اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

آلوده‌ ترین شهر جهان


آلودگی هوا امری است که این روزها علاوه بر تهران بسیاری از کلان شهرهای غربی کشورمان نیز چون اهواز با آن دست و پنجه نرم می‌کنند؛ اما هیچ یک از شهرهای داخلی در لیست 20 کلان شهر آلوده‌ی جهان جایی ندارند. دهلی نو در آخرین رده‌بندی شهرهای آلوده‌ی جهان، رتبه‌ی اول را از خود کرده است.

زومیت: آلودگی هوا امری است که این روزها علاوه بر تهران بسیاری از کلان شهرهای غربی کشورمان نیز چون اهواز با آن دست و پنجه نرم می‌کنند؛ اما هیچ یک از شهرهای داخلی در لیست 20 کلان شهر آلوده‌ی جهان جایی ندارند. دهلی نو در آخرین رده‌بندی شهرهای آلوده‌ی جهان، رتبه‌ی اول را از خود کرده است.

شاید در سطح جهانی بسیاری از افراد شهر پکن را به دلیل جاگرفتن جمعیت زیادی در آن در کنار انواع واحدهای صنعتی، آلوده‌ترین شهر جهان بدانند، در حالی که این چنین نیست و کشور هندوستان به تنهایی بیش از نیمی از لیست شهرهای آلوده را به خود اختصاص داده است.

براساس آمار منتشر شده توسط سازمان بهداشت جهانی، 13 شهر از بیست کشور اول آلوده‌ی جهان، در هندوستان واقع شده‌اند. چنین موضوعی نگرانی‌ها در خصوص بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا را در میان کودکان سومین قدرت اقتصادی آسیا بسیار افزایش داده است.

در رده‌بندی سازمان بهداشت جهانی نام 1600 شهر در بیش از 91 کشور جهان مشاهده می‌شود. کیفیت هوای این شهرها توسط سازمان بهداشت جهانی مورد آزمایش قرار گرفته است. در آزمایش‌های صورت گرفته غلظت ذرات کوچک‌تر از 2.5 تا 10 میکرون اندازه‌گیری می‌شود.

در دهلی نو میانگین ذرات زیان آورد 153 میکرو گرم در هر متر مربع است که 6 برابر میزان نرمال جهانی است. در برخی از زمان‌های سال، میزان آلودگی از این مقدار نیز بالاتر می‌رود.


ویدیو مرتبط :
‫10 تا از آلوده ترین شهر های دنیا (2016)‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ابتکار: اهواز آلوده ترین شهر جهان است



 آلوده ترین شهر جهان,  آلودگی شهر اهواز

ابتکار: اهواز آلوده ترین شهر جهان است

رئیس سازمان محیط زیست با بیان اینکه با بیان اینکه در حال حاضر در رده بندی های جهانی شهرهای آلوده جهان وضعیت خوبی نداریم اظهار داشت: اهواز رتبه آلوده ترین شهر جهان را بر اساس آخرین رده بندی سازمان بهداشت جهانی کسب کرده است.

 معصومه ابتکار در اولین کارگروه آلودگی هوای شهر تهران که بعد از ظهر سه شنبه در پارک پردیسان برگزار شد، با بیان این مطلب افزود: کارگروه آلودگی هوای تهران پنجمین کارگروهی است که در دوره مدیریت من تشکیل می شود پیش از این کارگروه آلودگی هوا در شهرهای البرز، اراک، اصفهان و اهواز کلید خورده است.

به گفته وی، این کارگروه در دوره پیشین نیز با عنوان کمیته اجرایی کاهش آلودگی هوا دستاوردهای بسیار خوبی داشت. خوشبختانه موضوع محیط زیست برای رئیس جمهور دولت تدبیر و امید نیز از اولویت بسیار زیادی برخوردار است لذا پس از این کارگروه کاهش آلودگی هوای کلانشهرها با جدیت برگزار و محورهای طرح جامع کاهش آلودگی کلانشهرها پیگیری می شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در رده بندی های جهانی وضعیت خوبی نداریم اظهار داشت: اهواز رتبه آلوده ترین شهر جهان را بر اساس آخرین رده بندی سازمان بهداشت جهانی کسب کرده است.

رئیس سازمان محیط زیست تصریح کرد: بر اساس اطلاعاتی که در سال های گذشته از طریق شورای شهر بدست اوردیم در حال حاضر ترکیب آلاینده ها در کلانشهرها در حال تغییر است به گونه ای که در طی چند سال گذشته ترکیبات آروماتیک و آزبست به آلاینده های شهر تهران افزوده و ریزگردها نیز به تهران کشیده شده اند.

ابتکار با بیان اینکه ریزگردها پیش از این جزو آلاینده های شهر تهران نبوده اند، افزود: در سال های اخیر یکی از مهمترین آلاینده های پایتخت ریزگردها هستند که متاسفانه علاوه بر منشاء بین المللی و منشاء برون استانی در بسیاری موارد منشاء داخلی دارند و ناشی از فعالیت های کانون های داخل استان هستند، لذا ضرورت مدیریت سرزمین در داخل استان و بازنگری پوشش گیاهی، فعالیت های صنعتی، معدنی و فعالیت های آبخیزداری در درون استان بشدت احساس می شود.

به اعتقاد ابتکار در حال حاضر طرح جامع کاهش آلودگی کلانشهرها نیاز برای اجرایی شدن نیاز به هماهنگی و انسجام دستگاه های مختلف مسئول در این طرح دارد و زمان آنکه دستگاه های مختلف مسئولیت را به گردن یکدیگر بیاندازند، گذشته است.

وی یکی دیگر از ضرورت های بهبود آلودگی هوای کلانشهرها را شفاف سازی دستگاه ها، اطلاعات درست و تدوین شاخص هایی برای ارزیابی اقدامات هر یک از دستگاه های مسئول در کاهش آلودگی هوا عنوان کرد.

وی افزود: کاهش آلودگی هوا یک فعالیت تدریجی است و مسئولان دستگاه های مختلف باید از ارائه راهکارهای خلق الساعه که تنها جنبه تبلیغاتی دارند بپرهیزند./مهر