اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

آغاز نشست وزیران خارجه ایران و 1+5 برای تدوین سند توافق هسته‌یی



نشست وزیران خارجه ایران و 1+5 برای تدوین سند توافق هسته‌یی

آغاز نشست وزیران خارجه ایران و 1+5 برای تدوین سند توافق هسته‌یی

نشست وزیران خارجه ایران و 1+5 آغاز شد.

به گزارش ایسنا، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان با پایان یافتن نشست داخلی وزیران خارجه 1+5 به این نشست رفت.

در این نشست موضوع تدوین سند توافق هسته‌یی احتمالی بین ایران و 1+5 بررسی می‌شود.

در این نشست طرف‌ها به جمع‌بندی نتایج مذاکراتی که در سه روز گذشته انجام داده‌اند می‌پردازند.

محمد جواد ظریف بعدازظهر شنبه پس از دومین دور مذاکرات سه جانبه با اشتون و جان کری با بیان این که موضوعات مختلفی داریم و الان به مرحله تدوین رسیده‌ایم، افزود: روی برخی موضوعات به تفاهم و بر روی برخی موضوعات تفاوت نظر وجود دارد.

او ادامه داد: به ویژه در میان 1+5 همان طور که در رسانه‌ها مطرح شده است، تفاوت دیدگاه وجود دارد.

وزیر خارجه کشورمان اظهار کرد: در مذاکرات پیشرفت هست اما هنوز معلوم نیست که امشب بر روی متن بیانیه مشترک به توافق برسیم. اما تا به حال پیشرفت بد نبوده است.

وی گفت که بعید است مذاکرات فردا ادامه یابد و امشب تمام می‌شود.

رییس هیات مذاکره کننده ایران با 1+5 در پاسخ به ایسنا که ممکن است امشب بر روی متن بیانیه به نتیجه نرسید؟ گفت: بله ممکن است به نتیجه نرسیم چون داریم روی متن کار می کنیم. در 1+5 دیدگاه‌ها متقاوت است و ما هم نیاز داریم تا نگرانی‌های‌مان رفع شود و باید بر روی این‌ها کار کنیم.

/ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
نشست خبری وزیران خارجه ایران و بلژیک

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آلن ایر: مذاکرات وزیران خارجه ایران و 1+5 درباره کلیات است/لاوروف: برای حل مساله هسته‌یی ایران باید "معامله به مثل" کرد



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

آلن ایر: مذاکرات وزیران خارجه ایران و 1+5 درباره کلیات است نه جزییات

سخنگوی فارسی‌زبان وزارت خارجه آمریکا پیش از نشست وزیران خارجه 1+5 با ایران در نیویورک با بیان این‌که نمی‌توانم به جزییاتی که قرار است در مذاکرات روز پنج‌شنبه بپردازم تاکید کرد که وزیران خارجه گروه ۱ + ۵ و وزیر امور خارجه ایران تشکیل جلسه می‌دهند تا در سطح کلیات و نه جزییات راجع به مسیری که برای حل مساله هسته‌یی باید طی شود، گفت‌وگو کنند.

به گزارش ایسنا، خبرگزاری دویچه وله به نقل از آلن ایر، سخنگوی فارسی‌زبان وزارت خارجه آمریکا درباره دیدار نکردن اوباما و روحانی در سازمان ملل گفت: ما دنبال این بودیم که به طور غیررسمی، یعنی نه در یک دیدار رسمی بلکه در حاشیه، این دو نفر خوش و بش و سلام و علیک بکنند، ولی مثل این‌که این موضوع برای طرف ایرانی کمی پیچیده بود. از این نظر این اتفاق نیفتاد. ولی ما نباید دیدار نکردن این دو نفر را بزرگ‌نمایی کنیم.

 

چیزی که مهم است مثلا این‌که گروه ۱+۵ با حضور وزیر امور خارجه آمریکا و ایران تشکیل جلسه می‌دهد تا ان‌شاءالله یک پروسه را شروع کند و یک راه‌حلی را شکل دهد که می‌توان این راه‌حل را ماه آینده در جلسه گروه 1+۵ در ژنو ادامه داد.

ایر در پاسخ به این‌ پرسش که پرزیدنت اوباما در شصت و هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل گفت از وزیر امور خارجه آمریکا خواسته تا با همکاری نزدیک اتحادیه اروپا، آلمان، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین تلاش برای رسیدن به توافق با ایران را پیگیری کند. آیا در این‌باره ماموریت ویژه‌ای به جان کری داده شده است؟ گفت: پرزیدنت اوباما، وزیر خارجه را به عنوان هدایت‌کننده اصلی برای تلاش در جهت رسیدن به یک راه‌حل در مورد برنامه هسته‌یی ایران تعیین کرده است. در این مورد جان کری و دولت آمریکا از هیچ تلاشی دریغ نخواهند کرد.

او خاطرنشان کرد که ما از گفته‌های دکتر روحانی و نیز گفته‌های آقای ظریف استقبال می‌کنیم، ولی همان‌گونه که اوباما گفت این کلمات و گفته‌های آشتی‌جویانه باید با اقدامات شفاف و قابل تایید همراه باشد. بین حرف و عمل تفاوت و فاصله زیاد است و راه دور است. پس ما منتظر آن‌ هستیم که ایران حرف‌هایشان را عملی کنند. ما می‌خواهیم گفته‌ها و ادعاهای طرف ایران را به بوته آزمایش بسپاریم.

سخنگوی فارسی‌زبان وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به این‌که به‌طور مشخص توقع آمریکا از ایران برای اقدامات یا "اعمال شفاف" چیست؟ گفت: الان نمی‌خواهم وارد جزییات مذاکره شوم و موردی را بگویم، ولی می‌توانم بگویم از گفته‌ها و تغییر لحن طرف ایران معلوم است و می‌گویند که دنبال تغییر موضع هستند و می‌خواهند با جامعه جهانی برای رفع نگرانی‌ها درباره برنامه هسته‌یی ایران تعامل کنند. خب، ما باید این را امتحان کنیم.

وی ادامه داد: اگر ایران واقعا می‌خواهد با جدیت به‌طور محتوایی با جامعه ‌جهانی برای رفع نگرانی‌ها همکاری و تعامل کند، عالی است، ما می‌توانیم به یک راه‌ حل مسالمت‌آمیز برسیم. چون هم مقام رهبری درباره سلاح هسته‌یی فتوا صادر کرد و همین‌طور دکتر روحانی گفت که ایران در پی ساخت بمب هسته‌یی نیست و نخواهد بود. اوباما گفت که ما اصلا اجازه دستیابی ایران به بمب هسته‌یی را نخواهیم داد. از این نظر اگر این اظهارات صحیح باشند برای مذاکره در مورد برنامه هسته‌ی ایران جا هست.

ایر با بیان این‌که "طرف ما یعنی غرب و گروه 1+5 گفتیم که ایران حق دارد، ایران حق استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌یی را دارد" مدعی شد که ولی همراه با حق، تکلیف و وظیفه هم وجود دارد. تشخیص نهادهای ذی‌صلاح، یعنی آژانس و شورای امنیت، این است که ایران به تعهداتش پایبند نبوده است. همین‌طور مردم ایران به روحانی برای تغییر جهت و تغییر سیاست خارجی ایران رای دادند تا مساله هسته‌یی حل شود و تحریم‌ها برداشته شود. امید ما این‌است که دولت ایران به همین طرف حرکت کند.

او درباره لحن سخنرانی آقای روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: همان‌طور که عرض کردم، لحن ایشان و آقای وزیر ظریف امیدوارکننده است. ولی فی‌نفسه این لحن کافی نیست.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره نشست گروه ۱ + ۵ با ایران و این‌که آیا برنامه‌ای، طرحی، پیشنهادی، دستور کاری آماده شده که شما در جریان آن باشید و بتوانید درباره‌اش توضیح دهید؟ گفت: نمی‌توانم به جزییات بپردازم ولی تمام وزیران گروه ۱ + ۵ و وزیر امور خارجه ایران تشکیل جلسه می‌دهند تا در سطح کلیات و نه جزییات راجع به مسیری که برای حل مساله هسته‌یی باید طی شود، گفت‌وگو کنند. نمی‌توانم دستور کار این جلسه را فاش کنم.

لاوروف: برای حل مساله هسته‌یی ایران باید "معامله به مثل" کرد

وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه با روزنامه "واشنگتن پست" اظهار کرد که حصول پیشرفت در مذاکرات گروه 1+5 برای حل مساله هسته‌یی با ایران باید بر اساس اصل معامله به مثل استوار باشد که لغو تدریجی تحریم‌ها به موازات حل مساله را در نظر می‌گیرد.

به گزارش ایسنا، خبرگزاری نوستی گزارش داد: سرگی لاوروف در پاسخ به این پرسش که روسیه آخرین بیانات مقامات ایران در خصوص آمادگی برای مذاکره با گروه 1+5 را چگونه ارزیابی می‌کند؟ خاطرنشان کرد که این اظهارات "امیدوار‌کننده" هستند.

وزیر امور خارجه روسیه گفت: "مقامات ایران برای شفافیت بیش‌تر و و توجه بیش‌تر به حصول نتیجه ابراز تمایل و آمادگی کرده‌اند. البته به شرطی که این روند متقابل باشد".

لاوروف افزود: "اگر پیشرفت وجود داشته باشد، تحریم‌ها باید تخفیف یافته و به تدریج لغو شوند".

وزیر امور خارجه روسیه یادآور شد که طرح پیشنهادی چند سال قبل مسکو یگانه اصل قابل اجرا یعنی لغو تحریم‌های مشخص در پاسخ به اقدامات مشخص ایران را در نظر می‌گرفت.