اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

آقای وزیر به خودروسازان پاس گل داد!


همین 2 روز پیش بود که وزیر صنعت، معدن و تجارت گفته بود به خودروسازان سفارش کرده ایم خودرو گران نشود که روز گذشته سخنان هاشم یکه زارع مدیرعامل ایران خودرو آب پاکی را ریخت و از احتمال گران شدن 5 درصدی قیمت تندر 90 و پژو خبر داد.



روزنامه هفت صبح:
همین 2 روز پیش بود که وزیر صنعت، معدن و تجارت گفته بود به خودروسازان سفارش کرده ایم خودرو گران نشود که روز گذشته سخنان هاشم یکه زارع مدیرعامل ایران خودرو آب پاکی را ریخت و از احتمال گران شدن 5 درصدی قیمت تندر 90 و پژو خبر داد. این در حالی است که بررسی هفت صبح نشان می دهد همزمان با اعلام مدیرعامل ایران خودرو بازار خودروهای داخلی تحت الشعاع قرار گرفته و قیمت ها روند صعودی به خود گرفته است.

موضوع تعیین قیمت خودرو به اوایل شهریور ماه سال جاری برمی گردد. در آن زمان جلسه مشترکی بین خودروسازان و وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار شد و در آن خودروسازان ضمن ارائه گزارش از آخرین وضعیت تولید، حل مشکل نقدینگی و سرمایه در گردش و نیز مشکلات پیش آمده بر سر قیمت گذاری محصولات خود را خواستار شدند. در آ« جلسه وزیر صنعت هم قول مساعد داد تا با اعلام تصمیم نهایی خود در مدت دو هفته شاهد افزایش میزان تولید و در نتیجه بهبود بازار و شرایط خودروسازان باشیم.

اعلام قول مساعد وزیر مصادف با ایجاد کشمکش بین دولت و مجلسیان بر سر لزوم خروج شورای رقابت از بحث قیمت گذاری و جایگزین شدن سازمان حمایت شد اما به جهت رکحود انتظاری حاکم بر بازار شاهد ثبات و در برخی از موارد حتی کاهش نسبی قیمت ها بودیم. این در حالی است که روز گذشته اعلام هاشم یکه زارع مدیرعامل تازه ورود ایران خودرو مبنی بر احتمال افزایش 5 دذرصدی قیمت تندر 90 و محصولات خانواده پژو مجددا بازار داخلی را تحت الشعاع قرارداد به گونه ای که تنها چند ساعت پس از این اعلام شاهد افزایش قیمت ها در اکثر خودروهای تولید داخلی بوده ایم.

البته دیروز یکه زارع توپ را به زمین وزیر انداخته و گفته: براساس گفته های وزیر صنعت، معدن و تجارت و با توجه به ارزبری این دو خودرو احتمالا افزایش حدود پنج درصدی را در قیمت تندر 90 و پژو خواهیم داشت..

وی همچنین در پاسخ به اینکه افزایش قیمت شامل حال کدام خودروها می شود، گفته: احتمال افزایش قیمت تندر 90 و انواع پژو با توجه به ارزبری آنها در بازار وجود دارد. مدیرعامل ایران خودرو در ادامه با عنوان اینکه تمام تلاش ما این است که خودروها با افزایش قیمت زیادی در بازار مواجه نشوند، گفته: «به دلیل تغییر نوع ارز از مبادله ای به آزاد برای انواع خودروها، احتمال افزایش قیمت برای این دو محصول وجود دارد.»

افزایش 10 تا 15 درصدی در راه است


در حالی که مدیرعامل ایران خودرو از احتمال افزایش پنج درصدی قیمت ها فقط در دو خودروی تندر 90 و خانواده پژو خبر داده اما گمانه زنی ها از افزایش 10 تا 15 درصدی قیمت تمامی خودروها در چند وقت آینده خبر می دهند. در این رابطه احمد نعمت بخش، رئیس انجمن خودروسازان به هفت صبح می گوید: «خودروسازان درسال گذشته بیش از چهار میلیارد تومان زیان کرده اند و این در حالیست که در سال جاری نیز شاهد تداوم زیان خودروسازان بوده ایم.»

وی با عنوان اینکه فرمول قیمت پایه تعیین شده از سوی شورای رقابت باعث زیان ده شدن خودروسازان شده است، می گوید: «به استناد مصوبه شورای اقتصاد که خودروی سواری را کالایی انحصاری دانسته ما گیر شورای رقابت افتادته ایم و این در حالی است که این شورا با احتساب قیمت پایه فروردین سال 91 موجبات زیان کارخانه ها را فراهم آورده است که به نظر می رسد باید این قیمت پایه درست شده و تورم 6 ماهه نیز باید اعمال شود.»

وی در پاسخ به اینکه آیا شاهد افزایش قیمت در آینده هستیم، می گوید: «در جلسات گذشته شورای سیاستگذاری خودر، انجمن خودروسازان و شرکت های خودروساز استدلال هایی را مبنی بر عدم انحصاری بودن خودرو سواری ارائه کردند که بر همین اساس قرار شد تا این استدلال ها به شورای اقتصاد ارائه شده تا در صورت تصویب، قیمت گذاری خودرو از حیطه اختیارات شورای رقابت خارج گردد.»

وی همچنین گفت: «در جلسات شورای سیاستگذاری خودرو تصمیمات زیادی گرفته شد و پیشنهاداتی نیز برای ارائه به شورای اقتصاد مطرح شد.»

وی تصریح کرد: «درخصوص ایرادات فرمول قیمت گذاری خودرو از سوی شورای رقابت استدلال خودروسازان این است که چون این پایه فرمول مربوط به فروردین 91 است، فرمول نادرست بوده بنابراین باید اصلاح شود، ضمن آنکه خودروسازان معتقدند برای تعیین قیمت درست باید تورم 6 ماهه نیز اعمال شود و این در حالی است که به رغم درخواست خودروسازان برای اعمال تورم 3 ماهه حتی شورای رقابت در تعیین قیمت، این تورم را نیز لحاظ نکرده است.»

رئیس انجمن خودروسازان می گوید: «آخرین پیشنهاد خودروسازان عدم اختصاص ارز مبادله ای به خودروسازان است چون بررسی های صورت گرفته نشان می دهد که کمتر از 10 درصد از نیاز ارزی خودروسازان از طریق ارز مبادله ای تامین شده و 90 درصد از طریق ارز آزاد تامین می شود، لذا مقرر گردید این منت ارز مبادله ای از دوش خودروسازان برداشته شود و ارز تولید خودروی سواری، ارز آزاد محاسبه شود.»

وی تاکید کرد: «درصورت موافقت شورای اقتصاد با پیشنهادات مطرح شده و با توجه به ارزبر بودن تولیدات شاهد افزایش 10 تا 15 درصدی قیمت خودروهای تولید داخل خواهیم بود.»



بازار تحت تاثیر احتمالات


با توجه به اعلام مدیرعامل ایران خودرو مبنی بر احتمال افزایش پنج درصدی قیمت خودروهای تندر 90 و پژو و به رغم اینکه این خودروساز مشخص نکرده آیا افزایش قیمت محصولات ایران خودرو محدود به همین 5 درصد شده یا پس از قبولی شرایط خودروسازان از سوی شورای اقتصاد و افزایش 10 تا 15 درصدی شاهد اضافه شدن این افزایش قیمت همدر رابطه با محصولات ایران خودرو خواهیم بود.

روز گذشته بازار معاملات خودرو تحت تاثیر این گمانه زنی ها با افزایش ناگهانی و چند درصدی قیمت ها مواجه بود به گونه ای که حسن زمانی افشار رئیس اتحادیه کشوری صنف فروشندگان و نمایشگاه داران اتومبیل در گفتگو با خبرخودرو از افزایش قیمت برخی از خودروهای داخلی در بازار خبر داده و گفته: «در هفته های گذشته بازار خودرو شرایط نسبتا آرامی را شاهد بوده است اما در روز گذشته افزایش تقاضا که به دلیل نگرانی خریداران از افزایش قیمت ها در روزهای آینده ایجاد شده و همچنین کاهش تولید این محصولات، شاهد افزایش تا 5 درصدی برخی از خودروها به ویژه در خانواده پراید بوده ایم، به گونه ای که خودروی پراید با افزایش 100 هزار تومانی به حدود 15 میلیون و 100 هزار تومان رسید و پژو 206 تیپ 2 با افزایش 200 هزار تومانی به حدود 34 میلیون و 500 هزار تومان افزایش یافت. همچنین در خودرو تندر هم شاهد افزایش قیمت بودیم به طوری که قیمت آن از 31 میلیون و 400 به 31 میلیون و 600 افزایش یافت.»

وی همچنین درخصوص وضعیت بازار خودروهای وارداتی گفت: «هم اکنون خودروهای کارکرده وارداتی از بازار مناسبتری نسبت به خودروهای نو برخوردار است به طوری که هم اکنون قیمت خودروهای فروشی کار کرده وارداتی در بازار بسیار کاهش یافته است.»

رئیس اتحادیه کشوری صنف فروشندگان و نمایشگاه داران اتومبیل گفت: «روز گذشته اغلب مراجعان به بازار خودروهای وارداتی، خواهان خرید خودروهای کارکرده مدل بالا بودند.»


ویدیو مرتبط :
توصیه وزیر صنعت به خودروسازان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

خلعتبری آقای پاس گل لیگ دهم



 

 

 

خلعتبری آقای پاس گل لیگ دهم

 

در پایان هفته نوزدهم لیگ برتر تغییر چندانی در جدول گل سازان لیگ دهم حاصل نشد و محمدرضا خلعتبری هافبک تهاجمی تیم ذوب آهن با 8 پاس گل همچنان بهترین گلساز لیگ دهم است.

سعید دقیقی مهاجم تیم شهرداری نیز با 7 پاس گل در رده دوم ایستاده و 3 بازیکن با 6 پاس گل در رده سوم قرار گرفته اند. بختیار رحمانی، ستار زارع و علی علیزاده نیز در این هفته گل ساختند و به جمع 5 پاس گله ها پیوستند.

8 پاس گل: محمدرضا خلعتبری (ذوب آهن)

7 پاس گل: سعید دقیقی (شهرداری تبریز)

6 پاس گل:  مهرداد پولادی (مس کرمان) جاسم کرار (تراکتورسازی) عباس مرداسی (نفت آبادان)

5 پاس گل: امیرحسین فشنگچی، هادی نوروزی (پرسپولیس) ابوذر رحیمی(راه آهن) ایمان مبعلی( استقلال تهران) علی علیزاده(تراکتورسازی) ستار زارع (شاهین بوشهر) بختیار رحمانی(فولاد خوزستان)

4 پاس گل: ابراهیم صادقی (سایپا کرج) مهرداد اولادی( ملوان) اسماعیل فرهادی، حسین ماهینی( ذوب آهن) محمد ابراهیمی (تراکتورسازی) محرم نویدکیا (سپاهان) میثم بائو (شهرداری تبریز) ایوان پترویچ (شاهین بوشهر) رضا نوروزی(فولاد خوزستان) علی قربانی( پیکان قزوین)

3 پاس گل:  غلامرضا رضایی (پرسپولیس) حبیب گردانی، محمدرضا طهماسبی (شهرداری تبریز) منصور تنهایی(شاهین بوشهر) پژمان نوری( ملوان) علی حمودی، سیامک سرلک، کاوه رضایی( فولاد خوزستان) رودریگو لوپز(راه آهن) میلوراد یانوش (سپاهان) عباس محمدرضایی، جابر انصاری، سعید یوسف زاده، کریم انصاری فرد(سایپا) ابوالفضل حاجی زاده، داود حقی،  محسن بیات، نیکبخت واحدی(صبای قم) بهمن طهماسبی ( نفت تهران) نبی ساکی( نفت آبادان) میثم رضاپور( پیکان قزوین) مجتبی جباری( استقلال تهران)