اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

آغاز گشایش بزرگ ارزی از دو هفته دیگر


رئیس کل بانک مرکزی با اعلام اینکه از 20 ژانویه ( 30 دی ماه) گشایش‌های ارزی آغاز خواهد شد، حجم نقدینگی کشور را 530 هزار میلیارد تومان اعلام کرد.

خبرگزاری مهر: رئیس کل بانک مرکزی با اعلام اینکه از 20 ژانویه ( 30 دی ماه) گشایش‌های ارزی آغاز خواهد شد، حجم نقدینگی کشور را 530 هزار میلیارد تومان اعلام کرد.

 ولی الله سیف امروز در حاشیه سومین همایش بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سئوال که ارزش پول ملی 60 درصد کاهش یافته است، بانک مرکزی چگونه می خواهد این موضوع را جبران کند؟ گفت: مهم حفظ ثبات اقتصادی و جلوگیری از ورود شوک های تخریب کننده است.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: علائمی که در اقتصاد کشور مشاهده می شود، نشان دهنده ثبات اقتصادی و کنترل نوسانات نرخ ارز است به طوری که نرخ ارز به سمت کاهش تمایل دارد که بانک مرکزی با این قضیه به صورت منطقی موافق است.

وی اظهارامیدواری کرد که در آینده با مشاهده علائم رشد اقتصادی در کشور بتوانیم تقویت پول ملی و افزایش قدرت آن را شاهد باشیم.

سیف درباره تاثیر مذاکرات ژنو بر روی مبادلات ارزی، اظهار داشت: از بیستم ژانویه به بعد این توافق عملیاتی می شود، لذا گشایش‌ها پس از این زمان خواهد بود.

رئیس کل بانک مرکزی در بخش دیگری از سخنان خود در مورد وضعیت بازار ارز، اظهار داشت: ثبات در بازار ارز افزایش خواهد یافت به طوری که بازار ارز در روزهای آینده روند باثبات تری را به خود خواهد دید و شاهد سیر نزولی قیمت ارز در بازار ارزی کشور خواهیم بود .

وی افزود: برنامه بانک مرکزی نظارت بیشتر بر بازار ارز به منظور کنترل بیشتر نوسانات ارزی است گرچه طی ماههای اخیر نوسان در بازار ارز بسیار ناچیز بوده است.

سیف در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه به نظر شما بهتر است که در کدام بازارها سرمایه گذاری کرد، گفت: هم اکنون بازار سرمایه جهت خوب یافته و می توان از آن برای سرمایه گذاری استفاده کرد و توصیه می کنم در این بازار سرمایه گذاری کنید تا این بازار بتواند از فعالیت های مضر در اقتصاد جلوگیری کرده و مانع حباب در بازارها شود.

رئیس کل بانک مرکزی در مورد میزان نقدینگی در کشور، گفت: قصد داریم تا پایان سال رشد نقدینگی را در مرز 23 درصد نگه داریم و در حال حاضر حجم نقدینگی به 530 هزار میلیارد تومان رسیده است.

سیف افزود: تا پایان امسال تورم به 35 درصد کاهش خواهد یافت و آمارهای نرخ تورم در پایان آذرماه بیانگر شرایط مثبت اقتصادی است که نمونه آن کاهش چشمگیر نرخ تورم ماهانه آذر در قیاس با ماه های قبل از آن است.


ویدیو مرتبط :
فیلم آموزش کامل گشایش انگلیسی استاد بزرگ Lorin-DCosta

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

جزئیات بمب ارزی بانک مرکزی/آغاز به‌کار پورتال ارزی از هفته آینده





اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

جزئیات بمب ارزی بانک مرکزی/آغاز به‌کار پورتال ارزی از هفته آینده

رئیس کل بانک مرکزی با اعلام آغاز به کار رسمی فاز جدید پورتال ارزی از ابتدای مهرماه سال جاری، گفت: با این کار، واردات با نرخ ارز مرجع و فروش با نرخ آزاد در بازار متوقف می‌شود.

محمود بهمنی در گفتگو با مهر از آخرین برنامه های بانک مرکزی در زمینه راه اندازی پورتال ارزی خبر داد و گفت: فاز جدید پورتال ارزی را به این منظور راه اندازی می‌کنیم که از زمان ثبت سفارش کالا و خوردن مهر نرخ ارز مرجع که به بانک می آید، بتوان از طریق سیستم بانکی برخی کنترل‌ها را در این زمینه اعمال کرد.

رئیس کل بانک مرکزی، اظهار داشت: بانک مرکزی باید بتواند در این بخش نظارت‌های خود را اعمال کند و اینطور نباشد که بیایند کالایی را ثبت سفارش کنند و بعد ال سی آن باز شود ولی کالا وارد کشور نشود در حالی که نرخ ارز مرجع گرفته باشد.

بهمنی خاطر نشان کرد: ما می خواهیم در قالب پورتال ارزی و راه اندازی آن جلوی انجام واردات با نرخ ارز مرجع و فروش با نرخ آزاد ارز در داخل کشور را بگیریم و بر آن نظارت داشته باشیم.

وی ادامه داد: فاز اول کار راه اندازی شده است و از ابتدای مهرماه سال جاری، دقیقا ورود کالا به کشور در قالب این پورتال رصد می شود و از ابتدای کار که گشایش ال سی صورت می گیرد تا زمانی که در بازار به مصرف می رسد را تحت نظارت خواهیم گرفت.

به گزارش مهر، فاز اول پورتال ارزی بانک مرکزی که برای اولین بار در 19 بهمن ماه سال گذشته رونمایی شد، امکان فراهم ‌آمدن نظارت بیشتر بر فرآیند واردات با بهره گیری از این سیستم را ایجاد می کند.

با آغاز به کار رسمی پورتال ارزی، می ‌توان مراحل مختلف واردات کالا از گشایش ال سی ‌تا ترخیص کالا را به صورت الکترونیکی پیگیری کرد و امکان نظارت بیشتری برای بانک مرکزی و دیگر سازمان‌‌های مسئول فراهم خواهد آمد.

این پورتال دارای 8 سامانه نمایش اطلاعات گواهی ثبت آماری، مشاهده روزانه نرخ ارز، نمایش ثبت سفارشات بازرگانی، مدیریت تسهیلات حساب ذخیره ارز، نمایش اطلاعات گمرک و ترخیص کالا، مدیریت دریافت و پرداخت ارز و نمایش اطلاعات اعتبارات و بروات اسنادی است.

پورتال ارزی امکان مشاهده ثبت سفارشات را برای وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، بانک مرکزی و گمرک فراهم می آورد و هر یک از این نهادها در آن دارای سامانه مستقلی هستند.

از مهمترین ویژگی ‌های پورتال ارزی می‌ توان به هدایت ارز به سمت واردات واقعی، کنترل دقیق ارز تخصیصی بانک مرکزی، ایجاد ساز و کار مناسب برای کنترل بازار کالا و از همه مهم تر؛ مدیریت بازار ارز اشاره کرد./مهر

 

قیمت ارز در بازار ایران و بانک مرکزی