اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

آغاز روز دوم مذاکرات سرنوشت ساز وین


دومین روز از دور جدید مذاکرات ایران و کشورهای 1+5 برای رسیدن به توافق جامع هسته ای، امروز چهارشنبه در وین پایتخت اتریش پیگیری می شود.

خبرگزاری مهر: دومین روز از دور جدید مذاکرات ایران و کشورهای 1+5 برای رسیدن به توافق جامع هسته ای، امروز چهارشنبه در وین پایتخت اتریش پیگیری می شود.

قرار است پیش از آغاز گفتگوهای ایران و 1+5، کشورهای حاضر در گروه 1+5 در ابتدا با یکدیگر نشستی درون گروهی برگزار کنند.

از جمله اتفاقات مهم روز نخست مذاکرات، گفتگوی دو جانبه "عباس عراقچی" معاون وزیر امور خارجه ایران، با "وندی شرمن" معاون وزیر امور خارجه آمریکا بود. و همچنین مصاحبه "محمد جواد ظریف" با دانشگاه دنور از طریق ویدئو کنفرانس بود.

عراقچی بعد از پایان گفتگوهای روز گذشته در جمع خبرنگاران گفت : دو طرف موضوعات مورد نظر خود را در این مذاکرات مطرح می کنند و بعد سعی می کنیم جمع بندی کنیم تا به یک دستور کار واحد مورد توافق دو طرف برسیم. در گام نهایی غنی سازی ایران با محدودیت هایی ادامه پیدا می‌کند. این محدودیت ها موضوع مذاکرات گام نهایی است و تاکید شده است اقدامات اطمینان بخش و شفاف ساز مثل پروتکل الحاقی در گام نهایی است که درباره آن هم در جای خود مذاکره می‌کنیم.

مذاکرات ایران و 1+5 در وین به موجب توافقنامه هسته ای ژنو که در ماه نوامبر سال گذشته میلادی در ژنو به امضای طرفین رسید و ایران و کشورهای 1+5 به موجب آن متعهد شدند که ظرف شش ماه با انجام مذاکراتی به توافقی جامع برای حل موضوع هسته ای ایران برسند، انجام می شود.


ویدیو مرتبط :
مذاکرات وین آغاز شد؛ توافق جامع هسته ای یا تمدید؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

روز دوم مذاکرات ایران و 1+5 در وین آغاز شد



اخبار,اخبار سیاست خارجی,روز دوم مذاکرات ایران و 1+5


اخبار سیاست خارجی - روز دوم مذاکرات ایران و 1+5 در وین آغاز شد

 روز مذاکرات ایران و گروه 1+5 در سطح معاونان وزرای خارجه هفت کشور صبح چهارشنبه به وقت محلی و به ریاست سید عباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران و هلگا اشمید معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار شد.

به گزارش ایرنا، مذاکرات معاونان وزرای خارجه هفت کشور در هتل «پاله کوبورگ» در حال برگزاری است.

منابع آگاه دو دور مذاکرات ایران و 1+5 را در مجموع «خوب» و دور دوم مذاکرات را سخت و فشرده توصیف و اعلام کردند که طرفین در این نشست با جدیت نقطه نظرات و دیدگاههای خود را مطرح کردند.

این منابع به ایرنا گفتند گرچه هر کشوری مواضع و دیدگاههای خود را مطرح کرد اما طرف مقابل بخوبی می داند برای رسیدن به دستور کار مشخص باید از مواضع غیرمنطقی و غیراصولی خود دست بکشد.

مذاکرات ایران و گروه 1+5 از صبح سه شنبه در مقر اروپایی سازمان ملل متحد در شهر وین اتریش آغاز شده است. دور اول مذاکرات به ریاست کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران آغاز شد که کمتر از یکساعت طول کشید.

پیش از آغاز دور اول مذاکرات نمایندگان روسیه و چین با ظریف بصورت دو جانبه دیدار و گفت و گو کردند. ظریف همچنین با رییس جمهوری و وزیر امور خارجه اتریش و نیز یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی دیدار و گفت و گو کرد.

دور دوم مذاکرات به ریاست سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه ایران و هلگا اشمید معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار شد که پیش از آن، نشست چهار جانبه نماینده ایران با نمایندگان آلمان، انگلیس و فرانسه برگزار شد.

همچنین عراقچی و وندی شرمن نمایندگان ایران و ایالات متحده آمریکا بصورت دو جانبه مذاکره کردند که هیات آمریکایی این نشست دو جانبه را «مفید» ارزیابی کرد. پس از آن دور دوم مذاکرات ایران و 1+5 به ریاست عراقچی و اشمید و با حضور معاونان وزرای خارجه 1+5 برگزار شد که این نشست حدود دو ساعت به طول کشید.

مذاکرات وین به منظور تعیین دستور کار مذاکرات آتی و چارچوب آن در گام نهایی برای رسیدن به توافق نهایی در حال انجام است و به گفته عراقچی طرفین در این مذاکرات موضوعاتی را که انتظار دارند مطرح شود، بیان می کنند تا همه موضوعات جمع بندی و احصا شده و دستور کار مذاکرات جامع تعیین شود.

رییس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران نیز در طول سه روز اقامت خود در وین، علاوه بر دیدار با همتای اتریشی خود، با رییس جمهوری اتریش، یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی و رییس سازمان توسعه صنعتی ملل متحد دیدار و گفت و گو کرد.

ظریف همچنین امروز با جمعی از اندیشمندان اتریشی در یک صبحانه کاری به گفت و گو پرداخت.
اخبار سیاست خارجی - ایرنا