اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

آقای جنتی ، از هم اكنون در انتخابات آینده را تخته نكنید!



 

 

 

آقای جنتی ، از هم اكنون در انتخابات آینده را تخته نكنید!

 

آیت الله احمد جنتی امام جمعه موقت تهران در خطبه های این هفته نماز جمعه ، درباره حضور اصلاح طلبان در انتخابات آینده انتقادات صریحی مطرح كرد و نسبت به اعلام شروط  سید محمد خاتمی رییس جمهوری پیشین كشورمان درباره حضور اصلاح طلبان در انتخابات آینده مجلس گفت :‌ "وقاحت هم حدی دارد ". وی همچنین خطاب به اصلاح طلبان و از زبان مردم افزود كه " مردم به  شما رای نمی دهند ".

آقای جنتی همچنین هفته گذشته اعلام كرد كه نیازی به حضور اصلاح طلبان در انتخابات نیست .

این گونه اظهارات از زبان فردی كه بیش از 20 سال در جایگاهی تكیه زده كه مسئولیت شناخت قوانین و انطباق آن با قانون اساسی را دارد و نیز بر انتخابات مختلف كشور نظارت موثر و "استصوابی " دارد ، محل تامل است :‌

1-  تجربه انتخابات مختلف در سال های گذشته نشان می دهد كه مجموعه اصلاح طلبان در انتخابات مختلف همواره رأی داشته است، وانگهی اصلاح طلبان همواره در سال های اخیر " رد صلاحیت " های نامزدهای اصلاح طلب از سوی شورای نگهبان و عدم امكان رقابت برابر با اصولگرایان را به عنوان یكی از موانع اصلی مشاركت سیاسی برابر خود با اصولگرایان مطرح كرده و معتقدند كه امكان رقابت برابر از آنها سلب می شود . مثلا در انتخابات مجلس هشتم كه به پیروزی طیف اصولگرایان  انجامید ، اصلاح طلبان تنها در حدود 100 كرسی مجلس امكان رقابت با اصولگرایان را داشتند و از همین میزان كرسی ، این طیف سیاسی موفق به كسب حدود 50 كرسی شدند .

2- اگر عدم رای آوردن یك حزب یا جریان سیاسی زمینه ای برای حذف آن از صحنه سیاسی كشور باشد ، در این صورت باید چرخه رقابت سیاسی در كشور یك بار و برای همیشه در اختیار جریان پیروز قرار گیرد و این مساله با ذات دموكراسی و گردش مسالمت آمیز قدرت در تعارض می باشد. در همه كشورهای دنیا ممكن است یك جریان یا حزب سیاسی در چند انتخابات مختلف بنا به دلایل مختلف شكست بخورد ، اما این مساله نه تنها به حذف آن جریان از سپهر سیاست كشور نمی انجامد بلكه حزب یا جریان سیاسی شكست خورده به عنوان مجموعه اپوزیسیون همچنان در عرصه سیاست نقش آفرینی می كند تا زمانی كه بار دیگر اقبال عمومی به سمت آن حزب یا جریان تعلق بگیرد .

به عنوان مثال  اگر قرار بود كه شكست انتخاباتی یك جریان سیاسی زمینه حذف آن جریان را فراهم كند در آن صورت باید اصولگرایان پس از انتخابات دوم خرداد 1376 ، انتخابات شوراها در 1377 ، انتخابات مجلس ششم در 1378 و انتخابات دور هشتم ریاست جمهوری در 1380 ، از گردونه رقابت سیاسی حذف می شدند چرا كه در این 4 انتخابات متوالی اصلاح طلبان با فاصله بسیار ، موفق به شكست اصولگرایان شدند ، اما دیدیم و دیدید كه چنین نشد و اصولگرایان از زمان انتخابات دور دوم شوراها در زمستان 1381 خود را بازیافتند و همین پیرزی زمینه ای برای كسب پیروزیهای بعدی شد .

حال چه ضمانتی وجود دارد كه اصولگرایان در انتخابات بعدی هم  با اقبال عمومی مواجه شوند ؟ چرا كه تجربه دموكراسی در كشورهای مختلف نشان می دهد كه حزب یا ائتلاف پیروز پس از مدتی جابجا می شود و این جابجایی به این معنا است كه مردم برای همیشه با حزب یا ائتلاف پیروز عقد اخوت نبسته اند و به محض مشاهده اشكالات و سوء تدبیرها در یك جریان سیاسی ، رای خود را از آن جریان دریغ كرده و به حزب یا جریان رقیب رای می دهند.

3- سخنان دبیر محترم شورای نگهبان با فلسفه وجودی انتخابات در تعارض است ، چرا كه هیچ فرد یا جریانی نمی تواند پیش از برگزاری یك انتخابات با بیان این مساله كه " شما رای نمی آورید و مردم به شما رای نمی دهند " جریان رقیب را از میدان به در كند ، در این صورت چه نیازی به برگزاری انتخابات می ماند و اگر قرار باشد با حرف یا اظهار نظر یك نفر یا گروه برای انتخابات تعیین تكلیف شود ، چرا وقت و هزینه كشور هفته ها و ماه ها صرف می شود تا در روزی خاص مردم به پای صندوق های رای بیایند و نظر خود را اعلام كنند ؟ اگر قرار است مردم به یك جریان سیاسی نه بگویند و افرادی همچون دبیرشورای نگهبان به این مساله علم و آگاهی دارند دیگر چه نیازی به صرف دهها میلیارد تومان هزینه برای برگزاری انتخابات می ماند ؟

4- اصلاح طلبان نیز همچون اصولگرایان یك جریان سیاسی ریشه دار در كشور هستند كه حذف كلی آنها نه تنها كمكی به كشور نمی كند بلكه تبعات منفی آن به مراتب بیش از دستاوردهای آن است . حذف اصلاح طلبان یعنی حذف درصد قابل توجهی از مردم كه ثابت شده است در انتخابات ادوار مختلف بنا به دلایل گوناگون به این جریان رای می دهند و هیچ تضمینی وجود ندارد كه این دسته از مردم با حذف اصلاح طلبان از انتخابات به پای صندوق های رای بیایند و این مساله یعنی كم رونق كردن انتخابات و محروم كردن درصد قابل توجهی از مردم از امكان مشاركت سیاسی در تعیین سرنوشت كشور.

آیا آقای جنتی راضی می شوند كه درصد قابل توجهی از مردم در انتخابات آینده مجلس شورای اسلامی پای صندوق های رای نیایند؟

و در خاتمه اینكه آیت الله جنتی به واسطه جایگاه خود باید مواضع فراجناحی داشته باشند تا مردم و نخبگان سیاسی كشور به این باور برسند كه ایشان و همكاران ایشان در شورای نگهبان له یا علیه هیچ جریان سیاسی نبوده و تنها بر مبنای قانون اساسی فعالیت و اظهار نظر می كنند و همه کسانی که در چارچوب قانون اساسی در کشور فعالیت می کنند ، صرف نظر از اصولگرا ، اصلاح طلب یا مستقل بودن امکان حضور در رقابت های سیاسی را دارند..../تحلیل:عصرایران


ویدیو مرتبط :
نماز جمعه - آقای جنتی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تحلیل انتخاباتی رادیو فردا از سخنان نوروزی رئیس جمهور;حیات سیاسی آقای احمدی‌نژاد و نیروهای هوادارش در گرو انتخابات آینده است



تحلیل انتخاباتی رادیو فردا از سخنان نوروزی رئیس جمهور

رادیو فردا: «حیات سیاسی آقای احمدی‌نژاد و نیروهای هوادارش در گرو انتخابات آینده است.... تنها راه نجات آقای احمدی‌نژاد این است که بتواند چهره‌ای در انتخابات معرفی کند و آن چهره برنده بشود.»

سایت رادیو فردا در گفتگو با علیرضا نامور حقیقی، ضد انقلاب مقیم کانادا، نظرات او را درباره اشاره‌های انتخاباتی محمود احمدی‌نژاد در "پیام نورزی" وی جویا شد.

رادیو فردا در بخش آغازین این مصاحبه می نویسید: محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور ایران، در پیام نوروزی خود با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲، بار دیگر گفت که «حق انتخاب با مردم است»، و افزود که رهبر جمهوری اسلامی هم  فقط یک رأی دارد. پیش از این نیز محمود احمدی‌نژاد گفته بود که در انتخابات آینده ریاست جمهوری همه باید تابع تصمیم ملت باشند.

نامور حقیقی در پاسخ به این سوال که "ارزیابی شما از اشاره‌های انتخاباتی محمود احمدی‌نژاد در پیام نوروزی‌اش چیست؟" گفت: حیات سیاسی آقای احمدی‌نژاد و نیروهای هوادارش در گرو انتخابات آینده است.... تنها راه نجات آقای احمدی‌نژاد این است که بتواند چهره‌ای در انتخابات معرفی کند و آن چهره برنده بشود.

 

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

 

در حالیکه هیچگونه منعی نسبت به کاندیداتوری آقایان هاشمی رفسنجانی و ناطق نوری در انتخابات پیش رو وجود ندارد حقیقی د رادامه گفتگوی خود را رادیو فردا مدعی شد: سرمایه‌گذاری آقای احمدی‌نژاد در انتخابات روی آقای مشایی است. با توجه به مشکلاتی که برای حضور چهره‌های اصلاح‌طلب مثل آقای خاتمی و رفسنجانی در انتخابات وجود دارد، آقای احمدی‌نژاد برداشتش این است که نهادهای قدرت از حضور افرادی مثل آقای ناطق، آقای هاشمی و آقای خاتمی خوشحال نیستند و تمایلی به حضور این افراد ندارند. بنابر این آقای احمدی‌نژاد مطمئن است که با حضور آقای مشایی در انتخابات، برنده قاطع انتخابات خواهد شد.

نامور حقیقی مدعی شد: نظرسنجی‌هایی که خود ریاست جمهوری هم انجام داده است مؤید این وضعیت است. در نتیجه با توجه به اینکه جناح مقابل آقای احمدی‌نژاد نمی‌تواند با چهره‌های قدرتمند شرکت کند و امکان حضورش وجود ندارد بنابر این برنده این وضعیت آقای احمدی‌نژاد خواهد بود.

این همکار رسانه های ضد انقلاب همچنین در پاسخ به این که "آقای احمدی‌نژاد انتخابات ریاست جمهوری را اوج مردم‌سالاری خوانده و در صحبت‌های نوروزی‌اش اشاره می‌کند که بایستی رئیس‌جمهور آینده با رأی قاطع انتخاب شود. منظور از قاطعیتی که ایشان از آن نام می‌برد چیست؟" گفت: آقای احمدی‌نژاد می‌خواهد بگوید که اگر در انتخابات شرکت نکند کاندیداهای جناح اصولگرا احتمالاً بیشتر از ۱۰ تا ۱۵ میلیون رأی نخواهد آورد. بنابر این حرف استراتژیک او این است که اگر ما در انتخابات شرکت کنیم می‌توانیم آرای قاطع ملت را جذب کنیم.

وی افزود: بنابر این احمدی نژاد می‌خواهد نظام را بر سر یک دو راهی قرار دهد تا یا به حضور آنچه که به آن جریان «انحرافی» گفته است، رضایت بدهد و یا اینکه قبول کند که انتخابات با آرای کم برگزار شود که تحلیل آقای احمدی‌نژاد این است که تنها راه برون‌رفت از این بحران بنیادی، آرا و مشارکت مردم است که آن هم فقط در صورتی متصور است که کاندیدای آقای احمدی‌نژاد که آقای مشایی است، تأیید صلاحیت شود.

البته رادیو فردا هیچ اشاره ای به انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی که در اسفند ماه سال 90 برگزار شد نمی کند. در این انتخابات کاندیداهای منسوب به دولت و جریان انحرافی با کمترین اقبال نسبت به سایر کاندیداها از سوی مردم مواجه شدند و از ورود به مجلس نهم بازماندند. این امر خود گویا این مطلب است که بر خلاف ادعای رادیو فردا "کاندیدا یا کاندیداهای جریان انحرافی" جایگاه قابل قبولی در بین مردم ندارند.

نامور حقیقی همچنین در جواب به این سوال که " آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی نیز در پیام نوروزی‌اش به مشکلات داخلی کشور اذعان می‌کند و از سهل‌انگاری‌ها گلایه‌مند است. تلنگر انتقادی ایشان دقیقاً به سمت و سوی کدام یک از مقامات ارشد جمهوری اسلامی است؟" گفت: کم کم دارد تبلیغات تلویزیون و نهادهای حاکمیت این مسئله را مطرح می‌کند که فقط مسئله تحریم نبوده است که مشکلات اقتصادی را در جامعه ایجاد کرده است بلکه سوء مدیریت و ناکارآمدی و سهل‌انگاری مدیران دولتی اقتصادی از جمله مدیران آقای احمدی‌نژاد یکی از ارکان اساسی در چالش‌های اقتصادی است که در جامعه ایران به وجود آمده است به وِیژه در بار تورم و تغییرات نرخ ارز.

آقای احمدی‌نژاد در گذشته که قول رفع بیکاری و وعده‌هایی از این قبیل را می‌داد امسال فقط مسئله‌اش را به انتخابات موکول کرد و در عین حال در پیامش می‌خواست بگوید که دشمنان خارجی و دشمنان داخلی با هم توافق کرده‌اند تا دولت را مسبب این وضع نشان بدهند.

وی در پایان تاکید کرد: احمدی نژاد در واقع می‌خواست از زیر بار مسئولیتی که متوجه دولت است شانه خالی کند. در صحبت‌های آقای خامنه‌ای هم به نظر من اشاره به سهل‌انگاری، متوجه بخش اجرایی است و کسی که این سهل‌انگاری متوجه اوست، آقای احمدی‌نژاد خواهد بود./جام نیوز