998 حدود 300 هزار تن پسماندهای شیمیایی به طور غیر اصولی در این شهر و حومه آن دفن شدند که برخی از آنها جزء خطرناک ترین ماد شیمیایی شناخته شده برای بشر هستند. سطح دیوکسین و فلون آب های این شهر 17 میلیون برابر مقدار استاندارد و مطمئن است.  امید به زندگی در این شهر تنها 40 سال است.

 

اخبار , اخبار اجتماعی , آلوده ترین شهرهای جهان

 

6. لینفن در چین
ذرات معلق مرکب از کربن مونواکسید، نیتروژن اوکسید ، سولفور دی اکسید، آرسنیک، خاکستر و جیوه که از واحد های صنعتی و خودورهای در حال تردد در این شهر ساتع می شود زندگی بیش از 3 میلیون نفر از ساکنین لینفن را تهدید می کند. لینفن که در استان شانژی واقع شده رکورد آلوده ترین شهر چین را به خود احتصاص داده. یکی دیگر از دلایل عمده آلودگی بالای این شهر حفر معادن غیر مجاز ذغال سنگ در حومه این شهر است.

 

اخبار , اخبار اجتماعی , آلوده ترین شهرهای جهان

 

7. اولانباتور در مغولستان
اولانباتور نه تنها سردترین پایتخت دنیا است بلکه جزء آلوده ترین شهرهای دنیا نیز شناخته می شود. اگر تصور می کنید دیدن افراد در چین با ماسک برای مقابله با آلودگی هوا نا خوشایند است باید پایتخت مغولستان را ببینید. چگالی ذرات معلق در هوا 280 میکروگرم در متر مکعب است. اما بر خلاف شهر های دیگر موجود در این لیست عمده دلیل آلودگی هوا خودروها و کارخانجات نیستند بلکه دلیل اصلی سبک زندگی سنتی مردم این شهر است. بسیاری از افراد ساکن اولانباتور در فقر زندگی می کنند و همچنان از اجاقای گاز و وسایل گرما زای ذغالی و نفتی استفاده می کنند. در زمستان ها 70 درصد آلودگی به دلیل همین استفاده از تجهیزات قدیمی و سنتی در خانه های این شهر است.

 

اخبار , اخبار اجتماعی , آلوده ترین شهرهای جهان

 

8. اهواز در ایران
طبق آمار سازمان جهانی بهداشت اهواز جزء آلوده ترین شهرهای جهان از لحاظ شرایط آب و هوایی است. میدانهای نقتی اهواز بسیاری از شرکت ها را از گوشه و کنار دنیا به خود جذب کرده است و پیشرفت سریع صنعتی و به نسبت تولید بیشتر آلودگی توسط واحد های صنعتی به آلودگی بیشتر این شهر کمک کرده است. چگالی ذرات معلق موجود در هوای اهواز 380 میکروگرم در متر مکعب است که این رقم 40 برابر استانداردهای جهانی است. گرد و غبار بیابانی نیز یکی دیگر از عوامل موثر در آلودگی هوای این شهر است. میانگین امید به زندگی در اهواز کمترین میزان در بین شهر های ایران است.
اخبار اجتماعی - بازار خبر


ویدیو مرتبط :
زیبا ترین شهرهای جهان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

شهرهای زیرزمینی در ایران و جهان + تصاویر



شهرهای زیرزمینی, شهرهای زیرزمینی ایران, شهرهای زیرزمینی جهان

 تمامی شهرهای دنیا در سطح زمین ساخته شده اند ولی در زیر این کره خاکی چه می گذرد و آیا در زیر آن نیز شهرهای وجود دارد که مردم در آن زندگی کنند؟
زندگی انسان ها در تمام طول تاریخ بر روی سطح زمین بوده است و شهرهای خودشان را در آنجا ساخته اند اما در این میان بوده اند قوم ها یا افرادی که به دنبال زندگی زیر زمینی بوده اند  و شهرهای را در زیر پوست شهرهای دیگر ساخته اند.

 شهرهای زیرزمینی, شهرهای زیرزمینی ایران, شهرهای زیرزمینی جهان

 یکی از شهرهای زیرزمینی شگفت انگیز دنیا را می توانید در جزیره کیش و در کشور خودمان دیدن کنید. شهر زیر زمینی کاریز بسیار رازآلود است و البته نزدیک به 2500 سال قدمت دارد. این شهر زیر زمینی سالانه محلی برای گردشگران از سراسر دنیا است و البته به علت قدمت زیاد آن بسیاری از بخش هایش از بین رفته است و این روزها بار دیگر مسئولین در حال بازسازی آن هستند.

 شهرهای زیرزمینی, شهرهای زیرزمینی ایران, شهرهای زیرزمینی جهان

 در جنوب لهستان یک معدن نمک وجود دارد که در زیر زمین قرار گرفته است و البته از قرن 13 تا سال 2007 در حال کار بوده است. این معدن نزدیک به 300 کیلومتر طول دارد و به غیر از استخراج نمک از آن برای زندگی معدنچیان و خانواده هایشان نیز استفاده می شده است. این معدن به قدری بزرگ است که از زیر چندین شهر در این کشور نیز می گذرد و به تنهای تمامی امکانات زندگی دارد. این شهر زیر زمینی سالانه 1 میلیون نفر را به خود جذب می کند.

 شهرهای زیرزمینی, شهرهای زیرزمینی ایران, شهرهای زیرزمینی جهان

 یکی از شهرهای زیر زمینی که همچنان نیز کار می کند در استرالیا قرار دارد. این روزها نزدیک به 1600 نفر در آن زندگی می کنند و به عنوان مرکز عقیق دنیا شناخته می شود چرا که بیشتری میزان تولید عقیق را در دنیا دارد. در این شهر در سال 1915 ساخته شده است و سیستم آن کاملا شبیه به شهرهای عادی است و شما می توانید خانه ها و کوچه های مختلفی را در این شهر ببینید. این شهر مغازه های مختلف، کلیسا و حتی قبرستان نیز دارد.

 شهرهای زیرزمینی, شهرهای زیرزمینی ایران, شهرهای زیرزمینی جهان

 یکی از معروف ترین و البته جالب ترین شهرهای زیرزمینی دنیا در منطقه ای به نام " Cappadocia" در ترکیه قرار دارد. این شهر مربوط به قرن های پیش و زمان حکومت رومی های باستان در این منطقه است. این شهر از  7 طبقه تشکیل شده است و تمامی امکانات رفاهی نیز در آن یافت می شود. خانه های آن ها تنها غارهای کوچک نبوده است بلکه کاملا مهندسی شده و به مانند خانه های امروزی بوده است. ان ها در زیر زمین مغازه، کلیسا و حتی مدرسه داشته اند. به نظر می رسد این شهر محلی برای زندگی مسیحیانی بوده است که قصد فرار از دست حکومت رومی را داشته اند.

  شهرهای زیرزمینی جهان

 یکی از راز آلودترین شهرهای دنیا را می توانید در انگلستان پیدا کنید جایی که شهری بسیار پیچیده برای جنگ سرد ساخته شده است. این شهر زیرزمینی در سال 1950 ساخته شده است و قرار بود تا در صورت بروز خطر پناهگاهی برای سران انگلیسی باشد. این شهر بسیار پیچیده است و دارای تمامی امکانات رفاهی و حتی یک دریاچه مصنوعی نیز هست. دیواره های آن از چندین جداره سنگ پوشیده شده است و آسیبی به افراد داخل آن در هر حمله ای وارد نخواهد شد.
 منبع: yjc.ir