اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

آقای احمدی نژاد ! ایفای نقش اپوزیسیون تا کی؟!



 

رآقای احمدی نژاد ! ایفای نقش اپوزیسیون تا کی؟!

 

نقدی بر سخنان رئیس جمهور در شبکه 2

آقای احمدی نژاد ! ایفای نقش اپوزیسیون تا کی؟!

فرازهایی از سخنان دیشب رییس جمهور در شبکه 2 سیما راجع به پرونده بزرگ فساد مالی اخیر را بخوانید: "من در این ماجرا چه نقشی داشته ام؟ ... الان سیستم بانکی دست کسی نیست... دولت نمی تواند کاری بکند... ما در دولت خیلی کارها برای جلوگیری از فساد کردیم اما چون سیستم بانکی دست ما نیست نتوانسته ایم ولی بنا داریم آن را اصلاح کنیم... " (نقل به مضمون)

لب سخن رییس جمهور این است: " 2 سیستم داریم: سیستم بانکی- سیستم دولتی".

سیستم دولتی دست ماست و آن را اصلاح کرده ایم و جلوی فساد را گرفته ایم ولی سیستم بانکی دست کسی نیست و دولت نمی تواند کاری کند ولذا دولت هیچ تقصیری در این ماجرا ندارد."

در این باره چند نکته مهم قابل توجه است:

1- سیستم بانکی بر خلاف ادعای بسیار عجیب رییس جمهور، در اختیار دولت است. رییس کل بانک مرکزی که عالی ترین مقام بانکی کشور ماست منصوب رییس جمهور است و وزارت امور اقتصادی و دارایی نیز بخشی از کابینه محسوب می شود.

سیطره دولت بر سیستم بانکی به حدی قوی است که عملا حتی در عزل و نصب مدیران بانک های خصوصی نیز می تواند دخیل باشد.

اگر سیستم بانکی دست دولت نیست ، پس این همه تصمیم گیری های دولتی در آن از جمله درباره نرخ سود و سیاست های ارزی چگونه از سوی دولت اعمال می شود و چگونه است که عزل و نصب مدیران بانک های دولتی نیز تماما در اختیار دولت است. مثلا چه کسی مدیران عامل بانک های ملی و صادرات را منصوب کرد و چه کسی استعفای آنها را پذیرفت یا برکنارشان کرد؟!

اگر دولت در سیستم بانکی دخیل نیست، دادن مجوزهای خلق الساعه به جریان قدرت برای ایجاد بانک های خصوصی کار کیست؟!

جالب اینجاست که احمدی نژاد در این مصاحبه صریحا می گوید "الان سیستم بانکی دست کسی نیست!" این سخن چه معنایی دارد؟ یعنی چه که در یک کشور سیستم بانکی دست هیچ کسی نیست؟ مگر می شود؟!

بنابراین دولت مسوول اصلی و مستقیم سیستم بانکی است و رییس دولت نمی تواند در این باره مانند یک شهروند عادی از خود سلب مسوولیت کند.

2- نکته دوم اما مهم تر است.

احمدی نژاد در این مصاحبه می گوید که در سیستم دولتی تا حد زیادی جلوی فساد را گرفته اند.

این سخن بخشی از راهبرد دولتی ها برای منحصر کردن فساد مالی اخیر در سیستم بانکی است. بدین معنا که القا کنند فساد مالی اخیر صرفا در بانک بوده (که دست دولت نیست)! و حال آنکه بخش قابل توجهی از فساد دامنه دار مالی اخیر در خارج از بانک و مستقیما در سیستم دولتی بوده است چه آنکه اولا گرفتن هزاران میلیارد تومان از سیستم بانکی جز با مساعدت های ویژه برون بانکی میسر نیست و ثانیا این پول به یغما رفته، باز با مساعدت بخش های مختلف دولتی، در قالب شرکت های متعدد به کار گرفته شده تا برای گروه اختلاس کننده ارزش افزوده ایجاد نماید.

چنین حجم بزرگی از سوءاستفاده همان طور که سخنگوی قوه ثضاییه به درستی بدان اشاره کرده ، نمی تواند بدون مداخله برخی افراد دولتی صورت بگیرد.

3- احمدی نژاد طوری سخن می گوید که انگار همین امروز وارد رقابت های انتخاباتی شده و نقد قدرت می کند.

از عجایب کشورمان همین بس که رییس جمهوری بعد از شش سال ریاست همچنان نقش اپوزیسیون را بازی می کند و به جای پاسخگویی، همچنان سوال می کند و این و آن را متهم می نماید و طلبکار می شود.

این حرف های احمدی نژاد موقعی جذاب و پرمخاطب بود که ایشان در دولت نبود و مردم با شنیدن این حرف ها احساس امید می کردند که ای بسا با آمدن او این مشکلات حل می شود ولی اینک احمدی نژاد بعد از شش سال همچنان از موضع منتقد سخن می گوید. او زمانی که در قدرت نبود و یا در اوایل کارش می گفت لوله چند اینچی به بیت المال زده اند و دارند آن را می مکند. این سخن زمانی مطرح بود که بالاترین حجم اختلاس ثبت شده در تاریخ ایران 123 میلیارد تومان بود ولی اینک که به رقم چند هزار میلیارد رسیده ایم ( آن هم در دولت ایشان ) ، باز هم طلبکارانه برخورد می شود.

اگر ضعف هایی که احمدی نژاد می گوید همچنان باقی است پس این همه دم از پیشرفت زدن چیست؟

فساد مالی اخیر هر چند زخمی بود بر روح این ملت اما تصریح رییس جمهور مبنی بر اینکه دولت بی تقصیر است و طلبکاری دولت، نمک بر این زخم بود.

البته نکات متعدد دیگری هم در این گفت و گو وجود داشت که قابل نقد است؛ از جمله:

الف) ادعای رییس جمهور مبنی بر اینکه با هدفمندی یارانه ها فقط 6 درصد افزایش قیمت داشته ایم که 2 درصد آن هم مربوط به تورم جهانی است و در واقع افزایش قیمت ها در ایران فقط 4 درصد است.

این سخن با واقعیت های ملموسی که مردم هر روز با آنها سروکار دارند زمین تا آسمان تفاوت دارد.

ب) مصداق های اشتغال ایجاد شده توسط دولت (حدود یک میلیون نفر در شش ماهه اول سال جاری) کجاست؟

ج) رییس جمهور با اشاره به آغاز طرح هدفمندی یارانه ها در دولت دهم گفت: کارهای بزرگی مانند این باید در 2 دولت اجرا شوند. منظور ایشان از 2 دولت چه بوده است؟ آیا بناست طیف ایشان دولت یازدهم را عهده دار شود تا طرح هدفمندی را پیگیری نماید؟!

د) احمدی نژاد با اشاره به کنفرانس های مطبوعاتی اش در نیویورک گفت که آنجا رسانه ها ، سوالات تند و تهاجمی از وی پرسیده اند و ادعا کرد که از داخل به این رسانه ها خط داده بودند.

با توجه به اینکه دولتمردان، منتقدان داخلی را نیز متهم می کنند که از خارج خط می گیرند، بجاست که ایشان تکلیف را مشخص کنند که بالاخره کی به کی خط می دهد. داخل به خارج یا خارج به داخل؟!

فرافکنی تا کی؟

ه) ایشان تصریح داشت که در پرونده اختلاس با هر کسی در هر مقامی که هست برخورد شود و در همان حال تاکید کرد که دولت در این زمینه هیچ گناهی ندارد. آیا این سخن تکرار خط قرمز بودن برخورد با دولتمردان متخلف نیست؟! آقای رییس جمهور قبل از بررسی های قضایی چطور این قدر بر پاکدستی برخی دولتمردان خود تاکید دارد؟!

و)...

آدرس غلط دادن به مردم ، سال هاست که به سنت مألوف برخی دولتمردان بدل شده است!../تحلیل:عصرایران


ویدیو مرتبط :
پسر آقای احمدی نژاد وچند دلیل دیگر برای رای ندادن به احمدی نژاد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نقش آقای نماینده در تله فهرست ادعایی دوستان بدهکار احمدی‌نژاد



اخبار,اخبارسیاسی,احمدی‌نژاد


 اخبارسیاسی - نقش آقای نماینده در تله فهرست ادعایی دوستان بدهکار احمدی‌نژاد

یک نماینده مجلس ادعایی بزرگ و البته مبهم در مورد مفاسد در دولت قبل مطرح کرده است ولی این ادعا به احتمال قریب به یقین از آن ادعاهایی است که درستی یا دروغ بودن آن در آینده روشن نخواهد شد ولی می‌توان با اطمینان گفت که تا زمانی که سرنوشت فهرست بدهکاران بانکی روشن نشود، هر چند روز ادعا‌های بی‌سرانجامی از این دست منتشر خواهد داشت.

پس از یک دوره جنجال بر سر فهرست بدهکاران بزرگ بانکی و سپس آرامش، سکوت و فراموشی این فهرست،یک نماینده  مجلس شورای اسلامی با طرح ادعاهایی در مورد نقش دولتمردان دولت‌های نهم و دهم در این فهرست وجود چنین فهرستی و همه ابهامات پیرامون آن را هرچند احتمالا برای مدتی کوناه به رسانه‌ها باز گرداند.

به گزارش «تابناک»، روابط تند و پر از هیاهوی دولت دهم و این نماینده در سالهای گذشته سرشار از حمله و ضد حمله بوده است. وی نقش مهمی در طرح سوال و اتهام علیه مقامات و رئیس جمهور در دولت قبل داشت و در دوره‌ای روزنامه دولتی خورشید نیز اتهاماتی را علیه وی منتشر کرد، اگر چه هیچ گاه خبری از نتیجه بررسی این اتهامات متقابل منتشر نشد.

این نماینده یک سال گذشته را در سکوت تقریبا کامل گذرانده است و این بار با طرح این ادعا به صفحه روزنامه‌ها برگشته است که اطرافیان دولت‌های نهم و دهم با جمع‌آوری منابع اعتباری به‌ویژه وام‌های کلان به‌دنبال صرف این بودجه‌ها در زمان انتخابات مجلس و ریاست‌جمهوری برای رأی‌آوری احمدی‌نژاد هستند. وی ادامه داده است که از طرف دیگر این افراد منتسب به دولت گذشته، زمانی وام گرفتند که دلار حدود یک‌هزار تومان بود که این موضوع به این معنی است که دارایی این افراد از دریافت‌ها وام‌ها چند برابر شده است.

اگر چه روشن نیست که وی به چه نام و به چه میزانی از بدهی‌ها اشاره دارد ولی احتمالا قصد زنده کردن خبری را دارد که چندی پیش در وبلاگی شخصی و توسط فردی منتشر شده بود که پیش از روی کار آمدن احمدی‌نژاد در سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت مسئولیت داشته و اکنون ترجیح داده است که در خارج از ایران به سر ببرد. اشاره نماینده اردستان به فهرست‌هایی از این دست در صحن مجلس و تقاضای وی در مورد رسیدگی به موضوع برای جلب اعتماد افکار عمومی باعث برجسته شدن فهرست ادعایی شد.

کمی بعد نزدیکان احمدی‌نژاد به این فهرست پاسخ دادند و پاسخ انها با توجه به مواضع رسمی قبلی مقامات بانک مرکزی نشان می‌داد که فهرست ادعایی نمی‌تواند درست باشد.

طبق گزارش‌های مقامات آگاه در رسانه‌های رسمی کل مطالبات معوق بانکی 100 هزار میلیارد تومان، تعداد بدهکاران بالای 500 میلیارد تومان و میزان کل بدهی آنها: 18 نفر با 15000 میلیارد تومان بدهی و تعداد بدهکاران بالای 1000 میلیارد تومان 3 نفر است که 2 تن از آنها در زندان هستند؛ اما در فهرست ادعایی 13 نفر از مدیران ارشد دولت نهم و دهم به بدهی بالای 1000 میلیارد تومان متهم شده‌اند.

به علاوه در گزارش رسمی معوقات بانکی تعداد افراد با بدهی بالاتر از 500 میلیارد تومان ، 18 نفر با مجموع بدهی 15000 میلیارد تومان معرفی شده اند در حالی که فهرست ادعایی خارج‌نشینان فقط برای بخشی از بدهکاران بالای 500 میلیارد تومان ، 47210 میلیارد تومان یعنی بیش از 3 برابر مبلغ مندرج برای کل بدهی بدهکاران بالای 500 میلیارد تومان را ذکر کرده است.

اشتباهات روشنی از این دست، ضمن بی‌اعتبار کردن ارقام و فهرست ادعایی، این سوال را پیش آورد که چرا چنین فهرستی منتشر شده است.

طرفداران احمدی‌نژاد مدعی هستند که انتشار چنین «دروغ بزرگی» راهی برای سرپوش گذاشتن بر نام بدهکاران واقعی و کور کردن مسیر بررسی اتهامات آنهایی است که احمدی‌نژاد همیشه خواهان پیگیری بدهی آنها بوده‌اند.

روایت متقابلی نیز وجود دارد که بر اساس آن، انتشار این دروغ بزرگ راهی است تا به تدریج توجه و اهمیت دادن افکار عمومی به افشاگری در مورد مفاسد از بین برده شود. به عبارت دیگر اگر در ابتدا، ادعای دروغی در مورد مفاسد در دولت قبل مطرح شود و به تدریج روشن شود که این ادعا از اساس دروغ بوده است، آن گاه اگر در آینده خبری واقعی هم در باره فساد مطرح شود، کسی آن را باور نخواهد کرد.

وی ا ادعایی بزرگ و البته مبهم در مورد مفاسد در دولت قبل مطرح کرده است ولی این ادعا هم به احتمال قریب به یقین از آن ادعاهایی است که درستی یا دروغ بودن آن در آینده روشن نخواهد شد ولی می‌توان با اطمینان گفت که تا زمانی که سرنوشت فهرست بدهکاران بانکی روشن نشود، هر چند روز ادعا‌های بی‌سرانجامی از این دست منتشر خواهد داشت.
 اخبار سیاسی - تابناک