اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

آقای وزیر راه! آن حادثه دلخراش را بررسی کنید ؛ مردم حق زندگی دارند(+تصاویر)




 اخبار اجتماعی - آقای وزیر راه! آن حادثه دلخراش را بررسی کنید ؛ مردم حق زندگی دارند

رد شدن از کنار این حادثه و نظایر آن ، همدستی با کسانی است که با قصور یا تقصیر خود ، مرگ انسان ها را سبب شده اند. تصاویر حادثه دلخراش اخیر این گمانه را تقویت می کنند که تابلوی عظیمی که کنار جاده نصب شده بود، بر پایه های سستی قرار گرفته بود و الّا این حادثه رقم نمی خورد.

  اواخر هفته گذشته ، سقوط یک تابلوی بزرگ جاده ای در مسیر بجنورد - مشهد بر سر یک خودروی عبوری ، یک کشته بر جای گذاشت.

سخن از حادثه نیست، چه آن که حادثه، هر آن ممکن است رخ دهد. آنچه در این نوشتار مورد بحث قرار می گیرد، اهمال ها و خیانت های منجر به حوادث است.

 

اخبار,اخبار اجتماعی,سقوط یک تابلوی بزرگ جاده ای


ساخت هر گونه ابنیه ای ،‌احداث هر راهی و نصب هر تابلویی مستلزم رعایت استانداردهای خاصی است. پیمانکاری که در مناقصه تولید و نصب تابلوهای یک جاده برنده می شود، نمی تواند نصب تابلوها را "‌باری به هر جهت" انجام دهد. همین طور است ساخت راه ها و بناها و پل ها و تأسیسات فنی و ... .

به تلخی باید گفت که به دلایلی مانند شیوع فساد اداری، بسیاری از این استانداردها نادیده گرفته می شوند و بسیاری از کارها و پروژه ها فقط نمای زیبا دارند و از درون، تهی اند.


چندی پیش وقتی زلزله ای در یکی از مناطق کشورمان رخ داد، در کنار بناهای فرسوده روستایی، دیوارهای بیمارستان جدید التأسیسی که به تازگی افتتاح شده بود نیز شکافته شد تا مشخص شود که در ساخت بیمارستان خیانت شده بود. در همان شهر،‌خانه های نوساز مردم سالم مانده بودند.

بسیاری از جاده ها هم همین گونه اند. اگر قبلاً آسفالت یک جاده سال های طولانی عمر می کرد ، امروزه شاهد تخریب و ایجاد چاله در همان یکی دو سال اول هستیم و این ،‌ بی هیچ تعارفی معنایی جز دزدی در ساخت ندارد.


در توفان اخیر تهران نیز ،‌یک تابلوی تبلیغاتی عظیم سقوط کرد که نشان دهنده عدم استحکامش بود و خدا رحم کرد که این سقوط تلفات انسانی نداشت.

اخبار,اخبار اجتماعی,سقوط یک تابلوی بزرگ جاده ای


چندی قبل نیز یک تابلوی تبلیغاتی در شمال تهران ، حتی بدون وزش باد بر روی یک خودرو سقوط کرد و راننده را مجروح کرد.

اخبار,اخبار اجتماعی,سقوط یک تابلوی بزرگ جاده ای


این بار هم از جاده بجنورد-خراسان خبر مشابهی می رسد که متأسفانه مرگ یک هموطن را باعث شده است.

رد شدن از کنار این حادثه و نظایر آن ، همدستی با کسانی است که با قصور یا تقصیر خود ، مرگ انسان ها را سبب شده اند.


تصاویر حادثه دلخراش اخیر این گمانه را تقویت می کنند که تابلوی عظیمی که کنار جاده نصب شده بود، بر پایه های سستی قرار گرفته بود و الّا این حادثه رقم نمی خورد.

تابلوی عظیمی که در مسیر بجنورد-مشهد سقوط کرد بر روی این پایه ها ایستاده بود!

اخبار,اخبار اجتماعی,سقوط یک تابلوی بزرگ جاده ای


بررسی دقیق و کارشناسانه این موضوع البته بر عهده اهل فن است ولی در هر حال ،‌ عقل سلیم حکم می کند که یک جای کار می لنگیده که چنین اتفاقی رخ داده است: آیا پیمانکار از کارش زده؟‌ ناظر اداره راه کوتاهی کرده؟‌ تبانی شده؟ در مرحله نگهداری سستی شده؟ یا...؟!

هر چه هست، بدون علت یابی این اتفاق و مجازات جدی مسببان آن ، نمی توان موضوع را به فراموشی سپرد. این تأکید فقط از باب خون به ناحق ریخته شده قربانی مظلوم این حادثه نیست بلکه برای جلوگیری از حوادث مشابه در آینده است.

اتهامی را متوجه کسی نمی کنیم ولی این نامی جز جنایت ندارد که پیمانکار و ناظر و بازرس و ... برای این که کار را ارزان تر تمام کنند و پول بیشتری به جیب بزنند، از کارشان بدزدند و نهایتاً هم تاوانش را مردمی بدهند که روح شان هم از تبانی ها و فسادها خبر ندارد.

دوستی تعریف می کرد که مدت ها قبل، با سازنده دیواره های بتونی -که در برخی نقاط به جای گارد ریل کنار جاده ها می گذارند- صحبت می کرده و طرف با افتخار می گفته که از میلگرد درون این دیوارها کم می کند و سود بیشتری می برد.


وقتی هم که با اعتراض این دوست مواجه شده،‌ پاسخ داده که کارفرمایش هم در جریان است و هر دو با هم می خورند!

پیگیری جدی ماجرای اخیر در جاده بجنورد - مشهد ، می تواند آغازی باشد برای مبارزه با مفسده هایی که جان مردم را به خطر انداخته اند.


از شخص وزیر راه و شهرسازی می خواهیم بعد از مدتی که موضوع روشن شد،‌در این باره اطلاع رسانی کند.
اخبار اجتماعی - عصر ایران


ویدیو مرتبط :
تذکر آقای نجف نژاد به وزیر نیرو و وزیر راه و ترابری

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بررسی حادثه اتوبان قم در جلسه کمیسیون عمران/ وزیر صنعت شرکت اسکانیا را تهدید کرد



حادثه اتوبان قم ,شرکت اسکانیا

لاهوتی خبر داد: بررسی حادثه اتوبان قم در جلسه کمیسیون عمران/ وزیر صنعت شرکت اسکانیا را تهدید کرد

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: وزیر صنعت عنوان کرد اگر هیئت کارشناسان شرکت اسکانیا نتواند توضیحات قانع‌کننده‌ای ارائه کند، ما آماده‌ایم تا اقدامات لازم را جهت تعویض خط تولید اتوبوس‌های این شرکت صورت دهیم.

مهرداد لاهوتی نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی  با اشاره به جلسه امروز کمیسیون عمران گفت:‌ در جلسه امروز کمیسیون که با حضور وزرای راه و شهرسازی و صنعت، معدن و تجارت و مقاماتی از اورژانس کشور و پلیس راه برگزار شد، سانحه تصادف اتوبان تهران-قم مورد بحث و بررسی قرار گرفت و دستگاه‌های ذیربط گزارشی را از چگونگی حادثه به کمیسیون ارائه کردند. اما جمع‌بندی نهایی از گزارش ارائه شده به کمیسیون انجام نشد و علت دقیق حادثه و مقصران آن مبهم ماند.

وی افزود: در این جلسه مقرر شد تا کمیته‌ای حادثه مذکور و علل وقوع‌ آن را مورد بررسی قرار دهد و در اسرع وقت گزارش نهایی خود را در خصوص مقصران اصلی حادثه به کمیسیون ارائه کند.

همچنین این کمیته موظف شد تا راهکارها و تمهیدات لازم را برای جلوگیری از تکرار اینگونه حوادث بیندیشد.

عضو کمیسیون عمران مجلس اظهار داشت: همچنین مقرر شد تا در روزهای آینده هیئتی از کشور سوئد به ایران سفر کند و با همکاری سازمان ملی استاندارد، بررسی و ارزیابی کاملی را در خصوص این نوع از اتوبوس‌ها داشته باشند. علاوه بر این مقرر شد وزارت راه و شهرسازی بازبینی در خصوص تجهیزات شرکت‌های مسافربری و ایمنی بیشتر اتوبو‌س‌ها بازبینی داشته باشد.

لاهوتی خاطرنشان کرد: وزیر صنعت نیز در توضیحات خود عنوان کرد که اگر هیئت سوئدی که بناست برای بررسی استاندارد اتوبوس‌های شرکت اسکانیا به ایران سفر کند توضیحات قانع‌کننده‌ای را نداشته باشد ما آمادگی داریم تا حتی در خصوص تعویض خط تولید این اتوبوس‌ها اقداماتی را صورت دهیم.

وزیر راه و شهرسازی نیز در صحبت‌های خود به بیان توضیحاتی در خصوص چگونگی حادثه پرداخت./فارس