اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

آغاز پرداخت عیدی کارگران



 

 

 

 

عیدی کارگران

 

 

مهر- پرداخت عیدی 606 تا 909 هزار تومانی مشمولان قانون کار از هفته آینده آغاز می‌شود.

پرداخت عیدی کارگران و مشمولان قانون کار موضوعی است که ساز و کار اجرایی آن، میزان عیدی و وظیفه کارفرمایان در این زمینه در قانون کار دیده شده است.

تنها موضوعی که قانون کار آن را اصل قرار داده و برای تحقق آن ماده قانونی مصوب کرده است همان اجباری بودن تامین و پرداخت عیدی به نیروی انسانی مشمول قانون کار است که باید از سوی کارفرمایان انجام شود.

بر پایه این گزارش، برنامه ای که امروز در کشور برای پرداخت عیدی افراد مشمول قانون کار از سوی کارفرمایان انجام می شود طبق عرفی است که در بنگاهها و واحدهای تولیدی وجود دارد و تنها زمینه ای که در این مورد توسط قانون کار فراهم شده است همان اجباری بودن پرداخت آن است.

در هر حال، قانون کار کشور می گوید کارفرمایان موظف هستند تا قبل از پایان سال کاری نسبت به تامین و پرداخت عیدی کارگران و افراد مشمول قانون کار اقدام کنند که میزان آن 2 برابر حداقل دستمزد و حداکثر نیز 3 برابر آن خواهد بود.

این فرمول نشان می دهد، کارگرانی که امسال حداقل دستمزد آنها همان مصوبه 303 هزار تومانی قانون کار بوده و حداقل دریافتی آنها چیزی بیشتر از این مبلغ تعیین نشده است باید رقمی بین 606 تا حداکثر 909 هزار تومان جدا از حقوق ماهیانه به عنوان عیدی دریافت کنند که البته در مواردی مبالغی تحت عنوان مالیات از میزان عیدی یاد شده کسر می شود.

این در حالی است که برخی واحدها و بنگاه‌ها با تعیین مبلغ دلخواه، پرداخت آن را به سال جدید موکول می کنند..../تحلیل:عصرایران


ویدیو مرتبط :
عاقبت پرداخت نکردن حقوق کارگران!!!!!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

وعده تکمیل پرداخت‌ها تا عید؛آغاز پرداخت عیدی کارگران



 

عیدی کارگران , عیدی آخر سال

 

با اینکه حداقل عیدی کارگران از ۱۱۳ هزار تومان سال ۸۰ به ۶۶۰ هزار تومان در سال ۹۰ افزایش یافت، اما عدم شفافیت در اجرا و ضعف بعد نظارتی آن همچنان برقرار است، با این حال کارفرمایان وعده داده اند که تمام پرداختها را تا قبل از نورورز ۹۱ انجام دهند.

به گزارش خبرنگار مهر، حداقل دو برابر دستمزد و حداکثر ۳ برابر حداقل مزد سالیانه افراد مشمول قانون کار باید به عنوان عیدی پایان سال از سوی کارفرمایان و بنگاه ها پرداخت شود؛ این موضوعی قانونی است که در سال ۱۳۷۰ از سوی مجلس مصوب و از همان سال نیز اجرا می شود.

به عبارتی، همزمان با تعیین حداقل دستمزد سال جدید کارگران در اسفندماه هر سال، میزان حداقل و حداکثر عیدی پایان همان سال نیز طبق فرمول ۲ تا ۳ برابر حداقل دستمزد هر فرد مشخص و قابل محاسبه است.

اما مسئله اصلی این است که بنگاه ها و واحدهای تولیدی خود را موظف به پرداخت مبالغ مصوبه های مربوط به حداقل دستمزدها و سپس عیدی پایان سال مشمولان قانون کار بدانند؛ موضوعی که به دلیل متفاوت بودن دیدگاه های کارفرمایان، وجود بنگاه های مختلف دولتی و خصوصی مشمول قانون کار، اعمال هزاران سلیقه در اجرای مصوبات، ناتوانی برخی واحدها در پرداخت حق و حقوق نیروی کار و همچنین سوء استفاده برخی دیگر از ناتوانی نظارتی قانون؛ از عدم شفافیت برخوردار است.

عیدی پایان سال کارگران فرموله؛ اما بدون نظارت

هم اکنون دو طیف افراد شاغل در کشور مشغول فعالیت هستند که گروهی بالغ بر ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر کارمند نامیده می شوند و گروه بسیار بزرگتری با جمعیت ۱۰ میلیون نفر مشمول قانون کار و کارگر هستند.

تفاوت دریافت عیدی پایان سال این دوگروه نامشخص بودن روند پرداخت عیدی کارگران، احتمال زیرپا گذاشتن قانون توسط برخی بنگاه ها، اعمال سلیقه در مورد میزان عیدی پایان سال و مواردی از است دست است اما خوشبختانه کارمندان با مصوبه دولت حتی تا نفر آخر هم از عیدی پایان سال برخوردار می شوند و عدم دریافت عیدی یک کارمند شاغل در دستگاه های دولتی نیز مشخص و قابل اصلاح است.

با اینکه این روزها بسیاری از کارمندان آرزو می کنند که ای کاش عیدی آنها هم به میزان پاداش کارگران بود و می توانستند مبالغی به مراتب بیشتر از مصوبه ۳۵۰ هزار تومانی دولت را دریافت کنند، اما در نقطه مقابل نیز بسیاری از کارگران فکر می کنند که ای کاش می توانستند مانند کارمندان در قالب یک برنامه روشن و قابل اجرا عیدی پایان سال خود را دریافت کنند!

البته نمی توان گفت که بسیاری از کارگران در یک فضای غیرشفافی از لحاظ دریافت عیدی پایان سال خود قرار دارند، چرا که بسیاری از کارفرمایان قانون مدار در بنگاه های بزرگ، متوسط و حتی کوچک تلاش می کنند تا قوانین موجود در این بخش را به درستی اجرایی کنند.

احتمال لغزش عدم اجرای قانون در واحدهای کوچک

اما کارشناسان بازار کار معتقدند آن بخشی از کار ممکن است دچار مشکل شود که برخی واحدهای کوچک نتوانند مطابق با قانون رفتار نمایند و یا متاسفانه در مورد برخی، بخواهند اساسا قانون را در مورد نیروهای خود اجرا نکنند و سلیقه را جایگزین کنند.

لزوم توجه به این مسئله و اهمیت آن از آنجایی است که هم اکنون به گفته کارشناسان و فعالان بازار کار کشور، بیش از ۹۰ درصد واحدهای کشور کوچک تلقی می شوند و بنگاه های بزرگ و متوسط درصد ناچیزی از کل واحدهای اقتصادی کشور را تشکیل می دهند.

نگاهی به جدول ۱۰ ساله حداقل و حداکثر عیدی پایان سال کارگران نشان می دهد که به تناسب افزایش حداقل دستمزدهای هر سال، میزان عیدی مشمولان قانون کار نیز از حداقل ۱۱۳ تا ۱۷۰ هزار تومان سال ۸۰ به ۶۶۰ تا ۹۹۰ هزار تومان در سال ۹۰ افزایش یافته، اما با وجود افزایش ۶ برابری عیدی ها در دهه گذشته هرگز در بعد نظارتی و شفافیت اجرایی آن پیشرفتی حاصل نشده است.

به صورت کلی پرداخت ۲ برابر حداقل دستمزد هر کارگر به عنوان عیدی پایان سال مصوبه مجلس و افزایش آن تا ۳ برابر نیز در اختیار کارفرمایان قرار گرفته است. در مورد گروه هایی که از حداقل دستمزد بالاتر از مصوبه سالیانه قانون کار برخوردار هستند و به اصطلاح در سایر سطوح مزدی قرار دارند نیز در بخش حداکثرها عیدی نباید از ۳ برابر حداقل دستمزد امسال (۳۳۰۳۰۰ تومان) بیشتر باشد.

مذاکره و وعده کارفرمایان

اولیاء علی بیگی در گفتگو با مهر در این ارتباط که با وجود مصوبه ۲۰ سال پیش مجلس در مورد فرمول عیدی پایان سال کارگران، اما هم اکنون بسیاری از واحدها پرداخت عیدی پایان سال را به سلیقه خود اعمال کرده و یا پرداخت آن را به سال جدید موکول می کنند، گفت: در این خصوص با کارفرمایان مذاکراتی را از قبل انجام داده ایم.

رئیس کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور اظهار داشت: کارفرمایان وعده کرده اند که تمام پرداخت های مربوط به عیدی پایان سال نیروهای شاغل در بنگاه ها و واحدهای تولیدی را پرداخت کنند.

این مقام مسئول کارگری کشور با بیان اینکه برخی بنگاه های بزرگ بخشی از عیدی پایان سال نیروهای خود را در پایان نیمه اول سال پرداخت کرده اند، افزود: ممکن است کارگاهی از لحاظ پرداخت عیدی پایان سال نیروهای خود مشکل مالی داشته باشد، اما هیچ واحدی حق نپرداختن عیدی های مشمولان قانون کار را نخواهد داشت.

مقایسه اشتباه عیدی کارگری و کارمندی

علی بیگی در این ارتباط که این روزها مقایسه هایی بین عیدی پایان سال کارگران و کارمندان انجام می شود، خاطر نشان کرد: این نوع مقایسه ها منطقی نیست چرا که کارمندان در طول سال علاوه بر ۳۵۰ هزار تومان عیدی پایان سال، از حمایتهای دیگری نیز برخوردار هستند اما برای کارگران ممکن است صرفا عیدی پایان سال اتفاق بیافتد.

رئیس کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور با اشاره به اینکه ما کارگران حاضریم عیدی و مزایای پایان سال خود را با مزایای طول سال و عیدی پایان هر سال کارمندان معاوضه کنیم، بیان داشت: کارگران در طول سال با فشارهای اقتصادی مختلفی مواجه هستند و هیچگونه مزایای جانبی دیگر غیر از عیدی پایان سال نخواهند داشت.

وی در این خصوص که اگر کارگری نتواند عیدی پایان سال خود را از کارفرما دریافت کند و کارفرمایی نخواهد قانون را درباره وی اعمال کند، چه مرجعی برای رسیدگی به درخواست ها وجود خواهد داشت؟ گفت: هم اکنون مراجع حل اختلافی داریم که با حضور نمایندگانی از کارگران، کارفرمایان و دولت می توانند به درخواست های کارگران و همچنین کارفرمایان رسیدگی کنند.

بن فوق العاده آخر سال

این مقام مسئول کارگری کشور ادامه داد: هیئت های حل اختلاف در ادارات کل شهرستانی و استانی مستقر هستند و می توانند هرگونه مسائل مرتبط با کارگر و کارفرما را پیگیری نمایند.

علی بیگی در این زمینه که آیا علاوه بر حق بن درنظر گرفته شده در مصوبه شورای عالی کار، بن فوق العاده دیگری نیز برای کارگران در پایان سال می توان متصور بود؟ اظهار داشت: در این مورد چیزی جز پیش بینی قانون وجود ندارد اما در برخی بنگاه ها که از اوضاع مالی مناسب تری برخوردار هستند، با نظر کارفرما این کار قابل انجام است.

وی از احتمال درنظر گرفتن بسته های حمایتی جانبی از سوی برخی کارفرمایان برای نیروهای شاغل در همان واحدها سخن گفت و افزود: به صورت کلی در صورت اشتغال به کار کامل کارگر در بنگاه طی ۱۲ ماه سال، ۶۰ روز تا حداکثر ۹۰ روز مزد باید به عنوان عیدی پایان سال به وی پرداخت شود.

پرداخت عیدی بنگاه های بزرگ تا ۱۵روز آینده

رئیس کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور، اظهار داشت: در غیر این صورت افراد به میزان روزهای کارکرد خود در سال از مزایای عیدی برخوردار خواهند شد. به صورت کلی تا ۱۵ روز آینده بسیاری از بنگاه های بزرگ عیدی پایان سال نیروهای خود را خواهند پرداخت.

علی بیگی همچنین از صدور بخشنامه ای از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خطاب به کارفرمایان بنگاه ها و واحدهای مختلف اقتصادی کشور خبر داد و گفت: در این بخشنامه از کارفرمایان خواسته شد تا پایان سال جاری مبالغ عیدی نیروهای خود را بپردازند.... /  گزارش : خبرگزارى مهر