اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

آغاز نشست گروه "دوستان سوریه" در مراکش/ هدف: برکناری نطام سوریه



آغاز نشست گروه "دوستان سوریه" در مراکش/رئیس ائتلاف مخالفان: کشورها در سوریه دخالت نکنند!

کشورهای عضو گروه به اصطلاح "دوستان سوریه" امروز (چهارشنبه) چهارمین نشست خود را با هدف رایزنی در خصوص اوضاع سوریه در مراکش آغاز کردند.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز عربی، مسوولان کشورهای عضو گروه دوستان سوریه امروز چهارمین نشست خود را در مراکش برگزار کردند.

در این نشست که با حضور نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب آغاز شد سعدالدین عثمانی، وزیر خارجه مراکش در اظهاراتی در افتتاحیه این مراسم اعلام کرد، مراکش از همان ابتدای آغاز درگیری‌ها در سوریه همواره برای کمک به ملت برادر سوریه تلاش کرده چنانکه ناظران مراکشی در گروه ناظران بین‌المللی در سوریه فعالیت داشتند و مراکش در کنار کشورهای ترکیه و اردن به کمک‌رسانی به آوارگان سوریه در داخل و خارج از این کشور پرداختند.

وی همچنین به اهمیت برگزاری نشست دوستان سوریه اشاره و اعلام کرد: هدف ما امروز از برگزاری این نشست تحقق آمال و آرزوهای مردم سوریه و متوقف کردن درگیری‌ها در این کشور است.

عثمانی همچنین ابراز امیدواری کرد که کنفرانس امروز دوستان سوریه در مراکش بتواند در متوقف کردن موج خشونت‌ها در سوریه موثر بیفتد.

وی گفت: ما از شورای امنیت می‌خواهیم که ضمن عمل به مسوولیت‌های خود در قبال سوریه موضعی واحد را نسبت به حوادث این کشور اتخاذ کند.

وزیر امور خارجه مراکش در ادامه گفت: هدف اصلی ما برای تشکیل این نشست این است که به برادرنمان در سوریه که 21 ماه است در بحران به سر می‌برند کمک کنیم تا بتوانند از بحران موجود خارج شوند.

وی همچنین اعلام کرد: تلاش برای آغاز روند دموکراسی که بتواند وحدت و تمامیت ارضی سوریه را حفظ کند و پاسخگوی خواسته‌های ملت سوریه باشد از جمله اهداف اساسی حاضران در نشست دوستان سوریه است.

نشست دوستان سوریه که پیش از این در پاریس، توکیو و آنکارا برگزار شده بود امروز با حضور جمعی از اعضای سران عربی و معاذ الخطیب، رئیس ائتلاف مخالفان آغاز به کار کرد.

همچنین در این نشست احمد معاذ الخطیب نظام سوریه را به اعمال خشونت بر ضد ملت سوریه و تلاش برای تخریب تمدن و فرهنگ سوریه متهم کرد.

الخطیب افزود: نظام سوریه تلاش می‌کند تا همه آمال و آرزوهای ملت سوریه را به شکست بکشاند.

وی گفت: هدف ائتلاف ملی مخالفان سوریه به شکست کشاندن نظام حاکم در سوریه و تلاش برای پایان دادن به رنج‌های ملت سوریه است.

الخطیب اعلام کرد: ما هرگز با ادامه حضور نظام «فاسد» سوریه موافقت نخواهیم کرد، وقتش رسیده که جامعه جهانی برای نجات ملت سوریه که به خاطر اقدامات نظام در اردوگاه‌های کشورهای دیگر در سختی به سر می‌برند وارد عمل شده و به مسوولیت‌های اخلاقی و انسانی خود در این خصوص عمل کند.

رئیس ائتلاف مخالفان سوریه تاکید کرد: ما خواهان تشکیل نظامی بر پایه عدالت و تکثرگرایی در سوریه هستیم.

الخطیب همچنین در این اظهارات خود خواهان کمک‌های فوری جامعه جهانی برای پایان دادن به رنج‌های روز افزون سوریه و نیز به رسمیت شناخت حق ملت سوریه در دفاع از خود در مقابل حملات نیروهای نظام شد.

الخطیب در ادامه ادعا کرد: ما علاوه بر این خواسته‌های دیگری از جمله بلوکه شدن اموال غارت شده مردم سوریه توسط نظام کشور و آماده کردن پرونده جنایت‌های چهره‌های دولت سوریه هستیم.

رئیس ائتلاف ملی مخالفان سوریه همچنین گفت: ما از جامعه جهانی به ویژه روسیه می‌خواهیم به مسوولیت‌های خود عمل کرده و موضعی دقیق در قبال سوریه اتخاذ کند.

الخطیب همچنین مقام‌های روسیه را به پایان دادن به کمک‌های مالی و نظامی خود به دولت سوریه و خروج کارشناسان روسی از سوریه فراخواند.

وی در ادامه افزود: ما از ایران و حزب الله نیز می‌خواهیم که به حمایت‌های خود از سوریه پایان داده و کارشناسان خود را از این کشور خارج کنند.

رئیس ائتلاف ملی مخالفان سوریه با تاکید بر اینکه هدف ائتلاف ملی مخالفان پایان دادن به اختلافات طایفه‌ای و جنگ داخلی است مخالفت خود را با دخالت‌های کشورهای خارجی اعلام کرد.

الخطیب همچنین از علوی‌های سوریه خواست تا به گروه‌های مخالف و ائتلاف ملی مخالفان بپیوندند.

وی درباره اقدامات خشونت آمیز در سوریه نیز گفت: ما با هر گونه خشونت مخالف بوده و به خشونت هیچ اعتقادی نداریم چرا که معتقدیم همان گونه که خداوند فرموده همه فرعون‌های تاریخ روزی نابود خواهند شد.

الخطیب همچنین تاکید کرد که ائتلاف مخالفان مخالف هر گونه افکار تکفیری و دیدگاه‌هایی است که به کشتار مردم می‌انجامد.

رئیس ائتلاف ملی مخالفان سوریه در پایان اظهارات خود خطاب به حاضران گفت: ای سران جهان زمانش رسیده که جامعه جهانی به مسوولیت‌های خود عمل کرده و به رنج‌ها و اشک‌های کودکان سوری پایان دهند.

در همین حال، همچنین حمد بن جاسم بن جبر آل ثانی، وزیر امور خارجه قطر نیز در اظهاراتی اعلام کرد: ما امروز نشستی را تشکیل داده‌ایم تا بتوانیم بار دیگر حمایت خود از خواسته‌های ملت سوریه را اعلام کرده و برای متوقف کردن کشتارها در سوریه تلاش کنیم.

وی با اعلام این که موضع کشورهای عربی مبنی بر حمایت از ملت سوریه است، خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم از حجم مشکلات ملت سوریه در داخل و خارج از این کشور سخن بگوییم، کافی است به تعداد کشته‌های سوریه که در حال حاضر از 40 هزار تن می‌گذرد و نیم میلیون آواره سوری در کشورهای ترکیه، اردن و لبنان اشاره کنیم.

وی افزود: ضمن تشکر از کشورهایی که به آوارگان سوریه کمک می‌کنند، باید بگویم که وظیفه اخلاقی و انسانی ما می‌طلبد به مردم سوریه کمک کنیم.

وزیر امور خارجه قطر در ادامه گفت: پس از فداکاری‌ها و جان‌فشانی‌های ملت سوریه ثابت شده است، دیگر توجیهی وجود ندارد که کشورهای جهان ائتلاف ملی مخالفان را به رسمیت نشناسند. ما اعلام می‌کنیم که ائتلاف ملی مخالفان جایگزین قانونی نظام سوریه است و در حال حاضر چیزی که مطلوب است حمایت مادی و معنوی از ائتلاف ملی مخالفان سوریه است.

حمد بن جاسم در ادامه تلاش برای متوقف کردن خشونت‌ها و حمایت از اقدامات اخضر الابراهیمی، فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب در خصوص سوریه را وظیفه شورای امنیت در شرایط کنونی سوریه خواند.

وی در پایان تاکید کرد: نظام سوریه عملا به پایان خود نزدیک شده است.

سعود الفیصل، وزیر امور خارجه عربستان نیز در اظهاراتی با اشاره به مشکلات ملت سوریه تاکید کرد: رنج‌های مردم سوریه از حد گذشته و دیگر نمی‌توان در مقابل رنج‌ها و دردهای مردم بی‌دفاع سوریه سکوت کرد.

وی اعلام کرد: عربستان ائتلاف مخالفان سوریه را به عنوان نماینده قانونی مردم سوریه به رسمیت می‌شناسد.

وزیر امور خارجه عربستان همچنین با اشاره به حمایت‌های عربستان از تلاش‌های جامعه جهانی در خصوص سوریه تاکید کرد که نظام سوریه مشروعیتش را به طور کامل از دست داده است.

وی گفت: ما از جامعه جهانی می‌خواهیم ائتلاف مخالفان سوریه را به رسمیت بشناسند.

لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه نیز در این نشست اعلام کرد: با گذشت ماه‌ها از بحران سوریه شاهد کشته شدن صدها تن از مردم این کشور هستیم و می‌بینیم که در نتیجه اقدامات نظام حاکم در سوریه روز به روز تعداد قربانیان این کشور بیشتر می‌شود.

وی گفت: مشروعیت نظام حاکم در سوریه به طور کامل از بین رفته لذا در شرایط کنونی بهتر است که ائتلاف مخالفان سوریه از سوی کشورهای جهان به رسمیت شناخته شده و با همه ابزار ممکن در زمینه‌های انسانی و مادی از آن حمایت شود.

احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه نیز به نوبه خود با تاکید بر لزوم کمک به آوارگان سوری در داخل و خارج این کشور به عنوان وظیفه اخلاقی تاکید کرد: بحران سوریه در حال حاضر نه تنها به کشورهای همجوار کشیده شده بلکه در صورت ادامه داشتن این بحران همه کشورهای منطقه نیز تهدید خواهند شد.

وزیر امور خارجه ترکیه با تاکید بر اینکه وقتش رسیده برای کمک به ملت سوریه شتاب کنیم جامعه جهانی را برای به رسمیت شناختن ائتلاف ملی مخالفان به عنوان نماینده قانونی مردم سوریه فرا خواند.

رفیق عبدالسلام، وزیر امور خارجه تونس نیز با تاکید بر حمایت‌های تونس از تلاش‌های اخضر الابراهیمی برای خروج سوریه از بحران موجود بر لزوم آغاز روند سیاسی انتقال قدرت در سوریه تاکید کرد.

وی گفت: بحران سوریه امروز بسیار پیچیده شده و شاهدیم که کشتارها و ویرانی‌ها در سوریه به بالاترین سطح خود افزایش یافته است و این تنها به خاطر لجاجت‌های نظام سوریه و عدم پاسخگویی به خواسته‌های قانونی مردم این کشور است.

عبدالسلام افزود: ناآرامی‌های سوریه و تاثیرات بحران این کشور به عراق، لبنان، اردن و ترکیه نیز کشیده شده و این نیازمند تلاش بیشتر جامعه جهانی برای حل و فصل بحران سوریه است.

وی تاکید کرد: هیچ نظامی نمی‌تواند تا ابد به کشتار مردم و خرابی ادامه دهد.

وزیر امور خارجه تونس در پایان با تاکید بر اینکه تونس ائتلاف مخالفان سوریه را به عنوان نماینده قانونی مردم سوریه به رسمیت می‌شناسد خاطرنشان کرد: برکناری نظام سوریه و تشکیل دولت جدید تنها راهکار حل و فصل بحران سوریه است.

ویلیام برنز، معاون هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه امریکا که به نمایندگی از کلینتون در این نشست سخنرانی می‌کرد با تاکید بر اینکه کرامت و حقوق ملت سوریه مستوجب احترام است اعلام کرد: نظام سوریه باید هر چه سریعتر برکنار شود.

برنز همچنین بر لزوم آغاز هر چه سریعتر مرحله انتقالی و دموکراسی در سوریه تاکید کرده و اعلام کرد: آمریکا ائتلاف مخالفان سوریه را به عنوان نماینده قانونی مردم این کشور به رسمیت می‌شناسد.

معاون وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه تاکید کرد که به زودی کشورش از معاذ الخطیب و دیگر سران ائتلاف مخالفان سوریه دعوت به عمل می‌آورد تا برای مذاکره با مقامات واشنگتن به این کشور سفر کند.

برنز در ادامه خواهان اعمال فشار بیشتر و افزایش تحریم‌ها علیه نظام سوریه برای برکناری هر چه سریعتر بشار اسد از قدرت شد.

وی همچنین به لزوم کمک بیشتر به آوارگان سوری در خارج و داخل این کشور اشاره کرده و اعلام کرد که آمریکا میلیون‌ها دلار برای کمک به آوارگان سوری اختصاص داده است.

ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلیس نیز در اظهاراتی بار دیگر به دولت بشار اسد نسبت به استفاده از سلاح شیمیایی علیه ملت سوریه هشدار داد.

وی در این اظهارات خود اعلام کرد: من از جامعه جهانی می‌خواهم برای کمک به ملت سوریه وارد عمل شوم.

هیگ تاکید کرد: حدود 55 درصد از کودکان سوریه در اردوگاه‌ها و خارج از مدارس این کشور به سر می‌برند لذا تلاش برای کاهش درد و رنج‌های آوارگان این کشور از وظایف اصلی ما به شمار می‌رود.

ناصر جوده وزیر خارجه اردن نیز در اظهاراتی اعلام کرد: ‌شکست در دست‌یابی به راهکاری سیاسی باعث آغاز جنگ داخلی در سوریه می‌شود.

جوده همچنین تاکید کرد که کشورش از تشکیل ائتلاف ملی مخالفان سوریه به عنوان تنها مرجعیت قانونی ملت سوریه حمایت و استفبال می‌کند.

در همین حال، وزیر امور خارجه اردن همچنین اعلام کرد: ما از هرگونه تصمیمی که توسط کشورهای عربی و جامعه جهانی اتخاذ و به روند انتقال سیاسی در سوریه منتهی شود، حمایت می‌کنیم.

وزیر خارجه اردن در پایان اعلام کرد: ‌250 هزار آواره سوری از آغاز درگیری‌ها در این کشور تا کنون وارد اردن شده‌اند.

وی همچنین به متوقف شدن هرچه سریع‌تر درگیری‌های خشونت‌آمیز در سوریه فراخواند.

محمد کامل عمرو، وزیر خارجه مصر نیز با اعلام این که یک‌چهارم ساکنان سوریه از بحران این کشور آسیب دیده‌اند، بر لزوم حمایت از ماموریت الابراهیمی برای خروج هرچه سریع‌تر سوریه از بحران موجود و ممانعت از آغاز جنگ داخلی در این کشور تاکید کرد.

وی گفت: ‌ما باید مخالفان سوریه را برای ترسیم دیدگاهی مشترک و واحد تشویق کنیم./ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
آغاز به کار نشست سوریه با حضور ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تهران چهارشنبه میزبان نشست دوستان سوریه/ئ تکذیب حضور نیروهای نظامی ایران در سوریه



تهران چهارشنبه میزبان نشست دوستان سوریه است

تهران، چهارشنبه (هشتم خرداد) میزبان نشست دوستان سوریه با شعار «راه‌حل سیاسی و ثبات منطقه‌ای» است.

 

 نشست دوستان سوریه در تهران

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس، هشتم خرداد ماه تهران میزبان نشست دوستان سوریه است. در همین زمینه سید عباس عراقچی سخنگوی دستگاه دیپلماسی در نشست هفتگی با خبرنگاران در «راه‌حل سیاسی و ثبات منطقه‌ای» را شعار این نشست اعلام کرد و گفت که از وزرای خارجه، مقامات و شخصیت‌های بلندپایه و نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی برای حضور در این نشست دعوت به عمل آمده و تاکنون استقبال خوبی از این نشست صورت گرفته است.

‌وی این نشست را تلاشی از سوی ایران برای کمک به راه‌های سیاسی در خصوص موضوع سوریه خواند و افزود: ما از ابتدا معتقد بودیم که این بحران هیچ راه‌حل و راهکار نظامی ندارد و باید از طریق راهکارهای سیاسی و برگزاری گفت‌وگوهای ملی بین دولت سوریه و مخالفین به راهکاری عادلانه و مطلوب دست یافت.

تهران پس از ارائه طرح شش ماده‌ای برای حل بحران سوریه اقدام به برگزاری 2 نشست در تهران و دمشق کرده است.

جمهوری اسلامی ایران همچنین یکی از اعضای فعال گروه چهارجانبه منطقه‌ای ایران، مصر، عربستان سعودی و ترکیه برای حل بحران سوریه بوده است.

در سومین نشست که قرار است چهارشنبه هشتم خرداد ماه در تهران برگزار شود بر ضرورت گفت‌وگو به عنوان تنها راه‌حل بحران سوریه و واگذاری هرگونه تصمیم گیری به مردم سوریه بدون هرگونه دخالت خارجی تأکید خواهد شد.

ادعای وزرای خارجه نشست «دوستان سوریه»: ایران در سوریه نیروی نظامی دارد

وزیران خارجه 11 کشور جهان در نشستی در اردن با عنوان به اصطلاح «دوستان سوریه» مدعی شدند ایران در سوریه، نیروهای نظامی دارد.

به گزارش نامه به نقل از رویترز، در بیانیه پایانی نشست این وزیران خارجه که تحت عنوان «نشست دوستان سوریه» برگزار شد؛ آمده است: از ایران و حزب الله لبنان می خواهیم به صورت فوری نظامیان خود را از خاک سوریه خارج کنند.

در این بیانیه همچنین حضور نظامیان ایران و حزب الله لبنان در خاک سوریه به عنوان تهدیدی برای ثبات منطقه توصیف شده است. این در حالی است که مقامات ایران و دولت سوریه بارها موضوع حضور افراد نظامی از ایران در خاک سوریه را از اساس تکذیب کرده اند.

این بیانیه اضافه می کند: کشورهای حاضر در نشست امان، حمایت ها از مخالفان دولت سوریه را افزایش می دهند و تمامی اقدامات لازم و ضروری دیگر را بکار می گیرند تا نشست ژنو -2 منجر به تشکیل کابینه انتقالی در سوریه شود؛ کابینه ای که کنترل قوه مجریه و ارتش سوریه را در اختیار داشته باشد.

چندی پیش آمریکا و روسیه درباره برگزاری نشست بین المللی با حضور قدرت های جهانی و منطقه ای برای پیدا کردن راه حل سیاسی برای بحران سوریه به توافق رسیده بودند.

قرار است در این نشست درباره تشکیل دولت انتقالی با حضور وزیرانی از مخالفان و حامیان دولت سوریه توافق حاصل شود.

در این بیانیه اضافه شده است: خواهان عقب نشینی فوری حزب الله و افراد نظامی از ایران و جنگجویان خارجی هم پیمان با دیگر گروه ها از خاک سوریه هستیم.

در این نشست 11 وزیر خارجه از کشورهای آمریکا، فرانسه، بریتانیا، آلمان، قطر، ترکیه، عربستان سعودی، اردن، امارات، مصر و ایتالیا به علاوه نمایندگانی از مخالفان دولت سوریه حضور داشتند.

با انتقاد از بیانیه وزیران خارجه 11 کشور جهان در اردن؛
امیرعبداللهیان: سوریه نیازی به کمک نظامی ایران ندارد
معاون وزیرخارجه کشورمان انهدام گسترده شبکه‌های تروریستی و جبهه النصره در سوریه را به مردم این کشور تبریک گفت و خاطرنشان کرد که مردم سوریه با مقاومت خود دشمنان را مایوس کرده‌اند.
حسین‌ امیرعبداللهیان در گفت‌وگو با ایسنا، در واکنش به بیانیه شب گذشته وزیران خارجه 11 کشور جهان در نشستی در اردن که با حمایت از گروه‌های مسلح و تروریست مدعی شدند ایران و حزب‌الله در سوریه، نیروی نظامی دارند، اظهار کرد: سوریه نیازی به کمک نظامی ایران ندارد و سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله نیز در مورد ادعای حضور حزب‌الله در سوریه قبلا پاسخ روشن و کاملا شفافی داده است.
وی گفت: ما قاطعانه از سوریه در مقابله با پدیده شوم تروریسم و جنایات سازمان یافته بین المللی علیه این کشور حمایت می‌کنیم و به تلاش‌های فعالانه خود برای توقف خشونت و انجام گفت‌وگوی ملی بین نمایندگان حکومت و معارضه اصیل و معتقد به راهکار سیاسی ادامه خواهیم و مشورت‌ها و تلاش‌های منطقه‌یی و بین‌المللی خود را برای تحقق صلح و ثبات در منطقه تداوم می‌بخشیم.

ایسنا/فارس/نامه