اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

آغاز زورآزمایی اقلیت و اکثریت در اوپک


زورآزمایی اقلیت چهار نفره افزایش و یا تثبیت و اکثریت کاهش سقف تولید نفت اوپک در حالی در وین آغاز شده است که وزرای اسبق نفت خواستار ترک جلسه اوپک توسط وزیر نفت ایران در صورت پیروزی اقلیت‌ها هستند.

خبرگزاری مهر: زورآزمایی اقلیت چهار نفره افزایش و یا تثبیت و اکثریت کاهش سقف تولید نفت اوپک در حالی در وین آغاز شده است که وزرای اسبق نفت خواستار ترک جلسه اوپک توسط وزیر نفت ایران در صورت پیروزی اقلیت‌ها هستند.

قیمت نفت در طول سه ماه گذشته پس از نزدیک به ۹ سقوط آزاد قیمت‌ها جان تازه ای گرفته است و بهای طلای سیاه در سطوح بشکه ای ۶۵ تا ۷۰ دلار ثابت باقی مانده است.

همزمان با تثبیت قیمت نفت در بازار جهانی، دور جدید فعالیت کشورهای عربی عضو اوپک با میدان داری عربستان سعودی برای تضعیف قیمت نفت خام آغاز شده است و در این بین ثبت رکورد جدید تولید و صادرات نفت توسط روسیه عزم اعراب را برای تضعیف بیشتر قیمت نفت دو چندان کرده است.

تولید نفت روسیه در طول حدود یکسال گذشته تاکنون بیش از ۲۰۰ هزار بشکه در روز افزایش یافته است و براساس اخرین گزارش‌های منتشر شده توسط فدراسیون انرژی این کشور، ظرفیت تولید و صادرات طلای سیاه روس‌ها از مرز یک میلیون و ۷۱۰ هزار بشکه در روز عبور کرده است.

افزایش ظرفیت تولید و صادرات نفت روسیه در حالی که این الکساندر نواک وزیر فدراسیون انرژی روسیه خواستار هماهنگی و همکاری اعضای اوپک برای کاهش سقف تولید نفت این سازمان شده، خشم و عصبانیت کشورهای عربی اوپک را به همراه داشته است.

در واکنش به ثبت رکورد بی سابقه تولید نفت روسیه و پیشی گرفتن این کشور از کشورهای ایالات متحده آمریکا و عربستان سعودی، کشورهای عربی عضو اوپک بار دیگر بر طبل افزایش سقف تولید نفت اوپک می کوبند و در این بین با آغاز دوئل جدید نفتی روسیه، آمریکا و اعراب روز به روز جا برای بازگشت بشکه‌های نفت ایران به بازار جهانی تنگ تر می شود.

اعراب بر طبل افزایش تولید نفت می‌کوبند

به گزارش مهر، در راستای این کشکمش جدید نفتی بین اعراب و روسیه، علی النعیمی وزیر کهنه کار و با سابقه نفت عربستان سعودی در تشریح چشم انداز کوتاه مدت بازار جهانی نفت، گفت: آینده بسیار مثبت به نظر می‌ رسد. اقتصاد جهانی در حال رشد است.

سهیل محمد المزروعی وزیر انرژی امارات به عنوان یکی از استراتژیک و کلیدی ترین یاران سعودی‌ها در اوپک هم تاکید می کند: اوپک حتی با وجود افت قیمت نفت، از تصمیم سال گذشته خود برای حفظ سطح تولید رضایت دارد.

به گفته این وزیر اماراتی، ما به نشست اوپک خوشبین هستیم و حرکت بسیار خوبی را در جهت اصلاح بازار شاهدیم. در واقع اقتصاد جهانی همانطور که پیش‌ بینی کرده بودیم، در حال رشد است.

صالح الساده وزیر انرژی قطر و علی العمیر وزیر نفت هم با حمایت از مواضع عربستان سعودی در اوپک خواستار تثبیت و حتی افزایش سقف تولید نفت این سازمان در یکصد و شصت و هفتمین نشست اوپک در وین شده اند.

با این وجود، کشورهایی همچون ایران، عراق، الجزایر، اکوادر، ونزوئلا و سایر اعضا با نظر چهار کشور اقلیت اوپک شامل امارات متحده عربی، عربستان سعودی، کویت و قطر مخالف هستند و خواستار کاهش دستکم یک میلیون تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت این سازمان در نشست ۱۶۷ هستند.

زنگنه نشست اوپک را ترک می‌کند؟

یکی از مهمترین برنامه‌های صنعت نفت ایران در صورت لغو تحریم‌ها افزایش ضربتی و زودهنگام تولید و صادرات نفت خام و از سرگیری فروش طلای سیاه به برخی از مشتریان قدیمی و با سابقه همچون سریلانکا، آفریقای جنوبی، یونان، ایتالیا، آلمان و برخی از کشورهای آسیایی است.

بیژن زنگنه وزیر نفت هم در آستانه برگزاری یکصد و شصت و هفتمین نشست اوپک با تشریح برنامه ۳۰ روزه افزایش ۵۰۰ هزار بشکه ای تولید نفت خام ایران در صورت لغو تحریم‌ها از افزایش دو برابری صادرات نفت در مدت کمتر از یکسال نسبت به وضع فعلی خبر داده است.

با این وجود، افزایش نفت مازاد در اوپک و مسابقه افزایش تولید و صادرات نفت بین آمریکا، روسیه و کشورهای عربی و حتی عراق و لیبی مشکلات و چالش‌های بازگشت بشکه های نفت خام ایران در صورت تعلیق تحریم ها به بازار را دو چندان کرده است.

در این بین بیژن زنگنه وزیر نفت ایران در آستانه نشست اوپک نامه‌ای به عبدالله سالم البدری دبیرکل لیبیایی اوپک نوشته و در این نامه خواستار باز شدن جا برای بشکه‌های نفت خام ایران و بازپس گیری سهم از دست رفته در دوران تحریم‌های غیر قانونی و ظالمانه غرب شده است.

همزمان با کش و قوس های افزایش، تثبیت و یا کاهش سقف تولید نفت اوپک به عنوان سه سناریوی پیش روی در آستانه نشست ۱۶۷ این سازمان در وین، برخی از کارشناسان و وزرای اسبق نفت ایران همچون سید محمدغرضی خواستار خروج اعتراض آمیز زنگنه از نشست اوپک در صورت تثبیت و یا افزایش سقف تولید نفت این سازمان شده اند.


ویدیو مرتبط :
اقلیت یا اکثریت

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مرسی:اقلیت باید در برابر اکثریت کوتاه بیاید



مرسی:همه‌پرسی در موعد‌مقرر برگزار‌می‌شود/ملت حامی‌انقلاب حرف‌آخر را می‌زند

رئیس جمهور مصر طی سخنان مهمی با تاکید بر برگزاری همه‌پرسی در موعد مقرر گفت ملت حامی انقلاب حرف آخر را خواهد زد و روز شنبه گفت‌وگوهایی با حضور تمامی گروه‌های سیاسی برگزار می‌شود.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

به گزارش فارس به نقل از شبکه‌های خبری عربی، «محمد مرسی» رئیس جمهور مصر طی سخنانی درباره همه پرسی پیش نویس قانون اساسی مصر با اشاره به درگیری‌های اخیر در این کشور تاکید کرد باید اختلافات از طریق گفت‌وگو برطرف شود تا منافع وطن محقق شود.

اقلیت باید در برابر اکثریت کوتاه بیاید

وی گفت اقلیت باید در برابر اکثریت کوتاه بیاید و این طبیعت دموکراسی است و باید از منافع خاص و تعصب به رای، حزب یا طائفه‌ای عبور کنیم.

رئیس جمهور مصر همچنین گفت: رژیم سرنگون شده و اعضای آن هرگز بار دیگر به عرصه مصر باز نخواند گشت.

مرسی هشدار داد که به هیچ کس اجازه نمی دند به صورت عمد به کشتار، تخریب اموال عمومی و ترساندن مردم و انقلاب علیه مشروعیت بپردازد.

اعلام نظر مسالمت‌آمیز آری، قتل و کشتار خیر

وی ضمن اشاره به اقدام روز سه‌شنبه برخی افراد در حمله به خودروهای ریاست جمهوری گفت: به حق اعلام نظر مسالمت‌آمیز احترام می‌گذاریم اما اجازه قتل و کشتار را نمی‌دهیم.

رئیس جمهور مصر ادامه داد: تظاهرات مسالمت‌آمیز به معنای حمله به اموال عمومی و خصوصی نیست و کسانی که اینگونه اقدامات را انجام دادند مجازات خواهند شد.

وی همچنین به استفاده برخی افراد از سلاح علیه تظاهرات کنندگان اشاره کرد و گفت: در درگیری‌ روزهای گذشه 700 نفر مجروح شده و 6 نفر کشته شدند و نیروهای امنیتی 80 نفر از کسانی که سلاح گرم داشته و از آن استفاده کردند را دستگیر کردند.

با مرتکبان حوادث و حامیان آنها چه در داخل و چه در خارج برخورد می‌شود

محمد مرسی ضمن اشاره به ارتباط برخی از دستگیر شدگان با احزاب سیاسی گفت: با مرتکبان این حوادث و تحریک‌کنندگان و حمایت کنندگان آنها چه در داخل و چه در خارج برخورد خواهد شد.

وی ضمن به‌رسمیت شناختن اعتراض مخالفان به پیش‌نویس قانون اساسی گفت: بین مخالفان و کسانی که از اموال فاسد خود برای به آتش کشاندن کشور استفاده می‌کنند، تفاوت قائل هستیم.

رئیس جمهور مصر تاکید کرد با سعه صدر کامل با مخالفان حقیقی همکاری خواهد کرد.

وی گفت: پیش‌نویس قانون اساسی اعتراضات سیاسی و قانونی را برانگیخته و این موضوع قابل قبولی است اما برخی افراد وجود داشته‌اند که از اعتراضات علیه پیش‌نویس قانون اساسی سوءاستفاده کردند.

محمد مرسی به موضوع دادگستری و قضات نیز اشاره کرد و گفت:از دادگستری و قضات با تمام احترام دعوت می‌کنم که به حمایت از دولت و حاکمیت ادامه دهند.

اصراری برای باقی ماندن ماده شش در قانون اساسی ندارم

وی گفت: وظیفه من در حمایت از مردم و وطن باعث صدور پیش‌نویش اخیر قانون اساسی بوده است و ماده شش قانون اساسی برای حمایت از وطن و امنیت آن بوده است و اصراری برای ابقای ماده شش پیش‌نویس قانون اساسی ندارم.

ماده شش پیش‌نویس قانون اساسی اعلام کرده است که نهاد قضایی دولت و نهاد قضایی نظامی مستقل هستند و ریاست شورای امنیت و دفاع ملی مصر بر عهده رئیس جمهور است.

رئیس جمهور مصر گفت پیش‌نویس قانون اساسی به محض اعلام نتیجه همه‌پرسی نهایی درباره رد یا قبول آن، اجرا خواهد شد.

دعوت از گروه‌های سیاسی برای مذاکرات همه جانبه در روز شنبه

وی از همه گروه‌های سیاسی دعوت کرد تا روز شنبه برای انجام گفت‌وگوی همه‌جانبه‌ای حضور یابند.

مرسی گفت این گفت‌وگو درباره نقشه راه بعد از مرحله نظرسنجی است و در صورتی که پیش‌نویس قانون اساسی رد شود، کمیته جدیدی برای تدوین آن تشکیل خواهد شد.

همه پرسی در موعد مقرر برگزار می‌شود

مرسی در پایان تاکید کرد: حرف آخر را ملت حامی انقلاب خواهد شد و دولت آمادگی برگزای همه‌پرسی درباره پیش‌نویس قانون اساسی رد موعد مقرر را دارد./فارس