اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

آغاز نشست سه جانبه برای رفع تحریم ها


نشست ایران و امریکا به ریاست عراقچی - شرمن بعد از 1.5 ساعت پایان یافت تا بعد از ساعتی تنفس با حضور کارشناسان دو تیم ادامه یابد.

ایرنا: نشست ایران و امریکا به ریاست عراقچی - شرمن بعد از 1.5 ساعت پایان یافت تا بعد از ساعتی تنفس با حضور کارشناسان دو تیم ادامه یابد.

در این دور از مذاکرات که برای نگارش متن توافق جامع در وین انجام شد مجید تخت روانچی معاون وزیر امور خارجه و هلگا اشمید معاون کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم حضور داشتند.

ساعت 14 و 30 به وقت محلی - 17 به وقت تهران- این مذاکره با حضور کارشناسان دو تیم از سر گرفته شد و موضوع آن هم رفع تحریم هاست.

روز چهارشنبه هیات ایران دو بار با هلگا اشمید مذاکره و نگارش متن توافق جامع یا برجام را شروع کردند.

در تیم مذاکره کننده آمریکا در وین علاوه بر وندی شرمن فرد شماره 3 وزارت خارجه این کشور ، رابرت مالی مشاور ویژه اوباما و هماهنگ کننده کاخ سفید در امور خاورمیانه، شمال آفریقا و خلیج فارس ، جیمز تیمبی مشاور ارشد معاون کنترل تسلیحات وزارت خارجه آمریکا، پاول ایروین مدیر مرکز عدم اشاعه شورای امنیت ملی آمریکا هم حضور دارند.

کریستوفر بکمیر معاون امور هماهنگ کننده در امور سیاست های تحریمی وزارت امور خارجه آمریکا هم به وین رفته است. می گویند حضور او آنجا به کار می آید که قرار بر نوشتن موارد لغو تحریم ها باشد.

کیمبرلی گاهان مشاور نمایندگی وزارت امور خارجه ،نوئل های اسمیت مشاور معاون حقوقی وزارت امور خارجه امریکا، جولیا جکوبی دستیار ویژه وندی شرمن هم دیگر کارشناسان امریکایی در مذاکره با ایران هستند.

انتظار می رود این مذاکرات با مدیران و معاونان سایر کشورهای 1+5 ادامه یابد.

مذاکرات وین روز جمعه به پایان می رسد و روز یکشنبه تیم مذاکره کننده ایران به ریاست محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه به نیویورک می رود تا در حاشیه همایش ان پی تی ، این مذاکرات را پی بگیرد.


ویدیو مرتبط :
نشست سه جانبه دولت ، نمایندگان کارفرماوکارگری استان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آغاز نشست سه جانبه عراقچی، برنز و اشمید



اخبار,اخبار سیاست خارجی,مذاکرات سه جانبه هیات‌های ایران و آمریکا

 

 اخبار سیاست خارجی - آغاز نشست سه جانبه عراقچی، برنز و اشمید

  نشست سه جانبه معاونان سیاسی ایران، آمریکا و اتحادیه اروپا در ژنو آغاز شد.

به گزارش ایسنا، مذاکرات سه جانبه هیات‌های ایران و آمریکا به ریاست سید عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران و ویلیام برنز، قائم مقام وزیر خارجه آمریکا با حضور هلگا اشمید، معاون سیاسی کاترین اشتون، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در یکی از هتل‌های شهر ژنو آغاز شد.

عراقچی، عضو ارش تیم مذاکره کننده هسته ای ایران، پیش از این تاکید کرده بود که موضوع مذاکره با آمریکا بحث هسته‌ای است و از جمله موضوعاتی که درباره آن صحبت می‌شود بحث تحریم‌ها است که باید برداشته شود.

این گفت وگوها در چارچوب مذاکرات 1+5 و برای اجرای گام نهایی توافق ژنو انجام می‌شود.

عراقچی، مجید تخت روانچی معاون اروپا و آمریکای وزارت خارجه، حمید بعیدی‌نژاد مدیرکل سیاسی و بین‌المللی وزارت خارجه، داود محمدنیا مشاور وزیر خارجه و پژمان رحیمیان مدیرکل حوزه ریاست سازمان انرژی اتمی از اعضای تیم مذاکره کننده ایران در این دور از گفت وگوها هستند.

مذاکرات ایران و آمریکا در ژنو دو روزه خواهد بود.

همچنین اعضای تیم مذاکره‌کننده آمریکا را ویلیام برنز، معاون وزیر خارجه آمریکا، وندی شرمن، معاون وزیر خارجه‌، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی معاون رئیس‌جمهور، بروک امدرسون، معاون سابق نماینده‌ آمریکا در سازمان ملل، جیم تیم بی، مشاور ارشد کنترل سلاح و رابرت مالی، مشاور ارشد خاورمیانه در شورای امنیت ملی آمریکا تشکیل می‌دهند.

سیدعباس عراقچی پیش از این گفته بود که در حاشیه این اجلاس، هیات ایرانی با سایر معاونان سیاسی اعضای 1+5 نیز دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد و در صورت انجام نشدن این دیدارها، معاونان وزیر خارجه این کشورها برای ادامه گفت‌وگوها به تهران سفر خواهند کرد.

عراقچی گفته بود: در آستانه دور بعدی مذاکرات هسته‌ای، دیدارهایی دوجانبه با اعضای مختلف 1+5 تنظیم کرده ایم که بر این اساس، امروز و فردا با هیئت آمریکایی با حضور خانم اشمید، نماینده خانم اشتون دیدار سه‌جانبه برگزار خواهیم کرد.

وی افزود: پس از دیدار سه جانبه، احتمالاً با خود آمریکایی‌ها نیز دیدار دوجانبه انجام خواهیم داد و چهارشنبه و پنجشنبه هم به رم می رویم و آنجا با هیئت روسیه نشست دوجانبه برگزار می شود.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای گفت: در حال تنظیم دیدارهای دوجانبه با هیئت‌های دیگر نیز هستیم و احتمالاً با هیئت های فرانسوی و آلمانی هم تا قبل از دور بعدی مذاکرات دیدار دوجانبه انجام خواهیم داد.

عراقچی هدف از برگزاری این دیدارها را رایزنی های جزئی‌تر و مفصل‌تر برای بررسی بیشتر گزینه‌ها و حالات مختلف دانست تا دو طرف بتوانند دیدگاه‌هایشان را به هم نزدیک‌تر کنند.

وی با بیان اینکه هنوز فاصله ها میان دو طرف در موضوعات مختلف وجود دارد تأکید کرد: برای نزدیک شدن دیدگاه ها باید تلاش بسیاری شود و طرف های ما باید تصمیمات سختی بگیرند تا بتوانند دیدگاه های ما را تأمین و با پذیرش حقوق ملت ایران آن را تثبیت کنند.
 اخبار سیاست خارجی - ایسنا