اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

آقای عباسی! این تذهبون؟



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

آقای عباسی! این تذهبون؟
چند نکته درباره اظهارات رئیس سابق سازمان انرژی اتمی علیه تیم هسته‌ای

مصاحبه های مکرر و مسلسل وار دکتر فریدون عباسی رئیس سابق سازمان انرژی اتمی، هر روز تندتر از قبل ادامه دارد و حتی وی چهره های مورد تایید نظام را به صورت مستقیم مورد خطاب قرار داده و آنها را فاقد شعور و درک معرفی می کند!

این گونه شخصی کردن مباحث البته از یک چهره علمی کاملا بعید است و ادامه این روند باعث خدشه به جایگاه علمی ایشان نزد افکار عمومی و وجدان های بیدار شده است. این رفتار عباسی را می توان در تاریخ جمهوری اسلامی ایران بی بدیل دانست چرا که اصولا تابحال هیچ وزیر و رئیس سازمان و فرد رده بالایی در کشور نبوده که پس از ترک مسئولیت درباره جانشین خود این گونه تند و بی پروا و پر حجم صحبت کند، هیچ کدام از روسای سازمان انرژی اتمی نیز تاکنون چنین نکرده اند، طی سال های گذشته برای مثال آیا اظهار نظری از آقای آقازاده دیده یا شنیده شده است؟ آن هم در قالب مباحثی کاملا شخصی و یک طرفه؟

 ادعاهای اخیر درباره فتح الفتوح های دوره مدیریت فریدون عباسی در انرژی اتمی که در مجموع کمتر از 2 سال مسئولیت بوده و تعطیل کردن آنها توسط علی اکبر صالحی ابعاد جالبی یافته است، فریدون عباسی در مصاحبه اخیر خود مدعی شده قراردادی به ارزش 2/1 میلیارد دلار با وزارت نفت داشته که جانشین وی آن را ملغی کرده است، در تماس و بررسی هایی که از وزارت نفت انجام دادیم مسئولین مربوطه اظهار داشتند هیچ قراردادی میان نفت و انرژی اتمی منعقد نشده بود که بخواهد ملغی شود؛ ضمن این که رقم 2/1 میلیارد دلار معادل قریب به 7 هزار میلیارد تومان می شود که چیزی معادل یک درصد کل بودجه سالانه کشور است و مگر وزارت نفت سرگنج باد آورده، نشسته که تنها برای یک قرارداد چنین رقمی بپردازد؟

مسئولین نفتی خاطر نشان کردند اگر کسی مدعی وجود چنین قراردادی است باید ارکان قرارداد شامل موضوع، تاریخ و مبلغ را به درستی روشن نماید. اعلام رقم 7هزار میلیارد تومانی برای یک قرارداد از طرف آقای عباسی مخاطب را مطمئن می سازد که این گونه اعلام رقم مشابه یکی دیگر از گفته های ایشان است که گفته اند با اقدامات اخیر ایران دیگر در باشگاه پولوتونیم دنیا جایی ندارد! باشگاهی که اساساوجود خارجی ندارد، بدین معنی که در دنیا باشگاه هسته ای داریم که امروز جمهوری اسلامی ایران با اراده خویش عضوی از آن محسوب می شود، اما باشگاه پلوتونیم در جهان وجود نداشته و شبیه همان رقم قریب به 7 هزار میلیارد تومان تنها برای یک قرارداد فرضی است. البته این انتقاد به سازمان انرژی اتمی و دیگر نهادهای مرتبط نیز وارد است که چرا به این مطالب پاسخ متقن نمی دهد.

یک ادعای دیگر آقای عباسی درباره موسسه ای به نام بامداد است که باز جانشین ایشان آن را تعطیل کرده است آن همچون درک اقدامات راهبردی ندارد! در بررسی های به عمل آمده متوجه شدیم که این موسسه با تجهیز یک ساختمان در شهرک غرب تهران تاسیس و به کار دیپلماسی عمومی اشتغال داشته است و با دعوت از برخی افراد دلسوز و البته بعضی چهره های مساله دار چون هوشنگ امیر احمدی مباحث دیپلماسی را پی گیری و مثلا پروتکل ها و معاهده ها را مورد بررسی قرار می دادند، این که مدیر بعدی کار دیپلماسی عمومی را اولویت سازمان نداند خیلی اتفاق بزرگ و فاجعه باری است؟ آن هم در حالی که برخی وظایف ذاتی سازمان انرژی اتمی، مانند تهیه و واردات رادیوداروها در بخش واردات در دوره آقای عباسی به شرکت های خصوصی و متعلق به آشنایان واگذار شد. اولویت ها کدام بوده اند؟ تشکیل موسسات بامدادی و شامگاهی یا امور دیگر؟

 

تجربه نشان داده موسسات غیر ضروری که با دیگر بخش ها در کشور کار موازی انجام می دهند، معمولا مطالعات راهبردی را پوشش اقدامات دیگر مثل دعوت از این یکی و  تصمیم به بورسیه کردن آن دیگری قرار می دهند که این موارد جای تامل دارد، برفرض که چنین نبوده و هدف قرب الهی و کار راهبردی بوده است، آیا این اقدامات نیازمند بودجه های آنچنانی و ساختمان ویژه در شهرک غرب بوده و اولویت سازمان انرژی اتمی فعالیت های هم تراز با اقدامات وزارت خارجه است؟ آیا در این زمینه تفاوت تفکر دو مدیر خیلی دور از ذهن است؟

جا دارد از آقای عباسی سوال شود که این تذهبون؟ و به کجا چنین شتابان؟ آیا این تعداد مصاحبه پر از ادعا تلاش برای ایجاد حاشیه امن  و حضور مداوم در صدر اخبار رسانه ها نیست؟ همه می دانند ایشان در گذشته مرتکب اشتباهات راهبردی شده است، متن سخنرانی شان به عنوان رئیس وقت سازمان انرژی اتمی ایران در اجلاس عمومی آژانس و اعتراف کذب مبنی به دروغ گفتن ایران به آژانس بین المللی انرژی اتمی موجود است و دسترسی به آن تنها نیازمند جستجویی ساده در سایت آژانس است؛ نکند این مصاحبه ها برای جلوگیری از انتشار متن مذاکرات عباسی با ناکارتز معاون وقت آژانس است؟ با این مصاحبه های آتشین و نغز و مکرر وقت آن نرسیده که افکار عمومی خواهان انتشار آن مذاکرات باشد؟ تا معلوم شود معضل بین ایران و آژانس تا چه حد به آن ملاقات بستگی دارد و اساسا برخی معضلات را چه کسی برای ملت ایران و انقلاب اسلامی موجب شده است؟

ضمن انتقاد به سازمان انرژی اتمی و دیگر نهادها که تا به حال مانع از روشن شدن نقش آقای عباسی در برخی موضوعات بین ایران و آژانس شده اند؛ این را هم می دانیم که مباحث در کشور نباید به گونه ای پیش برود که دشمنان بتوانند از آن سوء استفاده و بهره برداری کنند؛ اما به نظر می رسد برخی در کشور دچار عملیات روانی دشمن شده و فراموش کرده اند دشمن چه کسی است؟ و چه کسانی از اظهارات راست و دروغ سوء استفاده می کنند؟ چراکسی که کمتر از 2 سال رئیس یک سازمان بوده امروز طوری سخن می گوید  که همه فعالیت های صنعت هسته ای را او انجام داده و برخی نیز وی را پایه گذار صنعت هسته ای معرفی می کنند؟ اما این عنصر نابغه و پرمصاحبه، حتی از پست خود در قرارگاه پرتوی کشور مربوط به ستاد کل نیروهای مسلح کشور نیز کنار گذاشته می شود. لابد خدای ناکرده سردار جلالی فرمانده پدافند غیرعامل کشور نیز فاقد شعور و درک اقدامات راهبردی ایشان است.

آقای عباسی مدعی است بعد از او صنعت هسته ای تعطیل شده است، به اظهارات ایشان درباره فردو و راکتور اراک و غیره ورود نمی کنیم که پاسخ آنها در کلام دیگران آمده است و مردم نیز قضاوت خود را دارند؛ اما جا دارد از ایشان سوال شود کدام تعطیلی؟ نشاط امروز حاکم بر صنعت هسته ای کشور را نمی بینند؟ آیا اخبار همین 20 فروردین امسال به درستی به وی منتقل شده است؟ تولید اولین مجتمع سوخت راکتورهای قدرت با قرص سربی را در تالار اجلاس سران تهران دیدند یا خیر؟ آیا از نمایشگاهی که در آن روز برگزاری شد خبر دارند که در آن بومی سازیِ تجهیزات و نتایج اقدامات و فعالیت های صنعت هسته ای صرفا در سال 1393به نمایش در آمد که این ها جملگی خبر از نشاط، پویایی و مجاهدت های خاموش متخصصان و دانشمندان در عرصه فن آوری استراتژیک هسته ای دارد؛ به راستی ایشان امروز چگونه از حال و روز صنعت هسته ای خبر می گیرند؟ تا چه حد به کانال هایی که دارند اطمینان دارند؟ نکند دست هایی ایشان را در مسیری که برگزیده اند تشویق کرده و پیش می برند، داشتن اتاق فکر و عضویت در اتاق های فکر فقط مختص ایشان نیست، دیگران هم طراحی هایی دارند، دقت و مراقبت هم برای همه لازم و واجب است وبرای متخصصان هسته ای که حتما بیشتر.

اخبار سیاسی - امید

 


ویدیو مرتبط :
السلام علیك یا سامسونگ (فاین تذهبون)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

عباسی: آقای X زیاد داریم


مدیرعامل باشگاه تراکتورسازی گفت: آقای ایکس زیاد داریم و نمی‌دانم منظور قلعه‌نویی چه کسی بوده است.

خبرگزاری فارس: سعید عباسی در مورد شرایط تراکتورسازی در نقل و انتقالات اظهار داشت: شرایط خوبی داریم و فقط باید یک مهاجم به تیم اضافه شود. در روزهای آخر نقل و انتقالات همه توجهمان به جذب یک مهاجم است. در ایران بازیکن گرفتن یک سرفصل و رنجنامه است. باید مواظب همه چیز باشیم مثلا چه کسی با چه کسی قهر است یا چه بازیکنی با چه تیمی به مشکل خورده است. اگر ما بتوانیم مهاجم مورد نظر قلعه نویی را جذب کنیم فکر نمی کنم مشکل خاصی داشته باشیم.

وی در خصوص آخرین تلاش های تراکتورسازی برای جذب نانگ و ادینهو گفت ادینهو که ما را خیلی سر کار گذاشت. در حالی که ما با مدیربرنامه های او توافق اولیه هم کرده بودیم به ما پیغام داد که شاید نخواهد از تیمش جدا شود. در مورد نانگ هم باید بگویم شامل همان رنجنامه ها شده ایم. من فکر می کنم ما در سازمان لیگ و فدراسیون خود نیازمند یک کارگروه برای جذب بازیکنان خارجی هستیم. باشگاه های ما اطلاعات کمی در مورد قواعد بین المللی جذب بازیکن خارجی دارند. ما واقعا در مورد قرارداد بستن با بازیکنان خارجی اشراف درست و کاملی نداریم. یکی نیست که ما را صددرصد راهنمایی کند.

عباسی تاکید کرد: همین اطلاع نداشتن درست باعث شده تا وقتی بازیکن خارجی پولش را نمی گیرد به سرعت با کمک مدیربرنامه های خود از باشگاه های ایرانی به فیفا شکایت می کنند و ما تا به خودمان بیاییم که چه چیزی در این شکایت وارد است یا نه جریمه می شویم و محکوم به پرداخت آن هم می شویم. داستان نانگ با نفت هم همین است. نانگ مدعی است باشگاه نفت پولش را نداده و می تواند یک طرفه قراردادش را فسخ کند اما ما درخواست رسمی خود را به نفت داده ایم و منتظر هستیم تا تکلیف آنها با هم مشخص شود. اگر بتوانیم نانگ را جذب کنیم دیگر بازیکن نمی گیریم اما اگر نانگ منتفی شود یک مهاجم سوئدی را زیر نظر داریم و به سراغ او می رویم.

مدیرعامل باشگاه تراکتورسازی در مورد اینکه امیر قلعه نویی با عنوان اینکه آقای X  ما را سکته می دهد از اجرایی نشدن برنامه هایش در باشگاه گلایه کرده گفت: آقای x در ایران زیاد داریم. باید ببینیم منظور قلعه نویی به چه کسی است و اکنون نمی دانم منظور او کیست. ما می خواستیم به ترکیه برویم اما به دلیل مسائل امنیتی این اتفاق نیفتاد. سایر مسائل هم در باشگاه در حال پیگیری است. امیر قلعه نویی هم نگران وضعیت تیم برای لیگ قهرمانان آسیا است. او توانسته با تیم های سپاهان و استقلال دو بار الاهلی عربستان را شکست دهد و دوست دارد برای بار سوم با تراکتورسازی این اتفاق بیفتد. در هر حال هر اتفاقی بیفتد در نهایت این سرمربی است که باید پاسخگو باشد. من به نگرانی های قلعه نویی حق می دهم. ما همه باید کنار هم باشیم تا بتوانیم با توجه به اتفاقاتی که بین ایران و عربستان پیش آمده با قدرت در لیگ قهرمانان آسیا حاضر شویم. من از همین جا به مسئولان عزیز هم می گویم که به تیم های ایرانی کمک کنند . اکنون دیگر نوعی جنگ پیش آمده و آنها فوتبال را با سیاست دخالت داده اند.

وی در این خصوص که آیا تیم مشکل مالی دارد یا خیر گفت: نمی توانم بگویم مشکل مالی نداریم اما در حال گذران هستیم. خدا همیشه به ما کمک کرده است و این خداست که کارهای ما را پیش می برد و من عباسی کاره ای نیستم. قرار است از دوشنبه هم تیم به مدت 10 روز در کیش اردو برگزار کند.

عباسی در ارتباط با حضورش در مجمع فدراسیون فوتبال و اینکه عده ای برداشت این را داشتند که همه چیز بین فدراسیون و وزارت ورزش مساوی تمام شد گفت: برداشت من از مجمع روایت فتح است. ما نباید اجازه دهیم کسی را مقابل کسی قرار دهیم. وزارت ورزش شرایطش مشخص است و ما باید با هم همدل باشیم تا به پیروزی برسیم. هر جا با هم متحد بوده ایم نتیجه مطلوبی گرفته ایم اما جایی که تفرقه ایجاد شده ضرر کرده ایم. فوتبال اثر زیادی روی ملت ما دارد و باید جلوی برخی حواشی گرفته شود. این وسط برخی نباید از آب گل آلود ماهی بگیرند.

وی تاکید کرد: نسبت به سال گذشته که در مجمع حضور پیدا کرد شرایط را خیلی متفاوت دیدم و این مجمع بارقه های امید را در دل دلسوزان روشن کرد. مطالبی که امسال در مجمع مطرح شد نشان داد که در موردش کار کارشناسی شده و دیگر هر تصمیمی بدون نظر جمع گرفته نمی شود. فدراسیون فوتبال هم باید این را متوجه می شد وقتی ما در رنکینگ فیفا در آسیا اول هستیم باید از نظر چارت اداری و مسائل تصمیم گیری خودش را بالا بکشد و شرایط اصولی را طی کند و به استانداردها نزدیک شود. باید قبول کنیم که فدراسیون های ژاپن و کره دراین زمینه از ما جلوتر هستند. اگر هم در فوتبال در آسیا اول هستیم غیرت و استعداد بازیکنان ما را آن بالا نگه داشته است.