اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

آقای وزیر، گزارش های بانک مرکزی را می خوانید؟



گزارش جدید بانک مرکزی از گرانی ها

آقای وزیر، گزارش های بانک مرکزی را می خوانید؟

همین چند روز پیش بود که وزیر صنعت ، معدن و تجارت اعلام کرد بسیاری از قیمت ها به روزهای قبل از گرانی بازگشته است. تنها یک روز بعد از این اظهارات بود که رئیس بانک مرکزی که خود یکی از مراجع اعلام قیمت کالاهای اساسی است ، در سخنانی اعلام کرد که...

شفاف: همین چند روز پیش بود که وزیر صنعت ، معدن و تجارت اعلام کرد بسیاری از قیمت ها به روزهای قبل از گرانی بازگشته است.

تنها یک روز بعد از این اظهارات بود که رئیس بانک مرکزی که خود یکی از مراجع اعلام قیمت کالاهای اساسی است ، در سخنانی اعلام کرد  که ۵ سال است هیچ افزایش قیمتی به کاهش بدل نشده است .

محمود بهمنی که در اصل می خواست وضعیت نامساعد و نوسانات دائمی بازار ارز را توجیه کند درباره گرانی ها گفت: « كدام كالا ظرف پنج سال گذشته قیمت آن پایین آمده یا ثابت مانده كه بخواهیم نرخ دلار، ‌هزار تا‌هزار و ۵۰ تومان باشد.»

حالا اما گزارش  هفتگی بانک مرکزی از قیمت کالاهای اساسی نیز تایید کننده سخنان محمود بهمنی و نقض کننده سخنان وزیر صنعت است.

بانک مرکزی گزارش هفتگی متوسط قیمت خرده فروشی برخی از مواد خوراكی در تهران توسط بانك مركزی در هفته منتهی به پنجم خرداد ماه منتشرکرده است تا گرانی ها را تایید کند.

طبق این گزارش بیشترین افزایش قیمت مربوط به سبزی‌های برگی و گوجه سبز با به ترتیب 142 و 109 درصد رشد نسبت به هفته مشابه سال قبل است.

لبنیات و تخم مرغ

در هفته مورد گزارش، در گروه لبنیات بهای پنیر پاستوریزه معادل 2.2 درصد افزایش ولی قیمت ماست پاستوریزه 0.7 درصد و شیر پاستوریزه 6.3 درصد كاهش داشت. بهای سایر اقلام این گروه ثابت بود. قیمت تخم مرغ معادل 1.7 درصد افزایش یافت.

برنج و حبوبات

در هفته مورد بررسی، در گروه برنج بهای برنج وارداتی غیر تایلندی معادل 0.1 درصد، برنج داخله درجه یك و درجه دو به ترتیب 1.1 درصد و یك درصد افزایش داشت. در گروه حبوب قیمت لوبیا چیتی معادل 0.4 درصد و لوبیا سفید 0.6 درصد افزایش یافت. بهای سایر اقلام این گروه بدون تغییر بود.

میوه‌ها و سبزی‌های تازه

در هفته مورد گزارش،‌در گروه میوه‌های تازه قیمت پرتقال درجه یك معادل 3.2 درصد، زردآلو 35.1 درصد، طالبی 8.4 دصد و هندوانه 3.9 درصد كاهش ولی بهای سایر اقلام این گروه بین 0.3 درصد تا 22.1 درصد افزایش داشت. در گروه سبزی‌های تازه قیمت سبزی‌های برگی معادل 0.6 درصد افزایش ولی بهای سایر اقلام این گروه بین 0.3 درصد تا 39.3 درصد كاهش یافت.

گوشت و گوشت مرغ

در هفته مورد بررسی، قیمت گوشت گوسفند معادل 2.7 درصد و گوشت تازه گاو و گوساله 1.2 درصد كاهش ولی بهای گوشت مرغ 1.9 درصد افزایش داشت.

قند، شكر، چای و روغن نباتی

در هفته مورد گزارش، قیمت قند معادل 1.2 درصد افزایش ولی بهای شكر 0.1 درصد و چای خارجی 0.8 درصد كاهش یافت. قیمت انواع روغن نباتی ثابت بود.

بیشترین افزایش و كاهش‌ها

بر این اساس بیشترین افزایش در هفته منتهی به پنجم خرداد ماه نسبت به هفته قبل از آن مربوط به پرتقال درجه دو با 22 درصد رشد و بیشترین كاهش مربوط به گوجه فرنگی با 39درصد كاهش بوده است.

براین اساس در مقایسه قیمت اقلام طی هفته پنجم خرداد ماه نسبت به هفته مشابه ماه قبل بیشترین كاهش مربوط به طالبی با 51 درصد كاهش بوده است.

بیشترین افزایش قیمت در این بخش مربوط به پرتقال درجه دو با 55 درصد افزایش قیمت بوده است.

همچنین در بخش مقایسه قیمت اقلام طی هفته پنجم خرداد ماه با هفته مشابه سال قبل بیشترین افزایش قیمت مربوط به سبزی‌های برگی با 142 درصد رشد و گوجه سبز با 109 درصد رشد قیمت بوده است.

به این ترتیب ، با توجه به گزارش اخیر بانک مرکزی همچنان گرانی می تازد و خبری از ارزانی نیست.

از میوه و سبزی گرفته تا برنج و حبوبات و مرغ همه و همه همچنان روزهای گرانی را تجربه می کنند و این مردم هستند که باید با گرانی های گاه و بیگاه سر کنند.سرکردنی که گاهی نتیجه ای جز حذف بسیاری از کالاها از سبد خانوارها  و کوچک شدن سفره خانه ها نخواهد داشت.

در این میان ، اظهار نظرهای این چنینی مانند اظهارات وزیر صنعت که باید به دنبال راهکار اساسی برای حل معضل گرانی ها باشد، نه تنها کمکی به حل این مشکل نمی کند بلکه بی اعتمادی را در جامعه افزایش می دهد و باید از آقای وزیر پرسید آیا گزارش های بانک مرکزی را می خواند یا خیر؟

گفتنی است برخی از اقلام روند کاهشی داشته اند اما بعد از افزایش قیمت نجومی ، کاهش قیمت آنها محسوس نیست.به عنوان مثل گوشت 12 هزار تومانی 22 هزار تومان می شود و بعد با کاهش قیمت آن  به 18 هزار تومان تغییرمی کند که این هرگز به معنای بازگشت قیمت ها به روزهای قبل از گرانی نیست و مردم که مدام با قیمت ها سر و کار دارند به خوبی این موضوع را احساس می کنند./شفاف


ویدیو مرتبط :
مهر تایید بانک مرکزی بر نامه چهار وزیر

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

وزیر خارجه ترکیه به تهران می آید / آنکارا در فکر استثنا از تحریم بانک مرکزی ایران



 

 

تحریم بانک مرکزی ایران

 

وزیر خارجه ترکیه برای گفتگو درباره دو موضوع "پرونده هسته ای ایران" و حوادث سوریه، به تهران سفر می کند.

به نقل از رویترز، وزارت امور خارجه ترکیه در بیانیه ای اعلام کرد: احمد داوود اوغلو وزیر خارجه ترکیه روز چهارشنبه در سفر به تهران و ملاقات با همتای ایرانی خود علی اکبر صالحی، درباره موضوعات هسته ای ایران و تحولات سوریه و عراق تبادل نظر خواهد کرد.

رویترز درباره این سفر می نویسد: "دیدار اوغلو از تهران به عنوان اقدامی در چارچوب گفتگوهای متوالی و منظم میان دو کشور ایران و ترکیه توصیف شده اما در زمان بسیار حساس برای منطقه و روابط میان دو کشور به عنوان دو قدرت منطقه ای صورت می گیرد."

قرار است سفر وزیر خارجه ترکیه به تهران در روز پنجشنبه پایان یابد.

یک مقام مسئول در دولت ترکیه در این باره گفت: آنکارا این موضوع را بررسی می کند که آیا باید برای کسب استثناء برای شرکت نفتی "توبراش" ترکیه از تحریم های دولت آمریکا علیه بانک مرکزی ایران، تلاش کند یا خیر.

ترکیه با آمریکا روابط نزدیکی دارد.

آنکارا پیش از این در برابر تحریم یکجانبه آمریکا علیه صادرات فرآورده های نفتی به ایران تسلیم شده بود. ترکیه از جمله کشورهای بزرگ خریدار نفت خام و گاز ایران است. این کشور 30 درصد از نیاز خود به نفت خام را از ایران تامین می کند همچنین "توبراش" بزرگترین خریدار نفت خام ایران در ترکیه است.

آنکارا معمولا از تحریم های یکجانبه آمریکا و شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران ، انتقاد می کند و به آخرین تحریم های شورای امنیت علیه ایران، رای منفی داد.

ترکیه همچنین بارها اعلام کرده است که پایبندی به تحریم های یکجانیه آمریکا علیه ایران ندارد.

ایران و ترکیه هم اکنون درباره موضوع حوادث سوریه به شدت اختلاف نظر دارند. همچنین استقرار بخشی از سپر موشکی ناتو در ترکیه ، اعتراض ایران را برانگیخته است.../عصرایران